August 29, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

August 29, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Ağustos 1939 — — AKŞAMDAN AKŞAMA a Harp niçin başlamıyor? Buğün artık bütün dünyayı mera- ka düşüren şudur; — Harp niçin başlamıyor? Evet, herşey hazır; Meşru silâh sa- yılan tanklardan, tahtelbahirlerden, bombardıman tayyarelerinden, gayri meşru boğucu gazlara kadar!... Son günlerde Majino hattını gezen Winston Churehill, Paris - Soir ga- zetesinde şöyle yazıyor: — Koca Ren nehri, toplarla dolu ve biribirinden Üç yüz metreden da- ha az mesafelerle ayrılmış fasılasız iki sıra siper arasından. akıyor, Her iki cephenin heyeti umumiyesi bir kaç dakikalık bir zaman zarfında ha- Tekete geçebilir, Geçen harpte ilk büyük çatışmalar olması için bir kaç haftalık zamanın geçmesi lâzım gelmişti. İşte, iki taraf, herşeyi tamamladı. Bir dokunulsa, bir dakikada berhava İ olacaklar, Ne kadar aşırı hareketler yapan insanlır olsalar, intihara karar ver- meğikleri muhakkaktır, Onun: için harbi başlatamıyorlar. Hiç biri dokunmuyor. Silâh yarışının pek fena birşey ol duğunu, bütün gazeteler senelerdir yazdı durdu; insanlık ta inandı. Şa- yed hakikaten asri silâhlar bu derece müthiş bir hal aldıysa, kendi kendini red ve nehyetli demektir. Kimse el sürmedikten sonra hiç zararları yok tur! Bir sulh âleti haline gelmişler demektir!... s Murabaha! — «Südet mıntakası - dedi, Müzukereler, bu talebin yerine gel. | mesini geciktirdi, — İstediğim zaman vermediniz! - diye bütün Çekyayı aldı, Derken: — Danzig! dedi. Gün geçiyor; talebin hududları ar- tayor; bugün: — Karidor!... Yarın — Bütün Lehistan... Kısa zamanlar içinde bu derece ar- tan faizi mürekkebi murabaha tarihi kaydetmemiştir! ve koridorda yer... - (Vâ - NO) rn an ikamet beyannamesi vermiyen Bulgar pehlivanı Bir müddetenberi şehrimizde bulu- nan Bülgar pehlivanı Todori Bankof ikamet beyannamesi vermemek suçun- dan yakalanarak adliyeye verilmiştir. Dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde muhakeme altına alı- nan pehlivan ifadesinde: — Buranın acemisiyim, İkamet işlerinden anlamam. Böyle bir beyan- name verileceğini bilmiyordum. Bana kimse de söylemedi. Demiştir. Şahidlerin dinlenmesi için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Sarhoş borçlunun marifeti Mehmed adında biri sarhoş olarak | aldıkları görülmüştür. Bunu | fevkalâde izdihamdan bir çocuk ezi- Yemişte Kanberin kahvehanesine git- miş, Kanber kendisinden iki lira ala- cağını İsteyince kavga çıkarmıştır. Sarhoş Mehmed sokaktan yakaladığı kocaman bir kaldırım taşını Kanberin kafasına vurmak isterken polisler ye- tişerek yakalamışlardır. Mehmed dün Sultanahmed birinci sulh ceza mah- kemesinde muhakeme edilmiş, iki gün hapse mahküm olmuştur. Karardan sonra da terkif edilerek tevkifhaneye Bira satışı Satıldıkları kaplara göre fiat konulacak Perakende olarak satılan biralar 20, 25, 30 santilitrelik kaplar içinde | halka verilmektedir. Bira fiatleri ucuzlatılırken oluz santilitrelik kap- ların istiap derecesi nazarı dikkate alınmıştı. Halbuki yapılan teftişler netice. | sinde birçok birahanelerin otuz san- tilitrelik kaplar yerine yirmi santi- Utrelik kaplar kullanarak otuz san- titre üzerinden it edilen fiatleri azarı dikkate alan Belediye, bira satışın. da bir sulistimale imkân vermemek Üzere bu üç nevi kaplar üzerine fi- atler koymağa