1 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

1 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

© Yekaüd sandığı ünvanını alır. - Denizbank memur ve müstahdemlerinden Ankara 31 (Telefonla) — Devlet Deniz» yolları ve llranları işletme umum müdür- Yüklerinin teşkilât ve vazifelerine dair ölan kanun projeleri pazartesi günü Mec- 3s umumi heyetinde görüşülecektir. Encümenlerde bazı tadile uğrıyan bü projelerin Denizbank Tekaüd sandığına wt maddelerie, Denizbank memur ve müs- tabdemlerinden yeni umum müdürlük- lerde vazife alamıyarak açıkta kalanlağ hakkında yapılacak muameleyi tayin eden maddeyi aynen bildiriyorum: «15 şubat 1987 tarih ve 3137 sayılı ka- Bun mucibince kurulmuş ve 77 kânunuev- ve 1937 tarih ve 3295 sayılı kanunla (De- »izbank tekaüd sandığı) adini almış olan sandık, bu kanunun meriyeti tarihinden © Atibaren Devlet Denizyolları ve Limanları İşletme umum müdürlükleri memurları “3181 sayıh kanun bükümleri işbu ka- muhla teşkil olunan ber iki umum müdür- Mik emrine girecek Denizbank memur ve müstahdemlerinden: , A) Denizbanka, mülga Denizyolları ve Akay işletmelerile Fabrika ve İHavurlar idaresinden intikal etmiş olanlar hâkkın- da devam suretile, “B) Denizbanka, mülga Tahsiliye umum | müdürlüğünden intikal etmiş olanlar hak- kında mülga Seyrisefain idaresinden mün- tekil memurlar misilü; C) Denizbanka, mülga İstanbul, İzmir, “Trabzon limanları işletmelerinden İntikal etmiş olanlar hakkında 3023 sayılı kanu- | Bun 22 nel maddesi mucibince mıaaşla- rından yüzde 5 aidat kesilmeğe buşladığı tarihten itibaren, D) Denizbankın teşekkülünden sonra doğrudan doğruya bu sandığa intisab et- Miş olanlar intisap tarihlerinden, . E) Yukarıdaki! fıkralarda yazılı olanlar- dan maada her Iki işletme idarelerine in- tisab edecek olan memurlar hakkında da Mtisab tarihlerinden itibaren, "Tatbik olunur. Açıkta kalacak memurlara yapılacak muamele Murakkat madde — Denizbank memur ve müstahdemlerinden bu kanunla teşkil olunan umum müdürlükler teşkilât kağ- rolarında vazife alamıyarak açıkta kala- caklar hakkında aşağıda yazlı muawele Mezuniyet ve olgunluk imtihanlarının günleri fesbit edildi Memur çocuklarından alınan pansiyon ücretlerinde de mühimce tenzilât yapıldı Ankara, 31 (Telefonla) — Maarif Vekâleti mezuniyet ve olgunluk imti- hanlarının yapılacağı günleri tesbit etmiştir. Bu yıl haziran devresinde Tisele-d yapılacak olan olgunluk imtihanla- rından fen kolundan fizik . kimya edebiyat kolundan tarih - coğrafya sualleri Vekâletçe ve diğer sualler de imtihan komisyonlarınca tesbit edi- lecektir. v Fizik - kimya imtihanı 22 haziran perşembe, tarih - coğrafya imtihanı da 99 haziran perşembe günü yapı- Jacaktır. Diğer imtihan günleri mek- teplerce tesbit olunacaktır. 