16 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

' A LKT GZHTELGRAF h U İ -rı:ı.ı%__fğ FON M. Hitler, Avusturyanın is- tiklâlini kabul etti Avusturya kabinesi baştanbaşa değişiyor. Şuşnig Başvekil ve Har- biye Nazırı olacak. Berlinde ve Viyanadaresmi tebliğler bekleniyor Viyana, 15 (Radyo) — Avus- turya Başvekili B. Şuşning ile cumhur reisi B. Miklas, kabine- de yapılacak tadilât hakkında fikir teatisinde bulunmağa baş- lamışlardır. Yeni kabineye girecek nazır- ların listesi, Cumartesinden evel neşredilecektir. Berlin, 15 ( Radyo ) — B. Hiler, bugün Bergezhafenden buraya dönmüş ve gece, bütün sefirler şerefine büyük bir zi- yalet — vermiştir. Ziyafeti, bir kabul resmi takib etmiştir. Belgrad, 16 (Radyo) — Vre- me gazetesinin Berlin muhabiri bildiriyor: Hitler - Şuşnig — mülâkatında Avusturyanın istiklâli meselesi görüşülmüş, iki devlet arasında iktisadi ve sınai bir anlaşma yapılması derpiş olunmuştur. B. Hitler, Avusturya istiklâli- nin Almanya tarafından tahtı temine alınması teklifini kabul etmiştir. Almanya - Avusturya araşında mütekabil tedafüi bir muabede aktedileceği söylen- mektedir. Roma, 15 (Radyo) — İtalyan matbuatı, Hitler - Şuşnig mülâ- katından bahisle uzun makale: ler yazmakta ve H tlerin, Avus- turyanın istiklâlimi — tanıdığım, Nazilerle azlıklara ait mesele- leri, Avusturyanın dabili işlerin. den sayarak artık bunlarla meş- gül olmiyacağını kaydetmekte- dirler, Viyana, 15 (Radyo)— Vatan- perverler partisi, bugün umu- mi bir toplantı yapmış ve Parti reisi Başvekil doktor Şaşaigin uzun izahatını dinlemiştir. Doktor Şuşnig, Hitlerle yap- kığı mülâkat hakkında malümat vermiştir. Son haberlere göre, kabine, baştanbaşa değişecek ve gene doktor — Şuşnigin — riyasetinde yeniden teşekkül edecektir. Doktor. Şuşnig, yeni kabi- nede ayni zamanda Harbiye Nezaretini de deruhde edecek, Erkânıharbiyei Umumiye setine, General Şayner caktır. Şimdi Hariciye Nazırı Gido Şmit, yeni kabinede vazifede kalacaktır. Hitler - Şişnig mülâkatının neticeleri hakkında gerek burar da ve gerekse Berlinde birer resmi tebliğ çıkacaktır. Bu teb- liğlerin, yarın neşredilmesi muhr temeldir. Viyana, 15 (Radyo) — Yeni kabinede Alman dostu o'makla tanınmış ( San Sika ), Dahiliye Nezaretine getirilecekt r. Siyasıl mehaf , bu. noktaya Bağ baihce tütün için Kimyevi Gübreler riya- kalar olan ayni VE Ğ Ziraat âletleri Hacı Davut zade Rahmi Karadavud Hılimııgıı Çııışııı No. 31 erere— büyük ehemmiyet vermektedir. Yeni kabinenin umumi bir af ilân edeceği söyleniyor. Son alınan bir haberde, Na- ziler teşkilâtı lideri Leopold, artık vazifesi kalmadığından, bu- gün Vıyanayı terkederek Ber- line dönmüştür. Başvekilimiz, (Anadolu Ajansı) na yanatta mühim be- bulundu Eski .