15 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA İstihsal merkezleri bakımından şehircilik 'Dört yüzden fazla işçisi olan mües- seselerde spor teşkilâtı yapılacakmış. İş'kanununda da buna benzer öiğer | maddeler var. Şehircilik noktai naza- rından da aynı düşüncelerin “birinci plâna çikması mümkün olabileceğini sanıyorum. Evet: Sehrin ana yolları... Büyük meydanları... Dolmabahçe sarayı ile Vali konağı arasında yeşil saha... Ti- yatro... Klip... Stadyom... Hepsi, herkes için... Demokrasinin nimeti olan şeyler. Fakat tabintile zihin evvelâ şuna gitmektedir: En mühim merkezlerin, meselâ Taksimin, Ayaspaşanın etrafı- na Belediye faaliyeti temerküz ettiril. diği takdirde netice ne oluyor? Aylığı yüz lira ile kırk liraya olan apartıman dairelerinin bulunduğu semtler ön plâna almıyor... Yeni açılacak bulvar. ların “etrafmda da bu kabil ikamet. gâhlar yahud iş büroları teessüs ede- cek, Peki, arkadakiler? Ötekiler? — Amma da demagoji ha!... - diye kaş çatanlar olacak? Ve haklı olarak şu itirazı yüksellecekler: - Ne demek istiyorsun yani? Eminönü, Taksim bis rakılsın da filânca arka sokak mı ya- pılsm? Şayed münkün olsaydı ne âlâ idi amma, neylersin. Tercih icab edim- ce böyle bir sura zarüridir. ** Ancak başka bir nokta var: Şehir. cilik hususunda her adımı atarken «Müstahsil insanlar bakımından ne yapabiliriz?» diye düşünmek ve bu en- dişe sayesinde pek faydalı şeyler ba- şarmak mümkündür. Fabrikaların gruplandığı mıntaka- larımız var: Kazhçeşme ve Haliç kıyı- larının bazı noktulurı gibi... Keza, pi- yasanm, esnaf dükkânlarının gruplan» dığı yerler... Bu gibi merkezlerle ora- larda çalışanların ikametgâhları da ekseriya biribirinden uzak değildir. «Dört yüzden fazla İşçisi olan miies- seselerde spor teşkilâtı yapılacak» zih- niyetinin bir benzerini bu gibi istihsal merkezlerinde şehircilik bakımından da doğmuş görmek isteriz ve bu müm- kündür: Bahçe, hamam, gazino, klüp ve'her türlü medeni ihtiyaçların teza- hürleri.., Buralara da!... Bu semtlere giden nakil vasıtaların da, muayyen saatlerde ucuzlutmalı- dır. Yanyana açılmış sekiz on fabrika- nın, yedi sekiz yüz dükkânın fakir ya- hud orta halli halkını bu tarzda Be- Keza: Koskoca bir semt ki, istihsal kuvveti deposu mesabesinde; fakat zaruret içinde... Eli böğründe «Neyle geçineyim?. diye düşünce de... Bunun yanına, daima israr ettiğimiz bah fabrikalarından birini açmak, “bir 'taş- la bir kaç kuş birden vurmak -olacak- tır!... O muhit böylelikle derhal bir isthsdl yuvası vaziyetini alarak, bâhsettiğimiz parkını, Çocuk bahçesi. ni, hamanımı, deniz hamamımı, klü- bünü, gazinosunu - selâtin camilerinin ŞEHİR HABERLERİ Fırıncılar Belediye keyfi hareketlere mey- dan vermiyecek Ekmekçilik o nizamnamesine göre, fırmcılar mahalle aralarında sandık veya küfe ile seyyar satıcı gezdirme- ğe ve şube açmaya mecburdurlar. Fırıncıların son zamanlarda seyyar satıcılara yüzde on iskonloyu kesme- leri üzerine Belediye vaziyeti tetkike başlamıştır. Yine ekmekçilik '(pizamnamesine