31 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Yegâne günahkâr: Sürat Hıristiyanlığın «yedi büyük günah» diye saydığı fenalıkları, Fransız mu- harriri B, Paul Reboux, yeniden ted- kik etmeği lüzumlu görüyor ve hepsi- ni de hükümden sakıt olmuş buluyor. BUNLARIN BİRİNCİSİ: KİBİR. Fakat kibir, bütün büyük teşebbüs- İerimizin muharriki değil midir? Yük- selmek, daha yükselmek! Rekabet, mütemadiyen rekabet! Tefevvuk, em» saline televvuk! Asri hayalın icap- ları? Tevazu, kanaat, katlanmak gibi hı- ristiyani ödetlerle kibirsizlik kabili te- liftâ, Yeni yaşayışın sivil, askeri, ikti- sadi, mali icaplarında kibir, esastır. İKİNCİ GÜNAH: TEMBELLİK, Sanayi ve ticaret düsturlarının esa- sını teşkil ediyor. Kendi az çalışıp ma- kinelere iş gördürmek. ÜÇÜNCÜSÜ: OBURLUK, Hele oburluk!... Her türlü lokmala- rın en büyüğünü kendine, kendine ayırmak!... Yiyemiyeceğinden fazlası. nı nefsine hasretmek!... Asri medeni- yette, en büyük devlet teşekküllerin- den en küçük ailelere kadar yaptığı, yapmak istediği, yolunda bu- lunduğu bu değil mi? Hem bu mânevi tefsirleri de bıraka» ım, En iyi yemeklerle, içkilerle bol bol sofrasını bezendirmek, doyuncaya ka- dar yemek, yedirmek, bir daha, bir da- ha kendine ve başkalarına ikram et- mek!.. Fena bir şey mi?.. Bilâkis mantığımız zayıflık modasını tenkid ediyor... Bu modanın pençesine yaka- lananlar bile; «Keşke şişmanlamamak şartile canımız istediği kadar yiyebil- sek?...» diyorlar. Yani günah olan oburluk değil, şiş- manlık! DÖRDÜNCÜ GÜNAH: HASİSLİK. Asrın maliye ve iktisad zihniyetini göz önüne getirin... Santimi teprenmi- yen bütçeler yapmak... Kenarından azıcık, kıl kadar törpüleyip bundan kâr #tmek... Sinekten yağ çıkarmak» la beraber, hayvan gitsin gene yağlan- sın da yakalıyayım; tekrar yağ çıka- rırım diye koyverecek bir çare bul mak!... İşte mergup olan xihmiyet... BEŞİNCİ GÜNAH: HASED, Hased olmasaydı bugünkü terakki olur muydu?... Moğa nerede kalırdı?... Modaya dayanan bunca müessesenin hali neye varırdı?,.. Zavallı kuyumcu» lar dükkânlarını kapamalıydılar. ALTINCI GÜNAH: HİDDET. Şu son siyasi hâdiselere gel de kız- mâ! Gel de civarındakileri kızdırmağa sevketme! Bu hiddete, «mukaddes hid- det» derler... Onun barutu damarlar- da dolaştığı zaman, tehdid edilen mil- etler aslan kesiliyorlar. Hürriyetleri- ni ancak böylelikle müdafaa ediyorlar. YEDİNCİ GÜNAH: İHTİRAS. Bunun da nesi günah acaba?... Bu- günkü dünyanın motörünü işleten kuvvet hırs mahrukatıdır, a Bu tablilden bütün günahlar ter- temiz çıkıyorlar. Öyleyse günah ne- dir?... Sarhoşluk? Nankörlük? Sözünü tutmamak? Alçaklık? İnad? Kin?.. Hepsine, hepsine bir kulp bulunur, Hepsi günahlıktan kurtulabilir, leniyor: Sürat! «Sürat», dünyayı bu hale getirmiş- AKŞAMDAN AKŞAMA Itfaiye garajı Belediye inşaat için münasip bir yer arıyor Şişhane yokuşunda eski karakol binası yerinde yapılacak bahçe mü- nasebetile Beyoğlu itfaiye garajının da yıktırlacağını yazmıştık. Yeni it- faiye garajı için münasib bir saha Aâranırken Talimhane meydanının ar- kasında bir arsa bulunmuş ve yeni | garajın burada yapılması düşünül müştü, , Fakat