3 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

3 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

e — Kullarınız; istirham ed- yorlar.. — Ne istirhamı?. Ne istir- hamı?. Böyle istirham mı olur? Âdeta zatı şahanome kafa tu- tuyorlar.. Söyle, — maksadları nedir? Tam bu sırada velveleler tek- rür başladı. Yavur, Mustafa paşayı göğ: sünden itti; — Çekill Dedi ve tekrar çadırdan fır- ladı.. Ay doğuyordu. Karan- hığın kesafeti iyice yırtılmıştı. Bir kafile çadıra — doğru geliyordu. Arkadan bir, bir üçüncü daha çıktı. — Gitmezük, istemezük.. Aç lik çekecek halimiz yok.. Ve birdenbire karanlıkta mız- raklar parladı. Evet, asker mız- rak kaldırıyor ve bu — mizrak- ların topesinde birşeyler salla- mıyordu. Artık pervasızca - iler liyordu. Uzaktan — padişahı - tanıdılar ve ona doğru yürüdüler: — Baki.. Bak padişahımız!.. Şu girdiğimiz hale bakl. Ne kaftan var, ne busatl.. Çarıkla- mmız eskidi. — No istiyorsunuz?. Fakat bu bağırış, askeri bir- denbire coşturdur — Gitmezükl. Biz keçeye pala çalar, yumurtaya dane 3- Lr 'E, | gitmezük! — Padişah, variyetin fenalı- y ğgini kavramıştı. Dişlerinin ara- sından: < — Lünet olsun! Diye mırıldandı. ve çadırına Ü — doğrü yürüdü. * : Ordügâb, bir hamlede ka: rışıvermişti, Bu aralık bir ses duyuldur | — Danl, Arkasından bir iki ses dâha: — Dan, dan! Yavuz, çadırın ortasında put gibi duruyordu. Çadırın iki, üç yeri, efradın attığı kurşunlarla delinmişti: — Kurşun da sıkıyorlar.. Ya- zıklar olsun nankörlere.. Peki, döneceğiz, merak etmesinler. Derken vezirler, bir grup ha- Tinde dışarıya — çıktılar. — Efradı teskine başladılar. Padişah küplere biniyordu; İtaatsizliğin bu — derecesini tahâyyül etmemişti.. Onlara bu ; kadar cesareti kim vermişti? Şu halde ekâbir arasından da onları teşvik edenler — vardı.. ö Bu, kim olabilirdi? Birdenbire, hatırma Mustafa paşa geldi. Son zam onu sevmez olmuştu. de ona karşı sempatisi olmadı- ANADOLU Günlük siyasal — gazete ve Haydar Rüşdü ÖKTEM Ümumi veşriyar ve yazı işleri müdü Y Hamdi Nüzhet ÇANÇAK İDAREHANESİ Kmir İkinci Beyler sokağı CEBalk Fartisi hinası içinde Telşrak İsmir — ANADOLU Telelon: 2776 Posta kutusa: 405 Aboöne şeraili karız. Fakat ille Acem diyarına | — ere e — Yazan M. Ayhan — ihM — ğinı düymüştü. - Şu balde o, aszere yüz vermiş demekti. Kafasından bir düşünce geçti.. Padişahın kafasında, o kendisine has meşam kurarlardan biri, hatta birkaçı sıralanıyordu.. Yavuz, o geceyi, sabaha ka- dar hiç uyumadan geçirdi. Ça- dırının etrafında geniş tertibat aldırmıştı. Askorin tekrar hare- kete geçmesi muhtemeldi. Fa. kat ihiimallerden hiç biri gö zükmedi. Ertesi gür Nabhervana doğru yo! değiştirildi. Fakat padişahın ağzını bıçak açmr yordu. Konuşmuyor, mütema- diyon somurtuyordu. Padişah bir gece evel, çadırdaki düşün celerinden birini hemen tatbika geçtir Yavuzun dilsizleri vardı.Bun- lar, âdeta hususi hizmetçiler ve ioabında oceliâtlık yapan insan- lardı... Ordu, yordu. Nahcıvana — yaklaşı- 24 yıl Şampiyonlar Taşların yeri belli, fakat sıra kimin; onu