2 Şubat 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

2 Şubat 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

2 Şubat 1938 CUMHURtYET Sümer Bank dört fabrika daha kuracak 1939 yılı başında ikmal edilecek olan birinci beş senelik endüstri plânı için 56 milyon lira sarfedildi iki yeni fabrika açılırken Altın satısı Altın üzerine muamele yapanlar defterlerini Murahhasımız Necmedimzalatıyorlar din Sadak, noktai nazaAltm ticaretinin murakabesi hakkındaki kararname dolayısile kuyumcular, rımızı izah etti altın alım ve satımile meşgul olanlar kambiyo murakabe heyetine müracaat ederek defterlerini imza ettirmeğe başlamışlardır. Bir taraftan da kuyumcular, dişçiler ve altm üzerine muamele yapanlar bu hususta malumat edinmektedirler. Yeni şekle göre, sikke halindeki altınlar, yalnız Maliye Vekâletinin göster diği beş banka tarafından alınıp satılabilecektir. Hurda halinde veya işlenmiş şekildeki altmlarm alım ve satımı serbesttir. Fakat bu işi mutad meslek ve kazanc vasıtası ittihaz edenlerle sikke halinde altm alım ve satımile meşgul olan bankalar bu alış ve satışlannı deftere kaydedeceklerdir. Kambiyo murakabe heyeti istediği zaman istediği şekilde bu defterleri murakabe edebilecektir. Milletler Cemiyeti paktının ıslahı Ulu Onder Bursada Atatürk bütün mülhakatta ve şehirde coşkun tezahüratla selâmlandı miş îekilde tenvir edilmişti. Muazzara fener alayı yapıldı. Binlerce halk büyük tezahüratla Çelikpalasm önünde topla narak Ulu Öndere bağlılıklannı ve sev gilerini iblâğ etmiştir. * Sümer Bankın yeni baştan yaptırdığı Bakırköy Bez fabrikasımn tayyareden görünüşü Gemlikte Sunğipek ve Bursada Me kloridrik, 1000 ton mayi klor, 2700 ton rinos fabrikalannın açılması münasebe klorkak elde edilecektir. Bu fabrika se tile Ulus refikimiz, Sümer Bank fabrika nede 10,000 ton kömür yakacaktır ve Iarı başlığı altında Sümer Bankın kur 1,500,000 liraya mal olacaktır. İkinci hamızı kibrit fabrikası ham madduğu ve işlettiği devlet fabrikalan hak kmda bir tetkik neşretmiştir. Refikimiz de olarak 4500 ton pint sarfedecektir. bu münasebetle iki yeni fabrikamız açı Bu fabrika seneds 7300 ton hamızı kibIırken dört yeni fabrika daha açılaca rit istihsal edecek ve 86 ışçi kullanacaktır. Keramik fabrikası ise 150 işçi çalış ğını müjdelemektedir. tırarak senede 700,000 kilo porsölen 1 Sıvas çimento fabrikası imal edecektir. 2 Erzurum iplik fabrikası Sümer Bankın kurduğu fabrikalar ati3 Çelik ve boru fabrikası deki fiatlara mal olmuştur: 4 Hamızı azot fabrikası Bu fabrikalar, beş senelık birinci en Kayseri bez fabrikası : 8,000,000 lira : 3,500,000 » düstri programına ilâveten Sümer Ban Ereğli bez fabrikası r 6,500,000 » ka verilen yeni vazifelerdir. Bunlardan Nazilli basma » : 3,500,000 » Sıvasta kurulacak olan çimento fabrikası Merinos fabrikası : 3,800,000 » 70,000 ton çimento imal edecektir. 