20 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

İtalyan taraflısı ingiliz gazetesi Musolininin hava hücumunu nasıl yaptıra- cağını anlatıyor HABER — Akşam Postası Fransa, Yunanis- tan ve Türkiyenin temasları , Paris, 20 — Laval, Türkiye Elçisi ile Yunan Elçisini kabul , etmiştir. 20 AĞUSTOS — 1995 Zonguldakta kuduz salgını Bir çocuk kudurup feci surette öldü Son zamanlarda Zonguldakta | davi için İstanbula gelmişlerdir. ” kuduz köpekler pek fazla çoğal - Bunun üzerine Zonguldak ur muştar. Bu yüzden 12 yaşında | y, (belediyesi) kuduz köpeklerle Galatada CİNAYEt| sekme izninde bir çocuk, teda: 7 Tayyareler kabileleri aynı yere püskürtüp bir araya topladıktan sonra üzerlerine bombalar atacakmış... ağ AŞ MN SP Kğ EŞ e Londra (Özel) — İngiliz gazetelerin den “Deyli Meyl,de “İngiliz ulusal tayyareciler birliği, başkanı yüzbaşı Horman Maknillân, büyük (harpten beri hayli ilerlemiş olan tayyarelerin muhtemel bir Habeş - İtalyan har - binde nasıl rol oynıyabileceğini şöy - le anlatıyor: “Eğer İtalya, oHabeşistana karşı süel (askeri) harekâta geçecek olursa, hava silâhı büyük mikyasta ve üstün bir âmil olarak süel harekâtaa ilk de- Ya kullanılacak demektir, “Italya herhangi seferde hava hare- kâtını üstünlükle idare edecek vazi - yettedir. Bu yılın başlangıcında 1,507 harp tayyaresi vardı, Hava kuvveti - nin efradı 1935 temmuz birinde 2433 dür. 27 mayıs 1934 de Senyor Musoli- ni 20,000,000 sterlin sarfiyle tesisatı genişletti. Yeniden inşaatı emretti, 1 - lalyanın yaptığı bombardıman tayyare leri bir buçuk tonu saatte 205 milden 1250 mil götürüyor. Bu O tayyareler 8000 metre yüksekliğe (çıkabiliyor. “Hattâ), Habeşistanda eski model tay yarelerini de kullansa, gene vaziyete tam surette hâkim olabilir. Habeşle - rin, gayet az tayyareleri var. Bir müd det evvel elden düşme epeyce bir Fok- ker tayyareleri o edinmişlerdi. Habeş imparatoru bunları (Habeşistan için kurye vasıtası olarak o kullanmıştır. Fakat İtalyanın harp O tayyarelerine karşı koyacağı bir kaç tayyare, der - hal hareketten kesilecektir . Fasta İspanyalılarla (o harbettikleri vakit, ben vahşi atlas o dağlarındaki Habeşistan dair telgraflar 4 eyla!i toplantı- sına doğru Habeş işini görüşmek üzere Pa- riste toplanan üçler konferansı de. legeleri memleketlerine dönmek| tıda hazır bulunmıyacaktır, bu dövüşü gören ilk yabancılardan - dım. İspanya tayyareleri kayalık tepe ler vedar geçitler üzerinde harekât yapıyorlardı, Rifliler üzerinde tesir - leri de görüldüğü şüphesizdi- Bugün- kü İtalyan tayyareleri mesafe, hiz ve saldırma meziyetleri itibariyle daha üstündür, “Senyor Musolini zorlu Habeş ülke sine tecavüzi harekete geçme emri ver diği zaman İtalyan hava silâhlarının şahametine güveniyor. İ İtalyan hava harekâtının şimalde! Eritreden, şark ve cenupta İtalyan Somalisinden yapılacağını biliyorlar. “Bu iki kuvvetin telifiyle İtalyan tayyarelerinin, Habeşistanda giremi - yeceği yer kalmıyacaktır. “Bu bir hava harbi olacaktır. Ve hergün 600 tona kadar patlayıcı mad- deler yağdırarak sistemli bir surette kabilelere dehşet salarak © zemindeki orduların yavaş yavaş ilerleyip top - rak işgal etmesini (kolaylaştırmak üzere kabileleri geriye püskürtecek « tir. Havadan tabiyevi bir çember içeri - sine almakla kabile halkını bir mer - kez noktaya getirmek mümkün ola - caktır. Bu suretle bombardıman tay - yarelerinin kabileler üzerine son bir hücum yapmak üzere toptan uçuşunu temin edecektir. Gerçi Habeşistan Fransa ve Alman yanın müşterek arazisi kadar büyük - tür. Fakat yeni hava silâhları kullan. mak suretiyle İtalya, süel harekâtını çabucak bitirebilir. meselesine kümetinin Italyaya karşı bir te- tebbü kararı verilmesini istiyece- ğini bildirmektedir. Görünüşte, İtalya bu toplan- üzeredir. yeman kasa snn090n0nn0954n90NNNa0m0m90N İngiliz ve Fransız delegeleri u i Habeş işi, ingii- | luslar kurumunun 4 eylüldeki top. tere ve küçük | lantısına ait hazırlıklarla uğraş-|i anlaşma | mak üzere diplomatik yollarla sik Paris, 20 — Eden, bugün Ç: . sık temas etmeği kararlaştırmış.