ııgor!alar kanunu pek yakında tadil edilecektir İstanbul, 15 (Hususi) — eee den Başvekilimiz. B. Celâl Bayar, (Ana- dolu Ajansı)na uzun beyanatta bulunmuş ve sigorta şirketlerinin, ana sermayelerinden bahisle, bu sermayelerin, memleket haricinde kullanılmakta olduğu ve buradaki şubelerin de halkın zârarına sebebiyet verdiklerini söylemiştir. Başvekilimiz, eski sigorta şirketlerinin murakabesi hakkındaki kanunun yakında tadil edileceğini ve bu husustaki lâyihanın, Bü- yük Millet Meclisinin önümüzdeki içtimamna kadar hazırlanarak müzakereye konacağını ilâve eylemiştir. ——— Ahiret yolundan dönüş! Adana Memleket hastanesinde öldü zanne- dilen kadın teneşirde dirildi Istanbul, 15 (Hususi) — Adana memleket hastanesinde tedavi edilen bir kadın, öldü zannile gusulhaneye sevkedilmiş ve yıka: nirken kalbinin çarpmağa başladığı görülerek teneşirden kaldıe rılmı ve kedıvıııne devam ıdılmek uıııe yılığını götürülmüştür. Dünyanın her tarafında kar ve fırtına (Taymis) nehri kabardı, Fransada ve San Fransiskoda kasırgalar koptu Londra, 15 (Radyo) — Lon- drayı altüst eden şiddetli ka- hayli devam etmiştir. Rüzgâr, statte yüz kırk - kilo- metre süratle esmiş, yüzlerce evin — çatısını uçurmuştur. Ev- siz kalanlar çoktur. Taymis nehrinin kabarmasın dan dolayı nehir sahilinde otu- ranlar, başka yerlere taşınmış: lardır. Sox haberler; denizlerde de bazı kazaların vukuunu - bildir. mektedir. Bir çok vapurlardan malâümat alınamamaktadır. Bir aydenberi gerek karada ve gerekse denizde devam eden kasırgalârla şiddetli — fırtınalar, senelerdenberi görülmemiştir. Paris, 15 (Radyo) — Fransa- nın her tarafında şiddetli fırtı- nalar ve soğuk hüküm sür- mektedir. 'Tolondan gelen son haberlere nazaran, — fırtınalar — yüzünden seferlerine devam edemiyen bir çok vapurlar, Lyon körlezine sokulmağı mecbur olmuşlardır. 'Elhamra A'sas havalisine, lâyenkati kar düşüyor. — Karlar, bir buçuk metre yükselmiştir. Sanfransisko, 15 (Radyo) — Kar fırtınasından sonra başlıyan ayli devam eden - şiddel rüzgâr, büyük zararlara sebe- biyet vermiş, binlerce ağacı koparıp atm'ş ve pek çok ev- lerin kiremitlerini uçurmuştur. Gayrimübadiller İstihkaklarının tasfi. yesini istiyorlar İstanbul, 15 (Hususi) — Gay- rimübadiller, istihkaklarının & fiyesi için bir kanun projesi ha- zırlamaktadırlar. Bu proje, Ha- zirana kadar ikmal edilecek ve Büyük Millet Meclisine verile- cektir. İsmet İnönü İstanbulda İstanbul, 15 (Hususi) — İsmet İnönü bugün Apkaradan şehri- mize gelmiştir. İdaresinde Müli Kütüphane SİNEMASI Kurban bayramı şerefine büyük program 1- Uç Ahbab Çavuşlar Turkçc sözlü büyük komedi 2 - İstanbul Senfonisi Tarihi İstanbul Türkçe sözlü Fox Jurnalda. MISIR KRALININ evlenme merasimi ve diğer mühim haberler Seanslar: Bugün: T — 3,30 — 6 — &,30 da ANANOLU Bravo Tekir- dağlıya Letonya şampiyonu yenildi İstanbul, 15 (Hususi) — Te- kirdağlı Hüseyin, Pariste yap- tığı ilk maçta, Letonya şampi- yonu Pasmanı 14 dakikada tuşla yendi. Denizbank İdare meclisi ilk toplantısını yapıyor İstanbul, 15 (Hususi) nizbank