11 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

11 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Rumen gazeteleri, Mussolini- yirminci yıldönümü münasebe- tile irad eylediği nutuk hakkın- da makaleler neşretmektedirler. Müfrid sağlar müstesna olmak üzere l ütün gazeteler nutuk üzerinde yaptıkları tahlillerde; bu nutkun hakiki sulha ve dün- yaya karşı atılan bir bomba olduğu, faşizmin de nazizm gibi Rümen — müttefiklerine mugayir bir yol takib ettiği ve revizyo- nizini istiyenlerin — Rumenlerin dostu olamıyacakları - neticesine va maktadırlar. Sağa meyyal Üniversel gaze- tesi bu nutuk hakkındaki maka- lesinde diyor kiz *“Masolininin nutku, daima ef- ali gibi muhtelif tefsirlere mey- dan verecek surette- enteresan bulunmaktadır. Faşist İtalyanın Ü Şiyast şefinin dinamizm, işlerin: de olduğu gibi sözlerinde de mevcuddur. Roma üzerine yürüyüşlerinin yıldönümü —münasebetile söyle- diği nutukta, sözlerine sulhcu bir karakter vermek mecburiye- tini hissetmiştir. Lâkin bu mec- buriyet, milletlerin - rohlarında lüzumu olan emniyet ve itimadı uyandırmamıştır. Filhakika Mussolini, sulhun uzun müddet yaşaması için mu- ahedelerin gülünç ve haksız olan bazı maddelerinin değişti- rilmesini istem'ştir. Lâka Muso- lini, hangi maddelerin mevzuu bahsolduğunu ve ne gibi mad- delerin gülünç ve haksız ol u- ğunu tasrih etmemiştir. Musolini bu suretle bütür şüpheler için bilhassa muâahedelerin tamamen mer'iyetlerine sıkı surette bağlı olan milletlerin endişelenmeleri için serbest bir saha açm ştır. Cünkü muahedelerin bazı mad- delerinin değiştirilmesi muhare- beden başka bir mana ifade edemez. Bütün sulh muahedeleri mağlüb memleketler tarafından serbest olarak kabul edilmiştir. Onun için mağlüb milletlerin ruhlarında, muahedelerin değiş- tirilebileceği hâyalini ve ümidini uyndırmak — bir siyasi yanlışlık olacaktır. Diğer taraftan ve umumi ci- hetten de, muahedelerin sulhan değiştirilebilmesi meselesi cayi tefekkürdür. Milletler Cemiyeti nizamnamesi sarahaten göster- mektedir ki, muahedelerin gayri B B. Mussolini bir hava “Dünya sulhuna atı- lan bir bombal!.,, İtalyan Başvekili, muakedelerin tebdili bah. sinde Almanlora müstemleke istemiştir el manevrasında kabili tatbik olan maddeleri an- cak tadil edilebilir. Muahedele- rin hududlara taallük eden mad- deleri hiç bir zaman bu cihete giremez. Arazi meseleleri, mua- hedeler mucibince tamamen tat- bik edilmiş ve milletlerin azim ve kanaatleri ile daimi bir şe- kil almıştır. Alsas Lorenin ilha- kile Fransız milli deti bu suretle temin edildiği gibi İtal. yan, Rumen, Yugoslav mill? vah- detleri de keza böyle temin edil- miştir. Bütün bu prensiblere ve tarihi membalara istinad etmek suretile Lehlilerin, Çekoslovak- yanın ve diğer milletlerin milli mevcudiyetleri meydana çıkmış- tır. Bütün bu milletlerin hayat- larını tanzim eden işbu madde- ler acaba gülünç ve haksız mad- deler midr? Mussolininin nutkunun bu ci- hetleri, sulh siyaseti takib et- mekte olduğuna dair olan sözleri ile taban tabana zıddır. Sulh ve muahedelerin değiştirilmesi yek- diğerlerine