250 Kâğıd fabrikası : 1,800,000 » işçi ile çalışacak olan fabrika 1 15,000 Gemlik fabrikası Kurulmakta olan fabrikalar da şu fiton kalker ve alçıtaşı istihlâk edecektir. Erzısrum iplik fabrikasımn iğ sayısı atlara mal olacaktır: 10,000 dir. Bir ekiple çalışırsa 154, iki Malatya bez fabrikası : 3.500,000 lira ekiple çalı^tığı takdirde 301 işçi kullana İkinci kâğıd fabrikası : 2,000,000 » : 1,500,000 » caktır. Senede 850,000 kilo iplik istihsal Sellüloz fabrikası :22,0O0,0OO » edecektir. Fabrika icabında bir misli da Karabük fabrikası Sümer Bankın birinci ve beş yıllık enha büyütülebilecek bir şekilde kurulacak düstri plânı için harcadığı ve harcamakve 1,200.000 liraya mal olacaktır. Azot fabrikasına gelince, senede 5000 ta olduğu para 56,000,000 liradır. Yeni ton karpit istihsal ^dilmek üzere kurul fabrikalar için sarfedeceği para bu mikmaktadır. Bu karpitten istihsal edilebile tara dahil değildir. Bankanın millî ekocek maddele şunlardır: 2000 ton karpit, nomiye yaptığı sermaye yardımları da 3200 ton hamızı azot, "200 ton ammoni r aynca 30 milyon Iirayı bulmaktadır. Beş yıllık birinci program, 1939 senesi urn nitrat Azot fabrikasının kurulması için 2,740,000 lira kadr bir para sar başlarmda ikmal edilmiş olacaktır. Sümer Bank fabrikalannın satışlan da fedilecektir. artmaktadır. Fabrikalann umumî satış Refikimiz, çelik ve boru fabrikası için ları 1936 da 1935 yılma nazaran, yüz izahat vermemektedir. Bu dört fabrikadan başka beş senelik de 40, 62 artmıştır. Bu umumî satışların plâna girmiş olup henüz knrulmamış üç bir kısmı piyasaya, bir kısmı da devletefabrika daha vardır. Bunlar da şunlar dir. Piyasa satışlan çok büyük bir artma göstermektedir. 1936 da devlete olan sadır: tsların bir sene evvelsine nazaran yüzde 1 Klor ve Sud kostik fabrikası 2 Hamızı kibrit ve süper fosfat 44,23 düşmesine mukabil piyasa satış ları yüzde 168,73 artmıştır. fabrikası Beş senelik plânın şimdiye kadar tat3 Keramik fabrikası bik edilen kısımlan sayesinde devlet fabKlor ve su d kcstik fabrikası senede 2290 ton sud kostik, 2000 ton klor istih rikalarında 13,347 yurddaşa iş bulun sal edecektir. Klordan 1000 ton asid mustur. Halkı aldatmak istiyenler Ankara 1 (Telefonla) Altm alım ve satımile meşgul olacak bankalar tesbit edilmiş olduğundan altın satmak isti yenlerin ancak bu bankalara müracaatlerinin kendi menfaatleri iktizasından olduğunu alâkadarlar tavsiye etmektedir. Zira bir takım eşhasm halkm saf fetinden istifade ederek telkinler yapmak ve kendilerini aldatmak suretile ötede beride gizli olarak ve değer pahasından noksan fiatlarla altm satm al dıkları tesbit edilmiştir. Hatay davamız üzerinde hakikî anlaşmaya doğru IBatmakaleden devam] lifinde bulundu. Tereddüdsüz kabul ettik. Elbette ba?ka türlü yapamıyacak olan ve bununla beraber doğruyu iltizamile kalblerimizi kazanan Cemiyetin verdiği karar ne idi? Franklin Bouillon ahidnamesindeki ırkî ve millî Türk hakları esasmdaki hususî Hatay rejiminin, bu bölge için istiklâl demek olduğu tabir ve ifadesi değil mi? Milletler Cemiyetine gitmeden bunun böyle olduğunu Fransa bilmiyor muydu? Konseyin Fransaca da sevîncle kabul olunan ilk 29 mayıs 1937 kararlarından sonra ortada hiçbir ihtilâf sebebi kalmamak lâzım gelirken Fransız müstemleke memurlannın Hatay intihablannı hakikate aykın yollardan istedikleri neticeye götürmek için binbir entrikalı gayrete germi verdiklerine hayretle şahid olduk. Konseyi temsilen Hataya giden ihzarî komisyonu yanlış istikametlere sürükliyen bu çalışmalara karşı ilk iş olarak ancak gene Konseye şikâyet edebilirdik. Bunu yaptık, Allah razı olsun, Konsey tekrar doğru yolun bulunması ve yapılan hataların düzeltilmesi için karar verdi. Konseye teşekkür etmekle beraber bu vaziyette en ehemmiyetli noktanın Fransa tarafından