21 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

21 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

21 Mart 18: “Almanya Çek - Slovakyaya yaptığı hareketten çok pişman olacaktır,, (Boş tarafı 1 inci sahifede) Chamberlain buna da: «Mili hayatı. mızın bir vechesidir, diyebiliriz; ce vabını vermiş Diğer bir suale cevab veren Chamı- berlâin demiştir ki: *Benim bildiğime göre Hachaya, 15 martta Hitlerle anlaşmayı kabul etmeden evvel «tahriri» bir ültima- tom verilmemiştir.» Chamberlain, Berlindeki İngiliz bü- yük elçisine verilen talimat hakkında da şunları söylemiştir: «17 martta Berline büyük elçimiz | Hendersona (verdiğimiz talimatta, son günlerin hâdiselerini Münih an- Jaşmasının ve ibtilâfları sulh yolu ile hallelmek için mezkür anlaşmayı ya- panların taahhütlerine hâkim olan zihniyetin tamamile ret ve ihlâl su- retinde telâkki ettiğimizin - Alman hükümetine açıkça izahını bildirdik, Keza Büyük Britanya hükümeti. nin Almanya tarafından askeri hare- ketle Çek - Slovakyada yapılan deği- şiklikleri gayri meşru addettiğini ve bu münasebetle mezkür değişiklikleri protesto ettiğine de Alman hüküme- tine bildirmeye Berlin büyük elçimiz memur edilmiştir. Hitlerin Çek - Slovakya Reisicüm- huru Hachayı eğer teklifleri kabul edilmezse Pragın bombardıman edi. leceği suretinde tebdit ettiğine dair gazetelerde çıkan haberler hakkında sorulan suale Chamberlain müsbet cevap vermiş ve Çek - Slovakyanın Almanyaya fi 1 üzerine hasıl olan enternasyonal vaziyeti büyük Brilan- ya hükümetinin etrağle telkik eyle. mekte olduğunu İlâv miştir, Londra 20 (AA) — Avam Kami rasında İşçi partisi reisi Atlee'nin bir guâline ap veren Chamberlain de- miştir Ki; «Geçen haftarım ha kümetin nasil bir e ğini Avam Kamarası Birmingha söylediğim nutukla öğrenmiş bulunu- yor, Bu hadiseler hükümetin seri ic- raatını zaruri kılmaktadır. Hükümet diğer devletlerle temas halindedir.» Chamberlain bu hususta yakında ereceği vaadinde bulunmuş Britanya hükümetile kaç devletin böyle temasa gelmiş olduğu- nu bilip bilmediği sualine de: «Hayır bilmiyorum» cevabını vermiştir. erine hü- Rusya ve Polonyaya giden heyetin seyahatinde askeri maksad yokmuş Londra 20 — Rusya ve Polonyaya giden ticari heyetin seyâhatinde askeri maksad da olup olmadığı sualine «bayır, heyet yalnız iktisadi mak- sadia gitmiştir; cevabını vermiştir, Londra 20 — Lordlar Kamarası bu gün harici siyaset hakkında müze kerelerde bulunmuştur. Hariciye Na- zırı Lord Halifax söz alârak Çek - Slovakyanın işgalini meşru gösler- mek için Almanya tarafından , İleri sürülen delilleri ;reddettiklen sonra Çek Reisicümhrunun 14 martta Ber- Mine gitmek üzere yoldn bulunduğu bir sırada iki Çek - Slovak şehrinin Alman müfrezeleri tarafından işgal edilmesinin çok maniiar olduğuna işaretle hadiseleri izah ederek demiş- tir ki; — Çek - Slovakyanın Almanya için bir tehlike teşkil ettiği bahane- $ini hiç kimse ciddi olarak ileri süre- mez, Diyebiliriz ki, Çek meselesinde yegâne mühim rolü: Almanyanın İaik kuvveti teşkil etmiştir. Lord Halifax, Almanların Büyük Britanya imparatorluğunun tarihini €l€ alarak bugünkü hareketlerini ma- zur göstermeye tevessül etmiş olma- lan hakkında da şöyle demiştir: Britanya imparatorluğunun siyase- tine daima ve her yerde bâkim olan hürriyet ve kendini idare prensiplerile her türlü hürriyetin ortadan kaldı. iması arasında hiç birr münasebet Yoktur, Vakın, biz ötedenberi