29 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

| “İngiliz cevabının . esaslarını bil (Baş tarafı 1 inci sahifede) B. Henderson, daha evvel İngiltere büyük elçiliğine gelmiş olan Fransız büyük elçisi B, Coulondre ile görüş- müştür, < Berlin 28 (A.A) Resmi tebliğ: Parlâmentonun içtimaı Londra 28 (A.A) — Press Associa- ton'un bildirdiğine göre, parlâmen- tonun yarın saat 14,45 de yapacağı toplantının hedefi, enternasyonal va- ziyetteki son inkişafların iki meclise de bildirilmesidir. nın yarınki toplantısında Başvekil B. Chamberisin, bu hususta beya Renter'in ilâve ettiğine göre, Lon- dra hükümeti, B. HMitlere, bu vesika neşredilmeden evvel tetkiki için lâzım olan bütün zamanı birakmağı arzu ediyor gibi görünmektedir. Paris 28 — (A.A.) — Âyan meclisi hariciye encümeni bürosu bugün saat 15,30 da toplanmış ve enternasyonal vaziyeti tetkik eylemiştir. Tondra 28 (A.A) — Lord Halifaks, saat 15 de Polonya büyük elçisi B. Racaynki'yi kabul etmiş ve kendisine Chamberlain krala izahat verdi Londra 28 (A.A.) Başvekil Châm- berlain saat 17,40 da saraya giderek kralla bir saat kadar görüşmüş ve saat 18,40 da saraydan ayrılmıştır. Diğer taraftan kral üç çeyrek saat müddetle Harbiye Nazirı Hoâre - Be- Hsha ile de görüşmüştür, Londra 28 (AA) Gazeteler Fransa ve İngilterenin tam bir kati- yetle harekete geçecekleri ve hakiki ve devamlı bir sulh temin etmiyecek olan bir sureti tesviye ile iktifa etmi. yecekleri noktasında müttefikan ış rar etmektedirler. Matbuata hâkim . Olan ifade tarzı budur. Daily Mail, yazıyor; «Sabrımız tükeniyor, & ilânilaye fi harp tehdidi altında yaşayamayız, Çarpışmak mecburiyetinde olursak « daha evvel sulhü kurtarmak için ne mümkünse yapmış olduğumuzu müd- i © rik olarak çarpışacağız.» Daily Telegraph, yazıyor : <Polonyanın zararına olarak hiç bir anlaşma kabul edilemez. Haliha. - Zirda yapılacak bir ricat, diktatörle- rin arzularının kânun hükmünde ol- duğunu ilân etmek üzere dünyanın — her hangi bir kısmını her hangi bir — Almanyanın talebi şimdi is'af edi- lecek olursa bu bir korku eseri addo- Tunabilir. Çünkü böyle bir hareket “yalnız Polonyanın âkibetini tayin “etmekle kalmaz, fakat müteakib ve seri merhalelerle demokrasilerin dik- "tatörlere fidyelnecat verecek bir hale gelecekleri kanaatini tevlid eder, “ Dünyadaki hür milletlerin ep — şekildeki hürriyet artik mânasız “kelimeden fbaret kalır.» Bu gazete bulunacak bir sureti tes- yiyenin bir kıymet ifade edebilmesi İçin her şeyden evvel devamlı olma- sının temini lâzım geldiğini ilâve et- mektedir, Times, yazıyor; «Lâzım gelen kararı vermek, yani mukavemet etmek hakkı Polonyaya bırakılmıştı. Polony& bu kararı şüp- hesiz takdire şayan bir milli mukave- roet ve tesanüd fikriyle çoklan ver- miştir. Bütün müşahidler bu nokta. da müttefiktirler. Polonyanın bu âzimkârane sükünetini fatalizm veya uyuşukluk telâkki etmek hatasına News Chronicle yazıyor: «Bu noktayı iyice aydınlatalım; Almanyanın kuvvet istimali tehdidi We Avrupada veya Afrikada buluna- cağı taleblerden hiç birini kabul et- miyeceğiz. Bu memlekete bildireceği. miz ilk şart kuvvetlerini hududun iki tarafından geri çekmesi olmalıdır. Eğer tehdidde ısrar edecek olursa onu azimle beklediğimizi bilmelidir.» Daily Herald, yazıyor: «Taahhüdlerimizi yerine getirece- ğiz. Milletimiz bu taahhüdleri tut- mak kararını verdiği şu sırada büyük imtihana, harbe katlanmak ihtimali karşısında bile şimdiye kadar görük memiş bir tarzda birleşmiştir.» Almanyanın da sabrı tükenmiş Berlin 28 (A.A.) — Alman