1 Ağustos 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 34

1 Ağustos 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 34

çin bir inşaat şirketinin makine par- kında yapılan tamir, bakım-onarım, yenileme harcamalarının dağılımı bu- lunamasın? Neden çeşitli yaşlardaki araç gerecin bakımının ortalama tu- tarı bulunarak araçların hangi yaştan itibaren rantabl olmaktan çıktığı gö- rülmesin? Soruları uzatmaya gerek yok. Bun- lar ve benzeri bir sürü sorunun ceva- bı yaygın olarak kullanılmakta olan program teknolojilerinde yatıyor. Yukarda sıralamış olduğumuz so- rulardan her birinin cevabı farklı tür- den bir rapor gerektiriyor. Başka bir DA S C C = L D e A L el deyişle, bu soruların gerektirdikleri ra- porları genellettirmek, her birine uy- gun bir format bulmak mümkün de- ğil. Oysa muhasebe programlarının çoğu belli bir rapor formatı öngörü- lerek hazırlanıyor. Bu yüzden bir şir- ket özel olarak kendi taleplerine uyar- lanmış bir muhasebe programı istedi- Binde, yapabileceği tek şey, kullan- makta olduğu programı hazırlamış olan yazılım evine başvurup, ek bir ücret karşılığında programın kendi ge- EEEE L LA S g KH Ve? 34 MA L reklerine uyarlanmasını talep etmek oluyor. Bu durumda bile, kullanıcı ih- tiyacı olabilecek binlerce rapor türün- den yalnızca en önemlilerini ısmarla- makla yetinmek zorunda kalıyor. İşte Logo Muhasebenin en özgün yanı, kullanıcıya istediği raporu ve formatını tanımlama olanağını sağla- yan RAPORLAMA SİSTEMİ. Ra- porlama Sistemi aslında BASIC, FORTRAN, COBOL gibi dillerden temelde pek o kadar farklı olmayan bir programlama dili. Başlıca farklı- lığı çok kolay olması ve komutlarının Türkçe olması. L A e ma Di S Bildiğiniz gibi herhangi bir muha- sebe raporu satırlardan oluşur. İşte böyle bir raporu hazırlayacak Rapor-* lama Sistemi de temel birim olarak sa- tırları alıyor. Her satırdan nihai rapor- da yazılı olarak çıkması istenen açık- lama ile istenen bilgileri hesaplayacak Logo Rapor komutları yeralıyor. Bu komutlar her satırda çeşitli işlemlerin yapılmasını mümkün kılıyor. Ayrıca bir satırda bulunan bir sonucun baş- ka bir satırda yeniden hesaplanması ormmaodore gerekmiyor, çünkü bir satırda bulu- nan sonuçlar başka satırlarda da kul- lanılabiliyor. Bir iki örnek verelim: ARA komu- tuyla herhangi tek bir kalemin (hesa- bın) istenen herhangi iki tarih arasın- daki hareketlerinin toplamı bulunabi- lir. Ya da DURUM komutuyla her- hangi bir hesabın o andaki durumu öğrenilebilir. Ya da sözgelimi maliyet- ler karşılaştırılmak isteniyorsa, MİN ve MAZ komutları kullanılarak her bir kalemi maliyeti bir önceki ile kar- şılaştırılarak, en yüksek ve en düşük maliyetler bulunabilir. Bütün bunlar sırasında yazıları her komut yazıldıkça bir SYNTAX CHECK'ten (sözdizim kontrolü) ge- çer. Böylelikle yanlış yazılmış komut- ların anında düzeltilmesi mümkün olur. Bu şekilde kullanıcının özgün talep- lerine göre hazırlanan rapor bittiğin- de, tabii kaydedilerek saklanabilir, ilerde değişiklik gerektiğinde çağrıla- bilir, yeniden düzenlenebilir. Ayrıca hazırlanan raporun kâğıda dökümü alınabileceği gibi, bu özgün raporu hazırlamakta kullanılan *programın'- ın da dökümü alınabilir. Sonuç olarak kısaca şunu söylemek mümkün. Adı *muhasebe' programı olmasına karşın, Logo'nun hazırlamış olduğu muhasebe programı muhase- be kayıtlarını tutmanın yanında, proje planlamadan rantabilite ve fizibilite analizlerine ve çeşitli şirketlerin daha çok kendi özgün bünyelerinden kay- naklanan çeşitli taleplerine kadar çok çeşitli bir dizi işlevi yerine getirmekte kullanılabilecek çok yönlü bir prog- ram. L