2 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA |: z ŞUBAT 0 p Cenevrede İki Manzara —— (Ahmet Emin YALMAN)| | ugünlerde Cenevrede iki manzara gördük: Bunlar- 'dan biri konseyin bizimle Fran- sa ve bizimle cemiyetin kendi seçim komisyonu arasında oyna- dığı arabulucu roldür. Cemiyet Bu güzel rolünü çok samimi ve dürüst bir şekilde oynanmıştır. Bütün alâkadarlar ve cemiyetin muvaffakıyetini ve inkişafını is- tiyen bütün insanlar bundan memnun kalmışlardır, Bu suretle bir defa daha meydana çıkmıştır ki, Milletler Cemiyeti için anlaşmamazlıkları ortadan © kaldır- mek, ihtilâflara hakem olmak, ha- kem #fatile verdiği kararların tat-| bikatına bakmak yolunda pek faydalı faaliyet sahaları vardır. Cemiyeti ve cemiyete bağlı olan mesai teşkilâ- | tanın; muhtelif memleketlerin mu- ayyon faaliyetleri ve yeni yeni tec- rübeleri hakkında malümat toplamak ve yaymak suretile başardığı vazife de çok mühimdir. Bundan'hele yarı- ni hazırlamak bakımından edilecek istifade büyüktür. Cemiyetin başardığı müspet rol hakkında iyi niyet sahiplerinin hep- sinde görüş birliği vardır. Fakat ce- miyetin başaramadığı müşterek em- gesi rolü hakkında ayni nevi birlik. ulünmadığını, Oslo grupuna mensup bitaraf devletlerin Yirmi Sekizler komitesinde açtıkları müzakere de göstermiştir. sveç, Norveç, Danimarka, Fin- löndiya, Holanda gibi sulhü candan istiyen, dünya yüzünde em- niyet ve asayiş kurulmasına şiddetle ihtiyaç duyan memleketlerin, cemi- yet misakının on altıncı maddesine ve müşterek emniyet prensipine kar- şı cephe alır gibi görünmeleri dik- kate değer bir hâdisedir. Eğer dünya yüzünde toplu, tüfek- li bir Milletler Cemiyeti mevcut ola- bilse ve bu cemiyet her millete: “İ- şinizle, gücünüzle meşgul olunuz. Dünyanın asayişi benim garantim al-| tındadır. Bu asayişi korumak için ber vasıtaya malikim. Buna karşı hiçbir milletin elinde size tecavüz edecek, bekanızı tehlikeye düşürecek kudret ve “imkân yoktur.,, diyebilse dünya cennete dönerdi. İnsanlık daha yük- sek inkişaflara doğru az zamanda çok yal alırdı. Bu şekilde tam ve ha- kiki bir müşterek emniyeti sevinçle karşılıyanların başında da İskandi- nav memleketleri ve kendilerinin di- ğer yol arkadaşları bulunurdu. Ne çare ki, insanlığın inkişafı he- nüz bu merhaleye gelememiştir. Bir İngiliz devlet adamının geçenlerde dediği gibi, Milletler Cemiyeti dün- Yanın belki de hariciye vekâleti ola- bilmiştir, fakat henüz müdafaa ve- kâleti olamamıştır. Almanya, İtalya, Jâponya gibi üç büyük silâhlı dev- Jet, Milletler Cemiyetinin otoritesi- ne karşı isyan halinde bulunuyorlar Ve kendilerince hak tanıdıkları ga- Yelere silâh kuvvetile varmak iste diklerini gizlemiyorlar. Demokratik Ve barışçı memleketlerin başında git- mesi beklenen Amerika son umumi harp tecrübesinin acısını bir türlü &- hutamiyor. “Kalbim sizinle beraber. İakât iki Okyanusum arasında beni Tahat bırakınız.,, diyor. M