1 Ocak 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 58

1 Ocak 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 58

rilmesi demektir. Genellikle bir ülkede ihtilal olunca zıt görüş- lü bir hükümet başa geçer ama bu her zaman böyle ol- mak zorunda değildir. Örne- ğin Doğu Bloku'nda ne olursa olsun hükümet görüşü değiş- mez. Sanırım güncel olayların verdiği heyecanla buna itiraz edeceksiniz. Ama sözkonusu ülkelerin hâlâ Varşova Paktı üyesi ülkeler olmaları bu dev- letlerin aslında pek fazla de- gişmediklerini gösteren çok kuvvetli bir gerçektir. Eğer hâ- lâ karşı görüşteyseniz bunun sadece BOP 1990 oyununda olduğunu varsayın. Eğer ihtilal sonucu düşman bir hü- kümet devrildiyse rakibiniz pu- an kaybeder sizse puan kaza- nırsınız. B- Coup D'Etat (hükümet dev- rilmesi): Bu Fransızca asıllı bir kelimedir. İhtilalden farkı hükü- metin ekonomik sıkıntılar sonu- cu devrilmesidir. C- Finlandization (Türkçe kar- şılığı yok): Hükümet görüşünün değişmesinin bir başka türü- 58 dür. Bu kelime Finlandiya'nın savaş tecrübesi sonucu ortaya çıkmıştır. İl. Dünya Savaşı bitti- ğinde Finlandiya Nazi Alman- ya'sının bir müttefikiydi. Ama Sovyetler Avrupa'daki "“daha büyük balığın” peşinde olduk- larından Finlandiya işgal edil- medi. Ve hiçbir batılı kuvvet bir Nazi müttefikine arka çık- madı. Sonunda Finlandiya diplomatik olarak izole olmuş- tu. Daha sonra Sovyetler bura- yı işgale etmeye gerek görme- diler. Çünkü Finlandiya'nın hiç dostu yoktu ve çok güçlü bir düşmanın gölgesindeydi. Ve kendisini düşmanına sevdir- mek için onun İstediği gibi davranmaya başladı. Finlan- diya aslında tarafsız bir ülke ol- duğu halde çok kuvvetli Sov- yet Rusya etkisi altındadır. İşte bir hükümetin bir süper güç- ten korkup onun görüşünü be- nimsemesine Finlandization denir. Bu durumda görüşü be- nimsenen süper güç puan ka- zanır. 3- Prestige Value (prestij de- geri): Dünya'da her ülkenin prestiji farklıdır ve bu değer bir sayıyla ifade edilir. Örneğin Türkiye'nin prestiji 112'dir. Bu çok prestijden biraz azdır ya- ni Türkiye uluslararası platform- da 2. grup devletler arasında yer almaktadır. O ülkeyle ara- nızdaki İlişkilerinize göre o Ül- kenin sahip olduğu prestij pu- anının belirli bir yüzdesi sizin hanenize yazılır. Örneğin Tür- kiye USA ile dost ilişkiler içinde olan bir devlettir. Ve USA'nın Türkiye üzerindeki prestij de- ğeri 52'dir. Ama USSR ve Türki- ye arasında ilişkiler soğuktur. Bu nedenle USSR'nin Türkiye üzerindeki prestiji -43'tür. İran her iki süper güce de düş- mandır ve her iki süper gücün de İran üstünde prestiji nega- tiftir. 4- İnsürgeney (asilik): Bir memlekette rejime düşman ki- şiler beslenirse bunlar terörist olurlar. Teröristler beslenirse gerilla olurlar. Gerillalar da beslenirse asi olurlar ve asiler beslenirse hükümeti devirip ih- tilal yaparlar. Bir devlette iç ka- rışıklık terörizmle başlar ve en- gellenemezse İç savaşa dö- nüşür. Terörizm dost hükümet- ler için çok tehlikelidir. Böyle hükümetlere askeri ve ekono- mik yardım yapmak gerekir. Ancak düşman hükümetleri sarsmak İçin o ülkedeki terö- ristleri beslemelisiniz. 5- Coup D'Etat: Bu o ülkede hükümetin devrilme olasılığını bildirir. Hükümetin devrilme- mesi İçin ekonomik yardıma ihtiyacı vardır. 6- Finland - USA Finland - USSR: Bu iki seçe- nek ile ülkelerin USA veya USSR