göre, fırıncıların fırınlarını kapata. cakları zaman bir ay evvel Belediye. ye haber vererek bir ruhsatiye alma» Yari lâzım gelmekledir. Yine son z0- manlarda bazı fırınların kapanması Üzerine dün Belediye, şubelere bir tamim göndererek mıntakalarında tatili faaliyet eden fırın olup olma- dığımı ve bunlar hakkında ceza veri- lip verilmediğinin bildiritmesini iste- miştir. Belediye şehrin ekmek ihtiyacını tazyik eden hiç bir keyfi dedbire meydan vermiyecektir. Diğer taraftan Belediyenin ekmek fabrikası açmağa karar vermesi üze- rine bir firma İstaribulda #kmek ma- yalarının da iptidai şartlar içinde yapıldığını ileri sürerek bir maya fabrikusı açmak üzere Belediye koo- peratifine müracaat etmiştir, Firma bu işi kooperatifle 'berdber yapmak istemektedir. ...ş- Yeni istimlâkler İstimlâk edilecek yerlerin tesbitine başlanıyor İstimlâk kanmunda bina inşaatı menedilecek yerlerin bir sene içinde âştimlâki Yâzım geldiği hakkındaki hüküm üzerine bu sene istimlâk edi- lecek Sahaların hemen tesbiti ile istimlâk muamelelerine başlanması kararlaştırılmıştır. İstimlâk muamelelerinin çoğulma- 8ı münasebetile kadrosu artan istim- lâk müdürlüğü bulunduğu yere sığ- madığından Cağaloğlunda kiralanan bir binaya taşınmıştır. Vali konağı caddesi dörtyol ağzına kadar genişletilecek Vali konağı caddesinde Yedek subay okulu yemekhanesinin önünden (başlıyan duvarın g& deki pazartesi günü Nişantaşı palasa kadar uzanacaktır. İleride Belediye, Nişantaşı palası da istimlâk ederek yolun genişliğini Nişantaşında dört yol ağzina kadar genişletecektir. Taksim bahçesi bugün or Taksim bahçesindeki elektrik te- sisatı ve dahili yolları tamamen ya- pıldığından bahçe bugün saat 18 de merasimle açılacaktır. Ayni zaman- da bugün bin kisilik gazinonun temelatma merasimi yapılacaktır. Bahçedeki havuz ile 'Taksimdeki . Su hazinesinin önündeki havuzlara e m e Karilerimizin mektupları Bisikletleri zaptü rapt altına almalı Şehrimizde bisikletlerin zaptü rapt alına alınmadığından şikâyet eden mektuplar aliyoruz, Bunların yüzde doksanı fener. siadir. . Geceleri sjef yok larda bütün hızlarile geçiyorlar. Tecrübesiz ve seyrüsefer kaidele- rine aşina olmayan çoluk çocu ğun elinde olmaları büsbiltün tehlike teşkil ediyor. Bisikletleri bir zapt yapt al. tana ülmalıdır. Onlar da, radyo lar gibi, satildikları zaman “vesi- kast ve kaydı, kuyudu, sahibinin ehtiyetnamesi üh. Tamar, ola- yak satılmalıdır. Satye tahkikatı devam ediyor Menlsiflanlan:B. Tahir Kep | kebin tahliye talebini sorgu hâkimi reddetti Dördüncü sorgu Nükimi B, Sami dün de Satye binasının -satışmdan doğan yolsuzluk İahkikalına devam etmiştir. Ankarada buluman bazı 28. vatın şahit olarak dinlenmelerine lüzum görülerek istindbe yolile #fa- delerinin alınması için Ankara sorgu hüâkimliğine talimat yazmıştı. Bu ifadelere “ait son istinabe varakaları da dün dördüncü sorgu hâkimine gelmiş ve bunların tetkikine başlan- muştır. Bu şahitler arasında evvolce Anka- rada bulunan Zonguldak mebusu B. Yusuf Ziya Özencinin