5 Mayıs 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ristana giden heyetimiz büyük merasimle kabul edildi Verilen 120 kişilik öğle ziyafetinde Macar ticaret nazırı ve heyet reisi Hasan B. çok samimi nutuklar söylediler Peşte, 1 (Hususi) — Ayan ve me- kan döken ve harpten aynı vaziyet- | deş selâmlarını getirmiş bulunuyo- busan azalarının me karşılık olmak üzere B. M. M. aza- sından on kişilik bir heyetin Peşteye gelmesi beklenmektedir. Türk mebus- ların heyetine B. M. M. ikinci Hasan Bay viyasat etmektedir. Macar parlamentosu — riyasetinde 'Türk misafirlerini kabul heyeti bugün- kü içtimaında programı tespit etmiştir. | Heyet namıma Macar hududunda Türk leri Macar mebusu Teglassy Bela kar- şılıyacak, Peştedeki kabul heyeti namı- | na mebus Pekar Cyula, Macaristan iç- | timai cemiyetleri birliği namına Baross Gabor, Macar — Türk birliği namına Vegh Jenö, Macar — Türk ticaret ©- dası namıma eski başvekil Simonyi San dor ve maiyetleri bekliyocaktir. Bebuslara çok zengin — bir resmi program hazırlanmıştır. Mebuslar Macar naibi krali Horthy Miklos ve Macar başvekili — Gömböş Gyula, Macar parlamentosu relsi Al- massy Laiszlo tarafından kabul oluna- caklar. Macar meclisi — mebusanının bir içtimamda hazır bulunacaklar; Bu- dapeşte beynelmilel sergisinin — naibi kral tarafından resmi açılma — morasi- mine iştirak edecekler. — Mebuslara şehrin şayanı temaşa yerleri ile Ma. car siyasi ve içtimal ve iktısadi haya- tınmn bir çok müesseseleri gezdirilecek. tir. Mebuslarla aynı zamanda Budap »- te baynelmilel sergisi — münasebetiyle Budapeşteye gelecek olan — yüz yirmi Türk seyyahlar da aynı heyet tarafın- dan u Türk misafirleri Budapeştede yedi gün ka'acak'ı Bu”apg'e, 4 (A.A.) — Macar parlâmento binasında Türk mebus- mebusan meclisi reisi M. Almassi ları şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir. M. Almassi ile ayan mec- lisi reisi Baron Vlassiks misafirle- ri büyük salonda bekliyorlardı. Yüz yirmi kişilik olan bu ziya- fette hariciye nazırı M. dö Kanya ve ticaret nazırı M, Fabinyi, adli- ye nazırı M. Lazar, mebusan İi ci reisi M. Czetler, belediye reisi M. Huszar da bulunmakta idiler. M. Almassi mebusan meclisi na- mına Türk misafirleri selâmlamış ve umum! harp esnasında yanyana Iktısadi buhrana karşı tedbir Paris, 5 (A. A.) — İşsizliğe ve iktısadi buhrana karşı mücadele için yapılacak müşterek icraat hak kında tetkikatta bulunmakta olan messi, dahiliye, nafia ve maliye nazırları bilhassa içtimat sigorta kasaları vasıtasiyle yapılan büyük milli nafıa işleri programının ta - hakkukunıa hizmet edecek mali mekanizmayı tetki eylemişlerdir. Nazırlar, işlerin mıntaka ve müs taceliyet sırasiyle tasnifini ve bir cetvel tanzimi için yüksek bir ko- misyon teşkiline karar vermişler - dir. ardır. Alman mektep gemisi Brem, 5 (A. A.) — Doyçland mektep gemisi birkaç ay devam e- decek olan bir talim seyahati için Baltık denizine hareket etmiştir. Geminin kumandanı, Brem be - lediye reisinin bir nutkuna cevap Tererek, ezcümle Almanyanın de - | Gazi Mustafa Kemal | derinden gelen bir sevinç, tane münasebattan — bahsettikten sonra kadehini kaldırarak Cazi reisi | Mustafa Kemal Hazretlerinin ve Türk milletinin refah ve saadeti şerefine içmiştir, M. Almassinin çok alkışlanan n itkundan sonra M, Fabinyi söz al mış ve ezcümle demiştir ki: “Memleketimize gelen aziz mi- safirlerimizi selâmlarım, Büyük Hazretleri- nin