|i koslovakya elçisi ile görüşmüş i lardır. | tür, i Aloizi ne diyor? İtalyan delegesi, Romaya hare. ketinden önce İtalyan tezini bir daha anlatarak gazetecilere ez- cümle demiştir ki: “Avrupa dışmdaki toprakları. mızın emniyetini temin edecek tedbirler alacağız. Doğu Afrika. sındaki İtalyan müstemlekeleri. nin emniyeti, ancak Habeşistanın silâhsızlandırılmamasiyle kabil o lacaktır. İtalya uluslar kurumun- dan ayrılmak istemiyor. Fakat mecbur olursa, Cenevreden uzak- laşmaktan çekinmiyecektir, Uluslar kurumunun 4 eylüldeki toplanmasına İtalyanın iştirak e- dip etmiyeceği henüz belli değil- dir.,, » # » Aloizi sorulan bir suale cevap ve- rerek İtalyanın Eritrede dört yüz bin Habeşliye karşı Iki yüz bin kişilik bir ordu topladığını bildirmiştir. Musoliniye karşı hiddet Londradan gelen bir haber, İn- olduğunu, ve 4 eylüldeki uluslar kurumu toplantısında İngiliz hü- Küçük anlaşma ile yapılar. | bu temasın börle nazik bir ze- manda vukubulmasıma hususi! bir ehemmiyet veriliyor. nese ra esma esna seamanane ei « Yeni sevkiyat Napoliden gene 50 zabit ve 1000 kadar topçu neferi taşıyan iki ge- mi Doğu Afrikasına doğru hare- ket etmiştir. Hayli harp levazımı da gitmiştir. Eden'in raporu Londra, 20 — Sir Samuel Hor dün akşam kralla görüşmüştür. Bugün E- denin raporunu dinliyecektir. Habeşistan mukavemete hazırlanıyor Habeşistandan gelen haberlere gö - re, harp ihtimali çoğaldığından bü yük bir faaliyetle mukavemet hazır - lıkları yapılıyor. Bir o milyon asker hazırdır. Bunlar silâhlandırılarak er. kânı harbiyenin plânma göre cephe - lere gönderiliyorlar. Erkânıharbiyede birçok ecnebi za - bitler vardır. Bunların içinde en fa- lası İngilizlerdir. Habeşistana Ameri. kadan çok silâh geliyor. İtalyan gazeteleri İngilizlere gene hücuma başladı İtalyan gazeteleri İngilizlere hü - cuma başlamıştır. Taymise cevap ve » ren bir İtalyan gazetesi “Japonyanın men okullarına girme çağı olacak ki bu 18 den aşağı olmamak (demektir, deni) sağlamlığı okullara gönderilmiş olan rapor örneğine göre okul dokto timler üstün tutulacaklardır. oldukları okullara hemen başvurması şarttır. a A UR Çin topraklarını istilâ Oetmesine ses çıkarmıyan bir cemiyetini, barbar bir hükümete karşı hudutlarını müdafaa etmek istiyen bir hükümet aleyhine kaldırmakla tehlikeye düşürdükleri -| sahte olmasından herhalde şüphelen - ni, yazıyor. Gece yarısına kadar rakıları içip Metresile bekçiyi vurdu ? Galatada dün gece bir kahveci iki kişiyi ağır surette yaralamış » tır, Galatada Kemeraltmda Kara- oğlan sokağında 17 numeralı ev- de oturn kahveci Hıristo ile met- resi Maryam eğlenmeğe karar ver mişler, bir rakı masası kurmuş - lardır. Bunlar saat on ikiye kadar epeyce rakı içtikten sonra birden: bire kavgaya tutuşmuşlardır. Bir aralık Maryam “can kurtaran yok mu? Polis!,, diye bağırmca Hiris- to kızmış, Maryayı dövdüğü gibi iki yerinden de yaralamıştır. Bu feryada aynı evde oturan tütün inhisar idaresi odacılarından Ah- met yetişmiş, Maryamı dostunun elinden kurtarmak istemiştir. Hr- risto bu müdahaleye de çok kız - mış, eline geçirdiği büyük bir san- dalyayı Ahmedin kafasma vura- rak yere sermiştir.Feryatlara dev. riye memurları yetişmişler, etra - fa saldıran Hıristoyu yakalamış - lardır. Ahmedin yarası ağır oldu- ğundan hastaneye kaldırılmıştır. Maryam da tedavi altına alınmış- tır, Mülâyim Avrupaya gidiyor