22 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bahife 2 #EŞAM 22 Şuhat 1999 Dün Geceki ve Bu Sakahki Haberler Son dakika Balkan konferansı tam bir itilâfla neticelendi B. Şükrü Saraçoğlu, bu akşam Belgrada ve oradanda Atinaya hareket ediyor Bükreş 22 — Balkan Antantı kon- #yi dün biri sabah saat 10,30 da diğeri öğleden sonra saat 10,30 da iki içtima âkdederek o bilfil mesaisini bitirmiştir. Konsey bütün meselelerde Antanta dahil Balkan devletleri arasında tam bir anlaşma meycud olduğunu memnuniyetle mü- şuhede etmiştir. Konsey bu sabah son bir toplantı yaparak matbuata verece. ği tebliği yazacaktır. Dün gece Yunan sefarethanesinde ziyafet ve sarayda da bir gala müsâmeresi verilmiştir. Bükreş 22 — Türkiye Hariciye Ve- kili B. Şükrü Saraçoğlu bu gece tren- le buradan Belgıada hareket edecek» tir. Mumaileyh yeni Yugoslav Baş- vekili ile görüştükten sonra Selâniğe gidecek ve B. Metaksasla hirleşecektir. B. Şükrü Saraçoğlu, B. Metaksasla beraber Atinaya gidecek ve vapurla İstanbula dönecektir, Ingiliz müdafaa istikrazı Beş muhalif reye karşı büyük bri ekseriyetle kabul edildi Hondra 92 (A.A) — Chamberlain'in Butkunu mütcakib müteaddid hatib söz almış ve nihayet Aram kamarası mühale- fetin tadil takririni 127 veye kazşı 310 reyle reddetiikten sonra hükümete mili müdafaa için fevkalâdeden 809 miyon İn- giliz llralık istikraz akdetinesi için salâhi- yet veren takriri fevkalâde usul ile-kabul etmiştir. - Rels, muhaliflerin ayağa kalk- masını söylemiş ve ancak beş kişi ayağa kalkmıştır. Japon tayyarelerinin bombardımanı İngiliz arizisinde 11 kişi öldü Çin arazisinde ölen pek çok Heng Kong 21 (A.A.) — Bu sabah Japon tayyareleri tarafından yapılan bombardıman neticesinde İngiliz ara- zisinde ölenlerin adedi 11 e beliğ ol- muştur. Daha birçok da yarak var. dır. | Çin köylerinde ölenlerin sayısı ise çok ağırdır. Şum köyü tamamile ba- rap olmuştur, Aralarında ağır yara. klar da bulunan binlerce Çinli Hong Konga iltica etmektedir. Hastaneler yaralılarla dolmuştur. Hong Kong valisi ile mevki kuman- danı hâdise mahalline giderek bir rapor hazırlamışlardır. » Diğer taraftan bildirildiğine göre, Japon tayyareleri bizzât İngiliz top. yuklarında bir yolcu trenini mitralyöz Ateşi altına almışlar ve İngiliz askeri karargâhı üzerinde uçmuşlardır. | İngiliz mahafili hâdiseyi pek ya- him görmektedir. Suriye kabinesi . Mazhar paşa Kabineyi kur- mağı kabul etti Şam 21 (A.A) — Suriye Relsleüm- hurunun ısrarı üzerine nasyonalist partisi reisleri.den Mazhar Raslane paşa yeni Suriye Kabinesini kurmağı kabul etmiştir. Şam 21 (A.A) — Mimi blok büyük konseyi toplanmış ve icabında âza- sının yeni hükümeti teşkil etmesini kabul etmiştir. Şu halde yeni hükümetin gene Çe- mil Mardam tarafmdan teşkili edil. mesi muhtemeldir. Bu zat istirahat etmek arzusunda israr ederse reisi. cümhurun bu vazifeyi aya Hums mebusu Mazhar paşa Rashane'yi da. vet etmesi ihtimâl dahilindedir, Alevi toprakları valisi istifa etti Şam 22 (A.A.) — Alevi toprakları. nın valisi istifa ettiğinden Fransız fev- kalâde komiserliği bir emirname neş- rederek oradaki idareyi Madridde kanlı kargaşalık Bir kısım halkın nümayişleri asker tarafından bastırıldı Paris 22 (A.A.) — Joür güâzetesinin Bâyonne'den öğrendiğine göre Mad- ride kanlı karışıklıklar çıkmıştır, Halkın bir kısmı nasyonalistlere inti- zaren nümayişler yapmışlar, fakat as- ker kuvvetleri bu hareketi bastırmış- tır. Nümayişçilerden birçok yaralı vardır. 