bu defa da gösterilen ve artık bu defa ciddî olacağmı sandığımız, itilâfperverlikte toplandığmı olanca açıklığile beyan ederiz, ve temenni ederiz ki Fransanın doğru yolu kabulü bu defa olsun hakikaten ciddiyetle tecelli etsin. Hatayda tesis olunacak yeni rejimin Ankara ahidnamesinden itibaren bütün Fransız taahhüdlerile ırkî ve millî Türk haklan esasında bir istiklâl olacağı çok iyi bilinmek lâzımdır. Bu kayıd ve şartla Hataym ırk ve din farkı olmaksızm bütün ahalisine emniyet ve saadetin azamisi temin olunmalıdır, ve bu teminin baş şartı da yalnız ve yalnız ödediğimiz şart dahilinde tahakkuk edecek Hatay istiklâlidir. Bu ise ancak Fransanın hiçbir gizli fikir ve emel taşımaksızın evvelâ ahde ve hakka, saniyen de Türk dostluğuna kıymet vermesile olabilir. Umudumuz çok kuvvetlidir ki Fransa bundan sonra artık böyle hareket edecektir. Onun içindir ki Konseyin son karannı Hatay işinde artık hakikî bir anlaşmanın sağlam temeli sayıyoruz. m IBastarafı 1 inci sahifede) lerini hasretle selâmlamışlardır . Atatürk dogruca Sunğipek fabrikasmı [Başîaratı 1 inci sahifede] şereflendirmiştir. Fabrika bayraklarla Komitenin bu sabahki içtimamda Türsüslenmişti. Büyük Onder, fabrikanın kiye namına söz alan murahhasımız Necdefterine : meddin Sadak şu beyanatta bulundu: «Sümer Bank fabrikasım ziya • « Kamutayın bu içtima devresini aretten duyduğum bahtiyarlık bü çarken Şefimiz Atatürk şunu demişti: «Milletler Cemiuetinin geçirmekte oU yüktür. Millet için kutlu olmasım duğu çet'm safhalarda, Camhuriıjet hüku dilerim.» meti, bu arsıulusal kuruma olan bağlılı cümlelerini yazmışlardır. ğmı her sahada göstermek suretile, sulh Atatürk ve maiyetlerinde bulunanlaı idealine en uygun yoldan aynlmamıshr.» müteakıben Bursaya müteveccihen ha Diğer taraftan Başvekil Celâl Ba reket etmişlerdir. Atatürkün ziyaretindan yaı da Kamutaydaki beyanatında şunlan sonra aynca bir küşad resmi yapılmasına söylemişti: lüzum görülmemiş ve Sunğipek fabrikası «Miletler Cemiuetine bağlıhk haricî bugünden itibaren işlemeye açılmıştır. siyasetimizin ayni zamanda mesnedlerinBursada den ve iabu icablanndan binni teşkil e Ulu Önder saat 16,10 da Bursayı şeder. Bu arsıulusal büyük müessesenin ken reflendirmişlerdir. Atatürkü kars.ılamak dinden beklenen gauderi temin edebil • için günlerdenberi hazırlanan Bursa halmesi, zamana intibak etmesi geçirilen kı Cumhuriyet meydanında mahşerî bir tecrübelerden lâzım gelen praiik netice kalabalık halinde toplanmıştı. Atatürk leri çıkarmasile mümkün olabilir. Hü • şehir hududuna girer girmez toplar atılkCımetimiz bu yolda sarfedilecek mesaiui mağa ve fabrikalann düdükleri ötmeğe clmden geldiği kadar teshil etmeğe £ah başladı. Cumhurreisimizin otomobili dogşacaktır.» ruca Cumhuriyet meydanına dahil oldu Bu iki beyanat Türkiyenin Milletler ve Ulu §ef otomobilden indiler. Cemiyetine bağlılığını açıkça gösterir. Vali Şefik Soyer, Orgeneral FahredGene bu beyanat, memleketimin ıslahat din Altay, Korgeneral Sabit, Parti, hüfikrine muarız olmadığını da tebarüz et kumet erkânı ve diğer rical Büyük Sefi tirir. Bilâkis memleketim bu ıslahatı te takib ediyorlardı. Atatürk, burada selâm menni eder. Fakat hükumetimin mütale resmini ifa eden askerî kıtaatı teftiş et asma göre, sakatlık, imkân derecesinde tikten sonra halkm ve mekteblilerin gö tamam bir