31 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bahife $ Lehistan umumi seferberlik ilân etti Leh seferberliği, Almanyanın Slovakyayı işgal etmesinin bir neticesidir Londra, 30 — Leh Relsicümhuru B. Mosciciki umumi seferberlik emri- nin tatbikine ait Alman - Polonya taahhütlerini ihlâl etmiştir. ni imzalamıştır. Bu umumi seferber- Yiğin sebebi, Almanyanm Slovakyayı İşgal etmesi ve cenuptan da Lehista- nı tehdit etmesidir. Leh resmi tebliği Varşova 30 (AA.) — Aşağıdaki resmi tebliğ neşredilmiştir: Almanya, bir müddettenberi Po. Joüyaya karşı bir tazyik siyaseti ta- kip etmektedir. Gazetelerdeki neşri- yat, muttarid suretle yapılmakta olan tahrikât, hudut hâdiseleri, Po- lonya hududunda seferber edilmekte olan müsellâh kuvvetlerin mütema- diyen artırılması bu siyasetin aşikâr bir delilidir. Son zamanlarda serbes şehir arazisinde Polonyanın red ve cerhi kabil olmayan hukuk ve mena- filne karşı sarfedilmiş olan faaliyet ve Almanyanın Polonya arazisinin şarktaki aksamına göz dikmesi, Po- Jonyanın tehdide maruz bulunduğu- na şüphe ve tereddüde mahal birak. mamaktadır, Gerek sulhun muhafazası için me- sal sarfetmek suretile yüksek Leh devlet adamları tarafından uzlaşma yolunda yapılmış olan bütün teşeb- büsler, gerek Polonyanın müttefik- leri olan ve ayni zihniyete sahip bu- Yunan hükümetlerin bu yoldaki te- şebbüsleri şimdiye kadar Alman hü- kümeti üzerinde bir güna tesir icra etmiş değildir. Bütün bu hâdiseleri, bilhassa Alman kıtaatının komşu devlet olan Slovakya arazisine gir- mesinden sonra, hesaba katan Po- lonya, evvelce ittihaz etmiş olduğu tedbirlere ilâveten, bugün. vaziyetin mir yoğ tedafül askeri » tedbir- Tere ömmiyerni takviye CUUEK Hee buriyetinde bulunmaktadır. Hiçbir devlete karşı tecavüzi hiç bir niyeti olmayan Polonya hüküme- tinin siyaseti, değişmiş değildir. Bü- Leh seferberliğini Almanya nasıl karşılıyor? Berlin 30 (A.A.) — Yarı resmi bir membadan bildiriliyor: Berlin siyasi mahfilleri, Polonya- nın İlân ettiği umumi seferberliği çok vahim bir tedbir olarak telâkki eylemektedir. Bu mahfillerde teba rüz ettirildiğine göre, Almanya - Po- lonya meselesi üzerinde ve bir Av- rTupa anlaşması etrafında diplomatik fikir teatileri devam ederken, veha- metil hiç kimsenin gözünden kaçma- yacak olan bu tedbir ile Polonya $0- vinizmi kendisini açığa vurmuştur. Berlin mahfilleri, bu müpasebetle, Polonya şovinizmini durduracak yer- de körükliyenlerin mesuliyetini te barüz ettirmekte ve Polonyanın bu tedbirlerinin Oİngiltere tarafından Polonyaya verilen yardım teminatı- nın bir neticesi olduğunu söylemek- tedir, Leh sosyalist partisinin bir beyannamesi partisi ile umumi Polonya iş kon- feransı işçileri ve kölüleri Alman- yarın emperyalist plânına mukave- met etmeğe davet etmişlerdir. Da- vetnamede bilhassa şöyle denilmek- tedir; «Davamız hürriyet, bütün beşeri- yetin hürriyeti davasıdır» Alman