yüksek şefliği altınıda azimkâr Türk milletinin yüksek intibahını | nuniyet ve gıpte ile takip etmekte yiz. Yarası çok derin olan Ma- caristanın da kendi hayati menafi- bat sahasında sarfettiği fevkalbe- nizi celbederiz. İki memleket a- rasındaki iktisadi münasebatın ü- | midin fevkinde netayiç vereceğini ümit ediyoruz. Macaristanın coğ- rafi vaziyeti memleketimizi şark i- le garp arasında bir köprü vaziye- tinde bulundurmaktadır. Bunun | içindir ki büyük fedakârlıklar pa- hasına iki milleti daha ziyade yak- laştıracak olan Istanbul — Buda- peşte — Kale — Londra beynel- milel yolunun Macar şubesini vü- | cuda getirdik.,, M. Fabinyi kadehini “Türkiye ve Macaristan arasımdaki dostane münasebat, Türk milletinin refahı ve misafir Türk mebuslarının srh- hati şerefine,, kaldırarak içmiştir. Bu nutuklara mukabele eden Hasan Bey altı ay evel cumhuriye- tin onuncu yıldönümü merasimin- de Türkiyeyi Ziyaret eden Macar arkadaşlarına minnettarlığını be - yan etmiş ve demiştir ki: “Samimi münasebatın kıymet- tar semereler vereceğini ümit ede- rim. Büyük bir memnuniyetle gü- zel memleketimize gelmiş ve Türk milletinin ve millet meclisinin kar- şer gayret üzerine nazarı dikkati- | kiyeyi ziyaretleri. ,, çıkan iki millet arasındaki dos- | ruz. Unutmamalıdır ki — bütün meb'usların, — münevverlerin ve idare eden sınıfın vazifesi esasen hepsi buna mütemayil bulunan bü- tün sınıflar arasında Türk — Ma- car dostluğunu neşretmektedir. M. Gömböş'ün Ankarayı, İsmet Paşa Hazretlerinin Budapeşteyi ziyaret- leri, Türk — Macar dostluğu yo - lunda atılmış unutulmaz mühim a- dımlardır. Bize karşı gösterdiği- niz nazik ve hararetli hüsnü kabujl- den dolayı heyecanlı teşekkürleri- mi takdim ederim.,, Hasan Bey nutkunun sonunda kadehini kaldırmış ve: “Hükümet naibi Amiral Horti Hazretlerinin, mebusan meclis roisi ile bütün Ma- ini müdafaa için iktısadi münase- | car mebusları şerefine,, içmiştir. Dün öğleden sonra Türk misa- firler, mebusan meclisinin diplo- matlar locasında bulunmuşlar ve bütün mebusların alkışlariyle kar- şılanmışlardır. Kürsüye çıkan me- bus M. Bano Macar miletinin mi- safirlerine hoş geldiniz demiş, ken dilerinden Macar milletinin hakkı için nasıl mücadele ettiğini görme- lerini rica etmiş, iki milletin dost- hIğunun ehemiyetini tasrih eylemiş ve Gazi Mustafa Kemal Hazretle- rini selâmlamıştır. Bu nutuk bü- tün Macar mebuslarmın alkışları a- rasında bitmiştir. 'Türk misafirler harp ölüleri a- bidesine bir çelenk koymuşlardır. ——— m Sovyetler ve Lehistan Deyli Telgraf gazetesinin verdiği malümata göre, Sovyet hükümeti ken- disine, Avrupa devletlerinden bazı mü- sellâh askeri kuvvet ve hava filosu bu- tundurmak hakkı verilmesini — talep et- mektedir. Moskovanın ileri sürdüğü sebep, Rus ya arazisinin büyük olması ve hem Av- rupada, hem de Uzak şarkta — ordü tüt mak mecburiyetinde bulunduğu keyfi - yetidir. Rusyanm bu talebine karşı, Lehistan, Elâziz, 29 (Hususi) — Elâziz Hal. kevi spol klübü ile Malatya Halkevi apor klübü arasında senenin ilk karşı- laşma maçı 23 Nisanda — yapılmıştır. Futbol ve voleybol, maçlarını — seyret - mek için sabahtan itibaren sahanın et- rafına birikmeye başlamışlardır. Vo - leybolda 12 — 15 ve 14 — 15 Elüâzizli- lerin galibiyeti ile bitmiştir. Futbol maçında ise Malatyalrların sahayı terketmelerinden oyun yarıda kalmıştır. Maçların tafsilâtı şöyledir: Tlk defa Malatyalılar — sarı siyah