1 Ağustos 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

1 Ağustos 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

Lucasfitm turajından son derece complex bir yöntemle hnazırlanmış simulasyonlu bir resim. Dağları ve gölü oluşturan fraktal program Loren Carpenter tarafından yazılmış. Rob Cook ise gökkuşağı ve benzeri detayları yaratmış. maktadır. Bu dilleri kullanabilen bilgisayar- lar genel olarak çok fazla veriye ma- ruz kaldıklarından, büyük bir gizil iş belleğine sahip olmak zorundadırlar. Ama yeni 32-bit'lik mikro-işlemciler sadece olağanüstü büyük bir belleğe yönelmekle kalmazlar, her türden ve- riye çabuk el atabilmek için özel ko- mutlar ve adresleme tarzları da barın- dırırlar. Yeni süper yongalar geleneksel program dillerini de 8-bit'lik ve 16- bit'lik öncellerinden çok daha iyi bir biçimde desteklerler. Klasik bilgisa- yarlar genel olarak yalnızca “basit”” ya da “yapılandırılmış”” veri tipleri- ni işlerler. Basit veri tipleri arasına normal olarak tam sayılı işlemler ya da Boole işlemleri girmektedir. On- lu (decimal) sayıların işlenmesi ve bit- alanlarının değiştirilmesi de bu grup- tandır. Diziler (Arrays), kayıtlar (Re- cords), desteler (Stacks) ve karakter zincirleri ise “yapılandırılmış” veri tipleri olarak adlandırılmaktadır. Oldukça farklı veri tiplerini zarif ve hızlı bir biçimde işleyebilmek için eskiden pek çok “cambazlıklar”' ya- pılması zorunlu oluyordu. Bugün artık kolayı var: Yeni 32-bit'- lik işlemcilerin sahip oldukları çok güçlü komutlar sayesinde “kompakt” derlemeler meydana getirebilmekte- dir. Özellikle aritmetikle ilgili olarak verim düzeyi yüksek Yardımcı-işlem- ciler hizmete sunulmuştur. Bunlar, hesaplamalarını seçime bağlı olarak basit (32 bit) ya da çifte duyarlıkta (64 bit) yapabilmektedirler. Asıl iş- lemci ile yardımcı işlemci arasındaki veri akışını çoğaltmak için her iki iş- lemciye de sıklıkla özel yönlendirme tertibatları yerleştirilmiştir. Bu terti- batlar sayesinde yongalar arasındaki bilgi aktarımı otomatikleştirilmiş ol- maktadır. Daha şimdiden biraz eskimiş olan 8-bit'lik bilgisayarlardaki standart iş- letim nasıl CP/M idiyse, MS-DOS da aynı konuma IBM-uyarlı 16-bit'lik bilgisayarlarda çok yaygın bir tarzda ulaşmış bulunuyor. Buna karşılık Unix ise -çok kullanıcılı (Multi- User)/çok iş düzenli (Multi-Tasking) bir işletim sistemi- 16-bit'lik ticari bil- gisayarların çoğunda büyük ölçüde tercih edilmektedir. Ve pek çok şey Unix'in yeni 32-bit'lik bilgisayarların standart işletim sistemi olabileceğine işaret ediyor. Buna karşın Microsoft firmasının da bugünlerde yeni bir işletim sistemini pazara sunacağı bilgisayar çevrelerin- ce ziyaret edilmekte. Gene de, 32-bit dünyasındaki ya- rışı Unix'in mi yoksa aynı şekilde çok kullanıcılı ve çok iş düzenli olacağı söylenen yeni MS-DOS”'un mu kaza- nacağını bugünden kestirmek pek mümkün görünmüyor.