3 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Lerıda cephesınde Cumhu- 'zmırde de faalıyet başladı. ANADOLÜ riyetçilerle ihtilâlciler boğuşuyorlar General (Miyaha), (Goadalahara) cephesine giderek, Cumhuri- yetçi kuvvetlerin kumandasını deruhde etmiştir Salamanka, 2 ( Radyo ) — Lerida cephesinden alınan son haberlere göre, ihtilâlcilerden General Moskardonun kuman- dasındaki — kuvvetler, — yeniden muhtelif yerler almışlardır. Bu yerler — arasında, müstahkem hatlar da vardır. Paris, 2 (Radyo) — Cumhu- iyetçiler, Barselondan Lerida üç fırka göndermiş- Alâkadarlar, iki taraf ara- — ;sında şiddetli muharebeler de- vam ettiğini bildirmektedirler. Madrid, 2 (Radyo) — Cum- huriyetçi İspanya ordusu ku- mandanı general Miyaha, Goa- dalahara — cephesine giderek bizzat kumandayı almıştır. Cumhuriyetçilerin, ihtilâlcilere şiddetli bir top ateşi açtıkları ve bir köy istirdat ettikleri söyleniyor. Paris, 2 (Radyo)— General Franko hükümeti, Fransaya il- tica eden cumhuriyetçi askerle- rin, tekrar İspanyaya iade edil- mek istenmesinden dolayı Fransa nezdinde protestoda bulunmuş- tur, Burgos, 2(Radyo) — Yague- nin kumandasındı Riyo Çiskayı geçti on beş köyle muhtelif tepeleri işgal etmiş ve pek çok esir al mıştır, Esirler arasında İngiliz gönüllülerinden üç yüz kişi de Askerliğe davet İzmir Askerlik şubesinden: 1 — Henüz muvazzaflık hiz- metini yapmamış olanlardan bu ay içinde aşağıda yazılı do- ğum ve sınıflar sevkedileceğin- den şimdiden hazırlıklı bulun- maları lâzımdır. A — Piyade sınıfından 316- 330 doğumlular. B — Muzika sınıfından 316- 331 doğumlular. C — Gümrük sınıtından 316- “332 doğumlular. D — Jandarma sınıfından — 316-332 kâfi gelmezse 333 do- — ğumlülar. ; tense, harap etmeğe daha — olmaktan ziyade sert ve - F — Orman koruma sınıfın- dan 316-333 doğumlular. 2 — Bu doğumlulardan be- deli nakdi vermek - istiyenlerin şimdiden şubeye müracaatları ilân olunur. Londra, 2 (Radyo) — Royter Ajansına göre, general (Aranda) kuvvetleri, Totojeye on kila- metre yaklaşmışlardır. İhtilâlciler gittikçe naşmaktadır. Paris, 2 (Radyo) — Havas Ajansı Barselondan haber alı- yor: Lerida cephesinde şiddetli muharebeler - cereyan — ediyor. İki tarafta topçu ateşine devam etmekte ve ayni zamanda hava muharebeleri de — vukubulmak- tadır, Paris, 2 (Radyo) — Resmi mehafil; — İspanyadan Fransız topraklarına iltica etmiş olan- ların, mümkün olduğu kadar mütekâsif bulunmamaları kana- tine varmış ve bunların, Fran- sanın muhtelif yerlerine dağıl- malarını tens'p eylemiştir. Aaker olanlar, derhal İspan- ya iade edilecektir. Paris, 2 (Radyo) — Fransuz hükümeti, son günlerde Fransız topraklarına iltica etmiş olan askerleri gitmek istediklerini kendilerin den sormuştur. Bunların bir kısını Burgasa ve bir kısmı da Barselona gitmek istediklerini bildirmiştir. Esirlerin mübadelesi Londra, 2 (A.A.) — İagiltere hükümeti Fold Mareşal Sir Fi« lik Setvodun nezareti altında sahile ya- İspanyol esirlerinin mübadele- - sine başlıyabileceğini ümit et- mektedir. İngiliz projesi birkâaç aylıktır. Geçen ilkteşrin ayında Gijonun trankistler -t zaptedilmesinin ferdasında panya sefiri M. Azakarat İn giltere — hükümetine — esirlerin mübadelesi işini tensk etme- sini teklif etmiştir. Londra hü- kümeti bu teklifi kabul ederek İspanyadaki ici — tarafla müza: kereye girişm , ir. Franko Va teklifi kabul et- miş bulunuyor. Barse'onun ka- bul etmiş olduğunun teeyyüdü haberine intizar edilmektedir. İspanyol