itfaiyenin yangın, kaza ih- | barı anında süratle ve teahhursuz olarak harekete müheyya bir halde bulunması lâzım geldiğinden bu arsa sapa addedilerek vazgeçilmiştir. Be- lediye, şimdi hem yerinde büyük ti yatronun inşa edileceği Beyoğlu Jan- darma karakolu, hem de itfaiye için münasib bir arsa aramaktadır. Bu arsa bulunur bulunmaz derhal itfaiye garajı inşa edilecektir. İnşa edilecek garajdan sonra Şişhane yo- kuşundaki eski garaj hemen yıkıla- cak ve buradaki çocuk bahçesi ile Kasımpaşaya kadar uzanacak yeşil. lik sahası tesis edilecektir. 3lira yüzünden Bir boyacı, arkadaşını muh- telif yerlerinden yaraladı Dün Kadıköyde iki boyacı arasn- da çıkan kavga bir yaralama vaka- sile neticelenmiştir, Kadıköyde seyyar kundura boya- cılığı eden Şevket ile Mustafa öte- denberi ortak olarak çalışıyorlar. Fa kat son zamanlarda, iki arkadaşın arası açılmış, Mustafa, Şevketten #l- dığı üç lira parayı isde etmemiştir. Buna kızan Şevket, dün Mustafa- ya tekrar raslayınca parayı istemiş, fakat yine olmadığı cevabını alınca yanında taşıdığı bıçağı çekerek Mus- tafanın üzerine atılmış, müteaddit yerlerinden yaralamıştır. Polis, carihi yakalamış, yaralı da tedavi altına aldırılmıştır. Şoförle müşteri arasında kavga Beyoğlu taksisinde şoförlük eden Ali ile Ligor ismindeki bir müşteri para meselesihden kavga etmişler, Ligor, bıçakla şoförü yaralamıştır. Polis, carihi yakalamış, yaralıyı tedavi altına aldırmıştır, Kadeş vapurunun sürat tec- rübelerine başlanıyor Kadeş vapurunun o havuzlanması bitmiş, gemi bu sabah Haliçteki ter- saneden çıkarılmıştır. Geminin sürat tecrübelerinin bugün yapılması muh- temeldir. Diğer taraftan Doğunun te- sellümü için Almanyaya gidecek heye- tin izamından vazgeçildiği yolundaki neşriyat doğru değildir. Gemi teslim alınmıştır. Yakında limanımıza geti- odur, ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin mektupları Sokak ortasında Arap harflerine tahammü- lümüz yoktur Dün akşam Köprünün Kadıköy 4s- kelesinde 18,30 vapurunu bekliyordum. Kalabalık içinde ve arkama doğru yerde bir küçük küfe ve onu adresine götürecek temizce bir uşak. Vaziyete bakılırsa başka bir yere Meyvahoştan seçilmiş bir yemiş hediyesi. Küfenin ağzını kapayan beyaz bir patiska üze- rins mor mürekkeple ve büyük harf- lerle yazılmış bir adres; Buraya kadar her şey seyri tabilsin- de değli mi? .. Hayır, bu seyri tabiinin bir feci tarafı var: Bu âdres Arap harflerile yazılmış Harf inkılâbı ve harf kanunu ns oldu?.. Bu hususta fazla bir şey yazmıyo- Tüm. Arada sırada yeniden fes giymeğe kalkanlar olursa onları lâkayd bir nazarla telâkki edemiyeceğimiz gibi, sokak ortasında Arap bârflerinin do- laşmasına karşı da GÖK yumamayız. #kk Yurddan çıkarılan kız talebeler - “Maarif Vekâleti açıkta kal- mamalarını temin edecek Üniversitelilere ait muhtelit talebe yurdundaki kız kısmının lâğvı üze- rine kız talebeye yurdu terketmeleri bildirilmiştir. Verilen mühlet yarın biteceğinden buradaki kız talebenin müşkül mevkide kaldıkları alâkadar- lara yapılan şikâyetlerden o anlaşıl- maktadır. Açıkta kalan kiz talebenin adedi 50 dir. Bu talebenin ekserisi, yurdun uzak mmtakalarından gelmiş, bura- .da kimsesi olmayan genç kızlardır. Maarif Vekâleti, bu talebenin açıkta kalmamasını temin için teğkikat yaptırtacaktır. 