1 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

1 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Atletlerimizin Mısır seyahati Kafile başkanı B. Adil Giray'ın müsabakalar hakkındaki beyanatı “Sporcularımız Mısırda çok iyi bir intiba bıraktılar. Mısırlılar bize büyük misafirperverlik gösterdiler, Sporun bütün şubelerinde terakkinin ancak fazla müsabaka ile elde edile. Ceğine kandat getiren ve bunun için nelnilel temaslara büyük ehem- iyet atfeden Misırlılar geçenlerde de ütletizm müsabakası tertip ettiler, ve bu müsabakalara İştirak için Türk ve Yunan federasyonlarına müracaat edetek en iyi beş atletlerini Kâhireye göndermelerini rica ettiler, Türk've Yüran federasyonları ta- rafından Mısırlıların bu daveti kabul edildi ve görek Yunanistan ve gerek biz en yüksek beş atletimizi Kahireye gönderdik. Yunan Ti iştirakile yapı atletlerimizin iklim kliği yüzünden ve Mısır atletleririn ettiklerini bildir? v Ti sporu namına büyük bir mu- vaffakiyet elde edilen bu müsabaka ların cereyan tarzı ile seyahat hak- kında kendisine müracaat ettiğimis kıymetli idi Adil Giray beş kişi- den mürekke; fak kafilenin başar- dığı büyük işler hakkında aşağıdaki beyanatla bulundu: «12 Mayıscuma günü bütün ba- zırlığımızı bitirerek Romanya vapu- rile İstanbuldan hareket ettik, Misir- daki beynelmilel müsabakalara işti- rak için seçilen be etimizin tam formunda olr rı beni biraz dü- şündürüyordu. o Onun için atletleri izin Mısırda behemebhal Azami ihti- ve dikkatle hareket etmelerini kendilerine tavsiye ve rica ettim, Diğer bütün spor şubelerinde oldu- ğu gibi, atletizinde de formu muhafa- za edebilmek, atletin idman ve kilo- sunu müsabaka gününe kadar yakın- dan kontrol etmesi şarttır. Bu noktayı nazarı itibara alarak, vapurda atletlerimiz günde bir defa olmak üzere gültürfizik ve uykuları na ehemmiyet vermeği ihmal elme- diler, Cumartesi sabahı vapurumuz Pi- reye geldi. Burada üç saat kalacak- tık. İstanbuldün hareketimizden ©y- vel bunu nazarı itibara aldığımız için 'Ecden terbiyesi genel direktörlüğü is- tişare heyeti âzasından B. Bürhan Felek delâletile Yunan federasyonu- na bir telgraf çekerek, Atina stadın. da idman yapmak üzere müsaade İs- temiştik, Yunân federasyonu telgra- fımızı büyük bir nezaket ile karşılı- yarak, sabahleyin (o Pireye Yunan federasyonu kâtibi bay (Nikolaldis) ile antrenör (Smiçek) i hize yardım ve kolaylık göstermek üzere gönder- mişti. Bu sporcu zevatın delâletile Atini- a | değişti, Cuma, cumartesi ve Prens Abbas Halim Kahire stadında kafile başkanımız ile birlikte atletler arasında ya gittik, orada aletlerimiz bir bu- çuk saat kadar faydalı ve lüzumlu bir idman yaptılar. Vapurumuz pâzar sonra ikide İskenderiyeye vasıl oldu. Kahireye bizi götürecek tren akşam yedide kalkacaktı. İskenderiyede bu beş saati boş ge- çirmiyerek, bizi karşılamağa gelen Mısır federasyonu umumi kâtibi B. Hirşman ile stadları dolaştık. Küçük bir stadda maktepliler arasında yapı- lan senelik bir atletizm bayramını seyrettik. Sonra şehrin büyük stadın- da yapılmakta olan Mısir milli küme | futbol maçlarından