vesika olan paktın kendisinde rülmemiş tezahuratı arasmda yürüyerek mündemiç değildir. Ahvale uydurulması sinema binası önüne kadar geldiler. O icab eden cihet usuller ve tatbik tarzları rada açık bir otomobile binerek halkın dır. sürekli alkışlan ve «yaşa» sesleri ara Müzakerelerimizin esaslı mevzuu ha smda ikametlerine tahsis edilen Çelıkpalini alan 16 ncı maddeye gelince, bu lasa gittiler. maddenin tatbikına aid kararlann bizzat Halkevinin çayı Asamble tarafından alınması lüzumunu Saat 17 de İktısad Vekili yanında anlarız. Keza, bu hususta izhar olunan Sümerbank Umum Müdürü Nurullah endişeleri de anlıyoruz. Fakat anlamakta müşkülât çektiğimiz. nokta, kollektif ta Esad, Ziraat Bankası Umum Müdürü ahhüdlerin bir cüzünü teşkil eden ve bi Kemal Zaim olduğu halde Ticaret Odanaenaleyh bizzat o kollektif camianın bir smda tüccarların içtimaında bulundu, hareketile tadil edilebilecek olan taah vaki temennileri dinledi. Saat 18 de de Bursa Halkevi tara hüdlerden bir taraflı beyanatla bir kimfından Halkevi binasında büyüklerimiz senin kurtulabileceğidir. Biz bunu daima böyle anladık. Hepimiz ve kendi hesa şerefine bir çay ziyafeti tertib olundu. bımıza olmak üzere biz daima ıslah im Çayda Başvekil, Dahiliye ve Nafıa Vekânlannı ve tarzlarını müştereken müna killeri bulundular. Halkevi orkestrası takaşa ve tetkike taraftanz. Bununla be rafından bir konser verildi. Başvekil Cefaaliyeti raber, müessir olabilmesi için sükun ve lâl Bayar, Bursa Halkevinin hakkında izahat aldı ve bazı direktifler huzur içinde girişilmesi icab eden bu nevi bir tetkik bugünkü şartlar dahilinde za verdi. Başvekil ve Vekiller saat'on do manm hakikaten münasib olup olmadı kuza doğru Çelikpalasa döndüler. ğını teemmül etmekten kendimizi alamıyoruz. Bizim önümüzde daha müstacel bir vazife vardır ki o da hepimizin gerek müessese dahilinde, gerek müessese haricinde bütün gayretlerimizi sarfederek milletler arasmda aralarında iyi geçim ve anlaşmayı idame etmeğe ve onları muanz cephelere ayırmak değil bilâkis muhtelif grupları günün birinde birleşmiş veya hiç değilse ahenkli bir teşriki mesai ile bir birlerine bağlanmış görmek ümidile ya kınlaştırmağa çalışmaktır.» m Atatürkün Bursalılara iltifatt yüksek Büyük Şef üç defa otelin balkonuna çıkarak halkı selâmlamak suretile bu coşkun tezahürata mukabelede bulun muşlardır. Reisicumhurumuzun Başya » veri Celâl Öner halka hitab ederek şu sözleri söylemiştir : « Ben Alatürkün Başyaveriuim. Ataiürk gösterdiginiz sevgi ve saugıdan dolauı çok memnun kalddar. A/emnuniyet ve teşekkürlerinin size iblâğına bent memur ettiler. Aynt zamanda rahahız olmamantzı arzu ettikler'mi de size söyle' mekliğimi emir buyurdular. Lutfen isti rahat edinlz.» Başyaverin bu sözlerini deh?etli bir alkış tufanı takib etmiş ve halk «biz rahatsız olmayız. Siz var olunuz!» diye bağırmıştır. Halk kütlesi bir müddet daha tezahürata devam ettikten sonra Cumhuriyet marşını söyliyerek yavaş yavaj dağılmağa başlamıştır. Halkm Çelikpalas önündeki hududsuz tezahuratından fevkalâde mütehassis olan Cumhurreisimiz Bursa Valisi $ei'\k Soyeri nezdlerine çağırarak duygulanm su veciz sözlerle hulâsa etmişlerdir: « Halkm bana karşı gösterdiği bu ilgiden fevkalâde mütehassis oldum. Inkılâbın ilk günlerinin heyecanını tekrar yasadım.» Bursa Valisinin vaki istirhamı