1930 tarihli lise ve orta mektepler talimatnamesine göre haziran ve ey- Jül devresinde lise mezuniyet imtihan Yarına gireceklerin matematik, tarih, coğrafya, tabii ilimler imtihanları ya- sali olarak yapılacak ve bu imtihan- Jarın sualleri imtihan komisyonların- €a Lesbit edilecektir. Gene mezkür talimatname muci- bince haziran ve eylül devresinde or- ta mektep mezuniyet imtihalarına gireceklerin türkçe, tarih, coğrafya, açıkta kalacaklar hakkında yapılacak muameleye dair maddeyi yazıyoruz tatbik olunur: A) 3137 sayılı kanun hükümlarine tabi tutulmuş olanlardan genc bu kanunun ta- rifati delresinde tekaütlük için meşrut fini hizmet müddetini doldurmuş olanlara mezkür kanın mucibince teksüt aylığı bağlanır. B) 3137 sayılı kanun hükümlerine tabi tutulmuş olanlardan gene bu kanunun tarifatı dairesinde teknütlük için meşrut gil hizmet müddetini henüz doldurma- miş ve fakat işbu fili hizmet müddeti 20 veya daha fazla olanlara 30 seneden nok- san olan beher sene için 25 senelik tekaüt maaşının 2$ te biri tenzil edilmek suretile tekaüt maaşı tahsis olunur. ©) 3137 sarıl kanun hükümlerine tabi tutulmuş olanlardan gene bu kanunun ta- rifatı dairesinde fill hizmet müddeti 20 şeneye baliğ olmıyanlara (hizmet müddet- leri 3 seneden az olsa dahi) sandıktaki Yüzde 8 leri bilâ falz kendilerine lade edil- mek suretile sandık ve idare ile alâkaları kesilir. Ancak kendilerine sandıktan öde- necek Işbu yüzde $ lerin baliği ayni memu- run son aldığı maa$in hizmet senesi adedi İle hasılı zarbı yekünundan az ise, aradaki fark ta kendisine ödenir. Tazminsta taallik eden fili hizmet müddeti bu memurların Denizbankia ve ondan evvelki teşekküllerin Devlet ldare- sinde geçen zamanlarındaki hizmetlerine şamildir. Yukarıda mezkür her iki halde ödene- cek tazminatın yüzde $ aldata baliğine ! müsavi kısmı sandık ve mütebaki kısmı ise bu kanunun ikinci meddesinde yazılı hizmet taksimatı icaplanna göre, İki umum müdürlükten birisi tarafından İes- viye olunur. Bu taksimata göre, ciheti al- diyeti tayin edilemiyenlerin tazminatı ise Münkalât Vekâlelince otayin edilecek umum müdürlük tarafından ödenir. Kızılay heyeti İstanbul Belediyesi hududu için. | de bulunan Kızılay şubelerinin baş- kanları dün Kızılay İstanbul mümes- | sili doktor Neşet Usman'ın riyase- | tinde toplanarak bir temmuzda baş- hyacak olan (Kızılay haftası) nın | programını tesbit etmişlerdir, matematik imtihanları yazılı olarak yapılacak ve bu imtihanların sual- lerile günleri imtihan komisyonunca | tertib ve tesbit edilecektir. | Talebe pansiyon ücretleri Ankara, 31 Telefonla) 1939 - 1940 ders senesinde memur çocukla- rından alınacak tenzilâtı pansiyon ücretlerinin miktarı Maarif Vekâle- tince tesbit edilmiştir. Resmi mekteplerdeki pânsiyoner memur çocuklarına pansiyon ücret- lerinden aşağıdaki nisbetler dahilinde | tenzilât yapılacaktır. İ Pansiyonda bir çocuğu bulunan- | ların pansiyon ücretinde yüzde on, | İ İki çocuğu bulunanların birisinden yüzde on ikincisinden yüzde yirmi beş, üç ve daha fazla çocuğu bulunan- | ların birinci çocuğundan yüzde