29 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— falel alebierini ten erini tanımalıdırlar. Dün Geceki ve Bu Sakhahki Elfaberler Son dakika “Hitlerin Ingiliz cevabını kabule şayan “ “görmediği Berlinde söyleniyor Mussolini, sulhü kurtarmağa çalışıyor Fransada 3 milyon asker silâh altında Berlin 29 — B. Hitler, İngiliz sefiri B. Henderson nezdinden ayrıldıktan sonra başlıca mesai arkadaşları ile İn- gilterenin cevabı etrafında bir buçuk saat görüşmüştür. Bu görüşmeler hak- kında hiç bir tebliğ neşredilmemiştir. D.N, B. dün gece neşrettiği bir teb- Miğde B. Hitlerin İngiliz sefirini ka- bul ettiğini ve sefirin kendisine İngil- tere hükümeti namına bir tebliğde bulunduğunu bildirmiştir. İngiliz sefiri, İngilterenin cevabını 'B. Hitlere tahriri olarak vermiş ve şi- fahi izahatla bu cevabı tamamlamış- tar. Berlin 29 — Resmi Alman mahafi- dinden ve Hitlerin mubhitinden sızan ha- berlere göre B. Hitler İngilterenin ce- vabını kabule şayan görmemektedir. Mussolini sulhü kurtarmağa çalışıyor Roma 29 — Stefani ajansı şu tebli- ği neşrediyor: «Mussolini son dakika- ya kâdar sulhü kurtarmağa çalışacak- tor. Zira bazı hususi meseleler, bütün | beşeriyeti alâkadar eden daha geniş — ve daha âcil meseleleri unutturmama- hdr. Fakat unutulmamalıdır ki, Mus. | “im bütün a esen rağmen yapamaz. Mesul hü- Roma 29 — İtalya ile müstemleke- leri üzerinde hususi tayyare uçuşları | menedilmiştir. 3 milyon Fransız askeri silâh altında Londra 29 (Radyo) — Fransada s€- ferberlik büyük bir sürat ve intizamla devam ediyor, Elyevm silâh altında bu-| Yunan Fransız askeri kuvvetleri 3 mil. | yon efrad tahmin edilmektedir. Almanyada iaşe müşkülâtı | Zürih 29 — Almanyada iaşe müş- külâtı başlamıştır. Vesika İle erzak ve yiyecek verlimesi usulünün ihdası üze-| rine dün kadınlar saat yediden itiba- ren dükkânların önünde uzun uzun sıralanmışlardır. Birçok dükkânlar ka- palı bulunuyordu. Halk, İaşe meselesinin müemmen bulunduğu hakkındaki beyanat ve te- minatı şüphe ve tereddüdle karşı- Jamaktadır. Berlin hükümeti, memleketin ikti. sadi işlerile meşgul olmak üzere ikti- sadi bir erkânı harbiye heyeti tesisi- ne karar vermiştir. Alman askerleri Tuna yolu ile Slovakyaya gidiyorlar Londra 29 — Buraya gelen haberle- reg öre Alman kıtaatı, Tuna yolile Sio- mekte, oradan da Leh hududuna sevk» edilmektedir. B. Roosevelt yeni bir Ri oüs niyetinde değil Amerika Reisicümhuru B Beyaz Saraydan çıkmıyarak Avrupadan gelen raporları tedkik ediyor Vaşington 28 (A.A) — Roosevelt, Beyaz saray memurlarından biri va- mtasile matbuata beyanatta buluna. Trak şimdiki halde yeni bir teşebbüste bulunmayacağını bildirmiştir. Memur Reisicümhurun akşama kadar Bevaz sarayda çalıştığını ve geç vakte ka- dar Avrupadan gelen raporları tet- kik ettiğini ilâve etmiştir. Roosevel*, bu raporların vaziyet hakkında yeni bir şey öğretmediğini söylemiştir. Beyaz sarayın askeri mahfellerinde hasıl olan kanaat vaziyetin vehame- tini muhafaza ettiği merkezindedir. Çünkü Roosevelt, bugün Beyaz sa- e Ayrılmamağa karar vermiş- Hitler Makenzieye cevab vermedi Ottara 28 (AA) — Mussolini, » Başvekil Mackenzie