Alman- Yanın cenubu şarki Avrupasında biz- deh alâkalı olduğunu, tanıdık. Ancak Müstakil bir devletin silâh küvvetile Ye keyfi olarak ortadan kaldırıldığı. Mi Ye beynelmilel en iptidaj hâdisele- Rin iha) edildiğini görünce vaziyet kendi kendini idare etmeleri prensipi namına söz söylemişti. Bü prensip Almanyanın istinat ettiği bütün hak- ları baltalayan bütün icraatla tezat teşkil eder. 250 bin Almana yapılan muamele hakkında ileri sürülenler ne kadar doğru olursa olsun buna çare olmak üzere 8 milyon Çekin boyun- duruk altına alınması doğru olamaz, Rumen hükümeti: ultimatama kadar dayanan haberleri tekzip etmiş olmasından' dolayı bahtiyarım. Fa- kat, gerek Romanyanın gerek diğer hükümetlerin son günlerin hâdisele- rini he ve endişe ile karşılamış ol. malarına hayret etmemek lâzımdır.» Geçen seneler içinde İngiltere mil- Jeti Alman milletile dost olmak iste- miştir. Milletimiz Versay muahede- sinde tashihi icap eden bazı hatala- nn vuku bulmuş olduğunu tanımak- tan imtina etmemişti. Fakat son se- neler içinde her ne zaman ve iyi an- laşma yolunda terakki elde etmek ihtimalleri baş göslerdise Alman hü- kümeti her türlü terakkiyi imkânsız kılan hareketlerde bulundu. Bu, bil hassa, son aylar içinde tezahür eyle- di. Münihden biraz sonra, Almanya bütün cihan efkârı umumiyesinde çok fena akisler yapan bir takım ted- birlere tevessül etti, Ve, geçen hafta- ki Alman hareketile de daha sıkı eko- nomik teşriki mesai teşebbüsü akim kalmiştır. Mümasil bir teşebbüsün artık bir kere daha ne zaman ele alı- nabileceğini kestirmek güçtür, Bü- yük Britanya hükümeti bu hadiseler- istihraçda den icap eden neticeyi gecikmedi, dini © or k diğer alâkâder devletler le istişare bulunmaktan vakit kaybetmedi. Kü Avrupada bir çok taha at büt e neticelenmiş- AL man milleti Çek e Slovakyaya karşı yapılan hareketten pişman olacaktır. İki safdil devlet adamını istismar Tondra 20 (A.A.) — Lordlar k rasında Shelle, Chamberlainin siya- setini tetkik ettikten sonra demiş tir ki: «Öyle anlaşılıyor ki, Hitler, kendi- sine itimad eden İki öafdil deylet adamını istismar ve onları bütün dün- ya önünde küçük düşürmeye çalışı- yor. Avrupadaki diktatörleri Avrupa- nın iyiliğine sevketmek ümidleri hiç bir zaman başgöstermemişti.z Lord Crew de Shelle'e iltihak etmiş ve Çek - Slovak milleti hakkında mu- habbet izhar eylemiştir. Trakyada arıcılık faaliyeti Edirne (Akşam) — Arıcılık bu se- ne ümid verici bir vaziyettedir, Arıcı- lık mütehassıs ve ustaları kovanları dolaşarak arıların kiş geçirme vazis yetlerini konlrol etmekte, ilkbahar hazırlıklarını yapmakta, zayıf olan- ları şekerle beslemekte ve boş kovan- lar da ilkbahar oğullarından doldu- rTulmak üzere tertiplenmektedir. Arı- cılık kursu ve kongrelerinin bu sene de ağustos ayında açılması tahmin olühüyor; Geçen sene Macaristandan getirilen arı çiçekleri tohumlârı tec- rübe için yer yer ekilmektedir, AKŞAMIN Abone ücretleri Türkiye Eenebi 1400 kuruş © 2700 kuruş we » MM » ww» 200 » 150 » ” » dahi olmıyan eenebi leketler: Seneliği 3500, alı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. “Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. -— Kasım 134 k Güneş Öğle Ikipdi Akşam Yatsı 1142 600 ü28 vim 103 6,01 1220 SAT 1822 renane Babi over Acımusluk - EKŞAM Fransız Gümhurrelsliği (İngiltere, işbirliği için Sovyet Rusyaya kati teklifte bulundu . Lebrun'ün yeniden nam- zedliği kabul etmesi istenecek