4 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

4 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

.Auado&ıda tetkı&!et' Bolu kö ylerinde sö yleni- len dikkate değer maniler Bolu muhabirimiz yazıyor: Bolu köylerinde bir nevi “Kar- şılıklı,, mâni söyleme edebiyatı olduğunu yazmış, bundan evvelki iki mektubumda bu — manilerden | birkaç nümune almıştım. Bu mek- tubumda da birkaç mani daha not ediyorum: * * » Sevilen ihmalci — delikanlıya genç bir köylü kızının söylediği mani: Odanı kireç eyle, Y ü güleç eyle, du derdi senden aldım, Derdime ilâç eyle. Aldığı cevap kuvvetli olmakla beraber kızı şaşırtıyor: Odam kireçtir benim, Yüzüm güleçtir benim, Benim güzel yârim, Askım ilâçtır benim. Genç kız bu mâniye karşı delı- kanlıya şöyle cevap veriyor: Karanfil burçak değil, VUecu tomurcak değil, Seveceksen ciddi sev, Sevdam oyuncak değil. . * * Sevdiği kızı görmeğe giden bir köy delikanlısı, tuhaf tavırlarla karşılaşınca şu mâniyi söylüyor: Saçlarını dökersin, Aldırmayıp geçersin, Sevdiğim yavrucuğum, Niçin benden kaçarsın?, Kız, aralarından geçen — kedi- nin ne renk olduğumu anlatıyor: Kırdan geldim vyorgunum, Ben bu akşam durgunum.. Geçme kapım önünden, Çoktan sana dargmrm, Delikanlı ise aralarındaki mu- kavelede böyle oyun bozanlık ol- madığını anlatıyor: Gül altmda tahtımiz, Ne aç ılnnz h'ıh! le miydi nhtımi e Bunun üzerine, sevilen kız va- ziyeti biraz daha açıyor' Bir küçücük kuş idim, Gö; e konmuş idim, ürküttün beni?. Ben senin olmuş idim. Fakat delikanlıyı hâlâ seven genç kız onun çok müteessir ol - duğunu da anlayınca ayni zaman- da sulh kapılarını gösteriyor: Sandık üstünde nar var, Yememiza bir yıl var.. Öyle kalbimi kırdın, Kırk gün kırk gece yalvar. Bu vaadinden çok memnun © - lan delikanlı cevaben onu bilerek kırmadığını anlatıyorr: Portakal dilim dilim, Darılmış benim gülüm, Ben gülüme ne dedim, Kurusun ağzım dilim. Bütün bunlara sebep aşkın du- manlandırdığı bir baş olduğunu söylüyor.. Karşıdan gel karşrdan 'Ayrılamam eşimden, Meşeler dağlar gibi, Duman kalkmaz başımdan. Ve kusurunu affettirmek - için artık iltifat yağdırmıya başlıyor: Evlerinde idare, Vallah etmem medare, Benim bir sevdiğim var, Şu cihanda bir tane, Sevgilisi, kendini pımardan su doldurmakla meşgulmüş gibi gös- terip delikanlının sözlerini dinler- ken o şöyle bir maniyi görüyor: Akan sular olaydım, Kız eline dolaydım, Gümüşten kollarma, Bir bilezik olaydım. Ve, artik bir cevap alabilmek ümidiyle soruyor: Sart kordelân ensiz, Sarardım soldum sensiz, A benim nazlı yârim, Nasıl durursun bensiz?. Bu kadar yalvarma, bu kadar güzel sözlerden sonra genç kız sevgilisini affetmiş olacak ki ona vait dolu, müjde dolu bir mâni söylüyor: Siyah corap giysene, Yarın bize gelsene, Seni artık affettim, Gözlerimden hilsene!.. ... münasip Sevgilisi yanından geçtikten | sonra bir delikanlı şu mâniyi söy- lüyor: Su gelir bulanarak, Bahçeyi. dolanarak, Buna can mı dayanir, Yâr geçti salmarak. Fakat geçerken niçin ona bir şey söyliyemediğini ikinci manisi- le ne güzel anlatıyor: Merdivenim kırk ayak, Kırkma vurdum dayak, Yâr yanımdan geçerken, Ne el tutar, ne ayak. . .. Bir delikanlının aşk hakkında- ki fikirleri: Karanfil deste gider, Açılır dosta gider, Dünyada yür sevmiyer., Ahrete hasta gider. * Karşısındakinin ondan daha çetin bir taraftar olduğu anlaşılı- yor: Kararfil oymak oymak, Olur mu yâre doymak, Yâre doydum diyenin, Caiz boynunu yurmak ! ... Bir köy delikanlısının etrafına bakınarak söylediği manalı bir mâni: Şu dağlar kıştan ağlar.. Kebaplar sişten ağlar, İnce beli kemer sıkmış, Al yanak dişten ağlar. . Vasfi Aydın haberleri Aydın, 2 (Hususi) — Şehrimiz ilkmektepleri dünden itibaren a - çılmıştır. Mektepler bu sene, ge - çen seneden