1 Mart 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

1 Mart 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

lar insan zekasını, soyut olarak tasarlanabilecek bir bilgiler ve işlemler deposu olarak görme eğilimindeler. Oysa in- san zekası ancak insan göv- desi temeli üzerinde mümkün olabilir. Biz bütün zihinsel işlem ve hesaplarımızı belli gövde- sel ihtiyaç ve becerileri, yürü- meyi, durup kalkmayı, dostla- rımızla, sevgilimizle, büyükleri- mizle konuşurken hangi mesa- fede durulması gerektiğini, katı cisimlerin nasıl kavrana- cağını ve böyle daha binler- ce şeyi bildiğimizi veri kabul ederek yaparız. Başka bir de- yişle ancak dünya zaten tanı- nıyorsa, yeni bir bilgi üretmek ya da öğrenmek mümkün olabilir. Bu tanışıklık ise kasla- rımız, liflerimiz, sinirlerimiz, du- yu organlarımız düzeyinde va- rolan bir şeydir; dünyamız, ke- limenin tam anlamıyla bizim içimize sinmiştir ve bizim zeka- mızı mümkün kılan dünyanın bu içimize sinmişliğidir. Yazının başında bilgisayar- lar ve sınırları üzerine düşün- menin kendimiz hakkında da yeni şeyler keşfetmemizi sağ- layabileceği olasılığından söz etmiştik. Dreyfus'un yapay ze- ka araştırmaları üzerine yaz- dıkları, insan gövdesinin insan zekası için oynadığı asli role işık tutuyor. O Levent MOLLAMUSTAFAOĞLU- İskender SAVAŞIR BASIC İLE PROGRAMLAMA Dr. Y. Müh. Mithat Uysal Doç. Dr. Murat Tunç Teleteknik Yayınları, 1986 250 sayfa 2500 TL. Ülkemizde mikro-bilgisayar- lara olan ilginin, özellikle son Üç yıl içerisinde hızla arttığı bi- liniyor. Bu gelişmenin uzantısı olarak öğrenme-kullanma ko- laylığı ve bilgisayar belleğin- de kapladığı yerin azlığı ne- deniyle, mikro-bilgisayarların ayrılmaz parçası haline gelen BASIC diline gösterilen ilgi de artış gösterdi, bunun sonucun- da birçok BASIC kitabı yayın- landı. Bunlardan bazıları belli tip kullanıcılara yönelik, bazı- ları ise başlangıç seviyesinde- ki programcılara yönelik ki- taplar. Ayrıca BASIC dilinin tam anlamı ile bir standart, bir dil olmamasından ötürü, çeşit- li mikro-bilgisayarların kullan- dığı BASIC yorumlayıcıları ara- sında da, deyimler, komutlar ve başka bazı yönlerden fark- lılıklar olabilmekte., BASIC dilinin içinde de ilk or- taya çıktığı dönemden itiba- ren çeşitli gelişmeler oldu; bu dil iş hayatında ve birçok mü- hendislik uygulamasında ba- şarı ile kullanılabilen bilgisa- yar programları üretilebilme- sine İmkan sağladı. Tüm dünya ülkelerinde ol- duğu gibi, ülkemizde de, mik- ro-bilgisayar kullanıcıları çeşit- li kesimlerden kişiler olabil- mektedir. Örneğin ortaokul, İi- se, üniversite öğrencileri, mü- hendislik büroları, muhasebe- ciler, işletmeciler, tahlil labo- ratuarları yaygın kullanıcılaır arasındadlır. “BASIC ile Programlama” ki- tabının hazırlanmasında da bu konu önemle göz önünde tutulmuş, ilk altı bölümde oku- yucuya bilgisayar ve prog- ramlama kavramları, BASIC dilinde basit proram yazma esasları ve BASIC dilinin baş- langıç esasları, açık ve basit bir dille anlatılmış. 7 ve 8. bö- lümlerde bilgisayara giriş-çıkış ve programlamcıda son dere- ce önemli olan “kontrol de- yimleri” anlatılmış. Kitabın tü- münde olduğu gibi bu iki bö- lümde de piyasada bulunabi- lecek tüm BASIC dillerindeki önemli yapıların tamamı veril- miş. 10. bölümde BASIC'te bu- lunmayan matematiksel fonk- siyonların, BASİC'te mevcut yapılarla nasıl hesaplanabile- ceği verilmiş. Bu kısım piyasa- da birçok yayında mevcut ol- madığı için, kitabın önemli bir özelliği. 12. bölümde profesyonel programcılığa geçiş için son derece önemli olan “çevre belleklerinin kullanımı” konu- su, okuyucunun birçok yerli ve yabancı literatürde bulama- yacağı açıklıkta ve çok sayı- da örnekle veriliyor. | 13. bölümde İse matematik- sel karakferde, mühendislik ile ilişkili uygulamacıların yanında, iş hayatı ile ilişkili problemlere de dikkatli bir seçimle yer ve- rilmiş ve bunlarla ilişkili bilgisa- yar programları, program çı- kışları eklenmiş. 14. bölüm, özellikle öğrenci- ler ve işletmeciler için ilginç. Bu bölümde pek çok kitapta bulunmayan ayrıntılar ile “Bil- gisayar Grafikleri” konusu an- latılmcaıkta. Çeşitli örnek prog- ramlar ve çıkışlar da 14. bölü- me ek olarak verilmiş. Kitabın sonunda verilen problemler “bilgisayar litera- türünden” dikkatle seçilmiş. Bu problemler üzerinde düşü- nen okuyucular, bilgisayar programcılığı konusundaki bilgilerinin yerleşmesi yolunda önemli bir adım atmış olacak- lar. 2 47