üşterek emniyet namına Mil-| etler Cemiyetinin silâha day- Fonacağı vaziyetler oldu. Habeş tec- rübesi buna canh bir misaldir.. İn-| giltere barış prensipinin şampiyolmi, 8ıfatile ortaya atıldı ve Briğan Sek. log misakının tecevüz “fsrhini (Arkası 7 incide) , İSTANBUL No. 993 KURUŞ BAŞMUHARRIRİ: Atatürkün yüksek huzurlariyle bugün açılacak o'an Bursadaki Merinos fabrikasının Bursa, 1 (Hususi surette giden ar-| Köylüler kafile kafile yollara dökül- kadaşımızdan) — Cümhürreisimiz A-! müşlerdi. Atatürk, Büyük Kurtaricı- tatürk bugün Yalovadan haröketle | larını şelâmliyan, alkışlıyan köylüler Bursayı teşrif ettiler. Coşkun teza- | arasından yollarına devam ettiler. hüratla karşılandılar. Yollardan iti- | Orhangazi bâyraklarla donanmıştı. baren, bütün tafsilâtı bildiriyorum: | Burada kaymakam, hükümet memur ef Atatürk Bursada BURSA BAYRAM Y Cümhurreisi Yalovadan Bursaya Kadar Yollarda Derin Sevgile Selâmlandı Gemlik Fabrikamız Açıldı ve Işe Başladı, Bugün de Bursadaki Merinos Fabrikası Merasimle Açılacak . Büyük Şef Atatürk bugün öğle ye- meğini müteakıp, sast 13.30 da refa- katlerinde Başvekil Celâl Bayar, Da- hiliye Vekili ve Parti Genel Sekre- teri Şükrü Kaya, Nafia Vekili AH Çetinkaya, İktısat Vekili Şakir Kese bir, Trakya Umumi Müfettişi Gene- ral Kâzım Dirik, mebuslar olduğu ları ve halk tarafından karşılandılar. Sonsuz bir sevinçle alkışlandılar. A- tatürk te kendilerini karşılayan hal kı muhabbetle selâmladılar. Kisa bir tevakkuftan sonra, tekrar hareket e- dildi. Saat 14,45 te Gemliğe gelindi. Bütün Gemlik halkı, epey zamandır görmediği Ulu Önderine kavuşmak halde otomobille kaplıcalardan hare- | sevincile kasabanın dışına kadar yola ket buyurmuşlardır. Yüce Önderin hareketini duyan Türkiye wslerika Ticareti çıkmışlardı. Coşkun tezahürat arasın (Arkası 7 incide) Amerika ile görüşmeler Ankarada yapılacak Amerika ticaret ataşesi hükümetile temas için Vaşingtona gidiyor nın Türkiyedeki Ataşesi B. Gillespie Memleketimizle Amerika arasında aktedilmesi kararlaşan yeni tarzda karşılıklı ticaret muahedesine git mü zakereler Ankarada yapılacaktır. A- merika hükümeti böyle müzakerele- rin Vaşingtonda olmasında umumi- yetle ısrar ettiği halde müzakerenin Ankarada olması hakkında hüküme- timiz tarafından ileri sürülen arzuyu dostlukla karşılamış ve buna muva- fakatini resmen bildirmiştir. Amerika hükümeti, müzakereye ait hazırlıklar için memleketimizde- ki Amerika ticaret ataşesi B. Gil lespie'yi ilk vasıta olarak Amerika- yâ çağırmıştır. Gillesple, dün akşam- ki semplon ekspresile yola çıkmış” lr. Amerikan devlet memurları hu- (Arkası 4 üncüde) AHMET EMİN YALMAN APIYOR görünüşü... Evkaf İdaresi İmar İşlerinde Faaliyete Geçiyor Evkafın Yeni Varidatı İmar İşine Harcanacak Evkaf Umum Müdürü B. Fahri KİPER (Yansı 7 inci sayfada) Dul ve Yetimlerin Maaş İşleri Muameleleri Geciktiren Memurlar Ceza Görecek Ankara, 1 (Tan