200 Kişi tevkif edilmiştir, Filistin konferansı akim kaldı Arab - Yahudi noktâi nazarlarını uzlaştırmağa imkân yok Londra 22 — Salâhiyettar Yahudi mahafilinde beyan edildiğine göre Fi- listin konferansı müzakeratı akim kal- mıştır. İngiliz ve Yahudi murahhasla- rının dünkü içtima, Arap ile Yahudi noktai nazarlarını Uzlaşlırmanın İni- kânı olmadığını meydana vurmutur. Maamafih İngiliz murahhasları, Ya- hudilerle doğrudan doğruya müzake- reye girişmek için Arap murahhasları nezdinde tavassutta bulunmağı vâdet. mişlerdir. «Müttehid ve bir büyük Mısır» Kahire 21 (A.A.) - Kral Faruk radyoda söylediği bir nulukta bilhas. sa Mısır ile İran arasındaki münage- betlerin sağlamlığından bahsetmiş ve gençliği «Müttehid ve bir büyük Mi sır» kurmağa davet eylemiştir. Bağdadıa bir cinayet Bir mebus tabanca ile öldürüldü Bağdad 22 -—- Burada bir cinayet ir» tikâp edilmiştir. Şeyh Sadun Atiye, mebus Seytid Ası tabanca ile öldür. müştür. Bu cinayetin şahsi bir intikam eseri olduğu tahmin edilmektedir. Belçika Kabinesi teşekkül etti Brüksel 21 (A.A) — Yeni Belçika Kabinesi kati olarak şöyle teçekkül etmiştir: Başvekli: Pierlot, Adliye: de Sehryver, Nafia ve Münakalâi Marek, Hari- ciye: Soudan, Dahiliye ve Sıhhiye; Cekeles, Mesai - ve İçtimai yardım; “Wanters, Maliye, Gutt, İktisad: Ri- chard, Maarif: Blancourt, Milli Mü- defaa: General Denis, Müstemlekât: Münhal. Ğ Yeni ingiliz sefiri bu sabah geldi İngilterenin yeni Ankara sefiri B. Huguesen refikasile birlikte bu sa- bahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Reisicümhurun dünkü tedkikleri Milli Şef Halkevlerinin çalışmalarından memnun kaldılar Ankara 21 (A A.) — Bugün Cüm- burreisimiz Mili Şef İsmet İnönü Halkevlerinin 7 nci yıldönümü dola» yısile âçılan sergileri görmek ve Hal- kevlerinin genel çalışmalarımı belir. ten izerleri incelemek üzere Ankara Halkevini şereflendirmişlerdir. Halkevlerine milletçe gösterilen alâ ka ve Evlerin çalışmalarındaki yeni verim üzerinde dikkat ve bassasiyel- Je duran Milli Şef, verilen izahatı alâ- ka ile dinlemiş, bütün çalışmalara da- ir ayrı ayrı sualler sormuş ve Halkev- lerini bir kat daha başarın ve yararlı yapmak için gereken tedbirler üze rindeki düşüncelerini söylemişlerdir. Halkevlerinin ve Ankara Halkevi» nin çalışmalarından memnun kaldı- fını belirten Mint Şef, Evde'bir saat kadar durmuş, bütün Halkevcilere bir kat daha şevk verecek yakın alâ- kasını ve teveccühünü bezletmek su- relile Halkevlerinin ehemmiyet ve ülviyetine yen! bir deli! daha vermiş- lerdir. Reisicümhurun teşekkürleri Ankara 21 (A.A.) — Riyaseticüm- hur kâtibi umumiliğinden: Halkevlerinin yıldönümü münase- betiyle yurdun her tarafından temiz duygu ve temennileri havi telgraflar alan Reisicümhur İsmet İnönü teşek- kürlerinin ve Halkevi mensuplarına iyi başarılar hakkındaki temennileri. nin iblâğına Anadolu ajansını memur etmişlerdir. Vekiller Heyeti toplantısı Ankara 21 (Telefonla) — Vekiller Heyeti bugün öğicden sonra Başve- kâlet binasında (Başvekil doktor Refik Saydamın' başkanlığı «altında toplanarak geç vakte kadar müzake- rede bulunmuştur. İzmirde zelzele İzmir 21 (A.A) — Bu sabah 'saat 11 de şehrimizde hafif bir yer sarsın- tsı olmuştur. Ankarada talebe pansiyonu açılıyor Talebenin bazı ihtiyaçlarının temininden başka ayda beş lira da harçlık verilecek Ankara 21 (Telefonla) Maarif Vekâleti Ankara Dil, Tarih ve Coğ- rafya fakültesine bağlı bir talebe pan- siyonu tesis etmeği kararlaşlırmış ve bunun için bir tallmatname hazır- Jamıştır. Bu tulimatnameye göre fa- külteye kayıdı talebeler aşağıdaki maksadlarla pansiyona alnacaklars dir. 1 — Liselere muallim yetiştirmek. 