15 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Dün Geceki ve Bu Sabahki Efnberler Çin sonuna kadar harbe devam edecek Başvekil Çin maliyesinin Japon maliye- sinden fazla mukavim olduğunu söylüyor Chung - King 14 (AA) — iki harp senesinden sonra iktısadi vazi- yeti ve Çindeki ecnebi sermayelerini gözden geçiren Çin Başvekili ve Ma- Wye Nazırı Dr. H. Kung, demiştir ki; «Askeri harekât ile geçen iki se neden sonra Çinin mali bünyesi ka- tlyen sarsılmamıştır. Diğer cihetten hâdisat memleketin bu yüklere gay- ri muayyen bir zamana kadar taham- mül edebileceğini isbat etmiştir.» Nazır, Çinin uzun bir harbe niçin Japonlardan fazla mukavemet edebi. leceğini şu suretle izah etmiştir: 1 — Harbe takaddüm eden scne- ler zarfında Çinin Iktısadi ve mali bünyesi takviye edilmiştir. 2 — Siyasetle vahdet, vatanper- verlik hissi ve Çin hükümetinin mu- kavemet programının tatbiki arzula- rı halkta ilerlemiştir. 3 — Her şeyden evvel bir ziraat memleketi olan Çinde iktısadi haya- tın ihtiyaçları nisbeten az olduğun- dan birçok bakımlardan bu. memle- ket kendi ihtiyaçlarını kendi temin eder ve bu itibarla uzun sürecek olan bir harbin tesirlerine bilhassa smai bir memleket olan Japonyadan da- ha çok mukavemet eder, 4 — Çinin vasi bir hinterlanda malik olması, takdire şayan olan mu- kavemeti ve kendini yenilemek has- sası, Çin hükümetine milli mukave- met için sağlam bir temel kurmak, bir kalkınma faaliyeti göstermek ve bir yıpratma harbi sistemi tatbik et- mek imkânmı vermiştir, Çinin haklı davasına Karşı dünya sempati göstermektedir. Buna mu- kabil diğer devletlerin 'ktısadi men- faatleri ve siyasi emniyetleri için ha- kiki bir tehlike teşkil eden Japonya- nin kargaşalık ve tecavüz siyaseti gün geçtikçe daha iyi bir şekilde an- Taşılmaktadır. Çine karşı duyulan bu sempati geçende Amerika, Fransa, İngiltere ve Sovyetler Birliği ve diğer memle- ketler tarafından kendisine yapılan maddi bir yardım şeklinde tezahür etmiştir, Buna mukabil ecnebi mali piyasaları gün geçtikçe Japonyaya kapanmaktadır. Başvekil Kung, Çin maliyesinin mükemmel olduğunun ©n manidar delllinin Çin parasında görülen is- tikrar olduğunu kaydetmiştir. Mu- hasemat devam ettiği müddetçe halk daima Çin parasını aramış ve onu mahalli Japon İdaresince teda- vüle çıkarılan paraya tercih etmiş- tir. Çin parasının muhasematın köndi- sine tahmil ettiği ağır yüklere mu- kavemet etmesi ve muvazenesini mu- hafaza edebilmesi takdire şayan ve ibret alınacak bir hâdisedir. Bu mü- nasebetle Kung, yaptıkları yardım- dan dolayı bilhassa Amerika ve İn- giltereye karşı minnettarlığını izhar etmiştir. Yeni bir tayyare |Sırplarla Hırvatlar dafi topu İngilterede mühim bir top yapılmış Londra 14 (A.A) — Heyecanlı bir başlık altında «Star» gazetesi yeni tipte 94 milimetrelik bir İngiliz tay- yare dafi topunun esırlarınış öğren- diğini bildirmektedir. Dördü bir ara- ya getirilmek suretile bir grup teşkil edilen bu toplardan her biri tayyare- nin teşkil ettiği müteharrik hedefe elektrikle tevcih edilmekte ve namlı hedefi otomatik bir surette takib ey- | lemektedir. Bu toplar, hep beraber faaliyete geçerek 7000 metre yüksekliğe, da- kikada 50 hesabile, 56şar librelik obüsler atabilmektedirler, Tapu ve kadastro idaresi Adliye Vekâltine bağlandı Ankara 14 (Telefonla) — Tapu ve kadastro idaresinin Adliye Vekâletine Taptı hakkındaki kanun bugünkü Res» mi Gazete ile neşredildi. Bu suretle bu idare bugünden itibaren Adliye Vekâletine bağlanmış bulunmaktadır. Vekâletin şimdilik umum müdürlük kadrosunda bir değişiklik yapmıyaca- ğı anlaşılmaktadır. Türk - Alman ticaret anlaşması Ankara 14 (Telefonla) —'Türk - AJ- man ticaret anlaşmasının müddt ağustos nihayetinde bitecektir, Şehri- miz iktisadi mahafilinin kanaatine göre yeni bir anlaşma 'akdi için iki memleket arasında yakında müzake- re ve temaslara başlanacaktır, Devlet şürası daireleri 15 gün tatil yapacak Ankara 14 (Akşam) — Devlet şüra- $i daireleri bu ayın yirmisinde tatil yapacaklardır. Tatil beş eylüle kadar devam edecektir. Hükümetçe tevdi edilecek müstacel işlerle tecir ve icra iş- lerine bakmak üzere idare ve dava dairelerinden bez daire tatil müdde esi e yi Mineli adimdim ie) çil anlaşıyorlar Anlaşmadan sonra Kabinede bazı değişiklik yapılacak Belgrad uu (A.A.) — Belgradın si. yasi mahfillerinde dolaşan bir sayi- aya göre dün Brdo'da nâip prens Pavl ile Başvekil oÇvetkoviç, âyan meclisi reisi Koroşetz ve Münakalât Nazırı Kulanoviç arasında yapılan mülâkat esnasında Kabinede bir de- ğişiklik yapılması ihtimali mevzuu- bahsolmuştur. Maçekin uzlaşma zibniyetile hare- ket ederek mutalebatında pek ileri gitmemesi sayesinde Hırvatlarla ya- kında hasıl olacak İtilâf Yugoslavya Kâabinesinde bir değişiklik husule gelmesini intaç edecektir, Kral Zogu Rigada Riga 14 (A.A.) — Kral Zogu, Stok- holm yolü ile Londraya gitmek üzere buraya gelmiştir. Bira fiatlerinde yapılacak tenzilât Ankara 14 (Telefonla) — İnhisar. lar umum müdürlüğüne devredilmesi kararlaştırılan Ankara bira fabrikası. nın tesellüm muamelesine 3i temmuz. da başlanılacaktır. Fabrika İnhisarlar -idaresine geç- tikten sonra bira fiatlerinde mühim nisbette tenzilât yapılacaktır. Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadenizin Büyük Millet Meclisinde de beyan et- tiği gibi bu tenzilâttan sonra biranın şişesini 15 - 20 kuruşa satmak müm- kün olacaktır. Sahte sened tanziminden suçlular hakkındaki karar Ankara 14 (Akşam) — Temyiz mah. kemesi birinci ceza dairesi sahte $e- ned tahziminden dolayı zan altında bulunan B. Ali Haydar ve Mahmud Lütfi haklarında İstanbul ağır ceza mahkemesince verilen kararı; B. Ali Haydar ve Mâhmud Lütfinin sahte sened tanzimine iştirak ettiklerini sa- bit görmiyerek, bozmuştur. İstanbul ağır ceza mahkemesince verilen kararın avukat Meleni ve no- er kâtibi Şefiğe ald kısımlara mahke. ştur, ,Mareşal Ankaraya döndü Genel li başkani Ankarada hararetle istikbal edildi Ankara 14 (Telefonla) — Trakya, Çanakkale ve Ege mıntakasında bir teftiş ve tedkik seyahati yapan mare- şal Fevzi Çakmak bügün saat 16,15 te Ankaraya döndü, istasyonda Mili Mü- dafaa Vekili, Dahiliye Vekili ve Baş» vekâlet müsteşarı, Mini Müdafaa Ve- kâleti ve genel kurmay erkânile daha birçok zevat tarafından hararetle is- tikbal edildi. Aydın 14 (A.A) — Genel kurmay bâşkammız mareşal Fevzi Çakmak, dün, öğleden sonra askeri gamizonlas rı teftiş ederek saat 20 de refakatle- rinde orgeneral İzzettin Çalışlar oldu- gu halde hususi bir trenle Ankaraya müteveccihen hareket etmişlerdir. Başta Aydın ve Muğla valileri ol. mak üzere bütün hükümet erkân ve memürları Parti ve Halkevi idare he- yetleri, vilâyet ve Belediye meclis âza- larile istasyon ve civarını dolduran binlerce hâlk, büyük askerin teşyiin- de hazır klunmuşlar ve askeri bir müfreze selâm resmini ifa etmiştir. Ebedi Şefin validelerinin makbereleri fömirdeki maki makbere güzel bir âbide şklini aldı İzmir 14 (A.A.) — Atatürkün vali- delerinin Soğuk kuyudaki makberele- ri güzel bir âbide şeklini almıştır. Be- lediyece vücüde getirilen geniş bir par- kın içinde kalan kabrin kaidesi üzeri- ne on tonluk bir granit yerleştirilmiş- tir. Buraya «Ebedi Şef Atatürkün