1 Ağustos 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Ağustos 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

ciler birbirlerinden az ya da çok farklı iseler de, bunların gelişimleri benzer koşullar altında olmuştur: Genel ola- rak 4-bit'lik ve 8-bit'lik öncellerinin adım adım geliştirilmelerinden orta- ya çıkmışlardır. Intel 80386'nın sici- linin iç yapısı kendinden önceki 8- bit'liklerin izlerini taşımaktadır hâlâ. Ama yapımcılar 32-bit'lik ürünlerin tasarımında genellikle “Mainframe”'- lere ve mini bilgisayarlara yönelmek- tedirler. Birkaç yıl öncesine kadar bir mikro-işlemci için saniyede bir-iki yüz bin komut önemli bir başarı ola- rak görülürken, bugünün modern 32- bit'lik yongaları bu sayıyı aynı süre içinde üç ilâ dört milyon komuta çı- karmışlardır. Clipper-işlemci ise çok daha hızlıdır: Ortalama olarak sani- yede yaklaşık 30 milyon komuta ula- şabilmektedir ve bu hızı bir mini- bilgisayarla bile- örneğin VAX 8600 ile- sağlayabilmektedir. Ev bilgisayarları ile kişisel bilgisa- yarlar arasındaki sınırların neredey- se bütünüyle erimiş olması gibi, mo- dern 32-bit'lik bilgisayar ile minibil- gisayar arasında da kesin bir çizgi çe- kilmesi artık mümkün olmamakta- ır. Özellikle 32 bit-lik bilgisayarın mi- mari yapısı yeni bir eğilimi açığa vu- ruyor: Mikro-işlemci artık eskiden ol- duğu gibi doğrudan belleğe yönelme- mekte, MMU (Memory Management Unit-Bellek Yönetim Birimi) yoluy- la “gizil'”” bellek denilen bir belleğe el atmaktadır. Görünüşte aynı zamanda birçok görevi yerine getiren (Multitasking) ve kapsamları gitgide daha genişleyen programlar gizil bir bellek yönetimi- ni gerekli kılmaktadırlar. Bilgisaya- rın kapsamlı programları ve örneğin sabit bir disk gibi dışsal bir “yığın'” bellekte bulunan verileri çok hızlı ve oldukça zarif bir tarzda işleyebilme- si, ancak bu sayede mümkün olabil- mektedir. Her ne kadar aslında her bir küçük program ya da veri kesiti iş deposun- da yer almışsa da, kullanıcı bütün ve- rilerin dışsal bir bellekte değil de, bil- gisayarın içinde bulunduğu izlenimi- ne kapılmaktadır. Gizil belleğin bir başka ve üstün avantajı da şudur: Gizil bellek kar- maşık bir bilgisayar sistemine düzen getirmekte ve işletim açısından büyük bir güvence sağlamaktadır. Geleneksel bir bilgisayarda alışıla- geldiği üzere, mikro-işlemci adres ta- şıtı yoluyla belleği doğrudan yönlen- 19