karşılaştılar bilmiyorlar ANADOLU nakiş Padişah, şöyle etrafına baktı. | Di's zlerden — biri, tâ ileride sağda gidiyordu. Dilsiz bir yay | gibi fırladı ve padişaha yak- | Taştı: Bunun dilsizliği anadan doğ- ma olmadığı için, az çok kw lağı işitiyordu. Dilsiz, Yavuzu iyice dinledik: ten sonra başını salladı ve ây- rıldi.. Sultanın maiyetindekiler ya- vaş yavaş terlemeğye . dılar: Acaba, dilsize ne ferman çık- mıştı? Dilsiz epeyce geride kaldı. O sırada, Mustafa paşa kala- balık bir asker kütlesi içinde ilerliyordu. Dilsiz de bu kalaba. lığın arasına daldı. Nihayet? Mustafa paşanın atının yânına kadar sokuldu. Ve hiç kimseye sezdirmeden, âdeta kendi « özengisini düzeltirmiş gibi eği ve yıldırım gibi bir sürâtle, Mustafa paşanın atının kolanını kesti. leri Go Ni Tireli Bayanların Tire, (Hususi) — Üç ay evel SA| açılan dikiş ve nakış kursları bu hafta neticelenmiştir. Bu kurslara iştirak eden talebeler çalışmalarını Tirelilere göster mek üzere bir hafta- devam —Devam edecek— rşammeamamamaraN sonra edecek olan bir sergi açmış- lardır. Az bir zamanda iyi ça- lşma neticesi hazırlanan bu sergi; halk tarafından takdirle ziyaret edilmektedir. Teşhir edilen işler araşında bilhassa Bayan Nafize Dur- muşun işlediği çok şık bir kar- yola takimile Bayan Şadiye, “Metha, Şükriye ve Jülyen Bar- simintonun işledikleri çay takımı örtüleri, köşe yastıkları ve kar- HLAM —. HABERLERİ Padişah çadırın ortasında durmuş düşünüyordu. Tirede açılan dikiş ve Itaatsızlığın bu derecesini hazmedemiyordu Kursu bitiren 22 Bayanın eliş- teşhir ediliyor hazırladıkları sergi kursu göze çarpacak şekilde artmak- tadır. Bu çalışmalarda bilhassa sosyal yardım kolu ile spor ve gösteri kolları en önde yürü- mektedirler. Haftanın muayyen gü genç doki Derman ile diş doktoru Kâzım Ağralı fakir hastaları Halkevin- de muayene ve tedavi etmekte olup bunların ilâçları da gene sosyal yardım kolu tarafından temin edilmektedir. aü İş bankası Turgutluda bir şabe açacak Turgutlu, (Hususi )— İş ban- - 24 yıl evel ve 24 yıl sonra 31 Temmuz 1914 de, iki sât- ranç şampiyonu, Amerikada bir şampiyonluk oyununa başlıyor- lar. Oyunculardan biri Ameri- kahı Frank Marşaldır; diğeri, Kurt Südek — isminde bir Al- mandır. Fakat oyunu bitirmek nasip olmuyor. Harp başladığı için, ayni akşam, Sudek telgrafla Almanyaya çağrılıyor. Aradan yirmi dört sene ge- çiyor. Bu müddet zarfında, Kurt Sudek, “Hitleri tanıdım, isimli bir eser yazarak meşhur bir muharrir oluyor. Birkaç hafta evel, Sudek tekrar Amerikaya gidiyor. Ora- da eski hasmı Frank Marşala rasgeliyor. Vaktile başladıkları oyunu bitirmek için, “Satraç kulubü,, ne gidiyorlar, Orada eski tanıdıklarından biri 31 tommuz 1914 de, oyunu ânide kestikleri zaman, bir gazeteci tarafından çekilen resimlerini onlara gösteriyor. Bu resimde satraç taşlarının vaziyeti, pek baziz bir şekilde görünüyordu. Oyunun vaziyetini derhal ta- yin edebildikleri için, bu iki hasım, karşı karşıya — oturup tokrar sevkuülceyş bakımından düşünmeğe başlıyor. Fakat bu oyunu, ihtimal ki, bitiremiyecekler. — Mukadderat | bunun böyle olmasını istiyor, çünkü oyun sırası kimde oldu- ğunu hatırlıyamıyorlar. Zirat mücadele Karşıyaka hal- kevinde faaliyet 1 — 4 Nisan 938 Pazartesi günü saat 17,30 dan itibaren her hafta Pazartesi ve Perşembe günleri birer saat olmak üzere Lise Fransızca öğretmeni bay- tar Bay Sıtkı Şükrü tarafından evimizde Fransızca kurslarına başlanacaktır. 