hükümetinin cevabı alınır alınmaz Mareşal — Setvod Tuluzda — yerleşecek ve - biri Burgos, diğeri Barselona g'de- cek ve üçüncüösü Tuluzda ka- lacak olan bir İngiliz komis- yonuna riyaâset edecektir. Mareşal Setvod kendisine “Ah, bu gönül,, — 23 — Eve döndüğümüz zaman, ar- ka bahçede hepsini toplanmış bulduk. Güzide kavüniçi tuva: leti içinde ve yeşil elektrik Ü Cğltadü, hakikaten çok güzeldi. Siyah gözlerinin içinde, her erkeğin kalbini yakıp — tutuştu- racak bir füsun vardı.. Fakat.. Hepsinin bir fakati vardı. Bâna öyle geliyordu ki, ablam, kalbini ve — vücudünü verdiği erkeği, mesud etmek- ek verişli idi. Kopleksleri müdhiş, — uysal müs- tehzi, feragat ve fedakârlıktan uzak olarak atılgan ve haris.. Yazan: Saime Sadi Onu bu işıklar altında ve kocasının yanında daha kuv- vetli olarak görüyor gibiydim. Sanki onu saran dış kalıp dö- külüyor ve Güzide, asıl hüviye- ti ile meydana çıkıp - geliyor. Kendi kendime ilk defa şunu soruyorum: — Doktor beni seviyor mu? Tahtesşuurum, —müsbet bir şey, bir delil göztermeden şu cevabı veriyor: — Hayır.. Tekrar soruyorum: — Doktoru. mesud ediyor mu? — Hayırl. — Doktor onu tatmin etmiş arzedilecek olan haller hak- kında istinafı gayri kabil ka- rarlar almak hakkına malik bir hakem olacaktır. İngiltere hükümeti esirlerin nakli masrafını deruhde etme- mekle beraber — komisyonun masar.fini tesviye edecektir. Luson, 2 (AA.) — Fransız hududunu geçen 3000 — İspan- yol milisi silâhları alındıktan sonra tahşid kamplarından bi- rine gönderilmişlerdir. Bunlar Cerbere yolile Katalonyaya sev- kedileceklerdir. Yaralı olan 20 Milis Tuluzda tedavi edilecek- tir. Sivil mülteciler Fransanın merkezine gönderilmektedir. Siyasi mahfeller İspanyada askeri vaziyetin so1 — inkişafın- dan dolayı endişe izhar etmek- tedirler. Çünkü içlerinde birçok ecnebi gönüllüler bulunan Fran- ko kuvvetleri Fransız. hududu civarına süratle yaklaşmakta- dırlar. Vatıkan Almanya ile yapmış olduğu konkordatoyu feshedecek mi? Paris, 2 (A.A.) — Maten ge- zetesi yazıyor: İyi haber alan Vatikan mah- fellerinde Vatikan radyo istas- nundan dün Alman İisanile ya- o pılan müsahabe ve Almanyanın Vatikan nozdindeki mümessili ile Berlin makamları arasında telefonla yapılan muhavereden sonra Almanya ile yapılan kon- kordatonun — feshedileceği zan- nedilmektedir. Maten gazetesi şu satırları ilâve ediyor: Dolaşan şi nal hh manas ayâ göre, Kardi- V zer istia ederek bir . çekilecektir. Hitlerin Romaya seyahati esnasında Va- tikanı ziyaret etmiyeceğine mu- hakkak nazarile bakılmaklır. Almanyada Piebisit başlacı Berlin, 2 (Radyo) — Alman- yada pleb site başlanmış'ır. İlk defa rey verenler, (Kiyel) deki Alman denizcileridir. Alnan malümata göre; de- nizciler, yüzde yüz hükümet lehine rey vermişlerdir. midir? — Hayırl. Fakat ne var, niçin, nedir bütün bunlar, anlıyamıyorum. Geçen zaman çok kısadir. ve yavaş yavaş, — tahteşşuurumla üzerinde ısrar ettiğim bu kana- atler, belki bana bir Çok de- lillerle çıkp gelecekler.. Dıyoıııı Ayni zamanda kor- kuyorum.. Güzide yüzüme baktı: — Gene efer — yapıyor- sun, nerelere gittiniz? Ve göz ucu ile — Hüsniyeyi süzdü, Eğleniyordu.. Şu benim en çok düşman olduğum seyi yapıyordu. Başkasile eğlenmek ne kötü şeydi Bilhassa bu hasta kız, şu masum, şu sessiz Hüsniyecekle eğlenebilmek için insanın ne kadar fena bir ruh taşıması İâzımdı? Buns, — kaymakam verdi: cevap —Başı 1 inci sakifede — derlere büyük bir ebemmiyet