Formaları ile sahaya çıktılar ve alkış- larla karşılandılar, Müteakiben Elâziz. Hilerin sarı kırmızı formalarla sahaya gel meleri pek ziyade alkaşlandı. Maç başladığı zaman — Elâzizliler rüzgâr altında müşkül vaziyette idiler. Her akın avutla neticeleniyordu. Ma- latyalılar hakim bir şekilde idiler. O- yun beşliyalı 8 dakika olmuştu ki Elâ- zizlilerin aleyhine verilen penaltı ce- zasiyle sarı siyahlılar ilk gollerini ka- yıt ettiler, Oyun iki taraflı mukabil akınlarla oynanmıya başladı. Elâzizlilerin — yeni oyuncuları anlaşamamaktan gol atmak imkânmı bulamıyorlardı. Malatyalıla- vın yaptıkları kuvvetli akınlar sarı kır- Elâziz ve Malatya tak ları geçen hafta karşılaşt Maç, Malatyalılann.sahadân çekilme: üzerine yarıda kalmıştır mızılıları, tehlikeye düşürüyordu. üncü dakikada Malatyalıların, haf oynıyan eski Galatasaray müdafi! rinden Ali Beyin 20 pastan çektiği *| şütle ikinci göollerini de kazandılar. Birinci devre iki sıfır. bi sonra ikinci devre başladığı zaman B lâzizliler rüzgârı arkalarına alm dı. - Fakat yapılan her akın ya avütü veyahut ta kalecinin tutuşuyla neti0 lJeniyordu. Malatyalılar müdafaaya çekilmiş! ayaklarına gelen topu rasgele Jar, vakit geçirmek istiyorlardı. O) çok hararetlenmişti. Bu sırada E! Ü gizlilerden Kemal santradan aldığı pu bir yıldırım süratiyle sürüyo Sağ haf Sırrı Kemalden aldığı pek rinde bir pasla Elâzizlilerin ilk rini attı. Golu müteakip beş dakika Malatyalılara bir penaltı oldu. Sarı yahlılar buna itiraz ettiler, atılan naltıyı Kaleci tuttu ise de Malatyı oyun bitmesine 10 dakika kala terkettiler. Maçı müteakip Malatyalılara çay ram edildi ve akşam şereflerine lokantasında ziyafet verildi. (Cemalettin)| Malatyada bir hamal karısını öldürd Malatya, 30 (Hususit) — Dün İs metiye hamamının arkasındaki Bölükemini sokağı kanlı bir cina- yete sahne olmuş, Hekimhanın Zahmetin köyünden Kürt Ali adlı bir hamal karısını bıçaklayarak öl dürmüştür. Vak'a hakkında yapılan tahki- katın neticesi şudur: Kürt Ali ve Allı Zeynep diye anılan karısı köy lerini bırakarak işaramak için hay- li zaman önce Malatyaya gelmiş- lerdir. Koca, hamallık yaparak, ka dın da şurada, burada hizmet et - mekle hayatlarını kazanmaktadır- lar. Fakat kadımın bazı münase- betsizlikleri vardır ayni zamanda kadımım bir kaç âaltını yüzünden karı koca arasında ğeçimsizlik de başlamıştır. Bu yüzden Zeynep ko- casile beraber oturduğu evi terket- miş Çavuş Oğlu mahallesinde Ha- | yaşadığını bir türlü affetmeyen Zeynebi öldürmeği kurmuş, F dını kollamağa başlamıştır. nep dün saat 9 da Alinin kard kızı 12 yaşında Zübeyde ile -beP ber çarşıya gelirken Alı, a rına çıkmiş bir eliyle kadını bil ginden yakalamış diğer elile bıçaklamıştır. Gözü kararan bıçağımı rastgele saplamış, kadıf! yere düşüp son nefesini verdil görünce savuşmuştur. Sokağın , halığı ve evlerin seyrekliği yü den kadınm feryadına hiç k’ yetişmemiştir. Hâdiseyi ı&% gören Zübeyde koşup zabıtay! berdar edinceye kadar katil #7 muştur. Zabıta hâdise | yetiştiği zaman kadını ölü bulm lardır. Kana susamış katil k: 22yerinden yaralamış ve ılıll” üç beş metrelik bir sahayı Şiddetle itiraz edecektir deniliyor. Le- histan itirazında, Japonya tazyiki zayif- teşince, Sovyet hükümetinin Uzak şark-| Amerika 110 tayya ya boyamıştır, Katilin yı.lııll_', sı için vak'a akabinde kuvv' müfreze yola çıkmıştır. san Hüseyinin yanında yerleşmiş- tir. karısınım kendisini