1 Ağustos 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 66

1 Ağustos 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 66

Bilgisayarlar Nükleer Reaktörlerin Güvenliğini Bozuyor mu? Almanya'da da Çernobil gibi bir nükleer felaketin meydana gelip gelmeyeceği sorusuna, uzmanlar, “bizde asla” şeklinde cevap veriyorlar. Almanya'dakiler, özellikle kılı kırk yararak geliştirilmiş güvenlik sistemi sayesinde, dünyanın en modern reaktörleri arasındalar. O halde “insani yanılgı” yerine, bilgisayar denetimi mi? Aslında durum, PM dergisinin Alman reaktörlerinde yaptığı araştırmada öğrendiği gibi, © kadar basit de değil. eaktördeki ısı, basınç, Işı- R ma, şalter konumları gibi tüm ölçüm değerlerini de- netliyorlar. Verileri uyarıcılar ara- cılığıyla, doğrudan çekirdek re- aktöründeki kimyasal ve süreçler- den elde ediyorlar. Bilgisayarlar, sürekli olarak, ikili formda (örne- 6ö Tehlike sinyalleri veren silüet: Gruündremmingen'de 160 metre yükseklikteki soğutma kuleleri, betonla kaplanmış iki reaktörden daha azametli. Nükleer reaktörün denetim odası: Kademe personeli, binlerce ölçüm değerini ve denetim lambalarını denetlemek ve değerlendirmek durumunda. En büyük riziko burada. gğin, vana açık/kapalı) 8000 uya- riyi ve 45000 benzeşik sinyali (ör- neğin, ısı değişmeleri) alıyorlar. Bu bilgisayarların çoğu, teknik açı- dan modası geçmiş süreç hesap- layıcı modeller. Birçoğu on yıldan uzun süredir çalışıyor. Federal Al- manya'da elektrik üretimi yapan 19 nükleer reaktörün güvenlikleri konusunda bu bilgisayarlar ikin- cil bir öneme sahip. Örneğin, Grundremmingen'deki teknisyen- ler, "bu bilgisayarların her biri atom reaktörünün işlemesini riske etmeksizin devre dışı kalabilir” di- yorlar. Görevleri bir atom reaktöründe meydana gelen her şeyi kayda geçirmek, tespit etmek ve işle- mekle kısıtlı olduğu sürece, diğer birçok normal işletmede de oldu- ğu gibi, bilgisayarların varlığı son derece yerinde. Fakat doğrudan güvenliğe ilişkin görevlerde, in- commodorre ae