2 — MİM kültür bakımından lü- zumlu bir ilim şubesinde ihtisas pey- da ettirmek, 3 — Müze ve kütüphane memur- lukları gibi fakültenin tedris sahast- nâ dahil ilim şubelerine geniş bilgiye sahip memurlar yetiştirmek. Pânsi- yona almâcak talebe miktarı ve bun- Jarmm bangi şubelerde yetiştirileceği her sene Mâârif Vekâleti tarafından tsbit edilecek ve eylül ayı içinde ilân edilecektir. Alınacak talebenin yarısı #akültye evvelce kaydedilmiş ve en az iki sömestr tahsil elmiş asli talebe arasından, diğer yarısı da yeni müra- caat edenler arasından seçilecektir. Pansiyona alınacak talebelerin yat- ma, yeme ve giyinmeleri ile kitapları pansiyonca temin edilecek ve kendile- rine ayrıca ayda beş lira da harçlık verilecektir. Devlet şürasında terfien tayinler Ankara 21 (Telefonla) — Devlet şürası ikinci sınf muavinlerinden Ziya ve Arifin birinci, üçüncü amıf muavinlerden Yusuf ve Şükrünün ikinci, birinci amı?f mülâzimlerden Salih ve Saminin üçüncü smıf mua- Vinliklere ve ikinci sınıf mülâzimler- den Akif ile Naimenin birinci sınıf mülâzimliğe terfien tayinleri yüksek Kız talebelerin meşgul olmıyacakları sporlar Mekteplerde spor yurdları teşkili hakkındaki talimatname alâkadarlara tebliğ edildi Ankara 21 (Telefonla) — Mektep- Jerde spor yurdları teşkili hakkındaki talimatname bugün Maarif Vekâle- | ti tarafından alâkadarlara tebliğ edil. | miştir, Evvelce esaslarını bildirmiş ol. duğum bu talimatnamede Vekâletçe bazi değişiklikler yapılmıştır. Talimatnamenin aldığı son Şekle göre üniversite ve yüksek mektepler- l Je liselerin ikinci devrelerinde mual- dim mekteplerinde, ticaret liselerinde, erkek sanat mektepleri ile kız ensti- tülerinde birer spor yurdu kurula- caktır. Ortamektep talebelerinin yaş ve kabiliyet seviyelerine uygun Sportif oyunlar ve müsabakalarla meşgul ol- malarını ve spor yurdlarına hazırlan- malarını temin maksadı ile her orta mektepte bir oyun yuvası kurulacak- tır, Oyun yuvalarının meşgul ole- cakları spor ve oyun kolları için Ma- arif Vekâletince hususi bir program yapılacaktır. Erkek ve kız talebe spor yurdları mecburi olarak atletizm, hendbol, voleybol, basketbol, yüzme, yürüyüş, izcilik ve iklimin müsait olduğu yer- lerde de dağcılık ve kayakçılıkla meş- gul olacaklardır. Erkek spor yurdlarının ihtiyari olarak yapabilecekleri spor kolları da şunlar olacaktır: Futbol, güreş, boks, bisiklet *molo- siklet, tenis, eskrim, yelken ve kürek, ağır âletli jimnastik, Kiz talebe spor yurdları bunlardan futbol, güreş, boks, bisiklet ve mote- siklet, sporları ile ihtiyari olarak dahi meşgul olamayacaklardır. Talimatnamenin bir mâddesine göre mektep spor yurdları ile beden terbiyesi umum müdürlüğü teşkilâtı dahilindeki klüpler vilâyet maarif müdürlükleri ile bölge beden terbi- yesi direktörleri arasındaki anlaşma neticesinde valilerin de muvafakat- leri alınmak şartile antrenman te- masları ve teşvik müsabakaları ya- pabileceklerdir. 