1 Ocak 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 59

1 Ocak 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 59

görüşünü benimsemelerinin olasılığını belirtir. 7- Counitrles at War (savaş halindeki ülkeler) Relations (İlişkiler): Ekranda- ki bir devletin üzerine polinter'i götürüp mouse sol tuşuna bastıktan sonra o devletin İliş- kileriyle ilgili bilgileri bu pull- down menüden İnceleyebili- TİZ. 1- Diplomatic Relationships (diplomatik ilişkiler): Seçtiğimiz devletin diğer devletlerle ilişki- lerini görebiliriz. 2- Military Ald (askeri yar- dım): Relations menüsünün so- nunda “Golng in” (giren) ve “Golng out” (çıkan) ad altında ayrı bir menü vardır. Eğer gire- ni seçtiyseniz askeri yardım se- çeneği İle o devlete yapılan askeri yardımı öğrenirsiniz. Yok eğer çıkanı seçtiyseniz askeri yardım seçeneğiyle o devletin yaptığı askeri yardımı görürsü- NüZz. 3- Ald to İnsurgents (asilere yardım): Burada da giren ve- ya çıkanı seçmenize göre o memleketteki asilere yapılan yardımı ya da o memleketin başka ülkelerdeki asilere yap- tığı yardımı görüyorsunuz. 4- İnterventlons for Göverm- ment (hükümete müdahale): O devletin hükümetine yardım için gönderilen veya o devle- tin başka hükümetlere yardım için yolladığı askeri personel sayısını öğrenebilirsiniz. 5- Interventions for Rebels (asilere müdahale): BOP 1990'da bir ülkeye savaş aç- mak yerine daha nazik bir İfa- de kullanılmaktadır. Aslında bu ifade Dünya devletleri tara- fından benimsenmiştir ve an- lamı düpedüz savaş açmaktır. Oysa bunun yerine asilere mü- dahale etmek ifadesi kullanı- lır. Burada o devletteki asilere katılmak üzere yollanan veya o devletin başka ülkelerdeki asilere katılmak üzere yolladı- ği askeri personel miktarını gö- rebilirsiniz. 6- Economic Ald (ekonomik yardım): Buradan o memleke- te giren veya o memleketten giden ekonomik yardım mikta- rını anlarız. 7- Destabilization (sağlamlı- ğı bozma): Bu memlekette eğer CİA veya KGB hükümete karşı faaliyetlerde bulunuyorsa bu faaliyetlerin derecesini an- layabiliriz. 8- Treaties (antlaşmalar): Bu seçenekle o memleketin anİ- laşmalarını öğreniyoruz. Örne- ğin Türkiye'nin USA ve USSR anit- laşmalarına bakacak olursak Türkiye ve USA'nın konvansiyo- nel savunma antlaşması İmza- lamış olduklarını görürüz. Oy- sa Türkiye ve USSR arasındaki ilişkiler sadece diplomatik iliş- kilerden ibarettir. 9- Diplomatik Pressure (dip- lomatik baskı): Sözkonusu olan memlekete uygulanan diplo- matik baskı derecesini göste- rir. Kınama gibi çok basit ve bir şey İfade etmeyen bir derece- den başlayan diplomatik bas- kılar içinde bir donanma ha- rekâtının da bulunduğu diplo- matic offensive yani diploma- tik saldırıya kadar varabilir. Bu- nun en güzel örneği USA'Nnın te- rörist aktiviteleri destekleyen Libya'yı bombalamasıdır. 10- Trade Policy (ticaret poli- tikası): Bu memlekete karşı sü- per güçler tarafından uygula- nan ticaret politikasını gösterir. Yardım edici, kayırıcı ticaret politikasından ambargoya ka- dar çeşitli durumlar mümkün- Ür. 141- At War With (İle savaş ha- linde): O memleketin kiminle savaş halinde olduğunu görü- TÜZ. Balance of Power 1990'ın açıklamasına gelecek ay de- vam edeceğiz. 59