matbu- atı, Polonya aleyhindeki şiddeti hü. cumlarına devam emekte ve Alman- manyaya karşı yapılan tahrikâtı ve Polonyadaki Alman halkina yapılan zulümleri sayıp dökmektedir. Gazeteler, Almanyanın sabrının tükendiğini ve Alman şerefine böyle ilânihaye dokunulmasına müsaade edemiyeceğini ehemmiyetle kaydey- Jemektedir. Gazeteler, keza, İngilterenin ve Fransanın hattı hareketini de ten. kid ederek demokrasi memleketleri. ni Almanyayı anlamamakla ittiham ediyorlar. Fransız gazetelerinin lisani kati ve azimkâranedir manya İle müzakere meselesinde Daladier ve Chamberlain tarafından ittihaz edilen tarzı hareketi tasvib etmekte müttefiktir, Petit Parislen şöyle yazıyor: «Demek ki Führer Alman - Leh ihtilâfının halline çalışmak için Po- lonya İle tekrar müzakereye girmek istemiyor, Polonya ise bulunacak su- reti tesviyenin kendisine zorla kabul ettirilmesine razı olmadığı için Hiç lerin red cevabı uzlaşma teşebbüsle- rini bir çıkmaza sokmuş ve vaziyeti son derece vahimleştirmiş oluyor. Hâlâ parlamakta olan ümid ışığı zâ- yıflanıştır. Tam bir inkıtaa yaklaş maktayız. Bununla beraber Hitlerin son kararını vermeden evvel İngilte- renin cevabini bekliyeceği okuvvetle muhtemel olduğu için ellerdeki si- lâhlar bırakılmadan müzakerelere bu- gün de devam edileceği ümid olun- maktadır, Hitlerin mumânaatı sulhü tehlikeye koymuştur. Alman devlet reisi İngiliz ve Fransız sefirlerine - söylendiğine göre (sesi titreyerek « | harbi istemediğine dnir teminat ver- miş olmasına rağmen harbi kaçınıl. maz bir hale getirmek İsteyormuş gi- bi hareket etmekten geri durmuyor. Acaba bu red cevabı hakikatte son bir Tu âzasından Sehmidi/'dir. Bu diplomat Londraya ne gibi bir vazife ile gitmiş olabilir? Sehmidt şimdiye kadar İn- gülterede ne bir nazır, ne de bir me- murla görüşmüştür. Temasa başlamak için sir Neville Henderson tarafından ie Sülmni SAND ef Me Bu ihtimal pek zayıftır. Von Ribben- trop'un bu murahhası İngiliz haleti ruhiyesi, efkârı umumiyesi ve İngil- tere tarafından verilen kararın ne de- receye kadar ciddi olduğu hakkında bir anket yapmağa memur etmiş ol hatırlattıktan sonra mayan. İngiltere B. Hitlere cevab verdi As ması muhtemeldir. Eğer bu tahmin doğru ise bu murahhasın İngiliz hü. kümet merkezinde göreceği ve işitece- ceği şeylerin kendisine Danzige indi- rilecek bir darbenin umumi bir har- bin patlaması için bir işaret mahiye- tinde olacağı kanaatini vereceği mu» hakkaktır.» Almanya Lehistan ile müzakereyi reddetti Paris 28 (A.A) — Hitler, muallâk- ta kalan meselelerin kuvvete müra- caat edilmeden halli için Almanya ile Polonya arasında doğrudan doğruya müzakereye girişilmesi için dün Dala- dier tarafından yapılan teklifi reddet- miştir. Slovakya Almanyaya sadık Bratislava 28 (A.A.) — Slovakya Başvekili Tisso umumi bir toplantıda Söylediği nutukta Slovakyanın ter zaman ve her türlü şartlar altında Almanyaya sadık kalacağını bildir- miştir, Polonyanın protestosu Varşova 28 (A.A) — Salâhiyeltar menbalardan bildirildiğine göre, Po- lonya hükümeti Polonyadaki Alman ekalliyetinin fena muamele gör- mekt olduğuna dair Almanyanın İleri sürdüğü iddiaları Berlin nezdis- de protesto etmiştir. B. Hitlerin B. Daladier'ye cevabı Berlin 28 (A.A.) — Havas: Alman istihbarat bürosunun bildirdiğine gö- re Daladier'ye verdiği cevapta Hitler, milletlerin başında bulunanların yük- sek vecibelerini tamâmile takdir eyle. diğin! ve harb sahasının ne demek ol. duğunu bilen bir asker sıfatile Fransa İle Almanya arasında ibtilâfa sebeb olabilecek her türlü