'Talimatnamenin bir maddesi, mek- tep spor yurdları içinde yüksek kabi- liyet gösteren talebelerin (o temsili maçlara iştiraklerine ve bu gibilerin hususi programlarına o yeliştirilmele- rine cevaz vermekigdir. Resmi mektep spor yurdlarının masraiların bir kısmı Maarif Vekâleti tarafından temin edilecektir. Yeni talimatname bugünden itibaren mu- teber tutulmaktadır. İngilterenin kuvvetli bir ordu vücude Çetirmesi isteniyor Hükümet partisine mensup ikimebus Mecliste mühim beyanatta bulundu Tonüra 21 — Avam Komarasının | dünkü toplantisında muhafazakâr | mebuslardan B. Vivyan Adams ve | yüzbaşı Heilger mühim birer nutuk söylemişler, hükümetin kuvvetli bir ordu vücuda getirmesi lâzım geldi- ğinde ısrar etmişlerdir. B, Adams de- miştir ki: #Totaliter devletler 120 milyonluk bir kütle teşkil ediyorlar, Bunlar bir taarruza kalkarlarsa Fransa yalmz başına karşı durmak mecburiyetin- de kalacaktır. Bugün elimizde ancak imparatorluğumuzun başlıcr nokta- larım muhafaza etmeğe kâfi bir or du vardır. Bugün 914 senesinde Fran- saya gönderdiğimiz heyeti seferiyeye i benzer bir kuvvet gönderebilecek va- ziyelle değiliz. Bugün daha kuvvetli bir orduya ihtiyacımız vardır. 750 bin kişilik veyahut bir milyonluk bir İngiliz ordusu istikbalde vukua gele- bilecek her hangi hir taarruza mâni olabilir.» Mecliste bulunan hazine müste- şarı B. Walare Başvekil ile Harbiye Nazırmın bu hususta beyanatta bu- Tunacaklarını söylemiştir. Tesis ve muafiyet ruhsatnamesi İktısad Vekâleti tarafından | alâkadarlara tebligat yapıldı Ankara 21 (A.A.) — İktisad Vekâ- Jetinden: 1055 sayılı Teşviki sanayi kanunu- na müzeyyel 2261 sayılı kanun muci- bince tanzim edilmiş olan füzlai is- #ihsal nizamnamesine tevfikan âti. deki hususat alâkadarlara tebliğ olu- nur: Çeltik, Kiremit ve tuğla sanayii ile ikiden ziyade mekikli tezgâhlarda imal edilen fantazi ipekli kumaş, mas karna ve şehriye, mensucat boyacı- lığı, kanaviçe ve çuval sanayiinde ye- niden vücude getirilecek tesisat ve yahut tevsilere 13/2/1939 tarihinden itibaren altı ay müddetle Vekâletçe tesis ve muafiyet ruhsatnamesi yeri- Jecektir. Nafiada tayinler Ankara 21 (Telefonla) — Yapı iş- leri umum müdürü B. Kâzımın Nafia Vekâleti teftiş heyeti relsliğine, Dev- | let demiryolları umum müdürlüğü İ müşavir avukatı B. Reşid Çelebioğlu. | nun Vekâlet hukuk müşavirliğine ve | Devlet havayolları umum müdür mu. avini B, Arifin Nafia müfettişliğine tayinleri Yüksek tasdike iktiran et; Denizbankta açıkta memur kalmıyacak Memurlara verilen ücretlerde de esaslı bir tenzilât yapılmadı Ankara 21 (Telefonla) — Deniz- bankın yeni bütçesi ve kadroları Üze- rinde İktısad Vekâletince yapılmak- ta olan tetkiklere bugün de devam edilmiştir. Tetkiklerin son safhaya girdiği anlaşılmâktadır. Mevsuk bir membadan öğrendiği- me göre şimdiye kadar yapılan tah. minler ve neşriyat hilâhna olarak umum müdürlükçe hazırlanan ve esas itibarile Vekâletin tasvibine ik- tiran etmiş olan yeni kadro ile hiç bir memur açıkta bırakılmamaktas dır, Memurlara verilen ücretlerde de esaslı bir tenzilât yapılmamışlır, Yalnız âşık bulunan ve bundan sonra açılacak memuriyetlere yeni- den tayin yapılmaması ve bu suret le kadroların tedricen dahâ normal bir hale getirilmesi mevzuubahis ols maktadır, i Dört yerde yangın başlangıci Dün dört yerde yangın başlangıcı olmuştur: Aksarayda Valide camiinde Dağarcı sokağında B. Avniye sid evin üst kat çatısı yanmıştır. Heybelide bayan Sehere, Yeşliköyde B. Nizameddi'ne ve Aksaraydae da B. Haydarm kiracı olduğu evin baca'an dün ii iğ