atfe. dilmektedir. Bülhasra Soyyet Rusya. da vilâyetlerde en iyi tayyare mo. delleri yapanlar, her yıl Moskoyaya götürülmekte,, mode leri orada — tek. kik olunmakta ve uçurulmaktadır. İstanbuldaki —kursta bize bocalık eden B. Romanof, bize — anlatmı;tı, da bir çocuğun harırladığı tipini Sovyet Rusya bükü. emen tayyareleri — için kabul hazırlanan — muhtelif ıodılleıdıılan iyi tipler ayrı: hyor. Tayyarecilikte en mühim mesele, tayyarenin — mümkün olduğu kadar hefif ol dır., Söze Bay Şevki Dem'r Iu- rıştı: — Geçen gün bir çocuk bana bir tayyare modeli ge hayret ettim dağrusu.. ve pervanesile beraber tayyare 75 gramdan ibaret. Ve çocuğu memnun ederek tayyareyi satın aldık. B. Ragıp, bundan sonra model tayyarelerin nasıl yapıldıklarını ve nâsıl uçtuklarını anlatıyor. Yapılan modellerde pervane, tayyareyi havayâ çekiyormuş, bir de uzun lâstik varki, o da motör kuvveti vazifesini görü- yor. Öğretmen devam etti — Burada 17 Arkadaşır. Fa: kıı Karşıyaka Kiz öğrötmen okulunun son sinif talebesin- den seksen beş kiumiz da okuldaki kursta dersleri takip ediyorlar. İki tip, tayyare mo- deli gösteriyoruz. Birinci tp (sinek model) dir. Bunda tay- yarenin bütün vasıfları va da gövdesi yoztur. Psinci tip, tayyarenin ta kendisidir, yani onda giövde dea vardır. İnönü Imıp ndaki tecrübelerim'zde si- nek tip tayyare modelinin 60 metreye kadar yükseldiğini ve havada 3 dakika kaldığını gö dük. - Sovyat Rusyada 10-12 dakika havada kalanları varmiş. Kız öğretmen okulundaki kur- sumuza gelirseniz orada daha büyük bir kalabalıkla karşıla- şacaksınız. İstikbalin tayyareci- leri, küçükten bu derslerle ha- vacılık - içia hazırlanmış — ola- caklar. Hazırlanmakta 0'an tayyare | modelleri tamam olunca tayin edilecek biz gün, uçurulacak- r ederek ayrılıyorum yorum: Bugünkü mi li emniyet, gök- Teri çelik kartallarla doldurmak üzerinde duruyor. Türk çocu- ğünün rubu gibi, kendisi de yükseklerde uçmalıdır. Şahap Göksel —. —H Istanbül maçı Muhafızgücü Beşik. teş: yendi. Galata. saray idarecileri is- tifa ediyorlar İstanbul, 2 (Hususi muhabi- rimizden) — Bugün Müli küme müsabakaları şayan hayret bir netice vermiştir. Ankaranın Mu- hafizgüsü takımı ile İstanbulun Beşiktaş takımı arasında Tak- sim stadında yapılân müsaâbaka 3-1 gölle Muhafızgücü takımının galibiyetile sona ermiştir. Birinci devre 1-1 müsevi va- ziyette bitmiş, ikinci Muhafızgücü muhacimi A'i Rıza daha iki gol atarak galibiyeti seksmina Kâzandırmışlır. Beşik- tâş takımı, çok bozuk bir eyun oynamıştır. Galatasaray takımile karşılaşa- caktır. İstanbu', 2 (Hususi muhabi- rimizden) — istifa etmişlerdir. Zonguldakta Hamiyet'i bir vatan- daş birlise binası yepliriyor Zonguldak, 2 (A.A.) — Bir vatandaşın memlekete armağan Mubhafızgücü, yarın || Galatasaray spor | kulübü 'idarecilerinden birçoğu | Çin Ordusu zaferden z fere koşuyor Hankov, 2 (Radyo)—Çin ku vetleri, mühim Japon kuvvetl rini çevirmişlerse de - Japonl. ateş altında ağırlıklarını g çekebilmişlerdir. Çinliler, Şengi istirdat etmişler ve fak: Japonlar takviye kuvveti alın: mecburen bu şehri tekrar b şaltmışlar ve daha geniş b çevirme hareketine başlamı; lardır. Şimalde (4000) Japo muhasara altındadır. Çin kuvvetleri, umumi taa ruza başlamışlardır. Yeni tal viye kıt'aları, Çin kuvvetlerini harp kudretlerini ve kuvveim: neviyelerini yükseltmiştir. Çin ler, muhtelif cephelerde zaf den zafere koşuyorlar. Kanton, 2 (Radyo) — Ro: Ajansından: Bu sabah şehrin üzerine &4 Japon tayyaresi