50 kız talebeden münhal kalacak kadroya, yüksek muallimden 30 er- kek talebe alınmasına karar veril- miştir. 2 kız ezildi Biri kamyon, biri taksi oto- mobili altında kaldı Kocamustafapaşa, Berber Şefik s0- kağı 6 numarada oturan seyyar p&- zarcı Hüseyin kızı 12 yaşında Sadiye Yedikule caddesinden geçerken kö- mür yüklü bir kamyon altında kal. mıştır. Kızın her iki ayağı da kırı. mış, yaralı Haseki kadın hastanesine kaldırılmıştır. Ortaköy Ticaret mektebi karşısın- da oturan Said kızı Zekiye de Orta- köyden geçmekte iken Ahmedin ida. resindeki taksi otomobili kıza çarp- mış, kız ağır surette yarslandığndan Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. Pencereden sokağa düştü Karagümrükte (o Salmalomrukta oturan çöpcü Alinin on beş yaşların- daki kızı Kadriye, bir odayı temiz. lemekte iken açık bulunan pencere- den sokağa düşmüş, tehlikeli suret- Tiyatro binası Asri sinemanın yerinde yapılması kararlaştırıldı Tepebaşı kışlık tiyatrosunun yık- tırılarak yerine yeni bir tiyatro bi- nası inşa edileceğini ve binadan baş- ka bir de gardenbar binası yapıla- cağını yazmıştık. Şehircilik mütehassısı B, Prost ye- ni tiyatro binası için Asri sinema bi. nasının yerini münasip görmüştür. Ancak Asri sinema binası yeri de kâfi değildir. Sinemanın yanındaki binaların köşe başına kadar yıklırıl. masına ihtiyaç vardır. Buradaki dükkânlardan bir kısmı esasen Bele. diyeye aittir, Mimar B, Gotye yeni tiyatro ile burada yapılacak yeni gardenbar bi- nasının plânlarını hazırlayacak bu plânlar şehircilik mütehassısı B. Prost tarafından tasvip edildikten sonra binaların istimlâkine başlana- caktır, Xeni tiyatro binası yapılınca Tepe- başı kışlık tiyatrosu yıktırılacaklır. Sivrisinek mücadelesi Mücadele şubbata kadar tatil edilecek Taksim, Harbiye, Şişli, Nişantaşı, Maçka, Beşiktaş ve civarında Sivri- sinek imhası için yapılan mücadele müsaid bir safhaya girmiştir. Yapı- lan teftişler ve tedkikler hetieesinde bu havalideki sivrisineklerin müca- deleden evvelki zamana nisbetle mü- “nim mikdearda azaldığı tahakkuk ci miştir. Vilâyetin yaptığı bu müca- dele daha biray Kadar devam edecek, 'Teşrinlevvelde sivrisineklerin faali- yeti kalmıyacağından mücadele Şuü- bata kadar kesilecektir, Sıhhiye Vekâleti, bu semtleri şeh- rimizde yaptığı sivrisinekle mücadele mıntakası haricinde bırakmıştı. Ve- kület, şayed lüzum görürse yukarıda isimlerini kaydettiğimiz semtleri de mücadele muntakası hududu içine alacak, bu takdirde mücadeleye Şu- battan itibaren daha esaslı ve şümul- lü şekilde başlanacaktır. Sivrisinek sürfelerinin imhası için en müsald zaman Şubat olduğundan Vekâlet bu havaliyi mücadele mın- takasına dahil etmezse mucadeleyi Vilâyet ve Belediye sıhhiye teşkilâtı yapacaktır. Bu maksadia Umumi Meclisten geniş tahsisat istenecektir. Münasebetsiz harekette bu- lunan bir genç mahkemeye verildi Meliha adında bir genç kadın dün Köprünün Haliç iskelesinde bekleme salonunda vapur beklerken