an- nesi bayan Zübeyde burada yalıyor» ibaresi hakkedilecektir. Makberenin etrafındaki park tama- men ağaçlandırılacak ve içinde birde Çocuk bahçesi vücude getirilecektir, Milli Şefin doğdukları ev müze oluyor İzmir 14 (A.A) — Milli Şef İnönü. nün doğdukları evin müze haline ge- tirilmesi için çalışmalara devam edi- iyor. Evin aslı bozulmamak şaertile esaslı suretle tamir edilebilmesi için bina aşkıya alınmıştır. Tamirat bitin- ce müzenin hazırlanmasına . başlana- caktır. Son dakika ingilterede silâh altına çağırılanlar Bugün 36,000 asker sevkedi- liyor, diğer sınıflar da müte- akıp günlerde hareket edecekler Londra 15 — İngilterede silâh altı- na çağrılan efraddan 36,000 kişi bu- gün kıtalarına iltihak edeceklerdir. Diğer sınıflar da müteakip günlerde kıtalarına gideceklerdir. Şanghay Ingiliz konsolos- hanesine atılan bombalar Telefat yoktur, hasarat ehemmiyetsizdir Tokyo 15 — Dün Şanghaydaki İn. gilis konsoleshanesinde iki bomba patlamıştır. Hasarat ehernmiyetsizdir. Nüfusça zayiat yoktur. Bombaları atanlar kaçmışlardır. Dün Tokyoda 15,000 kiiş İngiliz se- farethanesi önünde nümayiş yapmış» lardır, 500 Japon polisi nümeyişçilerin sefarethaneye yaklaşmalarına mâni olmuşlardır. Honan eyaletinde İngiliz aleyhtar- lah, İngiliz tebaasım dört'günde şe- hirden çıkıp gitmeğe davet eylemiş- a ii a azami ge İngiliz - Japon münasebatı Avam kamarasında hükümete bir çok sualler soruldu Londra 14 — Avam Kama rasında azadan Neil Maclean, Çin- de Japonlar tarafından *evkif edilen İngiliz ataşemiliteri miralay Spears'ın yakında bir Japon askeri mahkeme- sine sevkedileceğine dair (İngiltere hükümetine resmen haber verilip verilmediğini ve İhgiltere hüküme- tinin Çine ilânı harp etmedikleri için bu memlekette kaza salâhiyetleri ol- mayan Japonlar tarafından, âltı haf- tayı mütecaviz bir zamandanberi mevkuf tutulan Spears'in tahliyesi. ni isteyip istemiyeceklerini sormuş- tur. Hariciye müsteşarı Butler, şu ce- vabi vermiştir: «Suallerinizin ilk kısmına hayır diye cevap veriyorum. İkinci kısmına gelince, geçen çarşamba günü bu hususta yaptığım beyanatı hatırla- manızı rica ederim, Neil Maclean, geçen pazartesi gü- nü Tientsin'de Japon askerleri tara- fından üzerine ateş açılan «Saxon? ismindeki İngiliz römerkörü mesele- / J si hakkında Başvekilin malümat alp almadığını ve İngiltere hükü- metinin bu gibi hâdiselerin tekerrür etmemesi lâzım geldiğini Janon ma- kamlarına bildirip bildirmiyeceğini sormuştur. Hariciye müsteşarı Butler, cevâ&- ben demiştir ki: «Lord Halifax'a gelen malümata nazaran hiçbir İngiliz #ömoerkörünün üzerine ateş edilmemiştir. Yalnız 'Taku tug and higter company ismin deki İngiliz firmasına ait mavnalara Japonlar tarafından stilan mermiler isabet etmiştir. Vaka, şu suretle ere yan etmiştir: Japonlar tarafından zaptedilen bir sandalda bulunan üç Çinli kaçınağa muvaffak olarak mezkör mavnalar. dan birine binmeğe teşebhüs elmiş- lerdir. Bunun üzerine Japonlar ateş açarak 3 Çinliyi yaralamışlardır. Tokyo 14 (A.A.) — Tiençin mese- lesini müzakere edecek olen İngiliz - Japon konferansının 15 temmuzda başlayacağı resmen bildirilmiştir. General Franco Eylülde İtalyayı ziyaret edeceği söyleniyor Roma 14 (AA) — Franco'nun Romayı ziyaret etmesi için Kont Ci- ano tarafından yapılan daveti kabul ettiği bildirilmektedir. Bu ziyaretin eylülde yapılacağı öğrenilmiştir. Danzigde tevkifler Danziy 14 (A.A.) — Polis, dün &k- şam, Danzig halkı arasında umumi araştırmalarda bulunmüş ve 70 ka- dar Danzigliyi tevkif etmiştir. Tev- kif edilenlerin evlerinde silâh ve bomba bulunmuştur. Tevkii