tedhişçileri teşkilâtı Varşova 30 (A.A.) — Katoviç'de olmak üzere üç Alman tedhişçi teş- kilâtı meydana çıkarılmıştır. Kato- Yiç'deki teşkilâtın başında bulunan sözi vevezizu emk “AMAC VEYA “CE miştir. Diğer iki teşkilâttan biri Poznanda, diğeri Lod2'da meydana çi- karılmıştır. Bunların işgal ettikleri binalarda makineli tüfekler, rovel- verler ve ekrazit bulunmuştur. Varşova 30 (A.A.) — Leh sosyalist | tün devletlerle ihlâs dairesinde teş- riki mesai arzusu, Relsicümhur B. 'Moscicki'nin . B. Roosevelt'e vermiş olduğu cevapta ifade edilmiştir. Bu arzu Polonya siyasetinin temayülle- rini hakkile tavsif etmektedir. Varşovanın siyasi mahafilinde bu tebliğde bahsedilen askeri otedbirle- rin bilâmel evvelce ittihaz edilmiş olan tedbirler mahiyetinde olduğu beyan edilmektedir. Löndra, 30 — Varşovada neşredi- len resmi bir tebliğe göre, Lehistan hükümeti, Almanyanın O tahşidatı Üzerine, Slovakya hududunda mü- temmim ihtiyat tedbirleri almış ve ihtiyat sınıflarını silâh altına alma. ğa karar vermiştir. Bu kuvvetler Slo- yvakya hududuna sevkedilmektedir. Varşöra 30 (A.A) — Polonya hü- kümeti, Slovak arazisinin Alman ordusu tarafından işgalini Slovak hükümeti nezdinde şiddetle protesto etmiştir. Polonya hükümeti mahafilinde bu işgalin vaziyetteki vehameti büsbü- tün artırmakta olduğu ve Polonyaya karşı doğrudan doğruya yapılmış bir tehdit. teşkil etmekte bulunduğu be- yan olunmaktadır. Polonya arazisinin Almanlar tara- fından yalnız Alman hudüdunda değil, Slovak hududunda da işgal edilmiş olduğu beyan edilmektedir. Alman kıtaatının seferberliği ile tahşidatının hali hazırda ikmal edil miş olduğu söylenmektedir, Lehliler bir trenin hareketine mani oldular Berlin 30 (AA.) — Marlenburg- dan saat 10,20 de kalkan ve Polonya geçmesine bugün Polonyalılar mani olmuş ve ne lokomotif ve ne de mü- rettebat vermemişlerdir. Polonyalı- ların bu hareketi, Şarki Prusya ile Almanyanın diğer kısmı arasındaki mıntakalara imtiyaz veren 1921 Pa- ris muahedesinin hükümlerine aykı- Va, 340 5241214 1556 1845 2021 Yarı resmi bir Leh gazetesi- nin makalesi Varşova 30 — Yarı resmi «Gazet- ta Polska» Alman ve Leh ekalliyet- lerinin mübadelesi lehinde bazı İngi- Uz gazeteleri tarafından ortaya atıl- maş fikri tasvip etmektedir. Leh ga- zetesi diyor ki: «İki taraf hüsnüni- yet gösterirse bu meselenin müsbet bir şekilde halledilmesi güç değildir. Bununla beraber Lehistanda yaşa yan Alman ekalliyetin fena muame- le gördüğü hakkında Berlin tarafın. dan ortaya bir maksadı mahsusla atılan iddialar, tamamen yâlandır . Litvanya, Lehistana karşı hasmane davranmıyacak Varşova 30 (A.A.) — Litvanya hu- dudu boyunda Leh kıtalarının tah. şid edilmesi dolayısile Litvanyanın Polonya sleyhtarı bir tarzı hâreket ittihaz ettiğine dair olan haberleri Litvanya resmen tekzip etmektedir. Ternöv'deki infilâk kurbanları Varşova 30 (AA) — Ternow is. tasyonunda