mevzuları orta- dan kaldırmağa gayret eylediğini bil- dirmiştir. Bu gaye uğrunda garpte Bü- yük istihkimlar inşasını emretmiş ve Ren'de kati bir hudud tesbit edildiğini ilân eylemiştir. Führer, Polonyaya yaptığı teklifleri İngiltere Polon- e ee rupanın bugün yirmi beş sene devam edecek olan mükemmel bir sulh için- de yaşıyacağına şüphesi olmadığını kaydetmiştir. Fakat Almanyanın şere- fi namına, fena muamele göre iki mil. yon kişiden vazgeçmeğe imkân yok- til Bunun için Danzig ve Koridorun Almanyaya dönmesi lâzımdır, Hitler netice olarak demiştir ki: «Alman milleti için kabili taham- mül olmıyan bu vaziyeti tashih etmek Polonya üzerinde makul bir şekilde müessir olmak imkânı bizim için mey- cud değildir.» Fransanın Moskova sefiri Moskova 28 (A.A.) — Fransız setiri Nagriar, bu sabah saat 8 de Stokholm yolile Moskovadan tayyare İle hareket etmiştir. AKŞAM MATBAASI Doyça Orınt Bank Dresdner Bank Şubesi Morkozi zeren Istanbul (Galata) Londra 28 — İngilterede bazı as- keri mıntakalardan balk uzaklaştı. rilmaktadır, İngiltereye gelen eşhas ve eşyası sıkı bir muayeneye tabi tu- tulmaktadır, Fransada 5 ve 6 numarali efrad çağırıldı Paris, 28 — Paris. şehrile bütün Fransa mutad çehrelerini muhafaza ediyor. Halk, 5 ve 6 numaralı ihtiyat Askerlerin akın akın gidenleri gar- larda ve bunları teşyle gelen ailele- rinde ayni sükünet ve vekar hüküm sürmektedir. Bu vahim anlarda, Fransa bütün cihana sükünetinin, .soğukkanlılığı- nın ve enerjisinin bir misalini göste- riyor, Almanya tarafından Lehistandan istenilen fedakârlıklar, nazarında kabule şayan değildir, Belçikaya teminat verildi Brüksel 28 (A.A.) — Fransız ve İngiliz sefirleri, Fransa ile İngiitere- nin Belçika arazisinin tamamiyetine: riayet edeceklerini Belçika kralına yeniden teyid etmişlerdi. Moskovadan dönen Fransız askeri heyeti Londra 28 (A.A.) — General Dou-. mene ile Fransız askeri heyeti azası Moskovadan avdet ve sabahleyin Heston tayyare meydanına muvasa- lat etmişlerdir. General, Parise dön: mek üzere derhal Croydon tayyare meydanında tayyareye binecektir. Hava seferlerinin tatili Paris, 28 — Paris - Bükreş, Paris » Berlin hava seferleri tatil edilmişlir. Pariş 28 (A.A) — Air . Fratvwe şimdiki halde yalnız Paris, Londra, Paris - Marsilya, Kazablanga - Ceza- yir hatlarile Suriye ve Uzak Şark hatları normal şeklide işliyecektir. Italyada Pasif müdafaa tertibatı Londra 28, — İtalyada pasif mü- dufaa tertibatı alınması halkı, endi. şeye ve telâşa düşürmüştür. İtalyan gazeteleri Müssolininin sulhu kur. tarmak için son gayreti sarledere- ginden emindir. İtalya, tayyare uçuşları hak- kında bir kararname çıkardı Roma 28 (A.A.) — Resmi gazete, sivil tayyarelerin İlalyadan, Afrika. daki İtalyan arazisinden, ve Ege de- nizindeki İtalyaya ali adaların üs- tünden geçmesini meneden bir ka- rarname neşretmiştir. Bu kararname havai hatlara alt tayyarelerin hor. mal surette serüseferlerini istihda? etmemektedir. İtalya tamamen hazırlanmış Roma 28 (A.A.) — İtalyan gazete leri Mussolininin harbin önüne geç- mek için sarfettiği gayretleri teba- rüz ettirdikten sonra dünyayı öldü- rücü bir ihtilâftan kurtarmak için hükümetler tarafından yapılan me. saiyi Polonyalıların bir takım taş. kınlık ve tahrikâtla baltaladıklarını ileri sürüyorlar. Gazeteler, İtalyanın sulhu muhgs- faza için elinden geleni beraber umumi bir ihtilâf ihtimali. ne karşi her türlü hazırlıklarını bi. tirmiş olduğuna işaret etmektedir , Almanyada Nüfus başina ne kadar erzak verilecek? Berlin 29 (A.A.) — (Havas): Al man 'İstihbarat bürosu vesika usulü le yeni bir İaşe sistemi ihdas edildi ğini bildirmektedr. 