31 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

31 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

30 Ağustos Zafer bayramının 17 nci yıldönümü, dün şehrimizde büyük | bir resmi geçid İle kutlanmıştır. Res- Mi geçide iştirak edecek Kıtaat, saba- hun erken saatlerinden itibaren Üni- versite meydanında hâzırlanan yer- lerini almış bulunuyorlardı. Saat 8,45 de, İstanbul kumandan vekili Tümgeneral Osman Tufan, Üniversi- te meydanındaki askeri kıtaları, İzci- ler ile mekteplileri teftiş etmiştir. Saat onda, bando muzikanın çaldığı, ve Beyand Cümhuriyet meydanını dolduran binlerce kişinin hürmetle | İstiklâl marşı ile kutlama | e başlanmıştır En genç subayın nutku o | İstiklâl marşı dinlendikten sonra | Üniversite o mey kürsüye ordunun en kide! larından B. Mehmed — Yı merasimi hazırlanan eren ge lerek şu nutku ok «— Sayın bi yurddaşla- nm ve asker arkadaşlarım! Çok eski tarihlerin ulu ünlüsü 'Türk milletinin kahraman usu- mun tarihe yazdırdığı bir çok şanlı , günlerinden birini hatırlamak ve kutlamak için buraya toplandık. Bu- | gün, 30 Ağustos Büyük Zâfer bâyra- Mmumızdır. Bu, vatanımızın istiklâlini bütün dünyaya tanıtan, Türk mille- tinin esaret ve ölüm Kararını ve Türk Yâtanının parçalanmasını taşıyan Sevr ri esini süngüleri ile par çalâyıp atan Türk milletinin kahra- man ordusunun Dumlupınarda 30 Ağustosta kazandığı zaferd 21 sene evvel büyük harp bitt igi zaman memleketimizi yer €den galib devletlerin orduları, Türk ordusunu ve Türk varlığını körletmek ve yurdumuzu paylaşmak içir, ellerin- den gelen her şe yorlardı. Fakat | Türkün damarlarında asil kan, yüre- ğinde istiklâl aşkı kaynıyordu. Bu kay- Bayış, bu aşk Anadoluda yer yer slevle- niyordu. O anda Türkün sinesinden çıkardığı öz ve ulu evlâdı Mustafa Kemal, Anadoludaki kuvvetlerin ba- gina. geçerek mücadeleye girişti Genç subay İstiklâl tından bahselmiş ve ni retle bitirmiştir: 4«— Bugün, geçmiş günlerden çok, pek çok kuvvetli olan tarihin büyük milleti, Türk milletinin genç Cüm- huriyet ordusu biz, iman ve inan ile | bağlı olduğumuz Mili Şefimiz İsmet İnönünün ve kudretli komutanları- mızın göstereceği her yolda vatan ve İstiklâl için çelik kaleler hâ durmağa ve ölüme hazırız. Bize Zaferi kazandıran ve kalblerimizde yaşıyan Ebedi Şefimiz Atatürkün ve şehidlerimizin mânevi huzurlarında Saygı ile eğilirim.> General Osman Tufanın nutku B. Mehmed Ali Yeşerenden sönra kürsüye gelen tümgeneral Osman Tu- fan şu nutku söylemiştir; «— Arkadaşlar! Zafer ba; ız kutlu olsun. Bu kutlu ve mutlu günde Türk milleti kuvvetine « güvenerek - istiklâlini ve insanca yaşamak hakkını kazanmış- tır. Cihan harbinin sonunda galib devletler verdikleri sözde durmadı- lar, Ordumuzu dağıttılar. Yurd mü- dafaasız kalınca her yere kolayca girdiler. Zamanın bedbaht padişahı buna yardımcı idi. Eşi görülmemiş zulüm ve hakaretle ve padişah yar- &ımile Türk milletinin eli kolu bağ- Yanmak istenirken millet hakiki