15 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

AKŞAM “ Mözülistânâ giren Japon VEa kuvvetleri tamamen tardedildi Eski polis müdürü B. Salik Japonlar mühim zayiat verdiler, bir çok tayyareleri düşürüldü Moskova 14 (A.A.) — «Tasss» ajan- 81 bildiriyor: ; Mogol . Sovyet kuvvetleri genel kurmayı, 6 #lâ 12 temmuz arasında Kalkın - Göl nehrinin şarkında No- manhan - Burdoba (mıntakasında Japon - Mançu ve Mogol . Sovyet kıtaları arasında mütekatti bir şe- kilde vukua gelen çarpışmalar hak- kında aşağıdaki izahatı vermekte- dir: 5 temmuzda Mogol - Sovyet kıta- ları, hava kuvvetlerinin iştirakile yaptıkları şiddetli bir mukabil taar- ruzla Jâpön - Mançu Kitalarını Mo- golistan halk cümhuriyeti hadutla- rından dışarı atmışlardır. Japon - Mançu' kuvvetleri, 6 temmuz akşamı tamamile Mançu arazisine sürül müştür. 8 temmuz sabahı, Mançuryaya ge- len yeni kıtalar, muharebe arabuları, ağır topçu ve tayyare kuvvetleri ile takviye edilen Japon - Mançu asker. leri, Nomonhan - Burdoba mıntaka- sında Kalkın - Göl nehrinin şark kısmında Mogolistan halk cümhüti- yeti hududuna şiddetli bir taarruza kalkmışlardır. 8 temmuzdan 12 temmuza kadar Kalkın - Göl nehrinin şarkında, gö- güs göğüse muharebeler olmuştur. Hava kuvvetlerinin de yardımı ile Mogol - Sovyet kıtaları, şiddetli bir mukabil taarruz yaparak Japon - Mançu askerlerinin bütün hücumla- rını muvaffakiyetle püskürtmüşler dir, Mogol- Sovyet kıtaları, Kalkın - Gölün şarkındaki arazide kuvvetli surette tutunmaktadır. Mogol - Sovyet genel kürmayının verdiği mâlümata göre, 6 ilâ 12 tem- muz çarpışmalarında Japon - Man» çu kuvvetlerinin zaylatı, iki bin ka- dardır. Mogol - Sovyet kuvvetleri 254 esir, 4 top, 4 muharebe arabası, 15 zırhlı otomobil, 60 makineli tüfek ve diğer silâh almışlardır. Esirler üzerinde elde edilen evrak arasında iki mühim vesika mevcut- tur. Bu vesikalardan birisi, Kvantug ordusu başkumandanı general Ceda- nl 20 temmuz tarih ve 1592 numa- rah bir emri, diğeri de 23 üncü Japon piyade fırkası kumandanı general Kematabaranın 30 temmuz tarih ve 105 numaralı bir emridir. Bu İki ve- sika da Japon - Mançu kuvvetlerinin 1 temmuzda Kalkın - Gö! civarında başlamaları icap eden taârruza alt bulunmakta ve bu yeni Japon &ser- güzeştinin uzun zamandanberi ha- sırlanmış bir şey olduğunu göster- mektedir. Mogol - müddet zarfındaki zayiatı, 653 yaralıdır. Mogol - Sovyet kıtalarına karşı » — yapılan harekete, Japon - Mançu ta- rafından 23 üncü ve Tinci Japon piyade fırkaları, birinci motörlü Ja- pon livası, yüz kadar hücum atubası, bir motörlü piyade alayı, birinci ağır topçu alayı ve altı ilâ yedi Japon - Mançu suvari alayi iştirak etıniştir. Bu muharebeler esnasında Mogol - Sovyet hava kuvvetleri ile tayyare dafi bataryaları, 61 Japon tayyaresi düşürmüşlerdir, Bu müddet zarfın. da Mogol - Sovyet hava kuvvetleri de 11 tayyare düşürmüştür. 28 mayıs ile 12 temmuz arasında düşen Japon tayyarelerinin umumi yekünu 199, düşen Mögol - Sovyet Sovyet kuvvetlerinin, bu 203 ölü, g tayyarelerinin umumi yekünu da 52 dir. © Sovyet - Mogol kuraandanlığının fikrince, Japon piyadesi, oldukça iyi ii Maamatilı çok daha şmesi icap ederdi. Zira 23 üncü ve yeğinei Japon piyade firka- © ları, en iyi telâkki edilen Japon fır- © — Kalarındandır. Bu fırkaların bu de- —« öve kolayca lüp giralarının se- ş apo â mane- De Jadığıdır. Japon hava kuvvetleri | fakat dalma bunların şarkından Ku- ile muharebe arabaları kıtaları ise | lat - Ulyin Oba - Nomor Han - Burd Japon piyadesinden daha zayıftır. 