karar vermiştir. | ğer taraftan tenzilâtlan evvel bazı birahaneler duble başıma 125 kuruş alıyorlardı. Şimdi bunlar, ey- velki flatlere göre düble fiatlerini in- dirdiklerinden son tenzilâttan sonra da tenzilât yapıldığı takdirde yarar göreceklerini iddia etmektedirler, Be- lediye, vaziyeti tetkik edecek ve dub- lesi 12,5 kuruşa satılan birada ha- kikaten zarar olduğunu tesbit eder- se bir iki kuruş zam edecektir. Florya dönüşü Trendeki kalabalıktan bir ço-! cuk ezilerek öldü İ Evvelki akşam göç vakit, Florya. dan dönüş yapan trenlerden birinde lerek ölmüştür, Vakanın şöyledir: Revnoöinnda — KalvanenkiuBünda bir apartıman kapıcılı eden madam Satı, beş yaşlarındaki kizi Mari ile beraber gezmek üzere Floryaya git- miş, akşam geç vakit, trene binerek dönmüştür. Fakat trendeki izdiham o dereceyi bulmuştur ki (oOkatar Kumkapıya yaklaşmakta olduğu bir sirada Mari ayaklar altında ezilmeğe başlamış ve nihayet cansız denecek bir halde yere serilmiştir. Tren Kumkapı İstas- yonuna gelince; hâdiseden istasyon polisi haberdar edilmiş, derhal Ççu- cuk trenden alınarak, en yakın bir doktora götürülmüştür. Doktor bu vaziyetteki ani vaka- larda hastaya yapılması icap eden şırıngayı yapmak için para istemiş. aksi takdirde yapamayacağını beyan etmiştir. Marinin anası, o dakikada parası olmadığını, bilâhare getirip vereco- ğini söylemişse de doktor yine para talebinde ısrar etmiştir. Nihayet ço- cuğun can çekişir bir halde olduğu- nu gören, Keğam isminde biri, pa- teferruatı rayı kendisi vereceğini söyliyerek çocuğa şırıngayı yaptırmışsa da ço- cuğun vaziyetinde salâh görülmedi. ğinden polis tarafından can kurta- gelen can kurtaran Mariyi ümidsiş bir halde hastaneye götürmüştür. Fakat çocuk hastaneden içeri girer girmez ölmüştür. Vaka hakkında alâkadarlarca icap eden tahkikat yapılmaktadır. Karilerimizin mektupları Göztepede Feneryolu ma- hallesi elektrik, su, hava gazı istiyor Bir çok karilerimiz yaziyor: Güöztepede Kayışdağı caddesi üze- rinde Feneryolu semti ile Göztepe arasında ve bu semtte olan Bağcılık fidanlığı arkasına gelen ada halinde 20 - 25 eylik bir maha sakinle- ce Göztepeya hattın bize kadar rada Fenery mesini Gted Geçenlerde iş nzlbi Göztepede pek y dar sokak teni bize kadar bir asfaltlanan satılan pılmaktadır. ui evler de elektrik İs Göztepe muhacir den cadde boy gelirse pek yakını yan verilmek imkâ: elektrik gelince dde bo- arsalarda ev bu derirde petrol tan kurtuluruz. Bunda yalnız bizim değil, elekirik işletmesinin de men- İaati var, Diğer bir ihtiyaç ta Har. dur. Havagazı Feneryo timize kadar gelmekledir. Cadde bo- Yunca Göztepeye kadar uzatmak iyi olur. Su işine gelince Gazhane yolu He yeni hat döşendi, bu hattın Ka- yışdağı caddesi Istikametinde münfe- rid kalan mahallemize bir yol veri)- mesi bize ve yeni yapılmakta olan çv- lere suyu, havagazı ve elektriği bir hamlede temin etmiş ve medeniyet nimetlerine ulaştırmış olur, Ricamuz budur. 