2- 6Nisan938 Çarşamba günü akşamı saat 20,30 da Kültür direktörü Bay Ali Rıza tarafın- dan (Çocuk terbiyesi) hakkında bir konferans verilecektir. 3 — 13 Nisan 938 Çarşam ba günü akşamı saat 20,30 da Karşıyaka dilsiz mektebi mü- dürü doktor Necati Kemal ta- rafından (Çocuğun ruhi bün- yesi) hakkında bir koaferans verilecektir. 4 — 15 Nisan 938 Pazartı günü akşamından itibaren mizde haftada iki gün Bayan Vedide Kıradayı ve Kemal Ka- râdayı — taraflarından İngilizce “derslerine başlanacaktır. $ — 23 Nisan 938 Cumar- tesi akşımı saat 20,30 da Sh- hat ve İçtimai Muavenet Vekâ- leti Karşıyaka dilsiz. ve körler enstitüsü tarafından bir konser verilecektir. B. Nadir Uysal Bir rahatsızlık yüzünden üç aydanberi Ankara nümune has- Halkevi çalışmaları Halkevi — çalışmaları her gün — Manisada Kitapsaray kurumu kongresi Manisa, (Hususi) — Manisa Milli Kitapsıray kurumu sene- lik kongresini dün Halkevinde ilbayımız Dr. Lütfi Kırdarın başkanlığında yapmıştır. Kurumun tarihi teşekkülün den bugüne kadar yaptığı işler hakkında — müteşebbis — heyet adına avukat Mitat — Turanlı tarafından genel rapor okunmuş ve alkışlarla kabul edilmiş, bunu mütcakıp tayin edilen mürakıp- lerin hesap raporları okunmuş tamamen düz- gün bir şekilde tedvir edildiği öğrenilmiştir. Yapılan kurum idare heyeti seçiminde heyeti müteşebbiseden olan İnhisarlar müdürü Mustafa Dumer, borsa komiseri Ahmed Müczzinoğlu, avukat Mitat Turanlı, — elektrik birliği reisi Salâheddin Ayral, İnhisarlar muhasebecisi Şükrü Zeyrek seçilmişlerdir. Bilâhare Kurumun — faaliyeti hakkında genel konuşmalar yapılmış, yeni idare heyetinin kurum nizam- namesinin bazı maddeleri üze- rinde gereken tadilâtı hazırlr yarak heyeti umumiyeye ikinci bir toplantıda sunması karar altına alınmıştır. Kitapsaray in- şaatı süratle devam etmektedir, Alınan isabetli tedbirlerle yar- t,:â:ı takımları göze çarpmak- | kası burada bir şube açmağı ğ münasip görmüştür. Bankanı Kursa 22 Bayan - iştirak et- Mıniııpııı ı“ıı:'ı'ıdünı B. T miştir. mid ihtiyacı umum müdürlüğe bildirmiştir. Bu haber, Turgut- luları sevindirmiştir. Belediye reisi döndü Ankaraya giden Belediye re- isi B. Cevdet Öktem avdet et- miş ve vaz fesine: başlamıştır. Ziraat kongresi için Türkofis de raporunu gönderdi Şehrimiz Türkafis müdürlü- günce hazırlanan bir rapor, bu ay içinde Ankarada toplana- cak büyük ziraat kongresinde okunmak üzere İktısad Vekâ- letine gönderilmiştir. Raporda, ihracat mahsullerimizin istihsal ve işlenişinden sevk ve ihraâ- cına kadar Muhtelif vaziyetler hakkında çok değerli malümat verilmekte, maliyet fiatine teşir eden noktâlara temas