vukubulan infilâk neti- cesinde 17 kişi ölmüş, 38 kişi yara- lanmıştır. Recep 16 — Hızır 118 8. İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yata B. 84 1038 528 910 1200 136 AKŞAM İngilizler de, Fransız- larda artık illâllah diyorlar (Baş tarafı 1 inci sahifede) ta gibi, Avrupanın zavallı harap bün- yesi korkunç ihtilâçlar içinde kıvra- nip duracak... Ne acıklı manzara! Dantziğg meselesinin Koridor dâva- sının halli belki kolaydır. Fakat, hal- ledilmesi lâzım gelen esas dâva bun- lar değildir. Avrupanın, bu tarzda iki, üç defa harbe hazırlanması, arkasın- dan sürüklediği ıztıraplar ve felâketler kafilesile bir harpten daha Zararsız olamaz. «Üç göç bir yangına bedeldir» derler, Avrupa, devamlı, derbeder bir göç arabası halini aldı. : İşte bunun önüne geçmek lâzımdır. İngiltere ve Fransa, şu saalte har- be başlıyacaklarmış» gibi hazırdırlar. Harp, onun için olmadı. On gündür, bütün bedbin haberlere rağmen, Hit- İ lerin, sırf'bir Dantzig şehri için, sonu meçhul bir harp macerasını göze ala- mıyacağı fikrinde idik, Bu görüşü te- yid eden, sulh ümidlerini az çok kuv. | vetlendiren haberler gelmeğe başladı: Bertinle Londra arasında uzun bir no- ta teatisi van Hitler, İngiltere sefiri- ne bazı tekliflerde bulundu. İngiltere buna cevap verdi. Hitler İngiliz ceva- | bına tekrar uzun bir cevap yazdı. Lon- | dra buna cevap hazırlıyormuş... Bu kâdar mektuplaşmadan sonra harbe girişmek güçtür. Zira ber geçen gün, | | hari göze slanın zararmadır, sulhü | İ korumağa hazırlananların lehindedir. Bundan başka, iki gündür Alman | matbuatının dili değişmiştir. Küfür ve tehdid ile dolu gâzeteler, şimdi çok yumuşak bir lisan kullanıyorlar. | Almanyanın uzlaşmağa yanaşacağı | ümidini kuvvetlendiren mühim âmil, İtalyanın vâziyetidir. Öyle anlaşıbyor ki, sadece Almanyayı alâkadar eden İ bir mesele için İtalya harbe girişmek istemediği gibi, Almanyanın da Polon- yaya saldırmasına pek razı değildir. Onun için - evvelce de tahmin ettiği- miz gibi - kendini ibtiyat sülh kuvve- | ti gibi nzakta tutar, A. Muzeplininin | son dakikada araya girmesi de, alıştı- ğımız klâsik plânlar iktizasındandır. Fakat, bunlara rağmen uzlaşmanın kolay olacağını sanmamalıdır, Dantzig ihtilâfından ziyade, arada, işlerin hal- Mine ait büyük bir usul farkı var, İn- giltere ile Fransa, Almanyanın doğru- dan doğruya Polonya ile konuşarak anlaşmasını, sonra, daha sükünetli bir | hava İçinde, umumi ve geniş bir uz- | Jaşmaya varmak için devletlerin 'bir | arada toplanmasını teklif ediyorlar. | Almanya ile İtalya ise, dört büyük dev- letin - geçen sene Münlehte olduğu gi- bi - kendi aralarında bir şekil bula- Tak bunu Polonyaya zorla kabul ettir. | meleri ve Avrupa vvkacceratının MN gene dört devlet arasında tesbit olun. masını İstiyorlar. Bu, görünüşte sadece bir metod meselesi, fakat ha- kikstte bütün bir politika farkıdır. Çünkü, İngiltere ve Fransa