tarikiyte epi ayan akor” Bükreşe, Berline, Parise, Budapeş - teye gidecek, orada güreşler yapacak- tır, Bulgarlar üç masum Türkü parçaladı (Baştarafı 1 incide) ları olmadan öldürülmüşlerdir. Bul - garlar tarafmdan öldürüldükleri gu. | reti kat'iyede tahakkuk etmiştir. Bun dan dolayı kasaba ve o civar köyler Türk ahalisi fevkalâde korku ve he - yecan İçerisindedir.,, Bulgar dostlarımız iki tarafı kızış » tırıyor demesinler diye hiçbir mütale. a İlâve etmiyoruz. Eğer bu haber doğ. ru değilse bize hakikati haber verme- lerini ve vaziyeti izah etmelerini bek- liyoruz. Aksi halde bunun bir hakik , kat olduğunu kabul etmek meçburi - yetinde kalacağız. Bulgar resmi makamlarının yalan haberleri tekzip etmekteki hassasiye » tini bildiğimiz için, sükülü tasdik sg. yacağız. Mekteplerde kayit ve kabul başladı BM” Baş tarahı 1 inci sayfada Tinsel ve bedensel (manevi ve be - ru tarafından tasvip edilmek. Bundan başka şehit çocukları ile ye Bu şartlara uygun talebenin bağlı visi geç yapıldığından kudurmuş, mücadeleye girişmiş ve başıboş pek feci ıztıraplar içinde ölmüş -| köpekleri itlâf etmeğe başlamış » tür. Diğer birçok kimseler de te -| tır. Dün şehrimize zabit namzetleri bu sabah onda Taksimde A gelen iki İtalyan yelkenli gemisindeki İtalyan Cümhuriyet Abidesine çelenk koymuşlardır. Zabit namze*leri ve efrat Gümüşsuyu yoluyla Taksime gelmişlerdir. Amiral Ra'ladini otomobille gelmiştir. Çelenk abideye konduktan sonra selâm durmuşlar ve İstiklâl caddesi, Boğazkesen yoluyla gemi lerine dönmüşlerdir. Resmimiz bu töreni gösteriyor. Yeşil ilgaz şu anda yanmaktadır ! Genkiri, 18 — İlgaz örmanları nın Çankırı ile Kastamonu arasın- daki kısmında yangın çıkmıştır. Ateş rüzgârn tesiriyle gitgide bü yümektedir. İlbaylar yangın yer'- ne gitmişlerdir. Ateşin söndürül mesi için büyük gayret sarfedil. mektedir. HABER — Bu son ay içinde, Türkiyenin birçok yerlerinde or- de yazıldı. Kimbilir bunlardan daha” yanmış, hiçbiri gazetelere geçmemiştir. Bir ormanı değil, bir ağacı bi. le yakmak, adliye tarafından cina. yet yapmakla eş takibata uğratıl malıdır. Bunun için şiddetli ka. nunlar olmalıdır. Ormanlarımı zı gözbebeğimiz gibi esirgemeli. yiz. Her halde, başka memleketler. de ormanları koruyacak tedbirler vardır. Bunları biz de tatbik etme ( Faşıyan ölü) man yangınları çıktığı kadi) başka ne yerlerde, ne ormanlar | liyiz... ayy ML Erenköyünde yangın ve İvlin Smit isimli bu kadın — Blans Dankel isimli diğer bir kadınla A - merikada Edvin Lang adında bir Çin- liyi öldürmekten suçlu olarak 150 se « ö neye mahküm edilmiştir. Bu kadınm sevkolunurken gösterdiği bü neşenin mek lâzımdır. .. .. güçlükler —İç Bakanlığının dikkatine — Bugün son dakikada İçerenköylinde bir yangın çıktığını haber alarak tah- kikatta bulunmak istedik. En tabil vaziyet, polis o merkezine sormaktır. Fakat, Erenköy polis mer» kezi gayet nazik bir o sesle gu cevabt verdi: — Mazur görün malâmat vereme - Çünkü kendilerine | gazetelere hiç bir şeyi haber vermemeleri bildiril - miştir. Böylelikle biz de kimin evi yan dığını öğrenemedik. İhtimal ki öğren- seydik, ev sahibi gazetemiz vasıtasiyle koşacak, tehlikede olan ailesini ve eş- yasını kurtaracaktı. Gazetelere yangının nerede oldu - ğunu, kimin evi yandığını bile haber - verdirmekten menederek bize bu müş- külâtı gösteren makamları daha yük- seklerine ve hem (kendimiz, hem de halk namına bu yazımızla şikâyet et- miş oluyoruz. Çünkü bizim bir haber vermek vazifemiz vardır, Bu içtimai vazifemizi görmemize mâni olmanıf, ne derece kadar doğru olduğuna ok * lımız ermiyor. NOT: Merkezdeki istihbarata haber verik diği Erenköyünden söylendiği hal * de oradan da haber almamız kabil o - lamamıştır, ayy yg yg