21 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| AEŞAM Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Almanya Peşte hükümetinden Macar toprağından geçiş serbestisi istemiş! Ingiltere hükümeti, Rusya ve Balkan devletleri ile temasa girişli Macarlar Rumenlerin te tahşidat y yaptıklarını ileri sürerek hududa sevkiyat yapıyorlar Budapeşte 21 — Alınan malümata ; İngilterenin Savyotler ve Balkan devletlerile temasları padaki siyasi vaziyetin tedkiki için Bovyet Rusya, Komanya, Yugoslavya, "Türkiye ve Bulgaristan hükümetleri ile temaslara girmiştir. ... Macar tahşidatı Budapeşte 21 — Romanyanın Ma- car - Karpat hududunda normal hâ- diseler fevkinde askeri tahşidat yap- makta bulunması sebebile Macar askeri makamatı da hududa tabii ad- dedilebilecek bu kabil tedbirler almış- Jardır. Paris Macar sefaretinin bir tekzibi Paris 2i — Buradaki Macar sefaret- hanesi, Macaristanın cenup ve cenü- bu şarki hududlarında tahşidat yaptı- ğı, mevzii seferberlik yaptığını tekzip etmekte ve yalnız Karpat Ukraynasına, askeri harekât için sevkedilen alayla- rın kadrolarını tamamlamak için ba- zı şahsi davetler yaptığını bildirmek» tedir. Chamberlain'in istifası ihtimalleri kuvvetleniyor Lord Halifax, Şimdiki Başvekilin tabii halefi sayılıyor Lendra 21 — Siyasi mahafilde, Baş- | 'yekli B. Chamberlainin istifası ihti- malleri kuvvetle mevzuubahs olmak- tadır. Başvekil istifa ederse, yerine Ha- ziciye Nazırı Lord Halifaks geçecektir. Lord Halifaks son günlerde kral Jorj We birkaç defa mülâkat etmiştir. Londra 21 — Daliy Mali gazetesi, Almanyayı, çember içine almak siya- setine Lord Halifaksın ön ayak oldu- ğunu yazmaktadır. Daliy Telegraf İngiliz ordusunun tes- Mhatında mevcud noksanların biran evvel tamamlanmasını talep ediyor. Fransa üç sınıf askeri davet etti Italya, hürriyet kahramanlarile çarpışmağa sabırsızlanıyor B. Daladier de Londraya gidecek Sovyetlerin iktisadi tedbirleri | Paris 20 — Fransada üç sınıf ihti. yat efrat silâh altına çağrılmıştır. Bunların teknisyen olduğu ve Magi- Mot hattına sevk edilecekleri söyleni- yar. 'Temps gazetesi yazdığı bir makale- de diyor ki: «Alman hegemonyası Çekoslovak» /| yada durmayacaktır. Burasının işga- A Romanya ile temas temini için ya- pılmıştır. Avrupa devletlerinin Alman himayesi altına girmesine mani olmak Mizımdır.» İ Roma 21 — Gayda, Giornale d'İta- Ma gazetesinde yazdığı bir makalede Giyor ki: «İtalya, Almanyadari ayrılmıyacak ve Fransaya yaklaşmıyacaktır. İtalya barplen korkmuyor ve «hürriyet kahramanları» ile bir an evvel çar- İpışmak için sabırsızlık gösteriyor.» B. Daladier Londraya gidecek X “Paris 21 — Hükümetin silâh altı- 'na çağırdığı spesyalistler yarın ica- bet edeceklerdir. Kabine, bu hafta içinde tekrar toplanarak alınan ted- Birlerin neticelerini tedkik edecektir, | Başvekil B. Daladier yakında Lon- draya gidecektir, Bu seyahat üğlebi #htimal B, Lebrunun Londradan dö- © müşünü müteekib vukubulacaktır, © Berlin 21 — Almanyanın için vaki davet üzerine buraya gel- miştir. Rusyanın vaziyeti ve tedbirleri Paris 21 — Moskovadan bildiriliyor: B. Litvinof, İngiltere ve Balkan dev- letleri sefirlerile görüşmüş, sonra B. Stalini ziyaret etmiştir. Sovyet Rusya, Memel meselesine büyük bir ehemmiyet vermektedir, Sövyetler, Almanya ile ticari münase- betlerini