birini gördük. | Yedide İskenderiyeye hareket ede- rek saat ona doğru Kahireye vardık. ! Orada federasyon erkânı ve sporcular | tarafından çok canlı ve hararetli kar- | $ılandık. Bize tahsis edilen büyük Nasyonal Otel'e indik. Pazartesi, sah, çarşamba ve per- şembe günleri akşamları atletlerimiz | gayet sıkı iâman yaptılar. Hava çok sıcak olmakla beraber, şikâyetçi de- ğildik, Gülgede 38 e kadar çıkan si | caklık, atletlerimizin istirahat günü | olan cuma gününden itibaren derhal | pazar günleri gölgede 44ten aşağı düş | medi, Sıcaklığın bu artışı, bazı arkadaş lara derhal tesir etti. Atlet Gören, | €hemmiyetli surette hastalandı ve cu-| martesi günü 200 metre koşuya işti- | rak edemedi. Diğerleri daha az muz- | tarip olduklarından, yarışlara girdi- | ler ve iyi neticeler aldılar. Birinci günü yaptığımız müsaba- | günü öğleden | Kahireğeki Yunan klübünün atletlerimiz şerefine verdiği ziyafetten bir köşe kalar ve aldığımız neticeler şunlar. | dır: Yüksek atlama: Sekiz atlet iştirak etti; 1 — Pulat (Türk) 1,82 metre 2 — Jardina (Misir) 1/71 metre 3 — Faik (Türk) 1,71 metre, 800 metre koşu: Altı atlet iştirak etti: 1 — Stratakos (Yunan) 1,59 8/10 dakika, 2 — Ali Yusuf (Mısır) dakika, 3 — Galip (Türk) 2,01 8/10 dakika, 110 metre manlalı koşu: Altı atlet iştirak etti; 1 — Mantikas (Yunan) 15, 2/10 saniye, 2 — Faik (Türk) 15, 7/10 saniye, 3 — Jardina (Mısır) 16, 1/10 sa- niye 5000 metre koşu: Altı atlet iştirak etti: 1 — Ragazos (Yunan) 15,59, 6/10 dakika, 2 — Riza Maksud (Türk) 16,18, 3/10! dakika, 3 — Hamon (İngiliz) 17,10, 4/10 dakika. Pazar günü yapılan müsabakalar- 2,00 3/10 İ da ise atletlerimiz gene şu güzel ne- | tceleri aldılar; 1500 metre koşu: Altı atlet iştirak etti: 1 — Ali Yusuf (Misir) 4,16, 4/10 dakika, 2 — Kosta (Misir) 4,16, 5/10 da- kika, | 4 — Galip (Türk) 4,117, 2/5 dakika, 400 metre koşu; Altı atletin İştirak ettiği bu koşu da Gören birinci oldu: 1 — Gören (Türk) 50 2/10 saniye, 2 — Siratâkos (Yunan) 50, 8/0 sa- niye, 3 — Pilâvidis (Mısır) 51 saniye, 10,000 metre koşu: Bu müsabakaya altı kişi girdi: 1 — Ragazos (Yunan) 3342 4/5 dakika, 2 — Rize Maksud (Türk) 35,33 4/5 dakika, 3 — Abdullah (Mısır). Altetlerimizin alışmadıkları bu $i- cakta aldıkları bu dereceleri Misir halkı ve sporcuları larafından çok tal edildi. Misir ve Yunan atlet- lerinin bizimkilere nazaran sıcaklar- Ya daha fazla ünsiyetleri va; 'Türi ve İstanbı senelerce bulunmuş ve bugün Mısırda yerleş- miş birçok Türk, Rum bizim atletlerin yapt i çok fevkalâde buldular ve sık sik at letlerimizi tebrik ettiler, Pâzar günü âkşamı Mısır federâs- | bir sebeple birden yataktan fırlamak | icab etse insan âdeta | maz, Ban | ve atletlerine birer gümüş madalya Perşembe müsahabeleri Nasıl yatmalı ve nasıl kalkmalı? Yazan; Selim Sırrı Tarcan Herkesin bildiği bir hakikati ben de bir kere tekrar edeyim: 1 — Gündüz içine güneş giren te- miz havalı bir odada yatmalı. 2 — Yaz mevsiminde pencereleri açık, kışın havalandırılmış bir odada uyumalı. 