daha yüklüdür. Ço- cuklarımızın rağbeti her türlü tak dirin üstündedir. Maden heyeti: Üç gün evyvel şehrimize gelen maden araştırma mütehassıslar heyeti mıntakalarımızdaki maden ler üzerinde tetkikatını bitirmiş ve dün İspartaya gitmiştir. U. Evkaf müdürü: Vilâyet evkaf işlerini tetkik etmek üzere evkaf umum müdürü Rüştü bey Aydına gelmiştir. Spor kongresinde: , Evvelki gece Halkevimizde va- li Feyzi Beyin riyaseti altında ku- rulan spor kongresinde reisliğe Feyzi bey, azalıklara da Hâkim Ceydet, Hüsnü, Hilmi ve Fikret beyler seçilmişlerdir. | tiştirecek ve dağıtacaktır. Aydında Pamuklarımızın vaziyeti iyi Aydın, (Hususi) — Nazellide kurulan pamuk islah - istasyonu müdürü Celâl bey istasyon ve Ay- dın mıntakasının pamuk vaziyeti hakkında şu malümatı verdi: “— Mıntaka kurak olmasına rağmen bu sene pamuklarm vazi- yeti çok iyidir. Şimdi sulanmıyan kır yerlerden mahsul devşirilme- | ğe başlanmış ve ikinci toplantı ya- pılmıştır. Bu suretle kurak - tarla- ların mahısullerinin üçte ikisi elde | edilmiştir. Kurak tarlaların dönü- | münden vasati 200 kilo mahsul a- İmacağını ümuyoruz. Bu itibarla dönüm başına 150 | kilo pamuk kozası ambara girdi demektir. Geçen seneye nazaran yüzde 15 - 20 bir çokluk görülüyor. Sulanan yerlerde henüz toplan- ma işine başlarmadı. Bir hafta- ya kadar başlanacaktır. Buralarda mahsul geçen seneye nazaran bir kat fazla umuyoruaz. Toplanma | işleri için hava çok müsait gidi- yor. Bir hafta daha yağmur yağ- mazsa mahsulün çoğu ele geçmiş olacaktır. Tohum üremte ve iyileştirme i« şine gelince; Bunun için kanun ve talimatla- | rımız geldi, tşe başlamış bulunu - yoruz. İstasyona bağlı bir üretme çiftliği kurulacak, baharda faali- yete geçilecektir. Bu çiftlik beş senelik program mucibince halka cinsi tohum ye- Gele - cek seneden itibaren dağıtma işi başlıyacaktır. Bu tohumların mu- hafazası için ayrı bir teşkilât var- dır. Beş sene içinde bütün Ege mıntakasının tohumları değişmiş olacak ve bugünkü sanayi ihtiya- cını karşılıyacak, gayet mütecanis iptidat madde elde edilmiş bulu- nacaktır. Üretme çiftliği istimlâki ve a- lât ve edevatiyle tesisatı masrafı için Merkez bankası Ziraat Vekâ- leti emrine bir kredi açmıştır. İs- tasyonumuz için ayrılan tahsisa - tın verilmesi bankaya bildirilmiş- tir. ödemiş haberleri Ödemiş, 1 (Hususi) — Ödemiş ilkmektep muallimleri — kongresi münasebetile Halkevi mesaisi et- rafında görüşülmek üzere evvelki gece merkez ve mülhakat bütün ilkmektep müallimleri beyler şere- fine Halkevinde bir çay ziyafeti werilmiştir. Ziyafette köy — mual- limlerimizin de Halkevi ile alâka- larını arttıracak ve görüşmeler yapılmıştır. .. . * Mevsim dolayısiyle tatil edilen Halkevi lisan kurslarının ikinci devresi dün geceden itibaren ders- lere başlamıştır. Birinci devrede olduğu gibi Ödemiş gencliği kurs- Jara candan alâka göstermekte - dir. Bu randman çok iyidir. | bilhassa dil, | tarih tetkikleri hakkında samimi | İzmirde belediye ıhtihabl çok hararetli oldu On bin kişi Halk Fırkası namzet- letrine rey verdi İzmir, 2 (Hususi) — Dün Kar- şıyaka da dâahil olduğu halde şeh- rin on beş ayrı mıntakasında bele- diye intihabatı faaliyetine bilfiil başlanmıştır. Sabah saat tam se- kizde intihap sandıkları evvelce ayrılan mahallere konmuş bulu- nuyordu. İntihap sandıklarının üzerleri bayraklarla örtülmüştü. tihap heyetleri sandık başlarına giderek sandıkların muayeneleri yapılmış ve belediye âzaları önün- de zabıt tutulmak — suüretiyle san- dıklar kapanmıştır, Sabahleyin öğlene kadar rey | faaliyeti biraz sakin geçmiştir. | Saat on ikiden sonra yemeğe çı- kanlar sandık başında toplanarak geliş sırasiyle reylerini kullanmış- lardı. Dün akşama kadar kullanı- lan rey adedi beş bine