Kingin sulh me- s#ajına cevaben sulhu kurtarmak için elinden geleni yapacağını bildirmiş ise de Kanada hükümetine şmidiy? - Londradaki askeri heyetimiz dün geldi İki aydanberi Londra ve Pariste temas ve müzakerlerde bulunan 0$- keri heyetimizin bir kısım âzası ev- velce gelmişti. Dün de, heyet reisi © orgeneral Kâzım Orbay ile arkadaş- Jarı şehrimize gelmişlerdir. Orgene- ral, elde edilen neticeler hakkında hükümete izahat vermek üzere dün | akşam Ankaraya gitmiştir. Berlin 28 (A.A.) — Frankfurt-Am- Main'da doğan Sperzel casusluk cür- “ünden dolayı idam edilmiştir. kadar Hitlerden hiçbir cevap gelme- miştir, Amerika, bitaraflık kanunu- nu lâğvedecek Besten 28 «Massachusets» Harbiye müsteşarı Louis Johnson ga- zetecileri kabul ederek beyanatta bu- lunmuş ve bu arada hükümetin bita- rafık kanununun feshi lehinde mü- endeleye girşeceğini söylemiştir. Mu- maileyh bütün memleketlerin efkârı umumiyesinin kongreyi, silâhlara ambargo konmasına dâir olan mâd- denin kaldırılmasını istiyan Roose- veltin çizdiği yolda yürümeğe icbar edeceğini ilâve etmiştir. Johnson Amerikanın şimdiki kanunu totaliter devletlerin lehinde telâkki ettiğini, «çünkü harp zamanında bu kanunun | tatbiki Almanyaya Atlantikte bir filo hediye etmekle müsavi» olduğunu be- yan etmiştir. Johnson Amerikan kuy- vetlerinin mutedil bir şekilde sefer- ber edilmesi için yapılan hazırlıkla- nn seyrinden olduğunu söylemiştir. Macaristanın Romanyaya #ıklaştıracak bir pakt akdi için Ro- | manyaya yeni şartlar teklif etmiştir. Bu şartlar Macar ekalliyetine taallük ediyor, Norveç, İsveç ve İsviçrede tedbirler Londra 29 — Norveç, İsveç sahile Tİ ve kaleleri harbe hazır bir vazi te konulmuş, İsviçrede öötir ktaatı seferber edilmiştir, Slovakya Başvekili B. Tiso, halka hitaben neşrettiği bir beyannamede Alman askerlerinin, Slovakyanın istik- Yâlini Slovak askerlerile beraber amüz İ omuza müdafaa etmek için Slovakya- ya gireceklerini bildiriyor, halkı Alman askerlerine teveccüh ve kolaylık gös- termeğe davet ediyor. Lehistanda yapılan askeri hazırlıklar Berlin 29 — Lehistanın askeri ha- agırlıkları hakkında şu malümat alın- mıştır: Lehistanın elyevm iki milyon askeri silâh altında bulunuyor. Bu a8- kerlerin kuvayı külliyesi, üç grup ha- linde ve üç istikamette harekete ge- çebilecek bir şekilde Leh koridorun- da tahşid edilmiştir. Alzeslisada bütün ağaçlar, tanklara mania teşkil edecek surette topraktan bir metre yukarıda » Bu mıntakada mühim tahkimat yapılmış- tır. Pozen mıntakasında arka arkaya betondan üç müdafaa hattı yapılmış Gdynyaya tayyare defi topları konul- muştur. İngilterede ecnebi paralar üzerinde muamele yasak Londra Kl — Hükümet icabında mek üzere ecnebi paralar üzerinde muameleyi yasak etmiştir. Vekiller heyeti Dünkü içtima 3 saat devam etti Ankara 28 (A.A) — Vekiller He- yeti bugün saat 16 da Başvekâlette Başvekl! doktor Refik Saydamın ri- yasetinde toplanmış vesaat 19a kadar müzakerelerde bulunmuştur. Jzmir piyasasında vaziyet Müstahsiller vaziyetin inki- şafını bekliyerek fazla mahsul göndermiyorlar İzmir 28 (Telefonla) — Son vaziyet sebebile İzmir piyasasında vuzuh- s#üzluk ve tereddüt devam etmekte. dir, İngiliz lirası bugün düşmekte devam etmiş ve 564 kuruşta kapan. miştir. 