3 — Çok sıcak veya çok soğuk oda- da yatmamalı, 4 — Şilteler ne taş gibi sert nede çok yumuşak olmamalı, 5 — Mümkün oldukça ya karyo- lada, ya bir kerevette yatmalı, 6 — Karanlıkta uyumalı, 7 — Yatarken bir şey yiyip, içme- meli, 8 — Yatakta kitap okumaktan sa- kınmalı; 9 — Yalınca gündüze aid meşgü- Biyetleri unutmalı, hiddet verecek, can sıkacak şeyleri hatıra gtirmemeli. 10 — Yatmadan evvel dört beş ge- niş nefes almalı, bacakları biraz uğuş- turmalı, 5 ilâ 10 dakika çömelip kalk- malı, Bu on şarta dikkat edenler uzvi bir rahatsızlıkları yoksa deliksiz uyu- yabilirler. Yalnız unutmamalı ki yat- mak kadar kalkmakta da dikkat olu- nacak şeyler vardır, Ve bilhassa yaş ilerledikçe bunların da ehemmiyeti artar, Bütün gece yatakta uzanıp yat- mışken sabah uyanınca . birdenbire sıçrayıp kalkmak doğru değildir. Hat- tâ yaşlı kimseler için tehlikelidir. Gece tatlı uykuda iken her hangi sersem olur, başı döner, kendini çabuk toplıya- iyarlarda böyle birden uyanıp kalkmak dimağda bir ihtikan yaptığı gibi ölüme de sebeb olabilir. (Jean - Yacgues Rouseau), (Mon. taigne) hattâ bizim yetiştiğimiz bü- yük (Caguelin) bunların üçü de böy- le sabahleyin birden yataktan kal- karken ölmüşlerdir. Meşhur fiziyoloji âlemi Romanyalı profesör Dr. (Pau- lesco) uzviyet uzun müddet uykuda kaldıktan sonra birdenbire uyanıp ayağa kalkmanın ne gibi tehlikeleri olduğunu yaptığı tecrübelerle orta- ya koymuştur. Her halde sabahleyin uyanınca bir- den yataktan fırlamamalı! Arka üs- tü uzanıp hafif, hafif gerinmeli son- Ta pijama üzerinden kolları, göğsü, karnı ve bacakları biraz uğuşturma- nh. Hülâsa gece uykuda çok yavaşla- mış olan deri altındaki pis kanın ha- reketini biraz canlandırmalı, ondan sonra yataktan çıkmalı ve tabii ihti. yonu iki yüz kişilik bir ziyafet verdi. | Ziyafette Mısır federasyonunun bü- tün erkânı ve bilhassa prens Abbas Halim, Tahir paşa, Reyyaz bey ve diğer birçok gazeteci ve sporcular da hasır | , bulundular, Ziyafetten sonra Mısır federasyo- nu namına, Türk ve Yunan idareci verildi, Müsabekâlardan sonra iki gün ât- letlerimize şehrin görülecek bütün yerlerini * gezdirdiler. Müsabakalar- dan evvel ve sonra Mısırlılar, Mısır. daki Rumlar bize çok yakınlık gös- terdiler ve bizimle meşgul oldular. Kahirede birkaç Rum klübü yardır, Bunlardan ikisi bize ayrı ayrı gece- lerde birer ziyâfet verdiler. Orada hep 'Türk - Yunan dostluğundan behse- den heyecanlı sözler ve nutuklar söy- liyerek bize muvaffakiyet dilediler, İkinei ziyafeti veren Rum klübü, Türk federasyonuna hediye edilmek üzere, bize gayet güzel bir bayrak veri, Türk atlet kafilesinin daima centil- men ve sportmen hali, bütün Mısır ve Bahirede . çok iyi bir intiba biraktı. Mısırlılar bu alletizm temasının her 8ene tekrarını çok arzu ediyorlar. Hakikaten bu gibi temaslar Iki memleket ge n Diribiriei tanı- ması. ve biribi mın: çok Mısırlılar son zaman! çok eheminiyet vermeğe dir. Bizden evvel Mısırda. beynelmi bir tenis Şampiyonası olmuş ve dün EAA AAERAEEEBEEBAUAEUDUNAEANSAEEABE, yaşları yaptıktan sonra boyunu, kol- Jarı, bacakları ve gövdeyi on dakika kadar muntasam işletmeli. Sonra da yıkanmalı. Sabah ekzersizleri bilhas- sa ellisinden