on, ikincisinden yüzde yirmi beş, üç ve daha fazlasının pansiyon ücretlerin- den de yüzde ondur. Bü suretle memur çocuklarından alınmakta olan pansiyon ücretlerin- den mühimce bir nisbette tenzilât ya- pılmaktadır. Bu muazzam eserin açılışını gören birinci kafile neş'e içinde İstanbula avdet etti, 'Türk gününe yetişecek olan 5 ve 9 Temmuz kafilelerinde de kayıdlar dol- maktadır. Acele ediniz. Dünyanın en güzel va- purlarında en iyi kamaralarınızı ayır. tınız. AEŞAM 31/5/9389 Çarşamba Esbam ve Tabvilât Ergani 19— Sıvas - 1961 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fintleri) Londra 1 Sterlin 5.63 New-York 100 Dolar 128.0425 Paris 100 Prank 1355 Milâno 100 Liret 6.00 Cenevre 100 İsviçre Pr. 2054 Amsterdam 100 Florin ri 68.0075 Berlin 100 Rayhışmazı 60815 Brüksel 100 Belge Atina 160 Drahmi 1.0825 Botya 100 Lerâ 146 Madrid 100 Peseta 14035 Varşova 100 Zioti 73MM Budapeşte 100 Pengo 445 Bükreş 100 Lay 0905 Belgrad 100 Dinar 28025 Yokohama 100 Yen 3402 Btokholm 100 İsveç Kr. 30.535 Moskova 100 Ruble 239025 Fransanın futbol şampiyonları Eski senelere nazaran Fransada futbol gittikçe terakki etmekte Bu sene yapılan lig maçlarında Sete takımı şampiyon olmuştur. Ge- çenlerde muazzam bir kalabalık önün; de finalı yapılan kupa maçını İse ev- velce şehrimize gelmiş olan Rasing kazanmıştır, İstanbul su sporları ajanlıği Beden terbiyesi umum müdürlüğü münhal bulunan İstanbul su sporları ajanlığına futbol hakemlerinden Şa- xi Tezcanı tayin etmiş ve keyfiyeti Bölge Başkanlığına bildirmiştir. e Galatasaray spor klübü âzalarına Beden Terbiyesi kanunu hükümle- rine tevfikan klüp âzaları için yeni- den defter tanzimi icap ettiğinden arkadaşalrın 6 kıta fotograf ve hüvi- yet cüzdanlarile on beş gün zarfında klübe müracaatları rica olunur, Şehir Tiyatrosu direktörlüğünden 1939 - 1940 Tiyatro mevsiminde ay- nanacak eserlerin tasnifine başlan- miştır. Yeni piyes göndermek isteyen muharrir ve mütercimlerin eserlerini (tercüme olanlar asıllarile beraber) Şehir Tiyatrosu Dramaturgluğuna göndermeleri ilân olunur, Kabul ve temsil edilen telif eserle- re safi hasılattan yüzde on, terceme- lere yüzde beş verilmekledir, BU GECEKİ Nöbetçi eczaneler Galatasarayda: Kanzuk, Dairede: Güneş, Tarlabaşında Nihad, Osman- beyde Pertev, Necatibey caddesinde! Viçopulo, Fatih: Şehzadebaşında Asaf, Karagümrük: Sund, Eminönü: Bah- çekapıda Mehmed Küzm, Bakırköy: Hilâl, Sariyer: o Osman, Aksaray! Etem Pertev, Fener: Balatta Hüsa- meddin, Kumkapı: Belkis, Küçükpa- zar: Hikmet Cemil, Samatya: Erofi- los Çula, Alemdar: Ankara caddesinde Arif Neşet, Şehremini: Topkapıda Na-) zım, Kadıköy: Muvakkithane endde- sinde Halld, Üsküdar: Çarşıboyunda Ömer Kenan, Heybeliada: Atanaş, Bü yükada: Halk Ortaköy, Arnavutköy, Bebek, Bey- koz, Paşabahçe, Anadoluhisarı, Ta- »abya, Yeniköy, Emirgân ve Rümeli. hisarındakl eczaneler her gece açıktır. SAKARYA Sinemasında ? Harika, 2 Süper