1 Ağustos 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

1 Ağustos 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

Bilgisayar sonunda astronomi çalışmalarına da el attı. Saturn ve Saturn'ün ayı Rhea'yı gösteren bu çalışma James F. Blinn tarafından Cal Tech's Jet Propulsion laboratuarında NASA için Voyager uydusunun yörüngesi için hazırlandı. Yüzeyin boyanması ve küresel harita- lama tamamen bilgisayarla gerçekleştirildi. bi tutulur. Ortalanmamış resim, ör- neğin çizgi kalınlıklarının ölçülmesi- ni pfatikte imkansız kılacak denli bu- lanıkken, 256 kayıtla yapılan bir or- talamayla son derece keskin bir ya- pıt elde edilir. Resim temizleme ya da hazırlama konularında başka operasyonlar da vardır. Bunların çoğunda, geniş kar- şılaştırmalar ve bir resim noktasının komşu noktalarla aritmetik işlemlen- dirilmesi gereklidir. Bütün bunların saniyeler, hattâ saniyelerden de kısa, kabul edilebilir süreler içinde gerçek- leşebilmesi için, büyük hesaplama ka- pasitelerine ihtiyaç vardır. RESİM ÇÖZÜMLEMESİ Sayısallaştırılmış ve ön-işlemden geçirilmiş bir resim, bir hesaplayıcı tarafından otomatik olarak çözüm- lenebilir. Bu, iki değişik amaca yöne- lik olarak düzenlenebilir. Şekil tanın- ması içinde sadece, önceden belirli bir şeklin var olup olmadığı bilinmek is- tenir. Nicel resim çözümlemesindey- se, belirli yapılar da aranır ve bunlar daha sonra bir de ölçülür; yani resim- den parametreler çıkarılır. Şekil tanıma işinin ele aldığı prob- lemler, iş parçalarının otomatik ko- numlandırılması gibi nispeten basit görevlerden, kişilerin tanınması gibi henüz çözülmemiş problemlere kadar uzanır. Parmak izlerinin otomatik değerlendirilmesi bunların arasında bir yerdedir. Bu iş, bugün rutin ha- linde yapılabilenin sınırını oluştur- maktadır. İKİ PRENSİP Bir bilgisayar, şekilleri, iki yöntem- letanıyabilir. Ya, belirli bir şeklin, di- jital olarak hafızasında tuttuğu şab- Commodore lonunu, bir uyum buluncaya ya da diskalifiye edinceye dek öteler ve döndürür. Ya da şekli ve resmi, te- mel elemanlarına ayırır ve bunların sayısal dağılımından resimdeki kar- maşık yapılar hakkında sonuçlar çı- karır. Bu yöntem matematiksel çaba açısından savurgan olmakla birlikte, karmaşık şekillerde daha büyük bir hızla sonuca götürür. Nicel resim çözümlemelerinde ek bir ölçme ya da sayma adımı da var- dır. Sınai kalite kontrolünden verile- bilecek bir örnek, elektrikli traş ma- kinelerinin bıçaklarının üretilişidir. Bu bıçaklardaki deliklerin, biçim ve büyüklük açısından belirli bir tole- rans dahilinde kalması gerekir. Bun- ların otomatik olarak kontrol edilme- si, sınai resim çözümlemenin tipik bir görevidir. Burada gösterilen durum- da rester-elektron mikroskopu tecrü- beyle kritik olduğunu bildiğimiz yer-