5 Mayıs 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

5 Mayıs 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

© tebaası Kamaran adasma naklo- Ziraat bankasınında tekaüt, dul ve yetim maaşlarını kırması kararlaştı Sovyet e | Türk-Sovyet dostlu- Teleton 23872 ğu bir daha tekit edildi Sene 3 Sayı: 723 Arabistanda vaziyet (Baş taraft 1 nci sayrfada) senin bile mevcut bulunmadığı mu | hakkaktır, İmparatorluk devrin- den kalan bazı zabitlerin ise tara- feyn ordularından her hangi birin- de hizmet ettiklerine dair burada hiç bir malümat mevcut değildir. Londra, 4 (A.A.) — Havas a- jansı bildiriyor; Askeri tayyareler- | le iki harp gemisinin kızıl denizin şark sahiline gönderilmesi Yeme- | nin limanı olan Hudeydedeki İn- | giliz tabaasımın ve bunların malla- rmın, şehri Yemenlilerin tahliye- sinden beri muhasara etmekte o- lan aşiretlere karşı, himayeye ma- | tuftur. İbnissuut ordusu şehre bir | kaç günden evvel varamıyacak ve o zamana kadar da İngiliz kuvvet- leri orada hazır bulunmuş olacak- tar, Bu nümayişin aşiretleri durdur- mak için müessir olduğu anlaşıl- maktadır. Roma, 4 (A.A.) — Stefani ajan Yemen arasındaki harbin neticesi | sı bildiriyor: İbnissuat devleti ile olarak Arabistan yarım adasında | cereyan etmekte (o olan vekayi ve | İtalyanın Kırmızı denizde büyük menafiinin mevcudiyeti dolayısiy- le mezkür (o denizdeki üç İtalyan harp gemisi İtalyan O tebaasınm hayat ve mallarını Hüdeydeye müteveccihen hareket etmişlerdir. Adem, 4 (A.A) — Azio ismin- | ti İtalyan gemisi buraya gelmiş- Burada bulunan ve miktarı üç yüze baliğ olan müdafaa için tir, bütün ecnebi lunmuştur. Muzaffer kıt'alar hiç bir mu - kavemete uğramadan Hüdeydeye girmişlerdir. Kömür inmesine rağmen... —Baş tarafı 1 imei sayfada— di liraya inmiştir. Kömür fiatların- daki bu kadar bariz düşüklüklere rağmen bilet ücretlerinde hiçbir fark olmamıştır. Şaşılacak bir ha- kikat,. 926 danberi amele yevmiyeleri- nin de indiği, hayatm da ucuzla- dığını da gözönüne getirirsek bi - let ücretlerinin niçin inmediğini sormıya hakkımız yok mudur? Bo- ğaz sönüyor.. Ve bunda da Şirke- tihayriye bilet ücretleri büyük bir âmil oluyor.. Boğazda oturanlara sorduk. Bi- ze Boğazın sönmesinde âmil ola - rak bilet ücretlerini gösterdiler. | Karilerden mektup aldık, ayni şe- yi yazıyorlar.. Bu sabah boğazda oturan iki o- kuyucumuz geldi. Bunlardan biri Anadoluhisarında Göksu deresin de, 22 numarnlı evde sakindir. De- di ki: | — Umumi harpte kömürün to - nu 40 - 50 li-aya fırlaymca fiatlar» da şimdiki yüksekliğe çıkarıldı ve hâlâ da inmedi. Umumi harpten - beri neler inmedi neler. Hele bilet ücretlsrinin tanziminde esas olan « ex. Fosfatlı Şark Malt Hulâsas Mim mevatta da hayli tenezzül olması- na râğmen bir ses çıkmadı. Bugün kömürün tonu 6 « 7 liraya indi. Ek. mek dört sene evvel 20 kuruştu, Bugün beş kuruş. Bilet ücretleri dört değil, altı ayni.. sene evvelkinin Anadoluhisarmda, Göksu dere- sine nazır bir yalım var. İki tara- fını sudan ucuz kiraya veriyorum. Kendim de ortasında oturuyorum. Ben memurum. Elli bileti 512 ku- ruşa alıyorum. Bir kizım var. Zr» raat bankasında memurdur. Beş ay evveline kadar o da benim gibi devlet memuru addediliyor ve ten- zilâttan istifade ediyordu. Fakat dört aydır ziraat bankası memur- ların tenzilâttan istifade edemi- yecekleri hakkında şirketçe bir ka rar verildi ve kızım şimdi her ay on bucuk lira veriyor. Refikam da haftada iki defa İstanbula inmek mecburiyetindedir. Şu hale göre evimiz kendimizin olmasına rağ » men ayda 20 lira vapur parası ve- riyoruz. Bu vaziytt karşısında gü- zel Boğaziçini, yalımı bırakıp İs - tanbulda bir kira evine taşmaca « 1 i ların Boğazda oturmaları İ bulun her tarafından daha temiz, Gi İşte geri kalmış memleke ingiliz, milyarder olmak için, dağdaki gölün kayasını delmiş sularını zenci köyleri üzerine boşaltarak biçareleri böyle müthiş bir tufana boğmuştu! Yazısı dördüncü Sayfanın o birinci ve ikinci sütunlarındadır, p SERRA NEME EAEEMENEEE EEE Fransız maliye nazırı Sen Rafael, 5 (A. A.) — Kor» sika seyahatinden avdet etmekte olan maliye nazırı Sen Rafael