16 kuruşluk bir sukut vardır. İngiliz lirasının bu temevvücü sebe. bile ihraactçıların iş yapamadıkları ve sterlin için kati bir fiat tesbit edilerek tedbir alınması hususunda alâkadar makamlar 'Ticaret Vekâle- tine müracaat etmişlerdir. Fransız ve İngiliz takas işleri hak- kında Ticaret Vekâletinden buraya henüz tebligat yapılmamıştır. Bu teb. ligat ehemmiyetle beklenmektedir. Yalnız bir İngiliz vapuru Liverpu! için mahsul yüklemiştir, ayın 30 un- da limanımızdan kalkmak üzere bek- lemektedir. Şayanı şükran nokta is- tihsal mıntakalarından İzmir piyasa- sına az mahsul gelmesidir. Çünkü çok i mal gelirse fiatler düşecektir. Müstahsiller (o vaziyetin inkişafını bekliyerek İzmire fazla mahsul gön- dermemektedirler, Adliyede nakil ve tayinler "Temyiz âzasından B. İbrahim Ertem temyiz mahkemesi ikinci reisliğine tayin olunmuştur. Yıldızeli müddeiu- mumi mugvinliğine B. Ali Rıza; Çine müddelumumi muavinliğine B. Rüş- tü Frat tayin olunmuşlardır, İzmirde memnu mıntaka- daresim çeken ecnebiler Jandarmalarımız tarafından yakalandılar, çektikleri filim müsadere edildi 78 (Telefonla) —. İnciraltı Plâjı yakınında askeri memnu mıntaka, dahilinde kayıkla dolaşarak fotoğraf çeken İtalya tebaasından pansiyoncu Narik ile 'Türk tebaasından boya us- tası Eristiyan ve çiçekçi Jorj Baykan jJandarmalarımız tarafından yâkalan- mışlardır. Foloğraf makinesi ve çek- tikleri film elde edilmiştir. Bunların yanlarında Mariya ve Margerina adın» da iki kadın da bulunmaktadır. Hepsi Adliyeye verildiler, Tahkikat yapılıyor. Sırnaşık âşık, sevgilisinin kardeşile arkadaşını yaraladı Osman, yaralıların kendisini dövdüklerini cerhten haberi olmadığını iddia ediyor Sevdiği kızın kendisine yüz verme- mesinden hiddetlenerek sevgilisinin kardeşile diğer bir arkadaşını bıçak- Ja vuran Osman adında bir delikan- Jı yakalanarak dün adliyeye teslim edilmiştir. Vaka şöyle olmuştur: Osman adın- da on yedi yaşında bir delikanlı Be- yanıt civarında 18 yaşlarında Nimet adında bir kıza Aşık olmuş, Nimetis beraber gezmek, konuşmak istemiş fakat kız bu teklifleri reddetmiştir. Arzularının kabul edilmemesinden müteessir olan Osman işi zorbalıkla halletmeğe karar vererek Nimeti ta- kibe ve sokakta rasgeldiği yerde ya- nına sokulup sımaşıklık yapmağı başlamıştır. Evvelki akşam üzeri Nimetle kar- deşi 16 yaşında Abdüsselâm ve onun arkadaşı Kâzmla beraber gezmek ren sn AETAŞAC UN Nimeti adım adım takip eden âşık Osman da arkalarında dolaşmış ia- kat parkta fırsat bulup kızın yanma sokulamamıştır, Nimetle arkadaşları parktan çıkıp gezerek (oŞehzadebaşına gitmişler, orada sinemaların önünde resimilere bakmağa başlamışlardır. Abdüsselâmla Kâzımın biraz geri- de kalmalarını fırsat bilen Osman derhal Nimetin yanına sokularak: — Benimle gezip konuşmazsan se: ni öldürürüm. Biye tehdide kalkışmıştır, Nimet bu vaziyet karşısında kardeşine 578- lenmiş ve Abdüsselâmla arkadaşı Kâzım bir olarak Osmanı dövmüş- lerdir. Osman bu kavgada sesini çıkar- mamış, ayrılıp gitmiştir. Fakat biraz sonra Nimetle