30 Ağustos bayramı Şehrimizde yapılacak İL amam 80 ağustos Zafer bayramı münasebetile | şehrimizde yapılacak merasimin programı hazırlanmıştır. Sabah 9 da İstanbul ko- mutanlıfında okorgenerai Halis Bıyırtay tarafından ordu namına tebrikler kabul edilecektir. Merasim kıtaları bu esnada Beyand Üniversite meydanında toplana- caklar, 9,30 da Komutan gelerek teftiş ede- cektir. Teftişten sonra en kıdemsiz bir su- bay 30 ağustos Zafer bayramı hakkında bir nutuk söyliyecek ve müteakiben İs- tanbul komutanı da bir hitabede buluna- cak, 1045 de geçid resmi başlıyacaktır, Geçid resmine iştirnk eden birlikler Üniversite meydanının Mercan kapısı - Bakırcılar caddesini takiben tribün önün- de komutanı selâmladıktan sonra Zeynep- hanım konağı arkasından geçen yol ile Lâleli apartmanları önünden Aksaray Beyand tramvay yoluna çıkacak ve büra- dan sonra tramvay yolunu takiben Tak- sim Cümhuriyet meydanına gideceklerdir. 'Taksim âbidesine çelenkler konduktan sonra merasim, bitecektir. 30 ağustos günü saat 1? de Selimiyeden 21 atım top alılacak, gece İstanbul ve Ka- dıköyde bir fener alayı yapılacaktır, İstan- meraâ- oi Sabık adliye tebligat müdürü | ihtilâs ve zimmet suçlarından dolayı bul tarafındaki fener alayı #aat 21 de Taksimden hareketle tramvay yolunu ta- kiben Beyamıta, Anadolu tarafındaki fe- ner alayı da ayni saatte Doğancılardan kalkarak tramvay yolu ile Kadıköy iske- lesirie kadar gidip dönecektir. Gece Halkerlerinde toplantılar yapıla» Fak konferanslar verilecektir. Kalaysız kaptan yemek yi- yince zehirlendi Dün Erzurum vapurunda kamarot Şaban oğlu Celâl, kalaysız kaptan yemek yemiş, zehirlenme alâlmi gös- terdiğinden, Imdadı sıhhi * otomobili ile Beyoğlu hastanesine kaldırılmış. tar, Bay Amcaya göre!... — Birkaç devlet yeryüzünü harap etmek için plânlar kura dursunlar, biz vatanımızı imar etmeğe çalışıyorum ... Bir gün gelecek ki Avrupa ce- henneminden canını kurtarabilenler, bir «Ohiş diyebilmek için bizim cen. nelimize koşacaklari... & ö : ve İstiğfar edecekleri... m — — Yük nakliyatı . .. Belediye bu işi ” . üzerine almayı #4 düşünüyor Belediye hudutları dahilinde oto- büs, omnibüs gibi nakliye vasıta- larile yük nakliyatını da deruhte et- mek Belediyenin haklarındandır. Bu itibarle Belediye reis muavin- lerinden B. Lütfi Yenalın reisliği al- tında bi misyon teşkil edilmiştir. Bu komisyonda Belediye kanunun buna dair olan maddesine göre İs- tanbuldaki eşya nakliye işlerinin Be- lediyeyi ne dereceye kadar alâkadar ettiği tetkik edilmiştir. Tetkikat neticesinde de Belediy bu vazifenin tarafından görülmesi zALUTEtİ & olursa Belediye bu vesalti nakliye işini de esaslı suret- te tanzim edecektir. Bu takdirde ya mahsus yük arabala- ruhsatiye ve- rilecek, yahut da bütün yük araba- ları yeknasak bir halde imal edile cek ve tekerleklerine de lâstik takıl. mak suretile asfalt yollar, tekerlek- lerin tahribinden muhafaza edile Bir tevkif yeniden tevkif edildi Sabık adliye tebligat müdürü B. Mustafa hakkında bir müddet evvel takibata girişilmiş ve kendisi tevkif edilmişti, Tahkikat devam ederken kendisi. nin müracaatı üzerine tahliyesinde lık serbes bırakıldı, Bu husustaki tahkikata el koyan yedinci sorgu hâkimi tahkikatını ik- mal etmiş ve Mustafa ile kendisine suç ortaklığından maznun mübaşir Kemal ve Osmanın muhakemeleri yapılmak üzere evrakı ağır ceza mahkemesine vermiştir. Evrakta B. Mustafanın Türk ceza kanununun 203 üncü maddesine gö- re muhakeme altına alınması isten- mektedir. Diğer taraftan sorgu hâkimi maz- nun Mustafanın muhakemesinin mer- kufen yapılmasına lüzum görmüş ve dün sabah tevkif müzekkeresi kesilmiştir. Müzakere dün infaz edil- miş ve Mustafa tekrar tevkif edile- rek tevkifhaneye gönderilmiştir. Mustafanın muhakemesi mevki. Sahife $ | Iktisadi meseleler | | Siyasi buhran ve piyasa | Siyasi