zıd ik müntehadır. Bilâkis muahedelere, beynel- mil taahhütlere, bilâ num mi;let- lerin mlli bâkmiyetlerine' ve kendi. kendilerini idare etmek haklarına riayet etmek, sulhu temin edecektır. Sulh / muabedelerinin - araziye müte İlik olan maddeleri, ne gülünç ve ne de haksızdır. Onlar hem do ru ve hem de daimidir. Bu ları değiş 'rmek teşebbüsleri her zaman sulhcu millet erin kat'i ve azim'i mukavemetlerine tesadüf edecektir., Lupta gazetesi de bu nutuk bakkında şöyle diyo : *M ssolininin, Romaya yürü- Yüşünün yıldönümü münasebe- tile söylediği nütuk, sulh kel- mesini ihtiva etmekle beraber hakiki sulha ve dünyaya karşı atılan bir bomba mah yetinde- dir. Memleketimizdeki, faşizm takdirkârlarına karşı - Duçenin nutkundan - şimdilik şu noktayı kaydetmek isteriz. Bu da Duçe- nin reviz yonizm lehindeki kat'i beyanatıdır. Duçe demiştir ki: “Muahede- lerin gülünç ve haksız olan bazı maddelerinin değiştirilmesi za- ruridir., Duçe bununla muahe- delerin hangi maddelerini kas- detmektedir? Mussolini bugün Almanlar için müstemleke iste- mektedir. Dün de Macarlar için hak istemişti. Faşistlerin yarı ANADOLU Güzellik kraliçelerinin hayatı: % Kraliçeler nasıl parlar ve bir- denbire nasıl sönerler? Bazılacı yıldız da olmak istediler, fakat muvaffak olamadı- Runen matbu_a-h,-B.- Mussolininin !9": Birisi şöyle dedi: Fransa Misi seçileceğime ayağım kı- nutkunu böyle tefsir ediyerlar rılsaydı!.. Bir kraliçenin şöhreti terzi dükkânında öldü Avrupanın bellibaşlı şehirle- rinde, bilhassa eğlence ve zevk yuvası olan Pariste her sene bir güzellik- kraliçesi seçilir. Bir gün evel tamamen meçhul. olan bu kral'çelerin mukadderatr çok garibtir. Bir gün içinde meşhur olurlar, resimleri gazetelere ge- çer, ve pek az bir zaman için: de de unutulub gider erl. .. İlk güzellik kraliçes. müsaba- kası 1926 da 1600 namzed ara- sında yapılmıştır. Agnes Souret bu mü-abakada “Fiansanın en güz-l kadını,, o'mak serefini ka: zanmışlır. Şerefine balolar, ziya- fetler verilm ş, çı!gınca ezlentiler tertib edilmişti . Fakat sinema- da muvalffak o amyan bu kız, Bask diyarına gtmiş, duğduğu yerde - birsev” almiş, geçirdiği muvaf akıvetli zamanların hayalile böye uzak ve tenha bir yerde yaşam k istemiş, muvalfak - ola- mam ştır. Pürise dördüği zamana, tiyat- roya intisaba çalışmış, — ancak KT UTT T TRAY NIN GK ORDLA resmi gazetesi olan Giornale d'ltalya Duçe rin nutkundan bah: sederken, İt İyan siyasetinin di- rektifleri hakkında şunları yazı- yor: > Milletlerin - hoklarının ve ibtiyaçlarının tanınması - ve sulh muabedelerinin darıltıcı — olan bazı waddelerinin vakit kaybet- meksizin c surane bir surete değiştirilmesi.- Beynelmile nizam ve intizamı altüst etmek için Faşizm ile - Hitlerimizin — elele verdikleri açık olarak meydana çıkmıştır. Faşizmin de tıpkı Nazizm gibi Rumevlerin' esaslı menfaatlerine mugayir bir yol takip ettiği belli olmuştur. Sulh — muahe- desinin yırlılması; milieti- mizin en iyi çocuklarının kan- lariyle — yuğrulan — tarihi bir hakkımızı yok etmek dem ktir, Muahedelerin değiştirilmesi her vatansever için harp demektir. Revizyonizmi ve binnetice mu- harebeyi istiyenler - Rumenlerin hiç bir zaman dostu olamazlar., Foli Berjeye girebilmiş, sonra bir Amerika seyahatine çıkmış ve seyahat esnasında ölmüştür. İşte birinci güzellik kraliçesi böylece sönmüş ve unutulup git miştir. 