1 Ağustos 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

1 Ağustos 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 18

LOYS NACHTMANN Çev.: Güven Savaş Kızıltan Yeni 32-bit'lik bilgisayarların pazarı fethetmelerinin önüne geçilemiyor. Mini ve süper bilgisayarlar dünyası- nın kendini kabul ettirmiş teknikle- rinin bu verimli bilgisayar kuşağı ile bütünleştirildikleri görülüyor. Kullanımı kolay olan bilgisayarla- rı talep eden kullanıcıların sayısı git- gide artıyor. O nedenle, donanım ve 4 yazılım yapımcılarının kendi ürünle- rine hem kullanışlı hem de bir ama- töre bile verim yeteneği yüksek bir bilgisayarla ilişki kurma imkânı sağ- layan bir biçim vermeye özen göster- melerinde şaşılacak bir şey olmasa ge- rek. Ne var ki, bugüne değin kulla- nıcıların taleplerini tam olarak kar- şılayabilecek bir işlem hızına sahip mini-işlemcilerin üretilmesi mümkün olmamıştır. Ama daha şimdiden ye- ni 32-bit'lik süper yongaların çarpıcı yetenekleriyle yeni bir bilgisayar ça- ğının yolunu açtıkları rahatlıkla söy- lenebilir. İlk mikro-yongaların ortaya çık- malarından bu yana (yaklaşık 15 yıl önce) birbirinden oldukça farklı üç mikro-işlemci kuşağı ön plana çık- mıştır: 4 bit'lik, 8-bit'lik ve 16-bit'lik mikro-işlemciler. Fakat on yılı aşkın bir süre için 8-bit'lik bilgisayarlar bu alana egemen olmuşlardır. Ta ki bun- dan yaklaşık beş yıl önce IBM-PC ve uyarlanabilir (compatible) bilgisayar- lar 16-bit'e geçişi uygun bir fiyatla mümkün kılıncaya kadar... Yarı iletken sanayi sektörünün mikro-işlemci yongalarının üretilme- sinde büyük ilerlemeler kaydettiği gö- rülmektedir: Birkaç yıl öncesine ka- dar bir silisyum levha üzerine ancak üç-beş bin transistör yerleştirme im- kânı vardı; bugünse bilgisayar tasa- rımcılarının hizmetine sunulan tekno- lojiler sayesinde bir tek minik yarı iletken yonga üzerine neredeyse ya- rım milyon transistör konulabilmek- tedir. Böylece, en yeni bilgisayar mi- marisini kullanmak da mümkün ola- bilmektedir: Olağanüstü hızlı ve ev- rensel kullanımlı 32-bit'lik mikro- işlemciler yalnızca yeni kullanım alanlarını açmış olmakla değil, ama aynı zamanda ucuz üretilmeleri bakı- mından da dikkati çekmektedirler. Bugünlerde dört ünlü yapımcı 32- bit'lik mikro-işlemci ürünlerini piya- saya sürüyorlar: Bunlar Intel'in 80386'sı; Motorola'nın 68020'si ve bundan iki misli daha verimli olan 68030'u; National Semiconductor'un 32032'si ve Fairchild'in yepyeni ve son derece hızlı Clipper-işlemci'sidir. Her ne kadar bütün mikro-işlem-