1 Ocak 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Ocak 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

EĞİTİM ENGELLERİNE SON Kolej derslerine elektronik olarak katılma -modem ve bilgisayar aracı- -lığıyla- konusu üzerinde daha önce- den de durulmuştu. Bu konudaki hiz- metlerden birisi de Elektronik üniver- site, Bu ağa Commodore bilgisayar- larının yardımıyla katılarak, öğren- ciler hiç derse girmeleri gerekmeden üniversite bitirebiliyorlar. Böyle bir sistem özürlü öğrenciler için büyük bir kolaylık olabilir. Neyse ki her geçen gün özürlülerin dezavantajlarını, özellikle bilgisayar yardımıyla azaltmaya yönelik, yeni ağlar ve kuruluşlar ortaya çıkıyor. Özürlülere yardım amaçlı bu kuru- luşların en kararlılarından birisi (Açı- ğı Kapama) adını taşıyor. Kurucusu Bud Hagen ilk angıçta amacının işitme özürlü oğluna yardımcı olabil- mek gibi kişisel bir amaç olduğunu söylüyor. O zamandan beri örgütlen- meleri yayılarak binlerce özürlü insa- na ulaşmış. Özürlüler topluluğunu desteklemek ve bilgilendirmek ama- cını güden iki aylık bir gazete yayın- lamanın yanı sıra, kuruluş bilgisayar- ların gücünü onlardan en çok yarar sağlayabileceklerin hizmetine sunma- yı amaçlayan atölyeleri de destekli- yor. Buralarda yeni sahiplerine bilgi- sayarları tanıtmaktan, “*mikro bilgi- sayarların nörolojik sorunları olan hastaların rehabilitasyonlarında kul- lanılması”” gibi özelleşmiş konulara kadar çeşitli işlerin üzerinde durulu- yo r. Bu konuya eğilen daha başka ku- ruluşlar da var. R.E.A.C.H. (Reha- bilitation, Education and Advocacy For Citizens with Handicaps) ve C- CAD (Center for Computer Assistan- ce to the disabled) bu yakınlarda, özellikle bilgisayar yardımıyla özür- lülere yardım edebilmek için güçleri- ni birleştirdiler. Gönüllülerden oluşan sınırlı bir kadroyla, bu kuruluşlar, en çok gereksinmesi olanlara bilgisayar- lar, özel yazılımlar ve özel amaçlara yönelik olarak değiştirilmiş araçlar dağıttılar. Onların haber broşürü Di- rect Link, bilgisayarların özürleri gi- dermekte en iyi nasıl kullanılabilece- ğini öğrenmek isteyen kişi ve kuruluş- lara sesleniyor. Aynı amaçla yayınlanan diğer bir broşür de Disability News-Letter. Editör Garry Harren yayınını “*ken- dim gibi özürlü bilgisayar kullanıcı- ları için bir çeşit mini gazete"' diye ta- nımlıyor. Gazete GEOS 2.0 kullanı- larak tamamıyla C-64 tarafından üre- tilmiş. MUTLU SON Grady Beard için, kişisel bilgisaya- rı ve modemi onu diğer insanlarla eşit hale getiren bir araç olmuş. Bugün işini başarıyla tekerlekli sandalyesin- den yürütüyor. Şirketi, küçük bir üc- ret karşılığında, Maddi desteğe ihti- yacı olan öğrencilere burs veren ku- ruluş ve vakıfları tespit ediyor. New Jersey'deki bir servis aracılığıyla 4 milyar dolar kadar bir burs fonuna ulaşabiliyor. Bir Saygon hastanesin- de yatan acılar içinde bir askerin, ba- şarılı ve bağımsız bir iş adamına dö- nüşmesi uzun zaman alan ve acılarla dolu bir süreç olmuş. Ama bugün Be- ard dört çocuğuyla mutlu bir yaşam sürüyor ve yalnızca kendi ailesine bakmakla kalmayıp, başkalarına da yardımcı olabilmenin huzurunu du- yuyor. Bilgisayar ve onu özürlülerin hizmetine sunan kuruluş ve kişilerin iş birliğiyle “sakat'" kelimesi yavaş yavaş silinebilecek. > F Yi ömA ll —_Au—qı_%, ITROGRAMCILARA BİR ÇAĞRI Bu konuda araştırma yaparken en çok canımı sıkan konu özürlü ve en- gelli bilgisayar kullanıcılarının Ya IBM ya da Apple kullanmak zorun- da kalmaları oldu. Bunun nedeni de özürlüler için gereken özel yazılımla- rın Commodore için değil bu sistem- ler için üretilmesi. Bu si de çok pahalı olduğu için herkerin edinmesi o kadar kolay olmuyor. Eğer Com- modore programcıları bu konuya bi- Commodore bilgisayarları esnek, güçlü ve ucuz olduğu için bu alanda çok rahat bir şekilde kullanılabilirler. Yalnız bu türden programlar yazılır- ken, dikkat edilmesi gereken konu kullanıcıların tam olarak neye gerek- sinimi olduğunu kesin olarak sapta- maktır Bilgisayarlar özürlülerin tüm so- runlarını kökünden çözebilecek bü- yülü değnekler değiller ama en azın- onların normal ve üretken bir ya- şam sürmelerini engelleyen sorunla- rı hafifletebilirler.