umum müdürü Ankaraya avdet etmiştir. Banka idare meclisi, yarın ilk toplantısını yapacaktır. Aksu Vapuru kurtarıldı İstanbul, 15 (Hususi) — Si- nopta karâya oturan Aksu va puru kurtarıldı. Yaraları Sinopta apatı k İstanbula getirilecek ve burada esaslı bir tamir gö- recektir. Suriye hükümeti Ankarada konso. losluk açıyor İstanbul, 15 (Hususi)— Suri- ye hükümeti, Ankarada bir kon- solosluk açmağa karar — vermiş ve bu hususta hükümetimizin muvafakatini istemiştir. Şam, 15 (A.A)— Suriye bü- kümeti, Fransa—Suriye muahe- denamesi meriyete girer girmez Ankaraya, Kahireye ve Bağda- da konsoloslar tayin etmeğe karar vermiştir. Yeni konsoloslar vazifelerine başlamadan evel bu şehirler- deki Fransız konsoloshanelerin. de staj göreceklerdir. Kasablık hayvanlar Nakliye üc. reti ucuzladı.. İstanbul, 15 (Hususi) — Ka- sablık bayyanlar nakliye ücret- leri, bu — sabahtan — itibaren ucuzladı. Hükümet, bu hususta lâzım- gelenlere tebligat yaptı ve kat'i emirler verdi. Feci bir çarpışma İstanbul, 15 (Hususi) — Ada- nada bir tren bir otoderejine çarpmıştır. Bu çarpışma netice sinde iki kişi ölmüş ve bir kaç kişi de ağır surette yaralan: mıştır. Danimarkalılar Türkiyeden şarap ve halı alacaklar Türkiye—Danimarka — ticare- tinde bloke alacakların tasfiyesi için Danimarka hükümeti Tür. kiyeden 100,000 kron kıymetin: de şarap ve ayni kıymette halı satın almağa karar vermiştir. Fransız vapuru Hâlâ mevkuf tutu. layor Şanghay, 15 (Rıd!o) — Pre- İldan Dummer adındaki Fransız vapuru, henüz serbest bırakılma- Miştir. Vapurun, Japonlar tara- fından ne vakte Kkadar me vkuf tutulacağı henüz belli değildir. Japonya Hariciye Nezareti, Fransanın müracaatına bugün de Cevap vermemiştir. Sabile * Iktısad Vekilimiz, Manisada parlak bir surette karşılandı Vekil, halkla temasta bulundu ve bütün ihtiyaçları yakından tedkik etti Manisa, 15 ( Hususi muhabi- rimizden) — İktısad. Vekili B. Şakir Kesebir, bugün saat 16 da refakatindeki zevatla birlikte şehrimizi şereflendirdi. Vali B. Lütfi Kırdar, gene- raller, bütün devair müdiranı, Vekili vilâyet hududunda karşı- ladılar. İstasyonâa varıldığında, büyük bir kalabalık Vekili karşıladı. Oradan hükümete gelindi. Ge- niş meydan, binlerce — halkla dolu idi. Vekil, otomobilden indi ve halkı selâmladı. Bu 3- rada bir alkış tufanı koptu. Vekil, hükümet — dairesinde kendisini karşılıyanların ellerini sıktı ve teşekkür etti. Bu sırada askeri muzika selâm havasını çulıyordu. Vekil 10 dakika istirahât et- tikten sonra vilâyet makamında vilâyetin muhtelif işlerini tetkike başladı ve vali Bay Lütfi Kır- darın verdiği izahatı dikkatle dinledi, notlar aldı. Vekil, hükümetin, 8 milyon hektar ormanın baritasını yap- mak üzere bulunduğunu bildirdi ve ormanlarımızın inkişafı için sarfolunan — büyük — mesaiden bahsederek direktifler verdi. Mütcakıben fidanlığa gidildi ve oradan da yeni hastane, kız