istinabe evra- kına verilen “cevapta 'kenâlsinin ha- len İstaribuldn bulunduğu 'bildirildi- ğI cihetle burada dinlenmek üzere dördüncü sorgu hâkimi tarafından kendisine davet müzekkeresi gönde- rilmiştir. B. Yusuf Ziya Özenci bu önvet Üze- rine dün öğleden sonra adliyeye gel- miş we şehit sıfatile dördüncü sorgu hâkimi tarafndan malümatına anü- Tacant edilmiştir. B, Yusuf Ziya Ö- zenti evvelce Denizbarik idare mec- Misi azalığında bulunduğu “cihetle Satye binasının satın alınması 'mese- lesi etrafımda kenöisinden bazı 'nok- talar sorulmuştur. Ağliyece yapılan tahkikat ve dör- düncü sorgu hâkimliğinin “sticvabı neticesinde “tevkifine karar verilmiş ölan maznunlardan “Tahir Kevkep dün dördüncü sorgu hâkimine istida ile müracantla talliyesini istemiştir. Sorgu hâkimi bu talebi reddetmiştir. Hâkimin red kararı üzerine Tahir Kevkep İtiraz etmiş ve evrak asliye dördüncü “ceza mihkemesine “veril. mesi Tiyaseti “red ve itirazlara git evrakı tetkik ettikten sonm “Tahir Kevköbin taliliyesi veya mevkufiyeti. min devamı hakkında kararım vere. Asfalt yollar Bu sene ancak . .ye bir iki yol - yapılabilecek Şehirde bir milyon yüz bin 'lira tahsisatla üç senede yapılacak yeni asfalt yolların bir cetveli Vali B, Lütfi Kırdara verilmiştir. Bu ssne mevsim İlerlediğinden yolların hep- Sine birden başlanmasına imkân gö- rülememektedir, 'Tahsisatın "100 bin Tirasile 939 se- nesinde bir iki yol yapılacak, 940 senesinde 300, 941 senesinde dc 650 bin liralık yol yapılacaktır. Asfalt döşenecek yollardan çıkan paket taşlarile mahalle aralarında- ki bozuk yollar parkeye çevrilecek, Nuruosmaniye - Yerebatan yolu da bir aya kadar inşa edilmeğe başlana- caktır. Belediye yeni asfalt yolların şeh- rimizdeki nakil vasıtaları tarafından çabuk bozulmaması için mukavemet derecesini arttırmanın kabil olup olmayacağını tetkik eliirmek «üzere Almanyadan Oten isminde bir mü- tehassıs getirmiştir, Mütehassıs ya kında asfalt inşaat hakkında bir ra- par verecektir, Gazinolarda temizlik Kır 'gazinolarımdn temizliğe riayet edilmediği kırık bardak, kap kulla 'nildığı görülmüş ve temizliğe riayet etmiyen bu gibi gazinocuların şiddet- de ceze, görmeleri tebliğ edilmiştir. Mülâyim pehlivan Vaktinde beyanname verme- diğinden mahkemeye verildi Bon Beyrut seyahatinden' dönen Mülâyim pehlivan Yugodav teban- sından olduğu halde İstaribula gelin- ce kanunen muryyen müddet zar- fında beyanname vermesi lâzım ge- lirken bu müddeti geçirdiğinden mahkemeye verilmiştir. Dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza malikemesinde yapılan muha- kemede Mülâyim pehlivan: — Beyannamemi verdim, fakat biraz 'geciktirdim. Bu da yolda vak- tin Yazla geçmesinden tevellüt et- miştir. Bunda Kkabahatim yoktur, dedi, Mahkeme kendisinin polis dördün- cü şube müdüriyetinde bulunan pa- saportunu getirtip İetkik etmek Üüze- re muhakemeyi başka gün: bıraklı, Kafasını direğe çarptı Kadiköyde gazete müvezziliği eden Etem, tramvayla gilmekte iken bir arâlek başını dışarı çikarmış, bu sıra- da