için, her devletin istiklâl ve tamâmiyete hakkı vardır, bu haklara riayet niz kuvvetindir, en kuvvetli dört bü. yük devlet aralarında hoş geçinmek | için Avrupayı diledikleri gibi haraca İ keserler, Bunun içindir ki ne Avustur- ya ile Çekoslovakya ilhakından, ne de Habeşistan ile Arnavutluk istilâsın- dan sonra «meseleler» bitmiş değildir, bitmiş olmıyacaktır. Her sene bir defa silâh başına koş- maktansa, harp heyülâsile bu derece burun buruna geldikten sonra, İngil- tere ile Fransanın dâvayı bir kere esa- diyor, Necmeddin Sadak TİYATROLAR: Raşid Rıza, Ertağral Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece Tepebaşında KAYNANA Voğvil 8 perde. Apartıman sahipleri Boş dairelerinize hemen iyi kiracı bulmak için «Akşamı m Kahvede oyun Mahkemelerde 31 Ağustos 1939 mm amaa yüzünden çıkan cinayet davası Suçlu Emin, Abbası yaraladığını, fakat Meh. İ tir. Emin ifadesinde vakayı şöyle medi kim öldürdüğünü bilmediğini söylüyor Evvelki gece Tophanede bir kahve- de oyun yüzünden çıkan. kavgada Emin adında birinin, Mehmed ve Ab- | bas adlarında iki kişiyi bıçakla vurdu- | ğunu ve bunlardan Mehmedin öldü- . günü yazmıştık. Vakayı müteakip yakalanan Emin | dün evrakile birlikte Adliyeye teslim edilmiş ve Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiş- n- latmıştır: l — Bankada bulunan 260 liramı ev- velki gün almıştım. Tophanede Day nın kahvesine gittim. Arkadaşlarla İ birkaç defa eğlence olarak iskambil oynadık. Bir aralık cebimdeki parayı | çıkarıp saydım. Bunu gören Abbas | yanıma sokularak, kendi cebinden iki | Jira çıkardı ve bana: «Senin de paran var. Haydi kumar oynıyalım. dedi. Ben bu teklifi kabul etmedim. Abbas kumar oynamak için ısrar etti. Ben gene kendisini reddedince, münakaşa- ya ve nihâyet ağız kavgasına başladı. | Bana küfretti, O sırada onun arkada- şı Mehmed de aramıza gelerek kavga- ya karıştı ve Abbası müdafaa için oda bana küfretti, Bu esnada kahvede bulunan benim | ağabeyim Kemal de kavgaya karıştı. Ağız kavgası da büyüdü ve dövüşe baş ladık. Abbasla Mehmed bir olup be- nim üzerime hücum ettiler. Kahve- nin içinde biribirimize girdik. Bir ara- lik Mehmedin. yaralanıp yere yuvar- İ landığını gördüm. Fakat Mehmeği ben vurmadım. Kim tarafından ve nasil vurulduğunu da bilmiyorum. Bir aralık Abbas gene bana küfYe- derek kahveden dışarıya çıktı. Çok fe na küfrediyordu: Kendimi kaybettim ve biçağımi çekip üzerine atıldım. Ön. dan sonra ne yaptığımı bilmiyorum. Her halde Abbası ben vurmuş olaca- ğım, fakat Mehmedin vurulmasında alâkam yoktur. Kavgayı çıkaran on- lardır. Benim cebimdeki parayı gör- düler; kumar bahanesile paralarımı elimden almak istediler. Başıma gele- ceği bildiğim için reddettim ve niha- yet kavga çıkıp mahkemelere düştüm, Sebep kendileridir. Hâkim, Emin hakkında, tevkif mü-, | zekkeresi keserek Tevkifhaneye gün» derdi ve evrakı müddelumumiliğe iade etti, (Baş