inkişaf ettirmemeğe Alman. yaya iptidai maddeler ihracını tahdid etmeğe karar vermiştir. Macar Başvekili Romaya ki ile Hariciye Nazırı Csaki'nin nisâ- nın ortasına doğru Romayı resmen zi- yaret edeceklerdir. Voloşin Belgradda Belgrad 20 — Havas: Eski Kar- patlar Ukraynası Başvekili Mön- şenyör Voloşin evvelki gece otomo- bille Romanyandan Belgrada gelmiş- tir. Kendisine on bir kişi refakat et- mektedir. Bunların ârâasında eski Ukrayna diyet meclisinin reisi ve eski Maarif Nazırı Augustin de bulun- maktadır, Voloşin Yugoslavya Başvekili Cvet- koviç ile bir mülâkat yapmak arzu- Halka ve ikinci münte- hiplere beyanname neşredilecek Parti umumi riyaset divani içtimaıa Reisicümhur riya- set buyuracaklar Ankara 21 (Telefonla) — Cümhus riyet Halk Partisi umumi riyaset di- vanı çarşamba, daha galib bir ihti- mal ile perşembe günü içtima ede- ceklir. Bu içtimaa Partinin değişmez genel başkanı Reisicümhur İsmet İnönünün riyasct eylemeleri muhte- meldir, Söylendiğine göre, içtima, mütea- kib halka ve ikinci müntehiplere hi- taben mühim bir beyanname neşre- dilecektir, Bunda, altıncı Büyük Mi. Jet Meclisinin farik vasıfları tebarüz ettirilecektir. Pârtice mebusluğa namzed gösteri- leceklerin listesinin de bu beyanna- me ile neşredilmesi çok muhtemel görülmektedir, Cümhuriyet Halk partisi Ankara İlyönkurulu başkanlığı, Ankara şeh. ri müntehibi sanilerini yarın dokuz buçukta Halkevi salonunda toplan- mağa davet etmiştir. Bir derece daha yüksek memuriyete alınmalarını isteyenler Ankara 20 (Telefonla) — Devlet memurları maaşlarının tevhid ve teadülüne dair olan kanuna göre bavemin 14 üncü ve İl inci derecele- rinden bir derece daha yüksek me muriyetlere alınmalarını temin et- mek üzere garp dillerinden birine va» kıf' olduklarını imtihanla isbat etmek isteğinde bıtlunanların imtihan tarz- ları haklonda Maarif Vekâleti tara- fındön bir talimatname hazırlanmış tır. Bu talimatnameye göre, imtihan- Jar Ankarada Tarih, dil ve coğrafya fakültesinde ve İstanbulda Üniversi- tede her yıl mart, mayıs ve ikinciteş- rin aylarında, yapılacaktır. İmtihan günleri Maerijf Vekâletince tesbit ve ilân edilecektir. Garp dili imtihanına girecek me- murlardan bildikleri garp dilinde ya- uılmış en az üç sahifelik bir parçayı türkçeye ve türkçe yazılmış bir iba- reyi garp diline lüğata müracaat et- meden ve doğru olarak tercüme eden- tihanda muvaffak olmus savıla. “Amerika harbe başlıyor,, Totaliter devletlerin genişlemesine mâni olacak siyaset takibi isteniyor Veşington 20 (A.A.) — Radyoda bir nutuk söyleyen âyandan King, bitaraflık kanununun ilgası hakkın- da kongreye tevdi ettiği projeye dair izahat vermiştir. Hatib, komintern aleyhtarı paklı imza eden devletlerin genişlemesine mâni olacak bir siyaset takib edilme- #i lâzım geldiğini çünkü parçalama üsullerinin ne saman ortadan kalka- cağı malüm olmadığını söylemiş ve Roma - Berlin - Tokyo omihverinin birçok hükümetlerin tahribini ve milyonlarca İnsanın zalimane bir kontrol altına alınmasını derpiş et- tiğini #lâve eylemiştir. «Amerika ekonomik harbe başlıyor » Berlin 20 (A.A) — Amerikanın Alman mallarından hususi bir güm- Tük resmi alacağı hakkındaki haber National Zeitung gazetesi tarafından «Amerika ekonomik harbe başlıyor» başlığı altında tefsir edilmektedir. Suriye