hâdiseler ve piyasa... Bu mev- zu hükkında yazılacak birşey ne ola- bilir? Harp ihtimalleri piyasada, dur- gunluğa sebebiyet vermiştir. Sigorta primleri yükselmiştir. İlhalât imkân. ları azalmıştır. Vaziyet bu suretle de izah edilebilir. Fakat bu izah, hakiki Piyasa vı etini ilade etmekten biraz uzaktır. Vaziyeti şu suretle anlatalım, birkaç gün evvel, Piyasada şiddetli denecek derecede bir durgunluk var- dı, fakat son günlerde, Berlin - Londra arasında mesajlar tenli edilmesi ger- gin vaziyeti gevşetmiştir. Bunun üze- rine tekrar muameleler canlanmıştır. Harp ihtimalleri piyasaya umumi bir durgunluk vermiştir. denilemez, piyasa yeni vaziyetin şeraitine inti- bak etmiştir. Birkaç kelime ile hülüsa etmek lâzım gelirse, deri ve giyecek €şyası üzerine daha canlı muameleler olmaktadır. Anadolu tüccarı, pamuk- lu bez, basma gibi cek eşyası sipa- riş etmişlerdir. Bu siparişlerin sanayle olan tesirini de kaydetmek lâzım... Gi- yecek eşyası dokuyan fabrikalar, istih- salâta daha çok ehemmiyet vermişler- Deri, afyon, gibi maddelerin satışın» da bir fark yoktur. Bilhassa afyona olan taleb çoktur. Tütün satışlarına gelince, Polonya» dan her senekine nisbetle daha ziya- İ de taleb vardır, Bunun da ordu ihti- yacı için olduğu tahmin ediliyor. Bazı gazetelerin yazdığı gibi, piya- sa tamamile durgun vaziyette değil dir. Hüseyin Avni Harbiye durak yerinde meydan Harbiyede tramvay durak yerinde bir meydan yapmağa karar veren Belediye, buradaki bazı dükkânları, istimlâk etmeğe karar vermiştir. Bu suretle hem yeni bir meydan vücü. da getirilecek hem de vessiti nakli- temin edilecektir. Bakırköye su Bakırköyüne su verilmesi hakkın- da Belediye sular idaresinin bir müd- dettenberi telkikat yaptığını yazmış- tık. Çırpıcıda arteziyen tusulile sondaj yapılmıştı. Fakat bu sondaj ameliyat neticesinde Bakırköyünün ihtiyacı olan su miktarı bulunamamıştır, E- deki makine daha derine nüfuz ede- cek kudrette olmadığından sula idaresi yeni bir sondaj makinesi si- pariş ederek bu mıntakalarda yeni sondajlar yapacaktır, Makinenin ya- kında gelmesi bekleniyor. Nişan atma yerinde bir kaza Yenikapıda bir nişan atma yerinde tüfek atan Salâhaddin, bir aralık tü- fen, diğer iki maznunun gayri mev- kuf olarak yapılacaktır. Genç bir kız kamyon altında ezildi Dün akşam üstü Topkapıda Yu. suf Mustafa isminde bir şoförün idare ettiği kamyon, 20 yaşlarında Zahide namında bir kızı altına alıp çiğnemiştir. Zahide baygın ve vücü- dunun muhtelif yerlerinden yaralı bir halde derhal Haseki hastane. sine nakledilmiştir. Zahide, Erzicandan bir askeri mek- tepte hademe Sabitin Topkapıda Maltepe caddesindeki evine misafir gelmişti. « Yalnız bü gayretle farla masrafa gi- riyoruz galiba!.. Meselâ İstanbulda dün- feği yanlış tutarak tetiği çekmiş, çi- kan saçma Aris ismindeki kıza İsa- betle gözünden yaralanmasına sebep olmuştur, Yaralı hastaneye kaldırılmış, Sa- lâhaddin hakkında takibata girişi. miştir. Bir yankesicinin mahkümiyeti Mahmudpaşada Andon adında 75 yaşında bir adamcağızın cebinden yankesicilik suretile 446 kuruşunu çalan sabıkalı yankesicilerden Todori dün adliyeye verilmiştir. Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde yapı- Jan muhakeme neticesinde Todorinin suçu sabit olduğundan iki buçuk ay, «-. İşte bunlara canım sıkılıyor!... 'B. A. — Bilâkis sevin dostumi.. Ba modem bir belediyenin işleri de en