22 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

22 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

mi tedkik ieketi Ekrem de yapağı 22 Şubat 1939 YA OY e e ema e e e İN A NAZ e e mühim sual Harp ayi Alman as- kerleri Çekoslovakyadan geçebilecek Londra 21 — Aa kamarasının toplantısında mebuslardan biri İtal yanın Hicaz ve Yemendeki faaliyeti hakkında bir suâl sormuştur. Hari- ciye müsteşarı B. Butler bu suale ce- vâben demiştir ki: «İtalya, İngiliz « İtalyan anlaşmasile, Hicaz ve Ye- mende siyasi menfaatler teminine ç&- Uuşmıyacağını taahhüd etmişti. İtal ya bu taahhüdüne riayet etmek- tedir.» Diğer “hir mebus şu suali sormuş- «Almanya ile Çekoslovakya ara- sında yapılan anlaşma mucibince Çekoslovakya harb halinde Alman Iıtalarının Çekoslovakya o toprakla- rından geçmesini kabul etmektedir. Hükümet bu hususta mütemmim ma Tümat almiş mıdır?» Müsteşar Butler, hükümetin bu- ba müteallik mütemmim mâlümat almadığını söylemiştir. tur: Yugoslavya Na Naibi, B. Stoya- dinoviçi kabul etti Belgrad 21 (A.A) — Naip prens Pavl, eski Başveki Stoyadinoviçi bu- gür kabul etmiştir. Eski Başvekilin yakınlarından öğ- renildiğine göre, bu mülükat çok sa- mimi olmuştur, İngilterenin Na protestosu Zöndra 21 (A.A) — İngütere hü- kümeti, İngilterenin 'Tokio sefiri Sir Japon tayyarelerinin Hong - isini bombardıman etmeler. to et eğe memur eylemiş- tir Kasadan 1500 lira almış Ezrem adında biri Beyoğlunda an- aşi yapan B, Abidinin dükkârı- açık duran kasaya sokulmuş ve kasa» daki. bin beş yüz lirayı alıp cebine koymuştur. Fakat bu sırada dükkân sahibi işin farkına varmış;ve zabıta- ya haber vererek Ekremi yakalatımış- tar. Ekrem, Beyoğlu sulh ceza mahke- mesine teslim edilmiş, derhal tevkifine karar verilerek mevkufen o muhake- mesine başlanmıştır. Mahkeme es- Dasında Ekrem garip hareketler yap- mış, sorulan suallere cevap verme- miştir. Kendisinin akli muvazenesin- de bozukluk olup olmadığının tesbiti için muayene edilmek üzere adliyeye gönderilmiştir. Ekrem adliye doktoru B, Salih Ha- şim tarafından muayene edilmiş, ora- da da sorulan suallere cevab verme- miştir. Ekremin bir defa da Tıbbı nd- dide müşahade altınr alınmasına lü- zum görülmüş ve Tıbbı adliye gönde- rilmiştir, Kadınm el günl kapıp kaçmış Ağahamamında oturan Eleni İs- minde bir kadın Beyoğlunda Karan- Ukbukka! sokağından geçerken önü- ne çıkan bir genç, ansızın el çantası. Bi kapıp kaçmıştır. Bayan Eleninin polise müracaatı üzerine tahkikata girişilmiş ve bu işi yapanın Riza isminde biri olduğu tesbit edilerek yakalanmıştır. Riza, Miatikemeye verilmiştir. Almatiyaya gönderilen t Almanyaya idhal edilecek hububat hakkında Alman idhalât dairelerince bir sartname hazırlanmıştır. Şartna- menin Türkiyede de alâkadarlar ta- rafından tedkikl ve icab ederse tadi- lât yapılması muvafık o görüldüğün. den şehrimizdeki hububat tacirleri yarın Türkofiste bir toplantıya da- vet edilmişlerdir. Bu toplantıda hu- ân şartname üzerinde görüşülecek- Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşamın KÜÇÜK İLANLA. pm dikkatle Sen kendi. ; Konseyin dünkü içtimamda | umumi vaziyet tedkik edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bükreş 21 (A.A.) — Kral Karol Yu- goslavya Hariciye Nazırı Markoviç'e Romanya Yıldız nişanının büyük hâ- çını vermiştir. Ziyafet Bükreş 21 (AA) Bu akşam saat 20 de Balkan antantı heyeti mu- rahhasaları şerefine Yunan elçiliğin- de bir ziyafet, verilmiştir. Heyetler yemekten sonra Kralın sa” rayına giderek şereflerine tertip die nân konserde bulunmuşlardır. Bükreş 21 (A.A.) — Başvekil mu- avini Kalinesku ve refikası bugün Başvekâlet konağında Balkan antan- ta heyeti murshhasaları şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette hükümet erkânı ile Saray Nazırı ve Kurmay reisi de hâzır bu- Tunmuştur. Nutuklar Bükreş 21 AA) — Dün akşam, Balkan antantı dalmi konseyi azası şerefine verilen büyük ziyafet sonun- da, Romanya Hariciye Nazırı B. Ga- fanko, baratetli bir nutuk söylemiş- tir, B, Gafanko, Romanyanın misafir- lerine hoş geldiniz, demiş ve dünya karışıklıklar içinde bulunurken Bal kan bağlarının, Balkan milletlerinin derin sulh arzu ihtiyacına tercüman olmak suretile, gittikçe kuvvetlendiği- ni hatırlatmış ve sözlerine şöyle de- vam etmiştir: «Son Ankara toplantısındanberi bir» birini takib eden mühim hadiseler- den, Balkan antantı dahâ ziyade müt tehid olarak çıkmıştır. Bizler, umur mi sulh direktiflerine sadık bir halde, kendimize aid menfaatlerimizle müş- terek bir suretle alâkadar olacağız. küçük bütün devletler ara- » anlaşmaya ve. yaklaşmaya ma» tat her gayret, bizim faal. sempali- mizle teşvik. edileceklir, Milletlerin. hayat ve emniyetini geniş bir ölçüde alâkadar eyliyen büyük ekonomik rneselelerin hallinde işbir! iği yapmağı arzu ediyoruz. İstediğimiz, hiçbir kimsenin aleyhinde hareket etmeksi- Zin, gayretlerimizin ağırlığını terazi- nin yalnız sulh kefesine koyarak müş- terek istiklâl idealimize dürüst bir surette hizmet eylemektir. Memleket- lerimizin milli vazifelerini serbest bir tarzda yapabilmelerini mümkün kı- Iscak nizamı müdafaa edeceğiz, Tec- rübelerimiz, bizi birbirimize bağlıyan antantın büyük kıymetini bize takdir ettirmiştir, Balkan sulhu, tutulması zor bir bahisti. Sulh azmimizin herkesi inandıracak kuvvetine itimad ederek bu bahsi muvaffakıyetle tuttuk ve tutmakta da devam edeceğiz» B. Gafenko, bundan sonra, Ata- türkün yüksek. şahsiyetini anarak, geçen sene Ankara toplantısi esna- sında, Balkan antantının istikbaline ne derece emin olduğunu gösteren sözlerini hatırlatmıştır. Romanya Hariciye Nazırı, geçen sene Antanta parlak bir surette riya- set eyliyen B. Metaksasın gayretlerini tebarüz ettirmiştir. Bulgaristanla Se lânikte imzalanan anlaşmayı mevzu- ubühis eyliyerek bu vesikanın bütün milletleri Antanta dahil olmağa da- vet arzusunun bir burhanını teşkil ettiğini bildirmiştir. Nihayet B, Me- taksasın son Belgrad ziyaretini de hatırlatmış ve bu Ziyarel esnasında iki memleketin Balkan antantına bağlılık müşlerek politikalarının mü- şahade edildiğini. söylemiştir. B. Gafenko, sözlerini Antantın is- tikbaline sarsılmaz emniyeti bulun- duğunu yeniden teyid ederek bitir. miş ve kadehini, Balkan antantı dev- letleri reislerinin, muhterem misafir- lerin sıhhatlerine Kaldırmış ve Balkan antantı milletlerinin şan, şeref ve re- fahına içmiştir. B. Metaksasın cevabı B, Metaksas, gerek kendi adına, gerek arkadaşları adına B, Gafenko- ya cevab vererek Romanyanın ken- dilerine gösterdiği hararetli hüsnü kabulden dolayı teşekkür etmiş ve Ramanyayı yüksek mukadderatına min bitiren Kral a önder- daki hayranlığını ifade eylemiştir. B, Metaksas, bilâhara, Balkan an- tantının ilk yaratıcılarından biri olan Atatürkün yüksek şahsiyetini hür- metle anmıştır. Elen Başvekili, bundan sonra, Bal- kân memleketleri elçiliklerinin obü- yük elçiliğe yükseltilmiş olması key- fiyetinin Balkan milletleri arasında- ki dostluğun yeni bir tezahürünü teş- kil etmekte bulunduğunu da kayde- derek sözlerine söyle devam etmiş- ti; «Bütün iş birliklerine açık olan Bai- kan antantının tecavüzkâr hiçbir he- defi bulunmadığını tekrar etmeğe ha» cet yoktur Hiçbir yeni anlaşma mü- zakere edecek ve imzalıyacak değiliz. Zira mevcud anlaşmalar, takviyeden müstağnidir. Dört devletin milli ara- zilerini ve ölülerinin kanı ile kati su- rette çizilmiş huüdudlarını muhafaza