tarafı 1 inci sahifede) yet Rusya hükümeti, garb hududun- daki gamizonlarını takviyeye karar vermiştir. Tass ajansı, Nene Züricher Zeitung tarafından warilan. ve Rouyat kalmama danlığının Uzak Şarktaki orduyu tak- viye için garb garnizonlarından 200 veya 300 bin kişiyi çekmiş olduğuna dair olan haberi kati surette tekzip et- mektedir. Romanya Sovyet hududunu tahkim ediyor vapurun Sound boğazından geçmeme sinden ve Klel kanalına uğramamasın. dan korkmâktadırlar. Diğer bir takım seyyahlar da Bergen yolu İle dönmek tasavvurundadırlar. Burada yüz kö da” seyyah, vardır. çi Diğer taraftan Moskovada yaşamak- ta olan Fransızlar, ihtilâlden evvel muallim olarak Rusyaya gelmiş olan yaşlı kimselerdir. Bunlar, Rusyada kalmağı tercih etmektedirler. İ müteellimiz. Cenazesi 1 Eylül Cuma Danizig şehrinin işgalinden sonra da ETİLİ Rusyada bulunan İngiliz seyyahları Moskova 30 (A.A:) — Halihazırda Moskovada bulunmakta olan 150 İn- giliz seyyahı mümkün olduğu kadar süratle İngiltereye dönmek çarelerini araştırmaktadırlar, Baltık denizinde seyrisefain tatil edilmiş olduğundan bu seyyahların vaziyeti müşküldür. Birçok seyyahlar, İngiltereye gidecek Londra 30 — Associated Press ya- zıyor: Bir taraftan Rus - Alman ade- mi tecavüz mişakının müzakere Ve tasdikinin tehiri, diğer taraftan Sov- yet Rusyanın garp hududlarında al dığı ihtiyati tedbirler, Moskovanın Sovyet - Alman paktı yüzünden dün- ya efkârı umumiyesinde hasıl olan ak- sülâmeli izaleye matuf arzusuna bir delil telâkki edilmektedir, VEFAT Her zaman yalnız bü Sevgili Aile Reisimiz gösteren BERNARD ZIEGLER | LÂLE KEŞİF ALAYI TÜRKÇE Filmini bugün gösteriyor. Progrüâma ilâve olarak en son Trakya manevralar MEVLÜD Merhum Hüseyin Erkanın ölümü. nün kırkıncı günü olmak dolayısile ruhuna ithaf edilmek üzere 2 Eylül 939 tarihine müsadif Cumartesi günü Ağustos'un 29 uncu Salı günü ani olarak vefat ettiğini haber vermekle günü saat 11 de Feriköyünde Proles- tan mezarlığı kilisesinde icra edilecö- ğinden son teşyi vâzifesinde bulun mak istiyenlerin mezkür gün ve Sâ- atte teşriflerini ve işbu ilânın daveti- ye makamında telâkki edilmesini rica ederiz. Ailesi efradı. Pâtfonumuz, Zenit saatelri mümessili BERNARD ZIEGLER 29 Ağustasta âni olarak vefat et- tiğni haber vermekle müteessiriz. Ce- nazesi 1 Eylül Cuma günü saat 11 de icra olunacaktır. saat 2,5 da Kadıköy Osman camlin- ni arman > Zenit saatleri ticarethanesi | de mevlüdu şerif okutturulacağın i m bl ki Man müstahdemini dan arzu eden İhvanı dinin teşrifleri- dünya ile berabere Art gyz MENNAN ni eri 1 Ordumuzun BÜYÜK TRAKYA, MANEVRALARI BUYUK RESMi GEÇiD 1000 metrelik hakiki sesli ve Türkçe izahatlı filimi Bugün İPEK -.SAKARYA - ŞIK - YILDIZ - ALEMDAR ve MİLLİ Ankarada YENİ ve HALK İzmirde ELHAMRA sinemalarında gösterilecektir, Bu filmi göstermek istiyen sinema sahipirinin «FTTAŞ» adresine telgrafla müracaatları rica olunur.