bırakıp ayrı İ re inşa ediyor Vaşington, 5 (A. A.) — Harbi- ye nezareti, üç seneye taksim edi- lecek olan tayyare programının bir kısmı olarak, yedi buçuk mil- yon dolar kıymetinde 110 tayya - renin inşasını münakasaya koy - muştur. Gizli döviz Berlin, 5 (A, A.) — Münakale meselesiyle alâkadar olarak, bir | İşbank ile Gold Diskont Bankda gizli döviz mevcut olduğu hakkım- da bazı ecnebi mahafilinin iddia - ları hilâfına olarak, bu bankalar mezkür şayiaların hiçbir esasa müstenit olmadığını beyan etmiş lerdir. nizaşırı prestijini tekrar tesis için her şeyi yapmak istediğini söyle - miş ve “İyi mürettebatlı gemilerle |. fiyettir. Zira, Bolşeviki taki kuvvetini Avrupaya nakledebilece- ğini ileri sürecektir. ç Haya kuvvetinin ise, bir kaç gün içinde Asyadan Âvrupaya sevkedile- bileceğinde şüphe yoktur. Işte, bütün bunlardan dolayı, Lehis - tan, Sovyet talebinin reddini ve müsel- lâh kuvvetinin azaltılmasını istiyecektir. Şimdiye kadar Lehistanda bulunan Sovyet Sefiri, ora mehalili ile fazla kay- rine yeni bir sefir gönderilmiştir. Lehistan ordusuna rağmen, Sovyet- terecekleri umulur. Zira, evvel emirde, İPransız ve Sovyet siyaseti biribirine yak laşmıştır. Fransa, en birinci düşman ©-| ©. | mahallinde tetkik etmek üzere bugün larak Almanyayı telâkki ettiği için, fun etrafıma sardığı demir çenberi Sov- yetlerin iltihakiyle de bir kat daha sağ- lamlaştırmak ister. Her halde, Sovyet- Jerle Lehistanın arasımı ergeç bulacağı Ümit edilir. Sövyetlerin dünyada kuvvetli - olup Japonların tevessüüne Mani olması di- ğer Avrupa devletlerince de isteniz bir ler artılk mü- yeni Almanyayı sevkeden ruh ha |taarrız hususiyetlerini — terketmişlerdir. l rice gösterilmelidir,, demiştir. Japonların istilder emelleri ise malüm, naşmış addedilerek geri çekilmiş ve ye-! lere Avrupalıların müsbet bir şekil gös-| Bıçaklânan çocuk Balıkesir, 2 (Hususi) — Dün kep- süt nahiyesine bağlı Isaalanı köyünde küçük yaşında bir çocuğun — ölümiyle neticelenen bir vaka olmuştur. Şehri- mize gelen malümata göre Hamza oğlu Abdi ağanın oğlu Mehmet isminde o- | lan bu çocuk dün sabah elinde bıçak ol. duğu halde evin içindeki odun yığınla- vının üstüne çıkmış, oynarken yere dü- şerek elindeki bıçak boğazına saplan- | muştır. Kan damarını kesmiş ve zaval- h çocuk dikkatsizliğin kurbanı olarak | ölüp gitmiştir. Cumhuriyet müddeiumumisi Salıh Zeki Bey çocuğun ölümü — hadisesini Kepsüde gidecektir. Oğlunu öldürdü Balıkesir, 1 (Hususi) — Yaylabaşı köyünden bir gün evvel kanlı bir vaka olmuş köy balkımdan Tbrahim — oğlu Mustafa oğlu Mehmedi çifte tüfeği ile öldürmüştür. Evlât katili yakalanarak şehrimize getirilmiş ve adliyeye teslim olunmuştur. | — Aşiretlerin iskânı | Adana, 1( Hususi) — Gezidt » retlerin vilâyetimiz dahilinde yerlere yerleştirilmeleri - müracaatları devam etmekte V€ öt rın muameleleri iskân dairesinct öt edildikten sonra tasdik W vekâlete gönderilmektedir. .*'J dahilinde iskân edilecek olan hef rin miktarının altın yüz küsüf den ibaret olduğu tahmin dır. Asarıatika Adana, 1 (Hususi) — g rimize Amerikalı mütehassıt$ * man ile Arkeolog M. Huberti” Gi rimize geldikleri gündenberi yi müdürü Halil beyle birlikte “4' lâyet dahilinde ve gerekse varında yirmi iki Hüyükte tetlik' yi mışlar ve nihayet dün ılw ren Zeylinli istasyonunun yf ki büyük Hüyükte sondaj İ başlamışlardır. Burada çok / kıymetli eserler meydana | | kuvvetle umulmaktadır, | 4