edilmek- tedir. Edirnede bisiklet yarışları EEN hE aas Nisan 5 Sağlık bahisleri Dehili hartalaklar mötehasnmını Dr, M. Şevki Uğuz diyet kü Erizipi . Yılancık | şrelllğik Bu hastalık en ziyade yüzde görülmektedir. Yüzün herhangi bir tarafında bir sıyrık veya yaradan giren mikroplar, has- talığı getirirler. Sıyrıklar bazan farkedilemiyecek kadar küçük 4 olabilir.. Burunda ve baştaki yara ve sıyrıklardan da mikrop- lar girebilirler. - Bazı defa bö- cek sokmalarından açılan veya kaşınan cildin bir yerinden de mikropların dahil oldukları gö- rülmektedir. Bundan başka bu- rundaki nezlenin hâd ve müz- min şekilleri olsun buralardan mikroplar girer ve bu hastalığı tevlid ederler, Yeni doğan ço cukların çok defa göbeklerinde yaralar olur ve buradan yılan: cık hastalığı zuhur — edebilir. Bazı ameliyat cerhalarından de bu bastalık başlıyabilir. Her insan bu hastalığa karşı müs teid olabilir. İstidat muhteliftir. Yalnız şurası blinmelidir. ki, yılancık hastalğına bir defa musap o an insanlara bu has tahık birkaç delâa ve tekrar tek râar yakalanabilirler. Hasta'ık büyük — bir titremi ile başlar ve hararet dereces birdenbire kırka — yükselir. Ba zan da titremeler hafif olur ve hastalığın — başlıyacak yerindı bir ağrı duyulur, burunda veyı yanak cihetinde cilt şişer ve kararır, parlak bir saha teşek kül oder. Bu şişlik bir taraftar diğer tarafa doğru yürümeği başlar. Şişliğin etralında bi takım habbecikler tevellüt eder Hai ökseyiiyimda — Yüğeğen durüur, Bazan baş bile yüzl beraber şişmiş olur. Hastâla kendilerini kaybederler. Bu yer lerde büyük apseler hatta kang renler husüle gelmiş “bulunur Mikroplar bazan bu duhul ye rinden kana karışarak hastanı! hayatını tehlikeye koymuş olur İhtilâttardan biri de mikroplu rın kan veya İlenfa vasıtasik kafa dahiline girerek menenfi yaparlar. Kulakların iltihaplar tevlit sitikleri de vardır. - Çol defa akciğerlerde bronkonpna moni husule getirirler. Korun ma ağız ve burun temizliği nezleye yakalanmamak lâzu gelir. Ayni zamünda vücut cil dinin sağlık tedbirlerine riaye etmek şârttır. Suriyeden yapılan müracaat Suriyede bulunan bir firma arpa, mısir, dari venohüt üze rine tüccarlarımızla iş yapma! istediğini şehrimiz Türkofis mi dürlüğüne bildirmiştir. Türkofis — ihraacatçıları bun dan baberdar ve nümunele gönderilmesini tavsiye etmiştir - Yü 1400, ü aylığı 800 kuruştur E< Yabaner memleketler fçin — senelik f ve Gcreti 27 liradır Edirne, (Hususi) — 8 haftalık bisiklet yarışlarına devam edil mektedir. Halk, yarışlara büyük alâka göstermekte, koşucular yollarda alkışlıyarak teşvik etmektedr. Resimde müsabakaya gi renleri, balk ile birlikte görüyoruz.. tanesinde tedavi altında kalan mıntaka ziraat müfettişi B. Na- dir Uysal tamamen iyileşmiş, şehrimize dönmüştür. Menemen — kazasında bubu- I bata ârız olan Zabrüs haşare- | sile mücadeleye ziraat müdür- ' lüğünce başlanmıştır. dim gelirleri genişlemektedir. Manisa yakında çok modern ve pek zengin bir milli Kitap- saraya kavuşmuş olacaktır. LU MATBAASINDA BASILMIŞTIR ğ