1 Ağustos 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Ağustos 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

C-64 de Arltık Pencereden Bakıyor Bu yılın Ocak ayında, Kaliforniya'- dan Berkeley Softworks firması, Com- modore öd için yeni bir işletim sistemi- nin prototipini gerçekleştirdi. Atari ST"- deki GEM veya Amiga'daki gibi 16- bitlik makinelerde artık alışılmış hale gelen kullanıcı yüzeyleri (user shell) ilk kez bir 8-bitlik makineye uygulanıyor- du. Geos (Graphic Environment Ope- rating System) olarak adlandırılan bu işletim sistemi mükemmelleştirildi ve artık piyasaya sunuldu. Artık İnsan yor, ne de büyüklükleri değiştirilebili- yor. Örneğin disketlerin formatlanması, yalnızca bir komut kelimesinin işaret- lenmesiyle gerçekleşiyor. Directory'nin girişleri, fonksiyonlarını gösteren resim- lerle (lcons) sunuluyor. Hemen tüm (GEOS-sistem kütükleri lcon'lar halinde simgelenmiş. Metin programları ka- mış, kalem ve mürekkep hokkasının varlığıyla tanınıyor. Bir directory pen- ceresinde aynı anda sekiz kütük gö- veri aktarımının ivmesini sevimsiz bir düzeye getiriyor. GEOS'ta bu. beş ila yedi kat daha hızlı gerçekleşiyor, bu da yaklaşık olarak Hypraload' n hızı. Berkeley Softworks programcılarının tasarladıklarının tümü bu kadar değil. Sisteme ek olarak iki enteresan prog- ram daha var: Geopaint ve Geowri- te. Geopdaint, Apple'in MacPaint'iyle akrabalığı inkâr edilemeyecek bir Çiİ- zim ve boyama programı. Bir boyama programından beklenecek her türlü şey, bu programda gerçekleştirilmiş. Değişik fırça kalınlıklarıyla boyama yapılabiliyor, istenen renk seçilebili- yor, dikdörtgenler ve daireler çizilebi- liyor. Dikkati çeken bir yanı, progra- mın yalnızca 320x 200 Pixel'lik Hires modunda çalışması. Bir Multi-Color modu öngörülmemiş, bu nedenle renkler yalnızca 8x8 taramasında mümkün. Renk seçeneğinin kapatıla- bilmesi siyah-beyaz monitörü alanları Dosya girişi Geos'un sistem menüleri Güncel directory'nin görüntülendiği pencere Bu köşeden diğer sayfalar açılabiliyor Bir pencerenin kapatılmasını sağlayan simge Çalışmaktaki disketin göstergesi Geos'un kullanıcı yüzeyinin Dosyaların — görünümü. silinmesi Ekran için “çöp tenekbsi'” — Okl, açıklanıyor, irim Bu simge bir ateşleme dosyanın möglicht düğmesine bilgiyazımını — 5 Files basılarak ğliyor Sağliyor geçirilebili- yor. ucuz bir ev bilgisayarında değil, çok daha pahalı bir sistemin başında ça- lışıyormuş hissine kapılıyor. Yalnızca disket software'i sayesinde, C-64 App- le'in Macintosh'unu anımsatan bir kul- lanıcı yüzeyi kazanmış oluyor. GEÖOS'ta C-6d'ün her fonksiyonunu (Directory yükleme, disket formatla- ma, dosya kopyalama vb.) kapsayan Pull-Down menüleri ve sistem uyarıla- rının verildiği pencereler var. Yalnız, bu penceler sabit ve ne kaydırılabili- rülebiliyor. Bir sonraki sayfayı çevire- bilmek için, sayfanın kenarındaki kıv- rik yere ok simgesini getirip düğmeye basmak yeterli. Hemen bir alttaki sa- tır görünüyor. Disket koyup çıkarma, GEOS'ta, alı- şılandan daha hızlı gerçekleşiyor. Bu- nuün nedenini anlamak kolay: C-64 yalnızca 64 Kb'lik RAM sunabildiği için, © sırada kullanılacak program bölümlerinin (Overlays) disketten yük- lenmesi gerekiyor. Bu sürekli yükleme, sevindirecektir. Yeni olan ise, alanların renklerle değil, hângisi tek renkli dre- senlerle doldurulabilmesi. Anlamlı bir kısıtlama, çünkü çıkışlar çoğunlukla nasıl olsa tek renkli bir bilgisayarla dü- şünülmekte. Eşsiz bir olanak ise, yal- nızca Maclntosh'ta varolan, doldür- ma desenlerinin fırça olarak kullanı- labilmesi. Boyama sırasında ekran, her defa- sında yalnızca 13x28 em. büyüklük- te bir alanı görüntüleyebiliyor. Bu alan 19