üzerine Atatürk Bursalılann misafiri olarak bu rada kalmağı kabul buyurduklannı teb şir buyurmuşlardır. Büyük §efin sözleri ve müjdesi derhal hoparlörlerle halka bildirilmiş ve yeniden coşkun tezahürata vesile olmuşrur. Bugün yapılacak merasim Yarın «bugün» öğleden sonra Bursa Merinos fabrikası büyük merasimle açı lacaktır. Atatürk bu merasimi yüksek huzurlarile şereflendireceklerdir. Mera simde Başvekil, diğer Vekiller, meb'uslar, banka müdürleri de hazır bulunacaklardır. Bu akşam verilecek olan suvare yann akşama tehir edilmiştir. Aynca bir fener alayı yapılması da mukarrerdir. Gece yapılan tezahürat Lâtif Erenel Gece, Bursa, şimdiye kadar görülme Londra heyecan ve IBaştarafı 1 inci tahıfede} olan Edymson adındaki îngiliz vapurunun torpillenmiş olduğunu teyid etmektedir. Ademi müdahale komitesi tarafından tayin edilmiş olan İsveçli tarassut zabitile İngiliz kaptanı ve karısının, diğer bir zabitin, ikinci çarkçının ve mürettebattan yedi kişinin kaybolduklan tasrih edil mektedir. (a.a.) asabiyet içinde 16 ncı maddenin müzakeresi bitti idiler. Her ikisi de Cebelüttarıkta doğ muşlardı. Bu felâket neticesinde ölmüş olan îsveçli müşahidin ismi de Charles Larssondur. Barselon bombardımanında zavallı çocuklar ölen Londrada heyecan Londra 1 (Hususî) îspanya su larında meçhul bir tahtelbahir tarafından bir İngiliz ticaret gemisinin batınlması İngilterede büyük bir heyecan ve asabi yet tevlid etmiştir. Salâhiyettar mehafil de temin edildiğine göre, İngiliz hüku meti Nyon anlaşmasmdan sonra Akde nizde ilk defa olarak bir İngiliz gemisinin hücuma uğramasına büyük bir ehemmiyet atfetmektedir. Şiddetli bir teşebbüs geçmesi beklenmektedir. Harbiye Nazın M. Duff Cooper Avam kamarasmda bu mesele hakk>nda beyanatta bulunarak, korsanlığa karşı mücadele etmek üzere Akdenizdeki tn giliz donanmasının takviyesine karar verildiğini bildirmiştir. Tahtelbahir aranıyor Diğer taraftan Bahrıye Nezareti tahtelbahri aramak üzere 4 muhribi vak'a mahalline göndermiştir. Barcelona 1 Pazar günü asi tayyarelerinin şehri bombardıman etmeleri neticesinde içinde 120 kişi bulunan bir sığmak çökmüş ve enkaz altından çıkarılan ölüler arasmda 85 çocuk cesedine tesadüf edilmiştir. Barcelona 1 Hükumet memurları, asilerin tayyareleri tarafından evvelki gün yapılmış olan bombardımanın dahilî harbin başlangıcmdanberi Barcelona şehrinde en ziyade telefata sebebiyet vermiş olan bombardımanlardan biri olduğunu beyan etmektedirler. 77 si çocuk ve 37 si kadın olma': üzere morga 137 cesed nakledilmiştir. Yaralılardan bir çoğu da telef olmuştur, fakat sahih miktarı henüz malum değildir. Hastaneler, ağzına kadar dolmuştur. Tahlisiye işlerıle meşgul olanlar, dün harab halde bulunan binaların enkazı altından birçok cesed çıkarmışlardır. Cenevre 1 Milletler Cemiyeti paktının ıslahını tetkike memur komite, 16 ıncı maddenin müzakeresini bugün bitir miş ve bu hususta Assambleye hiçbir teklifte bulunulmamasına dair İngiliz delegesi Lord Cranborne'in teklifini kabul etmiştir. Paktın, ıslahı meselesi hiç de ğilse, eylule kadar tehir edilmiş bulu nuyor. Komitenin reisi Belçikalı Borquen İngiliz delegesinin teklifine kuvvetle müzaheret etmiş ve vaziyette yakında değişiklik olabileceğini söylemiştir. Gayrimübadiller cemiyetinin bir izahı Gayrimübadiller cemiyeti Umuml Kâtlbi Hilmi Ulneden