Abdüsselâm ve Kâzıı Merlerken Osman çakısını çıkararak arkalarından koşmuş ve çakısile Ab- düsselâmı sırtından, Kâzımı da vi cudunun iki yerinden yaralamıştır. Bu ani tecavüz karşısında şaşran delikanlılar - can acısile bağrışırlar. ken Osman bu defada Nimetin üzerine atılarak onu da vurmak is- di isini DA İŞ yetisin kendi Osman, dün evrakile birlikte adli. yeye teslim edilmiştir. MMüddelümu- milikte verdiği ifadede suçunu İn- kâr ederek Abdüsselâmla Kâzımın kendisini dövdüklerini, kendisi on'a- TI yaralamadığını söylemiştir. Maz- nun cürmü meşhut mahkemesine verilmiştir. Hollanda kraliçesinin dün geceki nutku Hollanda ve Belçika sefer- berlik ilân etti Lahaye 28 (A.A) — Kraliçe Vik göyle devam etmiştir: Muhtemel bir anlaşmazlıkta, Hol- landa tam bir bitaraflık muhafaza edecek ve bu bitaraflığı bütün kuv- veti ile temin eyliyecektir. Muharip devletlerden hiçbirinin Hollandayı muhtemel bir harbe sürüklemeğe ça- lışmayacağına itimadım vardır, Fa- kat bitaraflığımızın müdafaası, bu azmimimizi takviye edecek kuvvetle. re ihtiyaç göslermekteğir. Bunun için hükümet, son ihtiyat tedbirle. rini almak için daha fazla gecikme- mek lâzimgeldiği fikrinde bulunmuş ve bu sebepten dolayı seferberlik ya- pümuştır. Londra 28 — Hollanda hükümeti, bugün umumi seferberlik ilân etmiş- tir, Londra 28 — Son haberlere göre Hollanda 15 sınıf askeri silâh altına çağırmıştır. o Çağırılan efradın mik. darı 400,000 kişidir. Kraliçe Vilhelmin bu gece millete hitaben radyoda bir nutuk söyliye. cektir. Brüksel 28 (A.A.) — Milli Müdafaa Nazırı, dün gece seferberlik plânmın (B) kısmının tatbikini emretmiştir. Belediye reislerine munzam bir ih- tiyat tedbiri olarak ittihaz edilmiş olar bu tedbiri afişlerle ilân etmeleri emredilmiştir. Sünnet düğününde feci bir hadise Sıhhatleri tehlikeye giren dört çocuk hastaneye kaldırıldı Evvelki gece Beykozda Karakulak- ta, dört çocuğun hastaneye kaldıni- ması ve sünnetçinin de Adliyeye ve. rilmesile neticelenen bir sünnet dü- günü olmuştur, Vaka şöyle cereyan etmiştir: «Ka- yakulak; ta umumi bir sünnet düğü- nü tertip edilmiş, sünnet ameliyesini yapmak işi de Kemal isminde birine havale edilmiştir. İddia olunduğuna göre, Kemal ak- şam geç vakit çocukları sünnet etmek üzere biraz gayri tabii bir vaziyette düğün yerine gelmiş ve mutad ame- Miyeyi yapmağa başlamıştır. Fakat az sonra düğün yeri birçok çocuktan kopan çığlıklarla dolmuş, etraftan koşuşanlar, çocukların kan- lar içinde ve baygın bir halde yatmak- ta olduklarını görmüşlerdir. Bu vaziyet karşısında çocuk velile- rinden on beş kadar şahıs, Kemal üzerine atılarak adamakıllı dövmüş- Jer ve işi cinayet derecesine kadar gö- türecekleri bir sırada Kemal, jandar- malar tarafından güçlükle kurtarı)- mıştır. i Diğer taraftan çocukların vaziyet- leri gözden geçirilince, sıhhatleri teh- Mikeye girmiş olduğu görülmüs, İrfan, Ahmed, Salâhadin ve Hayati isimle- rindeki dört çocuk derhal bir otomo. . bille Haydarpaşa Nümüune DME sine nakledilmişlerdir, Kemal hakkında derhal kanun! ta kibata girişilmiş ve hakkında tanzim Olunan tahkikat evrakile birlikte dün Üsküdar adliyesine verilmiştir.