bir direğe çarparak tehlikeli gurei- kız, elinde “bıçak olduğu halde merdi- venden inerken düşmüş, bıçak bile- ğine batarak kesmiştir. Belma Balat ISTANBUL HAYATI —— : : Acayip bir kapı bütün gayretile çalışıyor. Tiksimle Harbiye arasındaki yolun yeni man- sarası muhakkak ki bu semtin güzel- liğini bir kat daha arttırdı. Geçen gün bir #libapla, iki tarafı Ağaçlaria örtülü, serin gölgeli asfal$ yolda giderken eski hali hatırladım. Neydi o çirkin vaziyet!.. Sağa sola çar- Pilmış, dalları biribirine geçmiş, gayri muntazam ağaçlar arasında mütema» diyen tez bulutları yükselen yolda yü- rümek şöyle dursun yaklaşılamazdı bile, Hele, ağaçların altındaki kırık kanapelerde kaşına kaşma uyuklayan dilencileri gördükçe insanın tüyleri dikenlenirdi. Bugün büyük bir bahçe. nin çiçek tarhları arasında dolaşırken insanın içi açılıyor... Stadyomum ilerisinden tramvaya hi- necektik. Arkadaşım: — Gel, dedi, Taksim bahçesinin önüne kadar gidelim. Oradaki inşaat bitmiş. Bir de onu görelim, Çoktanberi oradan geçmemiştim. Biraz “düha ilerledik. Karşıdun Çin evlerini andıran acayip bir şey gözü- me ilişti Kalın, kısacık iki sütunun Üzerine geniş bir tabla “yerleştirilmiş. Onun tepesinde de inadına “incecik, upuzun bir direk... Meğer Taksim buh- çesinin yeni yapilan kapısı bu imiş. İlerliyoruz; yaklaştıkça kapının man- zarası acayipleşiyor, Sanki her adım- da sütunlar biraz daha alçalıp kalın. Taşıyor, üzerindeki saçak âdeta insa- nın kafasına geçcock gibi oluyor. Kapmın önüne kadar sokuldum. Doğrusu ya, saçağın sltına girince kendimi bir apartımanın bodrum ka- pısı önünde sandım. Hani, parmaklık Jar arasından yeşil ağaç kümeleri gö- Zilkmese buranın büyük bir bahçe ka- pası olduğuna inanmak kabil değil Bana kalırsa, insan bir bahçeye girer. ken çine feruhlık gelir, Belediyemiz darılmasın amma, bir sürü emek, mas. raf ihtiyarile yapılan bu kapımın önün de bana kasvet bastı, Velhasıl, kapının bu acayip şekilde yapılmasına bir türlü #klım ermedi, Acaba bahçe ziyaretçilerine (o sür- priz mi yapmak isteniyor? Dara cık, basık tavanlı bodrum kapısından itişe kakışa geçip geniş, güzel bir bah- çeye çıkmeca hakikaten insan birden. bire şaşırır, Hatırıma bir ihtimal daha geliyor: Taksim bahçesi vaktile katolik mezar- lığı imiş. Acaba, bu kapı yapılırken mezarlık devrinin hatırasını yaşatmak maksadı mı göz önünde tutuldu?., Netice itibarile, her ne maksatla olursa olsun hu garib kıyafetli kapı, o güzel bahçeye ve geniş caddeye ya- kışmamış vesselâm. Cemal Refik * mms Kini tn hakkında Evvelki günkü nüshamızda sıtma İlâçlarının salışınm inhisarlara dey- reğildiği yazılmıştı. Aldığımız malü- mata göre bu haberin mahiyeti şu- dur: 'Türkiyeye kinin ithali hakkı Kız. ay cemiyetine verilmiştir. Bu husus. taki kanun ahkâmı bakidir. Fakat bugüne kadar devlet kinini Ziraat bankası teşkilâtı vasıtasile satılırken şimdi bu satış inhisarlar idaresine devredilmiştir, Harbiye apteshanesi Harbiyedeki apteshanenin inşası bitmiştir. Burası bugün halka açıla” caktır.