yaklaşmış- tır. Kullanılan reylerin hepsi de Halk Fırkasmın tesbit ettiği nam- zetleredir. Rey puslaları aynen tasvip edilerek kullanılmıştır. İntihabatın ilk günü olması dolayısıyle birçok kimseler vazi - felerinden " ayrılarak — reylerini kullanmak imkânını elde edeme- mişlerdir. Dün akşam isçiler Yabrikâlar- dan ve çalıştıkları müesseselerden çıktıktan sonra Cümhuriyet mey- danında toplanarak çok alâkalı ve heyecanlı bir miting aktetmiş- lerdir. Saat beş buçuktan sonra Cüm- huriyet Halk fırkasının Esnaf ve işçi teşekküllerini temsil eden bin- lerce Türk işçisi ellerinde bayrak- lar olduğu halde Cümhuriyet mey- danma akın etmeğe başlamışlar- dı. Şehrin her yerindeki vesaiti nakliye, otobüsler ve otomobiller halkı ücretsiz olarak Cümhuriyet meydanma taşryor, otomobiller, otobüsler hıncahınç dolu olarak Cümhuriyet meydanında toplanı - yorlardı. Saat tam on sekizde yüzlerce o- tomobil ve otobüs Cümbhuriyet meydanımnda toplanmıştı. Sayısı tahmini bir hesapla on bine varan geniş bir halk kütlesi Cümhuriyet meydanında, büyük heykelin ö - nünde tekâsüf etmişti. Halk teşekküllerinin ellerinde bayraklar ve meşaleler bulunu- yordu. C. H. F. İzmir vilâyet idare heyeti reisi ve Yozgat meb'usu Avni Doğan bey halk kürsüsüne çıkarak, çok alkışlanan bir nutuk söylemiştir. Avni Doğan bey nutkunun so- nunda şöyle bir teklif yapmıştır: “Kadının medeni ve siyasi haklarına sahip olması Fırkamı - zın en büyük ülküsüdür. Kadınla- rın belediyeye seçmek ve seçil- mek hakkımı tanıyan - firkamıza | Izmir hanımlarının büyük bir alâ- ka göstereceklerinden şüphe etmi- yoruz. Türk kadını duygu, şefkat ve sağlıkta bütün dünya kadınla- rından üstündür. Şurada toplanan hem işgali, hem istirdadı gören İzmirlilerden büyük Gaziye ve ©* nun fırkasına sadık kalmak îçîij and içmeği teklif ediyorum.,, Bu büyük sözler üzerine on bi ne varan Türk çocuğu coşkun birf heyecan içinde and içmiştir. — Sadık kalacağız, Halk Fırs kası namzetlerine reyimizi verece* | ğiz!. Muayyen zamanda mahallât in | Diye haykırmıştır. Dün gece şehrin muhtelif yers lerinde halk tabakaları meşaleler- le gezmiş ve tezahurat yapmıştır. Saat 19 da, binlerce işçi Beyler sokağındaki Fırka binas; önüne gelerek tezahürat yapmıştır. Fırka binası balkonundan avukat Ek « rem bey bir hitabe ile halkın tezar hüraıtna cevap vermiştir. Adanada Ticaret mektebinir yıldönümü kutlülandı Adana, 3 (Hususi) — Cuma . günü öğleden sonra asaat 16 —da (Ticaret mektebi mezunları cemi- yeti) yıl dönümü dolayısiyle ha « mi ve asli azalarına bir dondurma ziyafeti vermiş, bu toplantıda bir çok konuklar da bulunmuştur. Önce, cemiyetin faal azalarıne dan Nihat Sadık bey, cemiyetin dayandığı ve yürüdüğü ülkü ve izi ve cemiyetin yüksek koruyun | başkanı, Cümhuriyet Halk fırkası başkanı ve Aksaray meb'usu Sü « reyya beyin cemiyeti temelleştir * meye yönelen değerli koruma yardımları anlatan ve ecmiyeti çağırışma uyup gelen konuklarâ teşekkürü bildiren bir aydış söyler di. Bundan sonra, cemiyetin umu* mi kâtibi Halil Nihat bey, cemiye” ha sonra, Ticaret mektebi müdün! Nail bey, Adananm bir ticaret tik bilgilere dayanan uzun | faydalı bir konuşma yapmış, caret mektebi mezunlarının ya muşlarını inceden inceye eleyil dökmüştür. En sonra da, muallim mektebi Fransızca mua! Hmi Hakkı Mahmut bey bütün t caretimiz üzerine verimli bilgile anlatmıştır. Seyhan musiki yurdu Adııu, 3 (Hususi) — Seyi musiki yurdu dün akşam yurt bi nasında fevkalâde bir heyeti miye toplantısı yaptı. Gençlii bir çatı altında toplu bir halde î lışmasının memleket için daha yıvlı ve faydalı olacağı kanaa! Halkevine intikaline karar "'& İntikal heyeti umumiye taral ' 4 alkışlarla ve müttefikan kabul l!? | dildi. Hesabatm tasfiyesi için ”— komisyon ayrıldı.