Film birden: SAHRA BEKÇİLERİ CHARLES VANEL — JEAN PİERRE AUMONT Kadın oyunları LORETTA YOUNG ve WARNER BAXTER Fiatlara dikkat: Birinci ve Balkon 15 kuruş. Bugün Yenişehirde, ya- rın: Yedikule Pınar sine- masında, Cümartesi günü Boyacıköyde büyük tarihi piyes; (HARUNÜRREŞİD) İllüzyonist Emin Atabay birlikte Bugün Matinlerden itibaren vi 1 Hastran 1939 Devlet Denizyolları ve limanları işletme Belediyede yeni kadro umum müdürlüklerinin teşkilâtı dün tebliğ edildi 145 memur açıkta kaldı. Bir kısmı tekaüd ediliyor 218025 Belediyenin 939 bütçesile tatbik edilecek yeni kadrosu dün alâkadar. lara tebliğ edilmiştir. Bu tebligata göre kadro harici memurlar 145 kişi. dir. Bu memurlar muhtelif müdürlük- lere göre şu suretle taksim edilmek. tedir: Belediye muhasebesinin merkez ve şubelerindeki maaşlı ve ücretli me- murlardan tam 100 kişi kadro harici kalmıştır. Bu memurlardan tekaüd müddetlerini doldüranlardan 24, sicil. leri itibarile kadro harici kalanlar da 13 kişidir. Bunlar, maaşlı memurlar- dır. Ayrıcada ücret alanlardan 63 kişi kadro harici kalmıştır. Yeni bütçeye göre iktisad müdürlüğü memurlarının maaşı ücrete tahvil edilmiştir... Bu suretle 8 maaşlı ve 3 ücretli ki 1l memur iklisad müdür. lüğü kadrosundan hariç bırakılmıştır. Yazı işleri kadrosundan da 1 maaşlı memurla ücret alan 13 odacı kadro harici bıkarılmıştır. Zat işlerinden 1 maaşlı, fen işleri müdürlüğünden bir ücretli, haller idaresinden 12 ücretli memur açıkta bırakılmıştır. Muhasebe kadrosunda gerek teka- üdlükleri dolayısile, gerek diğer bir sebeble kadro harici kalanlar içinde hiç bir müdür yoktur. Ancak bunla. rın içinde tahakkuk ve tahsil şube şefleri vardır. İktissd müdürlüğünde yeni bütçe mucibince müdür mua vinliği lâğvedildiğinden müdür mu- avini ile bazi mürakıbler açıkta kak mışlardır. Hukuk işleri müdürlüğü fe muha- kemat âmirliği inden ve hukuk işleri müdürlüğü maaşları da ücrete çevrildiğinden hukuk İşleri müdürü B, Muhlis tekaüdlüğünü is- temiş, mühakemat âmiri avukat B. Feyuzullah ile Belediye avukatların. dan B. Hâmid Nafiz ve avukat B. Ömer Cemil ile bir memur ki bu su- rTetle hukuk * işlerinden de b€$ kişi açıkta kalmıştır. ; Maamafih açıkta kalan memurlar. dan tekaüdlüğe sevkedilenler müs tesna olarak ehliyetini muhafaza edenler ileride açılacak memuriyetle- re tayin edileceklerdir. Ücret ahp da açığa çıkarılan memurlar için ücret. lilere mahsus biriktirme sandığında. ki paralarının bir misli kendilerine tazminat olarak verilecektir. Mâaşlı olup da açığa çıkarılacak olanlar hak. kında da Belediye memurları hakkın. daki nizâmnamenin 40 ve 41 inci maddeleri tatbik edilecektir. Bu maddelere göre tekaüdlüğünü henüz doldurmıyan memurlarâ muayyen bir nisbet dahilinde tazminat verilerek alâkaları tamamile kesilecek, bunlar içinde tekaüd hakkını haiz olanlar varsa İsterlerse tekaüdiüğe sevkedile- ceklerdir. MMaamafih bu memurlar içinde kimlerin bu şartlara tabi