dun şu mektubu aldık, aynen neşredıyoruz: «Gayrimubadillere daima alâka göste ren Cumhuriyet gazetesine medyun bu lunduğumuz teşekkürleri ifa sırasmda 19 ikincıkânun tarüüi nu&hanızda gayrimü badillere aid bir fıkra neşredildığı gorül mekle bir kosım zühullere tesaduf olunduğıından asağıda yazılı olduğu üzere tashlhinl rica ederiz. Salâhiyettar hükumet daireleri nezdinde cemiyetimizin tetkıkatı neticesinde anlaşılan hakikate göre: Gayrimübadillerin adedi on bine yakm olup 1934 senesinde bunlara verilen bono sekız milyon raddesindedir. Bu bonoların kısmı azamı da itfa edilmiştir. Binaenaleyh piyasada on üç milyon gayrimübadıl bonosunun bulunmasına maddi ımkân yoktur. Diğer cihetten gayrimübadillerin bakiyei istıhkakı meselesı Cemiyetçe gayet mü himdir. Er\relâ: Takdiri kıymetin Muhtelit Mübadele komisyonunda beynelmilel bir te şekkül marifetile ve mahallen başlanmış olduğun'dan ve devletimizin mevzuatı dahi istihıkakm tesbitini resmî vesaika Istinad ettirilmiş bulunduğundan istıhkak husu sunda esaslı bir şuphe varid değildlr. Saniyen: Pek elim bir vaziyette bulunan gayrimübadiller için bakiyei istihkakm tesviyesi dahi ehemmiyeti mahsusayı halzdir. Cemiyet cephesinden bakiyei istihkakm tesviyesl hususunda ilmî esaslara ve ve saika müstenid olarak lâzım gelen teşeb büsler yapılmakta bulunmuştur. Ve bakiyei istihkak tesviyesi esastu:.> YVHUS NAD1 Von Neurath'ın 65 inci yıldönümü Berlin 1 D. N. B. ajansı Alman Hariciye Nazın von Neurath'ın 65 inci yıldönümü münasebetile aşağıdaki notu neşretmiştir: «Hitler, 1933 ikincikânununun otu zunda ilk kabinesini kurduğu vakit, von Neurath'ı hususî tecrübesine ve ahlâkına binaen, hükumete iştirake davet etmiştir. Binaenaleyh von Neurath beş seneden beri Hitler hükumeti azası bulunuyor. Almanya bu beş sene içinde büyük kuvvetli bir devlet olmuş ve dünyanm te veccühünü kazanmıştır. Almanyanın 1933 te tek bir dostu bulunmadığını gözönüne getiren bir kimse yeni dostluklann bilhassa manasını takdir eder. İşte bütün bu müddet zarfında Alman ha ricî siyasetinin başında von Neurath bulunmustur. Saf, açık ve nüfuzlu bir görüse malik olan von Neurath kırk senelik siyasî hayatında memleketine unu tulmaz hizmetlerde bulunmuştur.» Eminönü meydanının istimlâkine aid hazırlıklar çok yakında bitmek üzeredir. (Baj tarafı 1 inci sahifede) İstanbul Belediyesinin Dahiliye Vekâ Bu ihtilâflar yüzünden Harbiye Nazın letinden istediği «menafii umumiye na Mareşal von Blomberg'le Erkânıharbiye reisi General von Fritch pazar günü ya mına istimlâk» karan gelir gelmez filen istimlâk muamelesine başlanacaktır. pılan merasime iştirak etmemişlerdir. Meydanda istimlâk olunacak binalar Yeni İktısad Nazın işe başlarken A ve B haritalannda gösterilmiştir. BunBerlin 1 Goering bugün yeni îktısad Nazırı Walter Funek'e vazifesini larm heyeti umumiyesinin ancak üç buçuk dört milyon lira ile istimlâk edilebileceği gösterecektir. Bu münasebetle Goering'in etrafmda anlaşılmaktadır. Halbuki bu iş için şimbulunanların ağır sanayiin millileştirilece dilik Tramvay Şirketinden alınacak olan ği hakkındaki §ayialan tekzib ettiklerini; bir milyon yedi yüz bin lira tahsis edil fakat «sosyalleştirme» seyrini takib et miştir. Belediye riyaseti bu para ile ter mekte olduğunu ve sanayicilerin ne ihti cihan hangi kısımlann istimlâkine başlanyat