1 Ağustos 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

1 Ağustos 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

rak bu konuda da oldukça esnek ta- sarlanmış. Üzerinde, yaygın olarak kullanılan her türlü görüntü sinyali bırakılmış. Fakat bizim size tavsiye- miz, Commodore firmasının AMI- GA için özel olarak tasarladığı 1080 monitörden şaşmamanız. Yukarıda belirttiklerimizi takip ederek çalışabilen bir sisteme kavuş- tuk. Fakat, bazı olaylar hemen ken- dilerini eksiklik olarak hissettirecek- ler. Bunların başında, sadece 256 KByte ram ve tek disket sürücüsü- nün, grafik yoğunluklu, multitasking işlemlere yetmediği. Piyasada bulu- nan birçok yazılım, sadece 256 KByte belleği olan bir makinede çalışamı- yor. Örnek olarak, “Electronic Arts” firmasının “Deluxe Paint' programı- nın ekstra bellek olmadan çalışma- masını verebiliriz. AMIGA ile birlikte almanızı tav- siye edeceğimiz ilk çevresel ünite, 256 KByte'lık bellek genişleme kartı. Bu kart, aletin ön panelinde yeralan bir bölgeye yerleştiriliyor. Bu bölge, plastik bir kapağın arkasında yer al- dığından normalde görünmüyor. Aslında, tek disket sürücüsüyle bir- çok işlem yapılabilse de ikinci bir sü- rücünün eksikliği hemen hissediliyor. AMIGA'nın işletim sistemi disket ağırlıklı olduğu için, bazen o kadar çok disket değiştirme işlemi gereke- biliyor. Bunun başlıca nedeni, AMI- GA'nın birçok uygulama programla- rını disket üzerinden kullanması. Amiga DOS, istendiğinde bu komut- lara karşılık gelen programları (me- sela DIR, COPY) disketten yüklüyor ve çalıştırıyor. İşleri bittiğinde bu programlar bellekten siliniyor. Bu iş- lemleri hızlandırmak için bir kısım komutları RAM-DISK açarak bellek- 30 açılan bu kapakçık, mekaniğin ve ka- fanın disket yüzeyine ulaşmasına izin veriyor. Disketlerin yazmaya karşı korunması da ilginç bir şekilde ger- çekleşiyor. Disketlerin, arka taraftan bakıldığında, sol üst köşesinde bulu- nan küçük bir kanalcık içinde yuka- rı, aşağı hareket eden bir cisimcik sa- yesinde disketin yazmaya karşı koru- nup korunmayacağını belirliyorsu- nuz. Bu cisimcik yukarıda olursa dis- kete bir şey yazamıyorsunuz. Diske- te yazabilmek için bu cisimciği aşağı çekmeniz gerekiyor. AMIGĞGA 3.5 inch'lik disketleri çift taraflı ve çift yoğunluklu olarak kul- lanıyor. Böylece 880 KByte'lık bellek elde ediyor. Disketin her yüzünde 40 te saklayabilirsiniz. Fakat, böyle bir durumda belleğinizin azalmasını ka- bullenmişsiniz demektir. Yukarıdaki incelemeden sonuç olarak, ikinci de- recede önemli çevresel birim olarak ekstra disket sürücüsünü belirledik. DİSKET SÜRÜCÜLERİ AMIGA beraberinde 3.5 inch'lik floppy formatını getirdi. Bu minya- tür disketlerle yaptığımız bunca za- manlık çalışmadan sonra sadece bun- ların lehine bir şeyler söyleyebiliyo- ruz. Bu disketlerin dış kabı kalın plas- tikten oluşuyor. Böylece bu hassas ve kıymetli cisimciklerin mükemmel bir koruması sağlanıyor. Bu durumun getirdiği başka bir avantaj da, diske- tin üzerindeki kayıt yoğunluğunun 5.25 inch'lik disketlere göre çok da- ha fazla olması. Plastik kabın üzerin- de küçük metal bir kapakçık bulunu- yor. Bu kapakçık normalde kapalı ol- duğu için disketin kendisi korumada oluyor. Sadece sürücüye girdiğinde track (iz) yer alıyor. Her bir track üzerinde 22 sector'lük bölge açılıyor. AMIGA'da her bir sektör (sector) 512 Byte'lik bilgiye karşılık geliyor. AMIGA'nın disket erişimleri olduk- ça hızlı gerçekleşiyor. Bunun başlıca nedeni, sistemde yer alan 23 DMA kanalından birinin disket işlemlerine ayrılmış olması. Böylece, bellek ile disket arasında doğrudan bilgi trans- feri mümkün oluyor. Sürücülerin hı- zını ölçmek için yaptığımız bir testin sonucu oldukça etkileyici idi. Sistem 880 KByte'lık bir disketi, bir diğeri- ne birbuçuk dakika kadar bir zaman- da kopya etti. Basit bir hesaplama, saniyede 20 KByte'lık bir hıza erişil- diğini gösterir. Gerçek veri transfer hızı kopya işleminde elde edilenden daha yüksek. Çünkü, kopyalama iş- leminden önce kopya disketi format- lanıyor. Kopya zamanının oldukça büyük bir kısmı da okuyucu kafanın hareketlerine gidiyor. Genel olarak vardığımız sonuç, disket sürücüsünün