1922 de seçilen güzellik kra- liçesi bir Korskalı idi. Polin Po adını taşıyan bu dilber, si- nemacıl ğın — şöhretini — idame edeceğ ni sanmış, fakat selefin- den bahtiyar olamamıştır. Bunun içn adasına dönmüş, gürültüsüz bir hayat yaşamıştır. 1923 için, güzellik kral çeli- ğine bir sinema yıldızı olabile- cek bir kız seçilmek istenilmiş- tir. Mükâfat ta çok büyük ol- duğundan Fransanın bütün de- partımanları bu müsabakaya iş- tirak etmiştir. Bu müsabakayı Sözi Nernan isminde bir kız -60.000 frankla be aber - kazanmıştır. Süzi gü- zellikten ziyade sahne kabiliyeti sayesinde 1923 güzellik kral çesi olmuş ve bugün de meşhur bir artistir. Maamafih 1923 ve 1934 te Süzi sinema ve sahnede is. tediği yeri bulamamıştır. Bunun için Süzi güzellik müsabakasını kazanmakla sahne muvaflakıye- tni elde etmiş değildr, o, kra- liçe seçilmese de bugünkü mu- valfakıyeti bulacaktı. * C 1924 de güzellik müsabakası beynelmilel mahiyet almıştır. Bu sebeple, her memleketin - krali- çesine artık Fransa Misi, İtalya Misi veya İngiltere, Almanya ve ilâh Misi unvanı verilmeğe baş- lanmıştır. İlk Fransa “Misi, Rolert Ku- seydir. Fakat pek arzu ettiği halde bir yıldız olamamıştır. Bundan sonra Fransa Misi se- çilen Raymond Alen hakiki bir iğbirarla: ransa Misi seçileceğime ayağımın birisi ” kırılsaydı. çok daha memnun - olurdum! D yen bir diberdir; halbuki cihan gü- zellik kraliçel ğinde ikncilik ka- zamış tantanalı bir Amerika seyahati yapınıştır. Konservatu- vara girmiş ikincilik ile çıkmış fakat bir çok filimler çevirdiği halde, umduğu — muvaffakıyeti elde edememiştir. Çok güzel olan bir kızın Biliyet va ist'dada m İmıya cağı hakkındaki kanaat Ray- monde Alenin muvaffak olma- sına man: olmuşltur. Herkes: — Raymond Alen değil mi? Fransa Misi.. Başka bir şey ola: maz ki.. Diyordu. Raymond Alen bu sene evle- necektir. Belki kocasının ismi bu yıldız. olamadığı için çok sıkılan 8 bik güzellik kraliçesine uğurlu gelir! Müteakıb senelerin kraliçele- rinden Yvet Labursun şöhreti küçük bir terzi dükkânında unu- tulmuştur. Güze bir sese malik olan Jermen Labord, vilâyetlerde şantözlük etmektedir. Line de Suza, bir mebusla evlenmek suretile güzelik krali- çeliğinden çok çabuk vazgeç- miştir. Güzel ve çok sevimli bir kız olan Gzel Previl, kraliçelikten evel olduğu gibi sonra da sine- ma ve sahbne üzerind> çalışmakta ve oldukça — muvaflakıyet — elde etmektedir. Geçen senenin kraliçesi Lite Lamal evlenmek üzeredir. 1937 senesi Fransa Misi ola- rak seçilen Jaklin Janetin mu- kadderatı ve istikbalı acaba na- sıl olacaktır? Bunü şimdiden tayın imkân: sızdı. Fakat şunu da söyliye. lim ki, sahiblerine büyük — bir şöhret temin etmemiş, çoğunun pek feci surette uutulmuş o'- masına rağımen Fransada güzel- lik kraliçeliğine can atan güzel- lerin mıkdar her takminden fazladır! Mahkümiyet Ali isminde birin. kirletmeğe teşebbüs etmekle maznun Ömer oğlu Hasanın Ağırcezada muha- kemesi sona ermiş, sekiz ay bapa'niş karaf ver.