Mehmed adında on sekiz yaşlarında bir genç karşısına geçerek bazı münasebetsiz hareketlerde bulunmuştur. Melihanın müracaatı üzerine Mehmed yakalan. mış ve bu uygunsuz hareketinden do- layı muhakeme edilmek üzere Sultan- te yaralanmıştır, yaralı Haseki has- | ahmed birinci sulh ceza mahkemesi- tanesine kaldırılmıştır. ne verilmiştir. SIRNAŞIKLIK Gazinoda oturur oturmaz kirli, tır. nakları simsiyah bir el omuzumdan uzandı, kırmızı bir kâğıd parçasını masaya bıraktı. Ardındanda zırıltı başladı, Başımı çevirdim; kasketi ters dönmüş, tıraşı uzamış, kirli saçları kulaklarının üzerinden sarkmış, sim- siyah gömleğinin göğsü açık, üstübaşı pislik içinde bir adam cırlak sesini tit. rete titrete sözüm ona şarkı söylüyor. Filmi cebime soktuğumu görür gör- mez avcumu açtı. Kırk para verdim, masaya bıraktığı kâğıdı da almasını işaret ettim. Dik dik yüzüme baka. rak homurdandı, — Burada en yeni şarkılar, destan- lar var bayım. Yüz para ver de al bu- nu, Cevap vermeme meydan bırakma. dan: — Bir tanesini söyliyeyim de bak ne kadar beğeneceksin. Diye tekrar eli kulağa atıp ağam gözünü çarpıta çarpıta bağırmağa başladı. Şarkının biri bitli, ötekine geçti: — Şarkı istemiyorum. Söylemeğe sesim de müsaid değil, Dedim. Aldırış bile etmedi. Kâğıdın iki yüzündeki şarkıları bir nefeste oku yup bilirdi. Ve, yüz parayı almadan yakamı bırakmadı. Listeye göz gezdirirken biri kolumu çekti, Döndüm; kirden yumak yumak olmuş saçlarında bez parçaları bağlı, gözleri çapaklı, ağzı yürü bulaşık için. de, dokuz on yaşlarında bir kiz çocuğu yılışık bir gülüşle elindeki kutudan çi- kardığı şekeri listenin üzerine bırak- tı: — Amca, şeker alsana!... Kırk parayı aldı, iade ettiğim şekeri de ağzıma atıp destancıyı takip etti. Tekrar listeyi elime aldım. — Tuzlu badem, çamfıstığınk... Ha- niya, badem var, fındık var, fıstık vaaar!... Çarpık gözlü, yayvan ağızlı, çöp bo- yunlu bir adam elindeki telis yamalı hasir sarıkız UK VA, bl samın üzerine koyup karşıma di: — Badem mi istersiniz, fıstık mı?... — Miç birşey istemem. Bir adım daha sokuldu: — Fındıklarım, fıstıklarım o kadar taze ki,.. Hele bir tadına bak da, al. mazsan alma... Diye zenbilden çıkardığı bir fmdığı önüme bıraktı, avucile burnunu uğuş- turarak alelâcele büfeden bir tabak ak dı, içine bir kaç fındık koyup uzattı: — Afiyetle ye, bayım!... Beş kuruş. O da destancı ile şekerci kızın sıra- $ına katıldı. Bu defa da köşede kendi kendilerine def çalıp haykıran seyyar sazcılardan bir kadın kalktı. Dudakla» rının arasında yarısına kadar ıslan- mış sigaranın dumanını yüzüme gâ- vurarak küflü dişlerini sırta sırta güldü, tabağı uzattı: il. şişini gözüme doğru uzatan tskaracıyı ve daha neleri, neleri savdım, Oturalı yarım Saatten fazla oldu, hâlâ listeye bakacak vakıt bulamadım. Cemal Refik Elini makineye kaptırdı Bomontide bir kadife fabrikasında çalışan Mavridi dün elini makireye kaptırarak yaralanmıştır. Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldı- rilmıştar, — Büyük harpte de bin bir tehlike ... zamanki tehlike yal- | e Korkunçtur, sanma 4 i j / kan Batik silk ln kini mt zi, mid ni sinin üsik dini