akçelerini, ne de gerek ihtiyarî yar ması muvafık olacağını da Vekâletten dımlar gerekse vergilerle makul bir had sormuştur. de indirilmiş olan temettülerini serbestçe Yapı ve yollar kanunanda kullanamıyacaklannı beyan etmekte ol tadilât yapılacak duklarını kaydetmek enteresandır. Gerek Eminönü meydanında ve ge Goering'in etrafmda bulunanlar Salzrek imar plânınm tatbikı sırasmda yapılabitter'de «Hermann Goering» devlet fabrikalarınm kurulmasmın ve hususî mü cak istimlâk işleri için yapı ve yollar kaesseselerin tereddüdlerine karşı «neşeden nununda bazı tadilât yapılması hakkm kuvvet çıkar» teşkilâtı tarafından inşa daki îstanbul Belediyesinin teklifi de edilen halk otomobillerinin sanayiciler hükumetçe kabul olunmuştur. Bu mak için ciddî ihtar teşkil ettiğini işrab etmek sadla alâkadar makamlarla temas etmek tedirler. üzere Ankaraya giden Belediye âmirle Doktor Schacht'a gelince, bu zat rinden mürekkeb heyet şehrimize dön Reichebank direktörlüğünü muhafaza mek üzeredir. etmekte, fakat istediği zaman istifasını vermekte serbest bırakılmaktadır. Parisîn verdigi müheyyic haber Eminönü meydanı «Neş'eden kuvvet çıkar» teşkilâtı filosunun seyahati Berlin 1 îş cephesi şefi Dr. Ley, Berlin mıntakasmdaki Siemons fabrika lannın 80,000 amelesine hitaben bir nutuk söyliyerek «neseden kuvvet çıkar» teşkilâtma aid olan bütün filonun, bera berinde bir çok harb gemileri olduğu halde bir devriâlem seyahati yapacağım ve 1940 olimpiyadları münasebetile Japonyayı ziyaret edeceğini bildirmiştir. ^ ^ ^ ^ (aa.) Pariste tevkif edilen ihtiyat zabitleri Franko kabinesi kuruldu Salamanca 1 General Franco, dün saat 19,30 da yeni kabine azasınm tayinlerine müteallik olan kararnameyi imzalamıştır. Yen< kabine, yarın saat 16 da toplanacaktır. Kabine, şu suretle te şekkül etmiştir: Başvekil. General Franco, Hariciye Nazın: General Jordana, Maarif Na zırı Sainz Rodriguez, îktısad Nazın: Gonzales Bueno, Millî Müdafaa: General Davila, Nizamıâmme: General Martinez Anido, Maliye: Andres Amado, Dahiliye: Serrano Suner, Nafıa: Antonio Pena, Ziraat: Fernendez Cuesta. Paris 1 C. S. A. R. meselesinin tahkikatı esnasında bugün mühendis ve ihtiyat askerî kaymakamlarmdan Henri Benoit ile ihtiyat kaymakam Georges Cachier tevkif edümişlerdir. Bayraklarını değiştiren tahtelbahirleri İtalyan Fransada gazetelerin kontroluna dair bir kanun Paris 1 Parlamento bugün, Fransa veya Fransızların aleyhinde gayrimu hik bir düşmanlık uyandıracak veya Fransanın vakar ve şerefine ağır bir darbe vuracak mahiyette olan gazete veya mecmualann memleket haricine çıkmasını menetmek salâhiyetmi hükumete veren bir kanun lâyihasım müzakere edecektir. Parlamento bundan sonra meb'usan maaşlarma zam yapılması meselesini tetkik edecektir. Londra 1 (Hususî) Londradaki Ispanyol sefareti bu münasebetle neşrettiği bir tebliğde, îspanyol asilerinin elinde isim ve bayraklannı değiştirmiş 4 îtalyan tahtelbahri buîunduğunu bildirmek tedir. Küçük Antant ve Balkan Paktı Ekonomi konseyleri Bükreş Küçük Antant ekonomi meclisi 23 şubatta Bükreşte toplanacaktır. Balkan Antantı ekonomi meclisinin de İstanbulda 7 nisanda toplanması muh temeldir. ölenlerin hüviyeti Cebelüttarık 1 Endymson admdaki İngiliz vapurunun toroillenmesi neticesinde ölmüş olan mezkur vapur kaptanı Adolphus Verane ile kansı Laura, genc