sonra çok lâzımdır. Esa- sen vücudde dolaşma sürati azalmış olan siyah kan gece uykuda büsbü- tün yavaşlar. Kalb uykuda iken da ha yavaş atar, ciğerlerin gaz müba- delesi de ağırlaşır. Sabah uyanınca uzviyet his sinir leri vasıtasile hariçle temasa gelerek harekete geçer. Vücudün bu vaziyef değiştirmesi yani sükündan harekete geçmesi ellisini ve bilhassa kemal yaşmı bulmuş olanlarda çok yavaş olmalı, Gene o sebeple değil midir ki elli. sinden sonra &ni yapılan şiddetli ha- reketler fena tesirlerini derhal kajp- te gösteriyorlar, Ansızın yapılan her hareket uzvi- yette mutlaka bir aksülâmel yapar. Alelâde makinelerde bile görüyo. ruz. Bir vapur kalkarken önce pis- tonlar yavaş, yavaş gidip gelmeğe, dişli çarklar yavaş, yavaş dönmeğe başlıyor ve sürat artarak makine tam ca makine gene tedricen tarak yavaşlıya, yav Yarış atları da öyle deği I müddet süratli gidilerek maf işletiliyor. Sonra dört nala kalkılıyar ve müsabakanın sonunda bir müddet gene yavaş yürüttükten sonra duru- Tuyor, San hizile birden harekete başkyan veya bir anda duran ne bir makine, ne bir hayvan,'ne de bir insan vardır, Dikkat edilirse bu hal tabiat kanun- larında da göze çarpar, ilkbahar yar za, sonbahar kışa tekaddüm eder, Önce karanlık basar, sonra gece olur. Yağmur da öyle, önce çiseler ve ted- ricen süratlenir. Daima afiyette olmak, sıhhatini uzun seneler muhafaza etmek, ihti- yarlıkta genç kalmak isteyenlerin her işte itidali gözetmeleri ve flziyo- loji kaidelerine rlayet etmeleri şartlar. Nasıl eliisinden sonra kanın başı- muza çıkmaması için bir anda hiddet- Jenmekten kaçımıyorsak, nasıl karnı muz acıkınca midemizi tıka basa dol durmaktan sakınıyorsak, nasl bir hamlede kırk ayak merdiveni olanca süralimizle çıkmanın kalbimize zarar vereceğini düşünüyorsak öylece bü. tün gece kendini istirahate bırakmış olan uzviyeti birden kamçılayıp hare kete geçirmekten tevakki etmeliyiz, Selim Sırrı Tarcan aanasaaa yanın en iyi bütün tenisçileri bu mik sabakalara iştirak etmiştir. Daha evvel gene Mısırda Ping * Pong şampiyonası yapılmış ve Aw Tupanın en kuvvetli şampiyonları Mi sırda biribirlerile karşılaşmışlardır. Şimdi yüzme şampiynoluğu yap- mak için hazırlanıyorlar, Mısırlıların yüzme antrenörü, vak» tile bizim antrenörümüz olan zattır. Hahirede bir yüzme hâvuzunda Mr 8ır gençlerini çalıştırırken kendisini ziyaret ederek konuştuk. Misırdan çok memnun. Misir federasyonu reisi de antre- nörden büyük memnuniyetle bah” setti, Mısırda spor meraki gittikçe ari makta ve spor lehine büyük bir çalış ma göze çarpmaktadır. Bizim Mıse sporcularile'temasımız bize çok istğ» iadeler ve tecrübeler okanzandırdı, Yalnız bu temasların nisbeten iklimin daha müsalt zamanlarında yapilmar sı daha çok muvafık olacağı kanaaği İ umumidir. Bu haftaki maçların hakemleri Bu hafta yapılacak olan Beşiktaşk Veta, Galatasaray - Fenerbahçe mili küme maçlarının futbol fedetasyong tarafından hakemleri seçilmiş ve mun taka merkezine bildirilmiştir. Gelen tebliğe göre Beşiktaş - Vefa maçını Şazi Tezcan, Galatasaray » Fenerbahçe maçını 'Tarık idare ed&- cektir.