muhabirinden) — Bazı memurların muameleyi gecik. tirmeleri yüzünden teksüt, dul ve ye tim maaşı alacak birçok vatandaşla- Tm mağdur oldukları görülmüştür. Bu gibi evrakı zamanımda ve tamam olarak merkeze göndermiyen veya başka suretle işi uzatan memurlar Bu iki büyük cil zım bir kütüphane Londra, 1 (TAN) — Endymon a- dındaki Ingiliz vapuru dün Ginaso burnuna 16 mil mesafede ösilere mensup bir denizaltı gemisi tarafın- dan torpillenmiştir. Gemi derhal bat karısı, mış ve geminin kaptanı ile İsveçli bir tarassut zabiti ve tebattan dokuz kişi boğulmuştur. Vapur, 1700 ton kömür yüklü idi Mürettebattan dört kişi İspanyol bahriye idaresi memurları tarafın - dan kurtarılmışlardır. Hâdise, Londrada derin bir hay- ret ve hiddet hissi uyandırmıştır. İn- giliz siyasi mahafili, alâkadar ma - kamların vereceği kararı bekliyerek pek ziyade teessüre şayan olan bu fena hareket karşısında susmakta i- seler de hükümetin atıl kalmıyacağı ümidini izhar etmektedirler. Hâdisede telef olan İsveç zabiti YArkası 7 incide) Bir Facia Daha İspanya Asileri Bir İngiliz Gemisini Batırdı 12 Kişi Boğuldu Hâdise, İngilterede Derin Hiddet ve Can Sıkıntısı Uyandırdı İvde bulunması lâ- uzu bundan mah- iyatı 7 liradır. İngilterenin Franco nezdindeki Ajam B. Hodgson Türk Delege sının hususi muhabiri. bildiriyor : İ Milletler Cemiyeti mikyasının islahı için teşkil edilen ve Türkiyenin de dahil bulunduğu 28 ler komitesi dün- denberi mesaisine başlamış bulunu- yor. İsveç, Hollanda ve İsviçre gibi bazı devletler beynelmilel siyasi va- ziyeti ve bir kısım devletlerin cemi- yetten çekilmiş bulunmasını sebep tutarak Milletler Cemiyeti misakın- da tecavüz eden devlet aleyhine ze6- ri tedbirler tatbikının mecburi değil, fakat her devlet için ihtiyari olması- nı ileri sürdüler, Bu suretle iki cereyan hâsıl oldu- İ ğu malümdur. Türkiye namına söz alan murahhası- Milletler Cemiyetinin Islahı İçin Müzakereler -- © Hükümetimizin Düşünc. 28 ler Komitesinde elerini Anlattı Cenevre, 1 (A.A) — Anadolu Ajan|miz Necmettin Sadak şu beyanatta bulundu: “Kamutayın bu içtima devresini açarken Şefimiz Atatürk şunu demiş- tiz “Milletler Cemiyetinin geçirmek» te olduğu çetin safhalarda, Cümhuri yet hükümeti, bu arsıulusal kuruma olan bağlılığını, her sahada göster- mek suretile, sulh idealine en uygun yoldan ayrılmamıştır.” Diğer taraftan Başvekil Celâl Ba- yar da Kamutaydaki beyanatında şun ları söylemişti: “Milletler Cemiyetine bağlılık ha» ricİ siyasetimizin ayni zamanda mes- netlerinden ve tabii icaplarından biri | Komitenin bu sabahki içtimaında | pi teşkil eder. Bu armulusal büyük (Arkası 7 incide) m hakkımda takibat yapılacaktır. İktısadi Kalkınma Çalışmamız Bursa Fabrikacılarının Birçok Dilekleri Var Dün İktısat Vekilimiz Bunları Dinledi ve Yeni Bir Müjde Verdi Yeşil Bursanın yeni binalarından güzel bir kaplıca oteli. 2 (Arkadaşımızın Bursa dan verdiği haber 3 üncü sayfadadır)