de- niz tayyare merkezini ziyaret et - miştir, A BA, ğım. Yegâne sebep, bilet ücretle- rinin pahalılığıdır. Benim gibi me-) mur olmıyanlar ve ailesinin nüfu- su beş, altıyı, daha fazlayı bulan. maddi imkân haricindedir. Belediye Bo- gaza bakıyor, Hatta Boğaz İstan- daha bakımlıdır, Kandillide ve Hi sarda yeniden iki beton köprü yas pıldı. Elmalr suyu Hisara kadar geliyor. Elektrik de öyle.. Hisar « da büyük bir ilkmektep binası ya | pıldı. Rumeli sahili ise daha ma - mur, daha temizdir. Boğaziçi İs « tanbulun merkezinde bulunan Kü- çükpazardan bin kat daha temiz - dir, daha güzeldir, daha bakımlı dır. Böyle olmasına rağmen neden sönüyor? Hukukta z —Ba3 tarafı 1 inci sayfada— lindedir. Bunlar alabildiklerine | gayet az para geçmiye başladı. -Lâstik fabrikası açarken (Baş tarafı 1 nci sayıfada) 2 — Evvelce Bulgaristanın en büyük sanayi şehri olan Gabrova* daki 23 deri fabrikasının ve daha birçok ufak büyük tabakhanelerin iflâs ederek kapanmalarına sebep oldu. 3 — Toptancı kundura ve lev& İ zımatı satan birçok tüccarlar za * rarla mağazalarını kapattılr. 4 — Bulgaristan ahalisi lâstikteP mamul ayakkabıların ucuzluğuna kapılarak onları yaz ve kış kullan* mıya başladığından birçoklarının ayakları yara ve romatizma oldu. Çünkü ayaktan çıkan teri lâstik kösele gibi içmediği için ayni ter ayakların hastalanmasına ve ro * matizma olmasına sebep olmak * tadır. ! 5 — Bulgaristanda çıkan derile* rin kiymetini fevkalâde düşürdü. * Böylelikle köylünün eline deriden: | 6 — Eskiden deri sanayiinde 15 bin işçi çalışırdı. Halbuki bugün” lâstik sanayiinde ancak2.3 bin” işçi çalıştığından binnetice 12 bin t işçi açıkta kaldı, İ 7 — İflâs eden deri fabrikala” rından maada sermayelerinin çok” luğu hasebiyle iflâs etmeyip işle * rine devam eden 3 fabrika fiat Ü" zerinde birleşerek köylüden deri * leri gayet ucuz alıp diğer kalan V€ işlemekte olan kunduracı ve diki” ci esnaflarına gayet pahalı sat! ya başladılar, gla Netice itibariyle (Bulgari ai hükümetinin bu hatası neticesind? memleket birçok zararlar gördü. ve birkaç lâstik fabrikası sahibi” den maada bu işte kimse kaza” madı. Diğer taraftan hükümetin tik fabrikalarından ve lâstik iş lerinden aldığı kazanç vergisi deh fabrikaları ve tabakhaneleri ve çilerinden evvelce aldığı ka vergisine nispeten ancak yü beşini teşkil ettiği için bu işte kümet de zarar etti. Bulgari hükümeti hatasını anlamıştır. Fr kat artık iş işten geçmiş olduğ! 7 tercümeler yapıyorlar. İlmi istılah- lar kökünden atılıyor, Bütün bunlar hangi esaslara göre yapılıyor? Bütün bunları şi- kâyet edecek makam bulamıyoruz. Şimdi soruyoruz; Şikâyetimiz var, Fakat kime ve nereye şikâyet edeceğiz? Biz Türk Cümbhuriyetine lâyık Türk gençle - riyiz. Çalışmak, yurdumuza fay- dalı olmak istiyoruz. Fakat vesaiti miz yok. Niçin? Bir de son zaman larda imtihanın 20 Mayısta yapıl masına karar verilmiş. Bunun se- bebi nedir? Hareketimiz üniversi- te idaresine karşı bir konir yapi mak değildir. Derslere girmiyoruz ve girmiyeceğiz. Maksadımız ya - lan yanlış ve eksik olarak tuttuğu- muz notlarımızı birbirimizin evine! giderek tamamlamağa çalışmak - tır. Bu suretle imtihan gününe ka- dar bir şeyler öğrenmeğe gayret edeceğiz, Ve bütün imkânsızlığa dan alacağı tedbirler hiçbir neli veremez, binaenaleyh komşu B“ gar hükümetinin bir tedbirsizli” yüzünden başıma gelen bu felâ ten hissedar olmalıyız ve ona gör” hareket etmeliyiz. ——a Mandıracı Hamit» —Baş tarafı 1 inci sayi” mi söyledi. (Allah razı olsun) ğ rildim. Gittim. Evde bir kadın ! cereden bakıyordu. Beni gö gi perdeleri indirdi. Kapıyı çağ. çaldım, çaldım, ses yok. Bir” metkâr çıktı, Sordum. Yedi Wi gittiler. Cevabını verdi. Kor dan hiç kimse de bir şey söyl AN istemiyordu. Yalnız biri Hamit ğanın zevcesini ağır yaralas ve zevcesinin şikâyetten v& J ğini söyledi. RŞATİ ğiz. Kısa hesap 2000 kişiyi Şirket müdürü Ziya beye soru. | karşı ecnebi hocalarına Türk ka-| mız muvaffak olamazsa yoruz ve cevap bekliyoruz?. biliyet, zekâ ve azmini gösterece| için büyük bir ziyanı, çılla * Kullanını?. Sütünüzü arttır. © cukların kemikle” 24 kuvvetlendirir.