'Tass ajansinin bir tebliği Moskova 14 (A.A.) — «Tass> ajan- $ı bildiriyor: Sovyet gazeteleri, Buir . Nur gölü civarını gösteren bir harita neşret- mekte ve bü haritanın altında aşa- ğıdaki malümatı vermektedir: Japon - Mançu makamları, Meogol halk cümhuriyetine karşı olan ilhak- çı ve tahrikçi hâreketlerini -muhik göstermek - maksadile, tebliğlerinde Buir - Nurun şark ve menubu şarki mıntakasında Kalkın . Göl nehrinin Mogolistan halk cümhuriyeti ile Mançurya arasında hududu teşkil ettiğini bildirmektedir. Hakikatte, resmi haritalara göre, Mogolistan halk cümhuriyeti ile Mançurya arasındaki hüdut, bu mm- takada, Kalkın - Göl boyunca değil, Gümrük ve İnhisarlar Vekili Dün İstanbulda tetkiklerde bulundu, yakında İzmire gidecek Oba hattı üzerinden geçmekte bulun- muştur. Bu keyfiyet, 1919 da Pekin- de Çin posta idaresinin tabetlirmiş olduğu Çin atlasının #3 numaralı haritası ile de müeyyeddir, Mogolistan halk cümhuriyetinin kuruluşundanberi de hudut karakol- Jarı, son günlere kadar hep bu hat Üzerinde bulunmakta idi ve ku hat, son hâdiselere kadar, ne Japon - Mançu makamları nede herhangi ölğer makam tarafından tanınmamazlık ediliyordu. Mançurya ile Mogo'istan halk cümhuriyeti arasındaki hududun hiç bir vesika tarafından teyid edilmedi- ği hakkında Japon - Mançu makam- larının iddiaları, tahrirçi ve işgalci hareketlerini muhik göstermek için Japon askeri makamlarının bir ya- lanıdır. Gümrük ve İnhisarlar Vekili İnhisarlar umum müdürlüğünde çalışırken Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz dün sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Vekil, Haydarpa- şa garında Gümrükler baş müdürü B. Methi, Gümrük muhafaza baş mü- dürü B. Hasan ile dostları ve gazete- ciler tarafından karşılanmışlır. B. Ralf Karadeniz, bir motörle. İs- tanbula geçerek doğruca Karaköyde Ömer Âbid hanırda İnhisarlar umum müdürlüğüne gitmiştir. Gümrük ve İnhisarlar Vekili, burada öğleye kâ- dar muhtelif mevzular üzerinde ted- kikler yapmış, öğle paydosunu müte- akib tekrar müdüriyete gelerek ted- kiklerine devam etmiştir. Vekili, bu- gün de Gümrüklerde tedkikat ya- pacaktır, B. Raif Karadeniz bugünlerde İz- mire gidecek, orada Vekâlete merbut müesseselerde tedkikat yaptıktan son- râ tekrar şehrimize dönerek buradaki etüdlerine devam eyliyecektir. Dün, kendisini gören bir muharririmize Gümrük ve İnhisarlar Vekili şu be yanatta bulunmuştur: «— İnhisarlar, Gümrük ve Muha- faza teşkilâtına ait işler üzerinde ted- kiklerde bulunacağım. Esasen İstan- bula seyahatimden gaye budur. Bu- radaki meşguliyetim bittikten sonra İzmire giderek orada da Vekâlete bağ- lı müesseselerde tedkikat yapacağım. Bira fabrikası, kanun mucibince, 31 “Temuzda İnhisarlara devredilecektir. Bira bize geçtikten sonra fiatlerde tenzilât yapmak için şimdiden ted- kiklerimize devam ilme Tedki- tarafında birayı 20 kuruştan aşağı flate satmaktır. “Tevlid ettiği zarar itibarile rakı ile mücadele edeceğiz. Hatay gürüklerinin teşkilât kanı- nu Meclisten çıkmıştır. Orada çalışa- cak memurların mühim bir kısmimı, şimdiden intihab ve tayin etmiş bu- lunuyoruz. Ayni zamanda Hatay ile Suriye hududu üzerinde kuvvetli bir muhafaza teşkilât: vücüde getire- ceğiz.» Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Raif Karadeniz, dün 16,30 raddelerinde Mecidiye köyündeki likör fabrikasına giderek bir saat kadar tedkiklerde bulunmuştur: ” İ İ LÂLE'de 1 - Uçan Valslar Ginger Rogers - Fred Astaire 2- SON DÖVÜŞ E. G. Robinson - Bette Davis 3 — Enson METRO JURNAL Bugün sâat 1 ve 2,30 tenzilâtlı matineler (Yaz fiatları: 20-25-30 kuruş MEVLÜD Geçen sene İnönünde şehit düşen zevcim mühendis tayyareci Salâhad- din Alanın ruhuna ithaf edilmek Üüze- re 16/7/9839 nazar günü Teşvikiye ca- milinde öğle namazını müteakip mev- lüd okunacağından akraba ve arka daşlarile im an ee hasap lıç aleyhinde bir dava Mahkeme davacının akli müvazenesli rai yerinde olup olmadığının tesbitine karar verdi Eski İstanbul polis müdürü ve hâ- len Çorum valisi B. Salih Kılıç aley- hine Şerif adında biri tarafından açı- lan haksız yere hürriyetinin tahdi- dinden mütevellid tazminat davasına dün asliye beşinci hukuk mahkeme- sinde bakılmıştır. İddia edildiğine göre Şerif adında biri şehrimizin doktorlarından birinin ailesine bir meklup göndererek ilânı aşk etmeğe kalkışmış, doktorda oza- | maf polis müdürü olan B. Salih Kılı- ça müracaat ederek bu münasebetsiz- İlkten dolayı Şerif hakkında takibat yapılmasını istemiştir. Şerif mahkç- meye verdiği istidada polis müdürü B. Salih Kılıcın kendisini polis müdiri- yetine götürterek kanunsuz şekilde bir hafta hapsetmek suretile hürriye- tinin tahdid edildiğini ileri sürmüş ve B, Salih Kıncın kendisine tazminat vermesinin hüküm altına alınmasını istemiştir, Dün asliye beşinci hukuk mahke. mesinde B. Salih Kılıcı avukatı B. Fa- ruk Hazinedar temsil etmiştir, Mah. kemede davacı Şerif davasını yukarı- da yazdığımız şekilde anlatmış ve ken- disinin yakalanıp polis müdiriyetine götürüldüğünü müddelumumi mua- vinlerinden B. Feridun Bağananın da gördüğünü iddia etmiştir. B. Salih Kılıcın vekili ise iddiayı reddetmiştir. Bundan sonra, hadisede İsmi geçen ve kendisine mektup yazıldığı iddia edilen doktorun karısı şahid olarak dinlenmiştir. Kadın ifadesinde: — Bu adam bana mültesddid defa lar garib mektuplar, kitaplar ve mec mualar gönderdi. Mektupların altın- da (Ş) harfi yazılı idi. Bazan sokakta tesadüf edince de yanıma sokulur, söz atardı. Bir gün de elimde kemanla İramvaydan inerken gene bu adam İ karşıma çıktı ve «Hanımefendi, mü- saade buyurunuz.da kemanınmızı ben tutayım.» diye sırnaşıklık yaptı. Ben vaziyeti kocama anlattım ve zabıtaya müracaat ettik, dedi. Şahiğ olarak dinlenen müddelümu- mi muavini B. Feridun Bağâna, Şeri- tm iddia ettiği şekilde Kendisinin Za- bıta tarafından yakalanıp hapsedildi- ginden haberi olmadığını, ancak B. Salih Kılıç aleyhine dava açmak üze re müddeiumumiliğe müracaat ettiği zaman Şerifi gördüğünü, polis müdlü' riyetinde, iddia edildiği şekilde kanurr suz muamele yapıldığına ihtimal ver mediğini söyledi. Bunun üzerine B. Salih Kılıcın ve kili söz alarak davacı Şerifin akli va- ziyetinin şüpheli olduğunu, bazı hâ- reketlerinin de bunu isbat ettiğini © ileri sürerek akli muvabenesinin ye- rinde olup olmadığının tesbiti için Şe. rifin müşahede altına alınmasını İs tedi, Mahkeme bu talebi kabul ederek Şerifin evvelâ adliye doktoruna müd- yene ettirilmesine ve diğer iki şahidin çağırılmasına karar verdi, muhakeme başka güne