hükümetinin salâ- hiyetleri Fransaya geçti Şam askeri işgal altına alındı, sokaklara mitralyözler yerleştirildi. örfi idare ilân edildi Şan: 20 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Bir çok hadiselerin çıkmış olmasına binaen Suriye fevkalâde ko- miseri Suriye hükümetine bütün zâ- bıta işlerinin oradaki delegesine tev- dini tebliğ eylemiştir. Suriye hükü- meti selâhiyetlerinin Fransa mümes- siline devri üzerine Şam askeri işgal altına alınmıştır. Diğer taraftan Arslane paşa Kabi- neyi teşkilden imtina ettiği için Ka- bine buhranı devam etmektedir. Mik li blok, 1936 muahedesini derhal ve tamamile tatbik o etmiyecek bir hü- B. Hitler Berlinde büyü tezahüratla karşılandı B.Goering söylediği nutukta"Bize sulh emniyetini Berlin 20 — «Havas ajansın- dan: Berlin halkı çok şiddetli soğuğa ve kara rağmen B. Goebelsin davetine icabetle «Alman Reich'ını büyütmüş olanı Führere pek coşkun bir istikbal yapmıştır, rm all akm — bi defa Alman kıtaatını, Alman- ları ecnebi boyunduruğundan kurtar. mak için sevkettiniz. Bu defa Alman- tevlid ettiği şeref ve azametle birlikte sulh emniyetini de getirdiniz. Hayatı- Faşist meclisi bu akşam toplanıyor Roma 2i — Büyük faşist meclisi bu akşam toplanıyor. Bu içtimada mühim kararlar rlar verileceği söyleniyor. 1933 ve 1934 Türk borcu tahvilleri "Ankara 20 (Telefonla) — 1933 ve 934 Türk borcu tahvillerinin kesri munzamları mübayaalında tatbik edilmekte olan yüzde bir banka ko- misyonunun yine hamiller tarafın. dan tediye edilmek şartile yüzde 2 ye mkamiması Vekiller hevetince karar- 21 Mart 1939 ekonomik Gazete diyor ki: Amerikanın bu kararı, Rooseveltle adamlarının halen dünya barışını tehdit eden tahrikâta hizmet ettikleri hakkındaki umumi kanaati teyid ey- Jemektedir. Amerika, Almanyanın bu ekonomik hârp tehdidine icap ettiği şekilde mukabele edeceğinden emin olabilir. Gazete buhdan başka Alman mül- tecilerini nakleden vapurun tahliyesi ni menetmiş bulunan cenup Afrikası hükümetine de çatarak diyor ki; Bu tedbirlerden, Münihteki İngi- diz - Alman dostluk anlaşmasını tah- rikiâmiz bir surette bozarak dominyon« larda bir kin haleti ruhiyesi ihdâsına muvaffak olan Chamberlain mesui- dür. Nevyorkta büyük miting Nevyork 21 — 27 Martta burada Alman mallarına boykotaj ilân et- mek için büyük bir miting yapıla- caktır. kümete müzaherette bulunmıyacağı- nı bildirmiştir. Şam 20 (A.A.) — Şamdaki Suriye fevkalâde komiserinin delegesi du- varlara beyannameler yapıştırarak memlekette asayişin teminine memur edilmiş olduğunu halka ilân etmiş- tir, 'Toplanlılar yâsak edilmiştir. İtaat edilmediği takdirde çok şiddetli ceza- lar tatbik olunacaktır, Örfi idare ilân olunmuştur, Sokaklara mitralyözler yerleştirilmiştir. getirdiniz,, dedi man doğmuştur. Tağilah büyük eserlerinizin tahrib e- dilmesine asla müsaade etmiyeceğimi. ze alenen yemin ederiz.» Führer, bundan sonra otomobiline binmiş ve bunun Üzerine imparatorluk şatosu ve parlak bir surette tenvir edilmiş olan Unter den Linden eadde- si yoliyle Berlin caddelerinde bir zafer geçidi başlamıştır. Bu esnada Berli- nin bütün kiliselerinin ve mabedleri- nin çanları bütün kuvvetleriyle çalmış ve 21 pare top ve Maarifte ta; men e m... sa ke B. Varşova 20 (A.A) — çocukların üzerinde kaydıkları buz İnbakası catlamıs ve 45 cocuk boğul