Paris 20 (A.A) — Pariâmentonun iyi haber alan mahfillerinde söyler- diğine göre Cümhurrelsi B. Leb- run'ün yedi senelik bir devre için tekrar Cümhurreisliğine intihab edil mesi ihtimali vardır. Bu mahfillere göre, bazı yüksek Fransız şahsiyetle- ri Londradan evdetinde Lebrun'6 müracaat ederek bilhassa ciddi olan şimdiki vaziyette Fransanın, tecrü- belerinden istifade edebilmesi (o için tekrar intihabına muvafakat etmesi- ni mumsaileyhten İstiyeceklerdir. Şimdiye kadar siyaset adamların- dan bir tek kişi, eski mebusan mec- Jisi reisi Fernand Bouisson, reisi. cümhurluğa namzedliğini koyacağı- nı resmen bildirmiştir. Ziraat Nazırı Çueuille ise âyan ve mebusan rejsleri Jeanneney, Hariciye ve Başvekil Daladier imtina ettikleri takdirde kendi namzedliğini vazede- ceğini beyan etmiştir. Lebrun, tekrar intihab edilmeğe muvafakat ettiği takdirde de Çucul- le'ün çekileceği şüphesizdir, Londra seyahati programi Paris 20 — Cümhurrelsi B, Lebrun ve refikası yarın (bügün) saat 8,05 de Paristen Tondraya hareket edeceklerdir. Cümhurreisi 11,35 de Kâle'de vapura binecek, 1255 de Douwres'a, 15,de Londraya vasıl ola- cak, İngiltere! kralı ve kraliçe tara- fından karşılanacaktır. Reisicümhur ve refikası yarın valide kraliçeyi, ransız ensliğisünü ziyaret edecek- ler, akşam, sarayda- bir ziyafet veri- lecektir. Çarşamba günü Fransız hastanesi ! 2iyaret, sefirle; kabul eğilecek ve be- le dâiresinde gidilecektir, Akşam Fransız sefarelinde ziyafet verilecek, gece Operiya gidilecektir. Perşembe günü Lolular ve Avam kamarasında kabul resminde bulu- cak ve meçhul asker âbidesine çelenk: konacâktır. O gün Vindsor sarayında, akşamı Hariciye Nazırı ve ir, refikası tarafından “Hariciye Nezare- | tinde ziyafet verilecektir. Cümhurreisi ve refikâsi cuma 88 | bakı Londradan ayrılacaklardır, Bir Macar tayyaresi Yanlışlıkla Rumen arazisi üzerinde Sighet 20 (A-A.) — (Romanya) — Havas ajansından: Bir Macar tayya- rsi, Macar - Rumen hududu üzerin- de kâin Sighet şehri üzerinde uçmuş- tar, Mârat kumandanı tayyarenin yan hşlıkla Rumen erazisi üzerinde uç- Tuş - olduğunu beyan ederek Rumen hudud karakoluna tarziye vermistir. Yeni bir rekor Berlin 20 (A.A.) — Havas ajansın- dan: Bir Junkers bombardıman tay- yaresi, iki bin kiloluk işe'yârar ha- mule ile bin kilometre mesafede saat- te 517 kilometre mesafe katederek dünya sürat rekorunu kırmıştır, Slovak kiliselerinde merasim yapıldı Bratislava 20 (A.A.) — Slovakya- »ın bütün kiliselerinde Slovak istiklâ- linin şerefine dini merasim yapılmış- tır, Monsenyör Tisso'nun rahibi bu- lunduğu ruhani daire olan Banovece- de merasim Hlinka muhafızları tara- fından tertib edilmiştir. 'Tisso, Viyanayı ziyareti esnasında yeni Slovakya hududunun istiklâlini garanti ettiğini söylediğini bildirmiş- tir, Estonya Hariciye Naziri Varşovada Varşova 20 (A-A.) — Estonya Ha- riciye Nazırı Selter dün akşam refi- kasile beraber buraya gelmiştir. Na- gır Varşovada bir gün kaldıktan son- ra Budapeşteye hareket edecektir, Slovakya Hariciye Nazırı Berlinde Bratislava 20 (A.A.) — Slovakya F d Du (Baş tarajı 1 inci sahifede) Hariciye Nezaretinde büyük bir fa. eliyet hüküm sürüyor. Romanya, Po- İ Jonya sefirleri, Almanya maslahatgü- zarı Hariciye Nazırile görüşmüşlerdir. Gazeteler İngliterenin diğer devlet- lerle temas halinde bulunduğunu ve müşterek bir cephe teşkilinin mevzu bahsolduğunu yazıyorlar. Romanya, Macaristan hudu- duna