etmek azminden daha sağlam bir bağ mecvud olamaz. Biz burada, politikamıza sadakati- mizi ilân için toplanmış bulunuyo- ruz. Umumi sulh eserine hizmette devam edeceğiz. Bulgaristan ile Selâ- nik anlaşmasını imza suretile bu ar- zumuzun en iyi bürhanımı verdik, Se- lânik anlaşması, Bulgaristan İle Bal- kan antanlı devletleri arasında mü- savatın teessüsünü mümkün kılan, bir antant havası yaratmak bahsin- de karşılıklı hüsnü niyetle yapılan müzakerelerin bir neticesidir. Selânik Anlaşması, tarihi bir dönüm noktası- dır ve milletlerimiz tarafından can- dan Arzu edilen daha iyi bir İstikbal için ümidier veren bir hâdisedir. Bu- günün vahim güçlükleri ve yarının endişeli vaziyeti karşısında Balkan antantı, sulhün takviyesi işine mües- sir surette iş birliğini getirmiştir.» B. Metaksas, konferansın muvafia- “kiyeti hakkındaki temehhilerini bil âirmiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: «İtlmadın yeniden doğması ve en- Gişelerin yerin! sükün ve uzun bir ba- rış devresine terketmesi için sulhü te- menhni ediyoruz? B. Metaksas, nihayet kadehini kral Kavol'un sıhhatine, dost ve müttefik Rumen milletinin taâli ve refahına ve B. ve bayan Gafenko'nun. şerefine kaldırarak nutkuna nihayet vermiş» tir. Rumen Hariciye Nazırının bir makalesi Bükreş 21 (A.A.) — Hariciye Nazi- Tı Gefenko, «La Roumünie» mecmua- sında yazdığı bir makalede diyor ki: «Beşinci yıldönümünü idrak eden Balkan antanlı, onu kuranların ken- disine bağladıkları bütün ümidleri ta- hakkuk ettirmiştir. Bu devrede Avru- pa sulhünün geçirdiği müşkilât, an- tantı daha ziyade perçinlemiştir. Bu- gün bu umumi sulh âletine iyi günde de, kötü günde de güvenebileceğimi- zi biliyoruz.» Belgrad gazetelerinin makaleleri Belgrad 21 — Gazeteler, Balkan antantı konseyinin Bükreşteki top- Jantısı hakkında makaleler yazıyor- lar. Politika gazetesi diyor ki; «Fran. ko hükümetinin tanınması meselesi Biükreşie ortaya atılacaktır. Bulga- ristanın silâhlanmasına imkân veren Selânik protokolünün imzası mesele- si de tetkik edilecektir. Bunun imzası 'Bulgaristanla münasebatın normal bir hal aldığına delildir, Balkan an- tantı devletlerinin politikası Bulga- ristanla da uzlaşma ve mesai birliği yapmağa çalışmak zihniyetinden il ham alıyor.» Vreme gazetesi de Balkan antantı devletlerinin sulhu istediklerini ve onun için çalıştıklarını söylemekte, Bükreş toplantısının o Balkanlarda sulhu kuvvetlendireceğini yazmakta» dır. ğ Bulgar gazetelerinin ş makaleleri Sofya 21 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Gazeteler, Türkiye Hariciye Vekili iz YAA yağlama ae an ve etmekte ve birçok fotoğraflar da neş- reylemektedir. İki devlet adamı arasındaki tema- sın ehemmiyetini tebarüz ettiren «Slovon gazetesi diyor ki: Türkiye ile münasebetlerimiz, dai- ma dürüst ve dostane olmuştur. Bul- garistan, muallâkla bulunan bütün meseleleri tasfiye ederek ilk defa Tür- kiye ile bir dostluk muahedesi imza- Jamışlır. Yeni, Türkiye, Bulgaristan- da büyük sempati uyandırmaktadır. Atatürk ile yakın arkadaşlarının ba- şarıları, Bulgaristanda daima - heye- can ile takip olunmuştur. Mazinin hatalarını tashih etmek ve terakki yolunda ilerlemek için Bulga- ristann gayretleri de, şüphesiz ki, Türk matbuatında ve selâhiyettar mahfillerinde sempatik akisler uyan- dırmaktadır. İki memleket, birçok müşterek menfaatlere maliktir ve bunlar müdafaa edecek vasıtalar bahsinde daima hemfikir olmuştur. Bu keyfiyet, muhakkak ki, yakında Ankarada Bulgar Hariciye politikası- Bi idare edenler ile Türk devlet adam- lan arasında yapılacak görüşmelerde tebarüz ettirilecektir. Türkiye Hariciye Vekilinin Bulga- ristanda geçirdiği saatler esnasında, iki millet