İc f ir. Â Ş 4 Halk Diyor ki | — Kemer mıntakasırda pislik Bir kariimiz belediyenin. harekete geçmesini istiyor Anadolu gazetesi yazı müdür- lüğüne; Kış geldi. Kış geldi demek, karasineklerin de ölüm devresine girmesi demektir. Fakat, ne kadar — şiddetlikış olursa olsun bu pis mahlüklar- dan Kemer tarafında kurtulma: nın imkânı yoktur. Çünkü Kemer köprüsündeki tanzifat hanında mevcud hay- vanların pisliklerinden bu mâ&h- lüklar fazlaca türemekte ve ev- lere, dükkânlara fazlaca yayıle maktadırlar. Bu civardaki gibi göz'e görülecek bir manzara şörzettiği halde, tetkik edilme- mektedir, I kahve ve aşçı ! Sıhatle a'âkadar olan bu mes- dükkânlardaki — pislikler, elenin mıntaka âmirliğince olsun nazarı dikkate alınması lâzımdır sanırım, Satış komisyonunda Niçin satış yapılamıyor Milli Emlâk — müdürlüğünde muhtelif bina ve arsaların satış- ları yapılacaktı. — Gazetelerde ilân edilen bu satışlara iştirak için Seydiköyden iş ve gücünü bırakarak gelenler. bile çoktu. Satış için teşekkül etmesi lâzım gelen komisyona, belediye azası gelmemişti, bu yüzden saatlerce bekledikten sonra satışların baş- N Viei : —| ka bir güne bırakıldığı — halka Yukarıda numara sırası ile Gicele Preville ve Suzi Vernonun güzellik ve sinema yıldız kraliçeliğine aid iki pozu, alt sırada 937 Fransa güzeli Jacgueline Janet ile R. Allain | , teblig edilmiştir. Resmt bir dairenin yapacağı satışlar için teşekkül etmesi lâ: zım gelen komisyonun azaları, muayyen zamanlarda muntaza» man vazifeleri başında bulune malı ve halkı bekletmemelidir. Halbı Aç ç MA M alay eder gibi satışların başkâ güne bırakıldığını haber vermek, diğer işlerin çokluğundan do- layı halk nezdinde suitesir yap- maktan hali kalamaz. Komisyondaki vazifesi başına gelmiyecek azalar, derhal istifa ederek yerlerini, bu işi munta: zaman yapacak kimselere bırak- malıdırlar, ğ Halka her türlü kolaylık gös- terilmeli ve lüzumsuz şikâyetlere yol açmamalıdır. Bornova otobüsleri Müşteri almasın diye Kordon" dan geçirilmiyormuş! Sayın Bay; Bornova halkının şedit — ihti- yaçlarından birisi de otobüs işi olduğu malümdur. İzmirde işi bulunan halk bu vasıtalarla gi* dip gelmektedir. Bornovadart! kalkan otobüsün doğruca nağa gitmesine belediyece mü” saade edilmemektedir. Kordon” da Gündoğdudan sapan - oto" büsler Fuar önünden Basmahâ neye gitmekte ve oradan da ge ne Kordona çıkarak — Konağf gelmektedir. Halkın zararına olan bu 8€ yahattn - gaye bu Kordondan müşteri almamalar! için imiş. Bunu şiddetli — bif emirle belediyenin menetmes! mümkün iken, Basmahane arkâ” sındaki kaldırımsız tozlu — V* topraklı yoldan ve kışın çamur” lar içinden geçirmek pek mâf” tıki olmasa gerektir. Beledi” kendi menfaatini — düşünürkef” halkın lüzümsuz yere toz, — tOP” rak ve çamıra balmak'tan tarılmasını da düşünmelidir. | Belediye reisinin nazar Ö katinin ecibini, 'httlkin Hdi bildiğimiz muhterem — gaze!' den dilerim. af Bornova Kemalpaşa desi 43 numaradâ Ataman