sevkiyat yapıyor Londra 20 — Buraya gelen haber- lere göre Romanya Macar hududuna geniş mikyasta sevkiyat yapıyor, Bü- tün nakliye vasıtaları bununla meş- guldür, Hududa yüz binden fazla asker gönderilmektedir. Macaristanın da Karpatlaraltı Uk- raynasına asker gönderdiği bildiril mektedir, Paristeki Macar sefiri *bu sevkiyatın, Karpatlar Ukraynasını iş- gal eden askerleri takviye için yapıl- | dığını bildirmiştir. İngiliz radyosu üç hafla evvel Al- manya İle Macaristan arasında bir anlaşma yapıldığını bildirmektedir. Bükreşteki müzakere Londra 20 — Bükreşten gelen ha- berlere göre Alman « Rumen ticaret müzakeresi devam etmektedir. Al manyanın ultimatom verdiği tekzip edilmekle beraber, çok defa tehdit- kâr vaziyet aldığı anlaşılmaktadır. Almanya, Romanya petrollerinin ve İs lirünin tedbirleri Londra 20 — İngiltere Cebelütta- rıkta asker kaydetmektedir. Buna mahalli müdafaa kuvveti adı verile- miştir, iştirak vesikası almaları lâzımdır. TRAŞ 'BIÇAĞI <0 Denizbank İstanbul merkez binasının kahve ocağı kiraya verilecek ve 24 Mart 939 cuma günü öğleden sonra saat 14 de arttırılması yaplacağın- dan taliplerin şeraiti öğrenmek üzere mezkür binada bulunan bankamızın yapı ve binalar servisine müracaatları lüzumu ilân olunur. İnhisarlar U. Müdürlüğünden : 1 — 14/3/939 tarihinde kapalı zarf ve eksiltmesi yapılacağı ilân edilmiş olan buhar kazanının münakasa müddeti görülen lüzum üzerine temdit e Ji — Eksiltme şerait sabıka dahilinde 4/4/939 tarihine rastlayan salı gü- hü saat 15 de Kabatâşta Ievazım ve mübayaat şubesi müdüriyeti alım komis. yonunda yapılacaktir. Kapalı zarflar eksiltme saalinden bir saat evveline ka- dar (ssat 14 e) kadar komisyon başkanlığına makbuz mukabilinde verilmesi ve eksiltmeye girmek istiyenlerin fiatsiz teklif mektuplarını ihâle tarihinden bir hafta evveline kadar müskirat fabrikalar şubesine vererek münakasaya (0714) N Traş olduktan sonra cildinize krem sürmeyiniz. ella zer ane —— yumuşatır ve Her yerde BDKER tin EE a Dünyanın UR e Sahife 13 Londra 20 — İngilterede tayyare hücumu: karşısında gönüllü olarak hizmet için 500 bin kişi müracaat et- miştir. Berlinde'mühim müzakereler Londra 20 — Buraya gelen haber. lere göre B. Hitler Berlinde mühim bazı müzakerelerde bulunacaktır. Bu- nun için Berlinden ayrılmayadcaklır. Verilecek Kararlar arasında İngiliz - Alman deniz anlaşmasının feshi de olduğu söyleniyor. Goering San Remoya gidiyor Berlin 20 (A.A.) — «Havas»: Rei. chstag'ın yakın bir tarihte toplar- ması ihtimali olmadığı iyi haber alan mahfellerde söylenmektedir. Öğrenildiğine göre, Göring refika. sına mülâki olmak üzere salı akşamı San Remo “İtalyaya- ya gidecektir. Fransa, Bükreşe bir büyük elçi gönderiyor ; Paris 20-XA.A.) — Petit Parisien gâzetesinin bildirdiğine göre Fransa hükümeti bugünlerde Bükreşe bir bü- yük elçi'tayin edilmesine karar vere- cektir. Paristeki Alman sefiri Berlina hareket etti Berlin 20 (A.A.) — Paristeki Al man sefiri Kont Welszeck'ç raporunu vermek üzere Berline gelmesinin em- redilmiş olduğunu bildirmektedir. Fransanın Berlin sefiri döndü Paris 20 (A.A.) — B. Bonnet saat 9,30 da Berlinden gelmiş olan Be sefiri B.'Cdülondre ile Ingiliz » hatgüzari B. Campbell ve So yük elçisi B. Suritz'i kabul etr Macar ordusunun zayiatı Budapeşte 20 (A.A.) Earpatlar.” atı Ukraynasının işgali Macer suna 200 maktule mal olmuştur. , POKER gibi yapar. traş biçâklarını rarla isteyiniz, VE