arasında uzun seneler zar- fında vücuda getirilmiş dostluğun iki memleket münasebetlerine kiymetli bir esas olarak kaldığım hisseylediği. ne şüphe yoktur. Rumen gazetelerinin makaleleri Bükreş 21 (A.A) — Gazöteler Bal- kan antanlı konseyinin bu seferki toplantısının ehemmiyetini tebarrüz ettireen yazılarla doludur. «Timpul» diyor ki; «Hariciye Nazırının ziyafetinde Ga- fenko ve Metaksas tarafınadn söyle- ren nutuklar dört devletin sulh #27. | mini ve ayni zamanda müşterek men- İaatlerini, istiklâllerini ve budutları- nı korumak yolundaki kararlarını be- lirtmiştir. Balkan antantı geçirdiği bütün imtihanlardan daha kuvvetli olarak çıkmış ve çıkacaktır. Galenko, siyasi nizamı ve her mem- Yeketin milli vazifelerini garanti eden bir Avrupa tesanüdü zihniyeti ile bü- yük ekonomik meselelere dört. devle- tin iştirak arzusunu teyid eylemiş. .tir, Bulgaristana yapılan teşriki mesai daveti Balkan antantının umumi si. yasetinin vasfıdır. Ayni zamanda, Selânik anlaşmasını imza eden Me. taksas da bu davet üzerinde bilhassa ısrar etmiştir. Selânik muahedesile tesis olünan tam müsavat bundan Balkan milletlerinin arzu ettiği an- laşmaya müsait bir hava yaratmış. br. y Matbuat konferansı Bükreş 21 (AA) — Balkan an- tantı'matbuat konferansı komisyon- Tarı bügün saat 10 da Propagânda ne- zaretinde toplanarak mesailerine de- vam etmişlerdir. Öğleden sonra konferans heyeti umumiyesi içtima ederek komisyon- ların hazırladıkları işler üzerinde görüşmüştür. Öğleyin Türk matbuat heyeti meç- hul askerin kabrine giderek bir çe- Jenk koymuştur. LL a Sahife 13 Almanya ile ticari müzakereler Temps gazetesi anlaşma mümkün olduğunu söylüyor Paris 21'(A.A.) — Temps gazetesi, İngiliz ve Alman endüstricileri ara» sında yakında başlıyacak olan müzas kerelerden bâhsederek Fransa ile Al. manya arasında da Londrada ticzret müzakereleri cereyan ettiğini kayde- diyor ve diyor ki: Münih anlaşmaları zihniyeti dk resinde bir yakınlık ve ekonomik iş ” birliği plânları bugün mevcuddur. Bu yola cesaretle girmek lâzımdır. Almanya anlaşmalara hazırdır. Çün- kü, vahim meli ve iktisadi zorluklar içinde kıvranmaktadır. B. Funk Londraya gidecek Londra 21 — Kömür satışı hak- | kında geçende İngiltere ile Almanya arasında bir anlaşma olmuştu. Bu münasebetle madenciler cemiyeti ta» rafından bir Ziyafet verilecektir. İn- giliz nazırlarından B, Hudson ve Stanley ziyafelle bulunacaklardır. Alman sefiri bu münasebetle bir nu- tuk söyliyecektir. Alman grupu tarafından Berlinde verilecek ziyafete bu iki nazır davet edilmiştir. Alman İktisad Nazır B, Funk'un Londraya gelmesi muhte- meldir. Bu seyahat bir kaç hafta sonra y&pilacaktır. Çünkü nazınn şimdilik Berlinden ayrılmasına im kân yoktur, BULMACAMIZ 3 — Yanim » Kaht. 4 — Bir saç rengi - İle muhaffefi. $ — İsimler - Sorgu edatı. 6 — Metremin “binde biri. “7 Ceta «Bir yaz sebzesi, 8 — Harabelik. 9 — Bir mesaha ölçüsü - Anlayışlı. 10 — Bif cips balık - Başına «eN» gelirse nimetler olur. a ie. Toprağı harf karıştırmak, 2 Kare lde > Tehassür odatı, 3 — Lâhya “A 4 — Bir'nöin - Başıma «De gelirse ka- lın.bir nevi bez olur. 5—Birh ameliyat: - Tersi İngis Mace elkab olur. 6 — Başma «F. gelirse bir haslalık olür - Tersi eritmek olur. 77 — Debdebe. — Ağacın kolu - Bir kâvim. 9 Feraset - Hitib edötı “Tersi kır- Samit, Söke, 4 — Alan, Kızak, 5 — Ne, Nerf, Le, 6 — İmdi 11, 7 — Avadis,& — Eşk, Balayı; 9 — Roka, Temel, 10 — Mart, Rotatif makinelerinde resimli ve renkli gazete ve mecmuaları, baski adedi yüksek risale, kitab ve her nevi matbuaları en temiz şekildeen ehven şeritle sie Devamlı işler için Gİ şerait tesbit edilir. Fazla ta | ene şieaceii, tafsllât için matbaa idare- Telefon :20497