var- hığı ile doğruldu. Başına kendi için- den çıkan kurtancı Atatürkü geçirdi. Dört sene süren çetin mücadelede milletimiz bütün gayretile çarpıştı. Bir hedefi vardı: «Ya istiklâl ya ölüm; General eşsiz kahramanlıklar ile Kazanılan İstiklâl harbinden behset- miş, nutkunu şu cümle ile bitirmiştir: 4— Kuvvet kaynağını asil Türk milletinden alan ordumuzun en çetin vazifeler karşısında dalma muvaffak olacağında şüphe yoktur» Geçid resmi Beyamd meydanında hazırlanan Şeref tribününde İstanbul Vali ve BelediyeReisi B. Lütfi Kırdar, İstan- bul kumandan vekili Tümgeneral Osman Tufan İle diğer askeri erkân ve ümera, İstanbul vali muavinleri B. Hüdai ile R. Muzaffer, ecnebi dey- rbi salaha Ekunu şu sü- ya v f 4 Dün İstanbulda yapılan askeri resmi gevidden birkaç intiba let mümessilleri, İstanbul Parti mü- fettişi B. Tefvik' Fikret Sılay yer al- mışlardı. Geçid resmine: 10,15 de baş- | Tanmıştır. Önlerinde bando muzika olduğu halde sıra İle Yedeksubay okulu tale- besi, bahriyeliler, - askeri mektep ta- lebeleri, bindirilmiş ve motörlü kıta- Jar, mesleki tabürlar, izciler, Darilşşa- faka ve diğer leeler talebesi, itfaiye grupu ve Türk Hava kurumu namına temsili bir tayyare © tribünler önün- den geçmiştir. Geçld “resmi tam bir saat sürmüş, mütemadiyen alkışları: muştır. Resmi geçide iştirak eden kı- | taat tribünler önünden geçtikten | sonra güzergâhı doldutan binlerce İ İstanbullunun alkışları arasında Vez- i neciler caddesini takib etmiş, Lâleli apartımanları önünden Cümhuriyet caddesine çıkarak Aksa:ay - BeyAzıd tramvay yolu İle Sultanahmede, bu- radan Taksime gilmistir, Taksimdeki Cümhuriyet âbidesine çelenk kop- muştur. İstanbul komutanlığındaki merasim ve fener alayı 30 Ağustos Zafer bayramı müna- sebetile dün İstanbul komutanlığın- da 8,30 dân 9,30 a kadar süren bir resmi kabul yapılmış ve saat 12 de Selimiyeden 21 pare merasim topu atılmıştır. Gece şehrin muhtelif yerlerinde fe- ner alayları tertib edilmiş, Halkevle- rinde de bu mutlu günün büyüklü- günü tebarüz ettiren toplantılar ya- pılmıştır. Yurdun her tarafından bayram Ankara 30 (AA) 30 Ağustos | | Zafer bayramının on yedinci yıldö- Gümü, bugün bütün memlekette bü- yük zaferi yaratan Ebedi Şef Atatürke ve Mini Şef İnönüye ve kahraman orduya karşı en içten minnet ve say- gı ve heyecan içinde merasimle kut- lanmaktadır. Köylere yarıncıya kadar bütün şe- hirler, kasabalar, bayraklarla dona- tilmiş, garnizon kıtaları geçid resim- leri yapmışlardır. Büyük zaferin yıldönümü Ankara. da her yıl olduğu gibi büyük törenle kutlanmıştır. Saat ? de Genel kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak ma- | kamlarında biribirini müteakip aske- İ ri ve mülki erkânın tebrikâtını Xka- bul etmiş ve saat dokuz otuzda ipod- romda bütün Ankara halkının önün- de de askeri merasim yapılmıştır Mili Müdaafaa müsteşam Korye- Ordunun tebrik ve tazimleri Ankara 30 (A.A) — Zafer bay-i ramı müinasebetile Genel Kur- may Başkanı