bırakıldı, Dinlenecek şa- hidlerden biri de müddelumumi B, Hikmet, Onattır. Otomobille kız Kaçırmak istemişler” Davacı kız “Beni zorla dü götürmek istediler, ,dedi maznunlar ağır cezada muhakeme edilecekler Evvelki gece cadde örtas'nda oto- mobille kiz kaçırmağa kalkışan iki genç dün adliyeye verilmiş ve muha- keme altına alınmıştır. Tahkikat ve iddiaya nazaran vaka şöyle olmuştur: Sabahat adında on altı yaşlarında bir kız evvelki gece saal yarım sıraların. da Yenikapıdan Saraçhane civarında» ki evine doğru giderken Horhor cad. desinde önüne dört kişi çıkmıştır. Bunlardan biri Sabahatin yanına $0- kularak beraber gezmek teklifinde bulunmuş, kızcağız bu münasebetsiz teklifi reddedince zorbalar Sabahati zorla sürükliyerek orada bir otomobi- le sokup kaçırmağa kalkışmışlardır. Bu vaziyet karşısında Sabahat kendi- ni kurtaramıyacağını anlayınca baği- rarak imdad istemeğe başlamıştır. Gürültüyü duyan polis devriyeleri koşmuşlar ve Sabahati kaçırmak iste- yen Seyfi adında birini yakalamışlar. dır. Seyfinin diğer arkadaşları kaç. mağa muvaffak olmuşlardır. Zabita tahkikat yaparken o civarda bulunan | Fazıl adında bir genci de görmüş ve yakalamıştır. Bu iki maznun dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde mu- hakeme altına alınmışlardır. Mahke. Acı bir ölüm Müteveffa General Sami Kura- nm torunu, Söke kazası hükümet doktoru Bay Ali Rıza Kuranın ye- ğeni ve Haraççı kardeşlerden Ne- dim Haraççının refikası Saliha Haraççı henüz 19 yaşında iken mübtelâ olduğu hastalıktan kur- tulamıyarak dün saat 13 de, te- davi edilmekte olduğu Haydar- paşa Nümüne hastanesinde vefat etmiştir. Bir senelik evli bulunan Ye Gençliğnie doyamiyan Saliha Ha- raççının bu vefatı bütün ailesini derin teessüre garketmiştir. Rira- dı ailesine, uzak ve yakın biletim- le tanıyanlara beyanı taziyet ey- leriz. zik ik mede davacı yerine geçen Sabahat vakayı yukarda yazdığımız şekilde | anlatarak; — Yolda birdenbire dört kişi önü. mü kestiler; «Ecraber gezmeğe gide. lim.» dediler. Den teklifi kabul etme- yince bu Seyfi üzerime atılarak beni zorla otomobile koyup kaçırmak İste. di. Öteki arkadaşları da yardım edi- yorlardı. Fakat karanlıkta onları farkedömedim. Ben bağırınca ötekiler kaçtılar, polisler Seyfiyi yakaladılar. Kendilerinden davacıyım, ceza veril” mesini istiyorum. Demiştir, Maznun Seyfi bu iddiayı reddederek Sabahat bir şey yapma- dığını ve kaçırmağa da teşebbüs et- mediğini söylemiştir. Diğer maznun Fazıl ise bu vaka İle hiç bir alâkası olmadığını, tesadüfen öradan geçer- ken yakalandığını ileri sürmüştür. Neticede hâkim B. Münip bu vaka. yı sarkıntılık mahiyetinde değil zorla kız kaçırmağa teşebbüs mahiyetinde görmüş ve davanın rüyeti sulh ceza mahkemesinin vazifesi haricinde ol. duğundan muhakemenin ağır ceza mahkemesinde yapılması için evrakı müddeiumumiliğe iade etmiştir. TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nuri Gençdur ve arkadaşları Bu gece Beylerbeyi İskele. tiyatrosunda ANALRIN GÜNAHI HALK izine Kenan Güler ve arkadaşları Bu gece Ortaköy Emek sinemasında JÖNÜ VİYEK 1 perde tarihi piyes TÜRK REVÜ OPERETİ Bu gece Narlıkapi Şafak Bahçesinde EFENİN AŞKI ŞEHZADEBAŞI “TURAN Bugün » Bu gece 2 filim birden AŞKTAN DAHA KUVVETLİ MASKELİ HAYDUDLARA KARŞI Pazartesi, salı, çarşamba bayarlara $ kuYuj 'Telefont 22127 Sadi Tek berlikta Riepa Ala deleslede.