edilen- ler, mefsuh serbes şehir sosyalist partisine mensuptur. Maliye Vekili Fransaya gitti Bir ay mezuniyet alan Maliye Vekili B. Fuad Ağralı dün deniz yolile Fran- saya hareket etmiştir. Nafia ve Iktisad Vekilleri Zonguldakta ta tedkiklere devam ediyorlar Zonguldak 14 (A.A.) — Dün bura- ya gelmiş olan Nafia Vekili general Fünd Cebesoy, Çatalağıı, Zonguldak limanları vaziyetini, Üzülmez ve Koz- Ju mıntaka madenlerini, elektrik san- tralını ve kok fabrikası amele ve €v- Jerini gözden geçirmiş ve bu sabah rö- morkörle refakatinde mütehassıslar olduğu halde Ereğliye giderek liman vaziyetini tedkik eylemiştir. N Nafia Vekillmiz akşama Zongulda. ğa dönmüş bulunacaktır, Zonguldak 14 (A.A.) — İktisad Ve. kili B. Büsmü Çakır bu sabah buraya gelmiş ve merasimle karşılanmıştır. şerefine öğle üzeri parkta bir ziyafet verilmiştir. İktisad Vekilimiz, valiyi, Partiyi, Hal. kevini ve Belediyeyi ziyaret ettikten sonra iktisad müdürlüğüne gitmiştir. İktisad Vekilimizle bu akşam Ereğ- liden buraya dönecek olân Nafla Veki- Yimiz geceyi şehrimizde geçirecekler, ve Nafia Vekilimiz yarın buradan İne- boluya geçecektir. İktisad Vekilimiz de pazar günü bu- Tadan Karabüke giderek orada kurul. makta bulunan fabrikaları tedkik et. tikten sonra Ankaraya dönecektir. 9 amele ustabaşıyı dövdü Evvelki akşam Yeşilköyde inşaatla ça- Uuşan smeleden dokuz kişi İle ustabaşı İs- yüzünden kavga çıkmış, dokuz amele İs- kenderi kazma ve kürek saplarlle döğmüş- lerdir, Hadişe tahkikatına Bakırköy Jandarma» lkoymuş, beard yakalanarak adliye kender arasında ücrel parasının taksimi | Rooseveltin mesajı Amerikanm emniyet ve bitaraflığı menfaatine olarak kanunun kabulünü istiyor Vaşington 14 (A.A.) — Roosevelt bugün saat 14 de kongreye bir me- saj göndererek bitaraflık meselesi- nin acele tetkiki lüzumunda Brar edecektir. Vaşingion 14 (A.A) — DB. Roose- velt şiddetli bir lisanla yazılmış olan mesajında kongreden «Bars davası için ve Amerikanın emniyet ve bita- raflığı menfaatına olarak» bu içtima devresinin hitamından evvel bitaraf- hk kanununu kabul etmesini iste- mektedir. Bu mesaj, Hull'ün «Barış ve emni- yet» başlığı altında intişar ederek bugünkü vaziyeti tehlikeli -addeden ve muhariplere gidecek s'lâh ve mü- himmat üzerine ambargonun terke- dilmesini bir deklârasyonun tam bir şekilde tasvibidir, Emniyet Gti arasında tayin ve terfiler Ankara 14 (Akşam) — Emniyet iş- leri umum müdürlüğü önemli işler müdürlüğüne B. Recai, dördüncü $i- nıf emniyet müdürlüğüne Hatay vi- âyeti birinci sınıf emniyet âmiri Ke mal Alyanak, Diyarbakır emniyet mü- dürlüğüne Elâzığ emniyet müdürü Bürhaneddin, baş komiserlerden İs- mail Hakkı ve Şevket terfien emniyeti umumiye emniyet âmirliklerine, Mar- din emniyet müdürü Edip Gurtay em- niyeti umumiye dördüncü sınıf em- niyet müdürlüğüne tayin ve nakle- dilmişlerdir. Rumen Başvekili Bükreş bü- yük elçimizi kabul etti Bükreş 14 (A.A.) — Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Bükreş büyük elçimiz Suphi Tan- röver dün akşam Başvekil Kalines- ko tarafından kabul edilmiş ve ken- disile uzun müddet görüşmüştür. Moskova müzakereleri Möskova 14 (A.A) — İngiltere ve Fransa büyük elçileri ile Strang bu gün Kremlin sarayma gitmişlerdir. Yarın Molotofla görüşecekleri bildi- rilmektedir. Gardroptan çıkan yangın! Dün geceyarısma doğru Beşiktaş- ta dikkate şayan bir yangın olmuştur. Hasanpaşa deresinde otüz dört nu- maralı evde oturan bayan Saimenin bir odasında bulunan gardrop bir. denbire ateş almış ve bu ateş kısa bir zamanda bütün odayı sarmıştır. Yan. gın, itfaiye tarafından söndürülmüş-