enstitüsü ve paârti binaları ge- zildikten sonra borsaya gelindi. Burada tüccarlar tarafından bir çay ziyaleti veril İktısad - Vekilimiz, - vilâyetin iktısadi işleri etrafında burada tetkikatta bulundu ve tüccarları dinledi. Çay ziyafeti esnasında çok samimi görüşmeler oldu ve müstahsillerle tüccarlar ayrı ayrı dinlendi ve alınması “ gereken tedbirler hakkında Vekil tara- fından direktifler verildi, Borsadan sonra Halkevine gelen B. Vekil, şereflerine ve rilen yüz kişilik ziyafette bu- lundu. Vali B. Lütfi Kırdar, ziyafet esnasında veciz bir söylev ve- rerek Vekili selâmladı ve Ma- nisayı teşrifinden dolayı halkın duyduğu büyük sevinci izhar etti, Cumhuriyet sayesinde hal- kımızın, büyüklerimizle başbaşa kalmak fırsatını bulduğundan dolayı şükranlarını bildirdi: Bay Vekil, valinin nutkuna veciz cümlelerle cevap verdi ve cumhuriyet hükümetinin bütün kuvvetini halktan aldığım, bu itibarla halkı dinlemekten, bü- tün büyüklerimizin zevk duyduk- larını söyledi ve şiddetle al- kışlandı. Karşıyalıadalzı maıkelı balo Ziyafet, geç vakte kadar çok samimi bir şekilde devam etti. B. Vekilin, yarın da bi tetkikatta bulunduktan sonra Ankaraya hareket etmeleri kuv- vetle muhtemeldir. Şimal kutbunda Buz kütleleri sallan. dı, istasyon bozuldu Moskova, 15 (Radyo) — Tas Ajansı veriyor: Papanin ve arkadaşlarını kur» tarmak Üüzere şimal kutbuna gidenlerin buzlar üzerinde tesis ettikleri istasyon, buz kütleleri- nin cereyana sürüklenmesinden dolayı bozulmuştur. Muavenet heyeti, kurtarma âletlerini vapura naklederek is- tasyondan ayrılmak mecburiyes tinde kalmışlardır. Pravda gazetesi Proletaryanın muvaf. faktyeti için millet. leri birliğe çağırıyor Moskova, 15 (Radyo)— Pravda gâzetesi, B. Stalinin son nutkun: dan bahisle uzun bir makâle yazmış, Proletaryanın muvaflâk olması için bütün milletlerin birleşmesi lâzımgeldiğini ve bu birlik husul buluncaya kâdar da, Rus milletinin, daimi bir seferberlik halinde bulunması iktiza ettiğini kaydeylemiştir. Yabancı gazeteciler B. Delbosa ziyafet verdiler ecnebi matbuat birliği, bugün Ha B. Delbosa bir ziyalet vermiş- tir. Ziyalette, samimi söylevler teati edilmiştir. Birleşmişler Berlin, 15 (A.A.) — Alman iş cebhesi şefi Dr. Ley ile İtal- yan faşist genel - sekre- teri B. Starece dün Alman — Kraft Durch Frcüude - teşkilâtı ile İtalyan Depo Lavaro - teşki. lâtı arasında sıkı bir işbirliği — yapılmasını tespit eden bir an- laşma imzalamışlardır. Bundan böyle — Almanyadı oturan Depo Lüvaro azası İtal: yanlar ve İtalyada oturan Al- man cebhesi azaaı ayni hüküm: den istifade edeceklerdir, Anlaşma iki teşekkül memur: lari arasında devamlı bir. mü- badele yapılmasında âmir L lunmaktadır, Balodan bir görünüş Bayramın üçüncü günü Karşıyaka kulübünde bir masl balo verilmiştir. Balo çok neş'eli ve zevkli geçmiştir. Resimd baloda bulunanlardan bir/grubu görüyoruz. Paris, 15 ıRıdyn)—Pınıuh İ l