Mareşal Fevzi Çak- mak bugün öğle üzeri Reisicüm- hur İsmet İnönünü ziyaretle or- dunun tebrik ve tazimlerini arzet- miş ve Milli Şef teşekkür ve bik mukabele orduyu tebrik eylemiş- lerdir. Başvekil Dr. Refik Saydam bu- gün öğleden evvel Genel Kurmay binasında Mareşal Fevzi Çakma- İı ziyaretle Cümburiyet hüküme- ti namına Zafer bayramını tebrik etmiştir. İcra Vekilleri Heyeti Azaları da ayrı ayrı Mareşali ziyaretle teb- rikte bulunmuşlardır. neral Nazmi Solok tarafından birlik- lerin muayenesinden sonra en genç subay İle alay kumandanı birer nü- tuk söylemişlerdir. Bunu müteakip Ankara gatnizonu kıtaatı De Harbiye Alayının geçld resmi yapılmıştır. Misir askeri heyetinin'de hamr bulunduğu bu törende birliklerin ge- çişi başlan sonuna kadar saygı, sevgi ve lakdir Madesi olan coşkun tezi hüratla karşılanmıştır. Gene bu sübah Harbiye okulunda yapılan bir törende subaylar ve genç Harbiyeliler bayramı tesld etmişler. dir. İzmir gazetelerinin hararetli neşriyatı İzmir 30 (AA) — Bütün güzele ler, Türk ordusunun büyük bayramı- nı kutlamakta ve 17 sene evvel bü- gün Mehmeteiğin süngüsünü ufuk- lardaki zindan karanlığını devirerek istiklâl güneşini Türk milletine gös- termiş olduğunu işüret etmektedir. ler. Gazeteler gene bü münasebetle büyülke serferi —zmeeriryear ve kansu Büyük ve Ebesi DAhiyi, onun eşsiz ar kadaşı Büyük MIM Şefi tazim ile an- makta, Atatürk milletinin yenilmez ordusuna güvenini ve bağlılığını te- barüz ettirmektedirler., Türkiye yüzme birincilikleri bu hafta yapılıyar Müsabakalara iştirak edecek bölge yüzücüleri şehrimize gelmeğe başladılar Su sporları federasyonu Larâfın- dan tertib edilen Türkiye yüzme bi- rincilikleri Cumartesi ve Pazar gün- leri Beşiktaş havuzunda yapılacaktır. Müsabakalara iştirak edecek böl geler yavaş, yavaş şehrimize gelmeğe başlamışlardır. İlk olarak Mersin yü zücüleri sekiz kişilik bir kafile hâlin- de gelmişlerdir. Dün Karadenizden gelen Tarı vapurile-de Trazbon ve Ordu yüzücüleri, akşam üzeri de An- kara ve Kocaeli yüzücüleri gelmiştir. "Trabzon 8, Ordu 4 sporcudan mürek- keptir. Müsabakalara iştirak edecek sporcular kendi mıntakalarında ha vuz olmadığı cihetle havuzda yüzme. ğe bilhassa mühim rol oynıyan dönüş lere alışmak için derhal Beşiktaş hâ- vuzuna giderek çalışmağa başlamış- lardır. Bu müsabakalarda şehrimizin kuy- vetli bir kadto ile iştiraki düşünül düğünden talebe bulunan Galatasa- raylı Mahmud ile Beykozlu Vedada maarif müdürlüğünden izin temin edilecektir. Haber aldığımıza göre İstanbul yüzme takımı şu suretle teşkil edii- miştir: Mahmud, Saffan, İsmali, Ve- dad, Ali, Niko, Fahri, Mekin... Sürat lere Mahmud ve Saffan, mukavemet ve kurbağâlamaya İsmail, sırt üstüne Saffan, bayrak yarışlarına #edad, İsmail, Seffan, Mahmud girecekierdir, Su topu takımını Nikonun iştirakile yukarıdaki yüzücüler teşkil edecek- tir, Müsabakalara iştirak edecek olan Bandırma ve Hatay yüzücüler bugünlerde beklenmektedir, NN —y-