280 gram şeker, 110 gram marmelat veya fazla olarak 55 gram şeker, 150 gram un, 32 gram kahve veya kahve- Fransızların . nin yerini tutacak madde, günde 20 santilitre süt verilecektir. Altı aylık- tan yukarı çocuklarla hamile veya emzikli kadınlara günde 70 santilit. re süt verilecektir. Yorucu işlerle uğraşan ameleye haftada 1150 gram et verilecektir, Adam başına haftada 150 gram sabun isabet etmektedir. Dağıtılacak mensucat, kömür ve deri miktar henüz tesbit edilmemiştir. Verilecek ekmek, patates, un va kuru sebze miktarlarının henüz tes: bit edilmediğini radyo &ik sık tekrar etmiştir, Radyo halkı disipline davet etmekte ve ev kadınlarına muktesid olmalarını tavsiye etmektedir. Vesi- kalar tamamile şahsidir. Askerlerle askeri teşekküllere mensup olanlar ordu tarafından iaşe edilmekte Ol duğundan bunlara vesika overilme- mektedir, Vesikalar, hamillerinin bu- Tunduğu mıntakada ve müşterisi ol- dukları mağazalarda muteberdir. Almanyadaki ecnebilerle Alman ve ecnebi yahudilerin de diğer arller gibi vesika almağa hakları vardır. Amerikadaki Alman vapurlari geri dönüyor Nevyork 28 (A.A.) — Salnt - Low İs İsmindeki Alman vapuru dün ak- şam boş olarak Almanyaya hareket etmiştir. Nevyork İsmindeki Alman vapuru da hareket etmek üzere evra- kının tanzimini istemiştir. Kum- panya memurları bu hususta bir şey söylemek İistememektedirler. Diğer cihetten mahalli telsiz tel- graf istasyonu denizde bulunan eill kadar Alman vapuruna Avrupadan gönderilen Almanca bir mesajı sap. tettiğini bildirmektedir: «Gizli tali- mala tevfikan hareket ediniz» denil- mektedir. Lehistanda Almanlar bir Leh konsolosile muavinini geri çevirdiler Varşova 28 (A.A.) — Yukarı Silez- ya ile Bohemya ve Morevya protek- torası hududunda Alman muhafızla, “e MEYER OSLUYA'MAKIPOlOİYya konsolosunu daha sonra konsoloz muavinini Polonyaya gitmek üzere huduttan geçmekten menetmişler- dir. Moravska - Ostrava konsoloshans- si mahalli makamat nezdinde bir t8- şebbüste o bulunmuştur. Protektora ile telefon ve telgraf mmuhabereleri kesilmiş olduğundan bu protestonun verdiği netice hakkında henüz bir haber alınamamıştır, Leh hududunda bir çarpışma Varşova 28 (A.A) — Alman - Leh hududunda bir Polonya hudut mu. hafaza devriyesi üzerine ateş açılmış, devriye mukabele etmiştir. Alman askerlerinden birinin arkadaşları ta- rafından taşındığı görüldüğünden bu askerin yaralandığı tahmin olun- maktadır. Mısır ve Irakta alınan tedbirler Kahire, 28 — Mısır hükümetins İngilterede olduğu gibi icap öden müdafaa tedbirlerini almak üzere vazıh salâhiyet verilmiştir. Bu salâ- hiyet derhal meriyete girmiştir, İaşe mevaddının İhracı (o menedilmiştir. Mısırda bulunan Almanlar memle- ketlerine dönüyorlar, ş Bağdad, 28 — Mezun bulunan Irak zabitlerine derhal kıtalanna iltihak etmek için emir verilmiştir, İsviçrede Berne 28 (A.A) — Hudut muhafa- faza kıtaları federal meclisin karan ile silâh altına çağılmıştır. , Berne 28 (A.A.) — Salı sabahi sa- at 5 den itibaren hudut muhafaza kıtaları, mevzilerini almaya başlaya- caktır. Silâh altına alınan efradın miktarı, 80 ilâ 100 bin kişidir. Berne 28 (A.A) — Bade'den gelen bazı kimseler, Alman ahalinin Bade havalisinden çıkarılmakta olduğunu rivayet etmektedir. Berne 28 (A.A) — Federal meclis. ler, çarşamba günü saat 17de içti maa çağrılmıştır. İçtima ruzname- sinde federal konseye tam selâhiyet verilmesi ve federal ordu kumandanı generalin seçilmesi vardır. Ai