ola. cakları henüz tesbit edilmemiştir. Tazminat için Belediye bütçesinde tahsisat vardir, Çocuğunuboğanana İfadeleri birbirini tutmadığından mü- şahede altına alınmasına karar verildi Samatyada oturan Pertuhi adın- da genç bir kadının doğurduğu ço- cuğunu boğtürak Yedikulede Kazlıçeş- me civarında bir mezarlığa attığını ve Pertuhi ile suç ortağı olan babası Sergisin yakalandıklarını dün yaz. miştık. İki maznun haklarında tah- kikat ikmal edilmişvedün ikiside Adliyeye verilmişlerdir. Kendilerinin iddialanna nazaran, Sergis ile kızı Pertuhi bir müddet ey- vel Çimişgezekte bulunmuşlar, orada birisi evlenmek vadile genç Kızı iğfal etmiş, fakat sonra evlenmemiştir. Bunun üzerine Sergisle kızı İstan- bula gelmişler ve Pertuhi burada Ye- dikule Ermeni haslanesinde bir erkek çocuk doğurmuştur. Hastanede bir hafta kaldıktan sonra kendisini çi- karmışlardır. Pertuhi müddelumumilikte verdiği iHadelerde, çocuğun ölümü hâdisesi- ni ayri ayrı şekillerde anlatmıştır; Birinci ifadesinde demiştir ki; — Benim kulaklarım sağırdır. Babam- la beraber hastaneden çıktık, ben Kuca- ğımda çocukla biraz geriden yürüyordum. Bu sırada arkadan hızla gelen bir araba bana çarptı ve çocukla beraber yere düş- tüm. Bu düşme neticesinde çocuk öldü. Ben de cesedi yol üzerindeki mezarlığa attım, Fakat sonradan içim sızladı ve tek- Töreni ve Nutukları Filme alınmıştır. | LÂLE TATİL ETMİYOR gakınlarındaki tecdiği have, terlihatından aldığı: kuvvek müyieris © gösterdiği yüksek alâkadan kazandığı cesaretle... L LE vE Mevsimin en güzel 2 yeni ve süper filminden mürekkeb büyük progra” YeP': 1 — BİRİNCİ FİLM: Meşhur NİNO MARTİNİ AŞE ŞARKISI 2 — İKİNCİ FİLM: Fransızca sözlü, eşine ender raslana” EZEKARA ALAY HUMPHREY BOGART — ANN SHERİDAN ve yeni METRO JURNAL en yeni ve son haberler. Hepsi saat830da LÂLE Sinemasında BEŞİNCİ KURULTAYI İPEK ve MELEK “reisi. rar mezarlığa giderek toprağı biraz Kâzip çocuğun cesedini göMüüm ” İkinci ifadesinde ise, sözünü değiş tirerek vakayı şöyle anlatmıştır; — Bu gayri meşru çocuğu yaptığım İçİn babam beni dalma azarlıyor, tahkir ©di- yordu. Hastaneden çıkıp eve gelirken âra- ba çarptı, düştük; fakat çocuk ölmedi. Yerden kalkarken ben çocuğun boğazını #)kıp öldürdüm ve mezarlığa attım. Bu işi babamın tazyiki ile yaptım. Pertuhinin babası Sergis ie dk yor ki: — Hastaneden gelirken ben önde, Em Pertuhi, çoruğile arkada yürüyorduk. Ge” riden ona araba çarpmış, çocuk ma mezarlığa atmış. Bu işte benim #öX“m da, malimatım da yuktur. . ük Maznunlar dördüncü görgü hökim. liğine verilmişler, istlevab eee de Sergisin tevkifine karar Ni tir. Pertuhinin ifadeleri biribirini, vr madığı gibi, hareketleri de şüP»* Şe rüldüğünden, akli vazl, > zukluk olup olmadığının tesbi müşahede altıma alınmasına verilmiştir. e Şehzadebaşı (TURAN) (Tiyatrosunda ti için karar gece paradi 10, 100. yoL) Lı$ eser Aysel. Bu Heryer 20, CYAN Yeni bir film BU AKŞAN N AÇILIŞ