gelmişse d dafi tayyare toplarının ati yüzünden şehre bonba atm. dan kaçmışlardır. Gümrük kaçakçılıği mücadele Ankara, 1(AA) — Gı bir hafta içinde gümrük muh faza teşk 78 kaçakçı, 6 kilo gümrük kaçağı, 26 kilo i hisar kaçağı, 6 kilo 812 g uyuşturucu madde, 7326 del sgara kâğıdı, 150 Türk lira 4 kaçakçı hayvanı ele geçi , Miştir. Nöbetçi eczaneler Eczanelerin bir haftalı nöbet günlerini göst cetvel: Pazartesi: Kemeraltında Şifa; Güzelyalı: Güzelyalı; Tililkikte B. Faik; çeşmelikte İkiçeşmelik; —Alasa B. Esad, Ayvaklada Hum Salı Komatakında Şile; Karaaılma: B. Eşret; Kemseda Kamer; Alsa vekta B. Ahmed Lütfi, Eşrefpaşaı Eşrefpaşa, Çarşamba: Başdurakta Sıhbhat; — Karateş B. Habif, Tilkilikte Yeni lami İrgetpasarında — Asci — Güzelyalı Aliyel, Perşembe: Kameraltıada Hilâl, Güselya da Güselyalı, Tilkilikle B. ka | Hizetpaşada Eşrofpaşa, Cuma: Komoraltnda İtibet, Güzel; hda Güzelyalı, İzgatpazarında At İkiçeşmelikte — İkiçeşmelik; — Ala olarak yaptırmağı taahhüt et. tiği altmış bin lira kıymetindeki Lise binasının dün merasimle temeli atıldı. Vali, kültür di- rektörü,; okul talebesi söz söy- liyerek bu armağan — şükranla anıldı. Gece Ortaokulda bu canta Ü. Fuad. Cumartesi: Başdurukta Sıhbat; Karamti da B. Eşteii — Kemetde Kam Eptelpaşada — Eşzefpaja, Pazar: Kemeraltında — Hilâl, Karata B. Habif, Koçecileide Yeni İam münasebetle —bir — müsamere verild'. İrgütpasarında Asri, SEASTTEN TUNTSOLELEM NL LE TTT — DU EC CA Te S TELASARERLDE TNEORTAD . DU > O euf — Birak — yapsın Güzide hanım.. Brer hasır koltuk çekip biz de oturduk.. Bulunduğum yerde büyük bir r vardı. Doktor © cihete düşüyor ve görünmü: yordu. Herkes konuşuyordu, yalnız ben ve Hüsniye susu- yorduk.. Bir saat sonra, şöyle böyle saat onda, yemeğe — kalktık. Bak, unutuyordum; bu akşam kaymakamlara misafirdik, Şu doktor olur şey değil.. Neşeli, zarif ve ayni zamanda mükemmel bir mutbah üstadı.. Ne yemekler biliyor, neler yıplıınynı"’ Fazla yemek yeme- mesi hususurdaki bütün doktor tavsiyelerine gülüyor: — Zavall doktorler - -diyor- birşey söylemiş olmak — için bunları ileri sürüyorlar. Hatta, ayni- şeyi doktor Fa: ruka da söyledi: — Çocuğum -dedi- çocuklar $şinan- lığımdan hiç te mişteki değ- lim. Boğazımı çok — seviyorum. Mideme şiddetle merbutum. Bı akşam da, âdeta mutfak- tan çıkmıyor, hesşeyi — kendi gözü önünde, kendi direktifi ile hazırlatıyordu. Hüsniye, kö- şecikte sessiz ve hareketsiz, âdeta balmumundan yapılmış bir insta gibi oturuyor.. Yemek çok neşeli geçti. Ben de kaymakam sayesinde epeyce eğlendim. — Zannediyorum ki, içimizde bu akşamın en garibi, yalnız Hüsniye idi. Gözlerinin derinliğinde, ağır bir düşünce- nin #msiyah, sabit “gölgeleri titr'yor. Onu yarın dinliyeceğim. Ba- kelm ne söyliyecek! Diye düşünüyorum.. Eve girer girmez, doktor şu haberi verdi: — Namık ta yakında geli: yor.. İmtihanları çok iyi geç Miş.. Namık geliyor demek “tel ke kapıyı çalmak üzered demekle müsavi birşeydi. ? mığın uzun bir mektubu yüksek sesle hepimize oku: Tek kelimesini duymadım. | denbire benim ismim geçti: — Ne yapıyor, sıhhati na hürmetlerimi söyleyin.. Diyordu. Teşekkür — ettiğ hatırlıyorum. Fakat — Allah kimbilir. o dakikada ne v yetteydim? O geceyi, iki mekle geçirdim: Hüsniyenin derdi ve Na ğin gelişi.. Ertesi sabah, bu düşünc rin tazyikı ıçııde anneme ş sormuşum: — İstanbula ne vakit di ceğiz annel Doktor, -traş oluyordu. B nı bana çevirdi: — Bu da nereden çıktı? — Sonu ver - şeyi — düş