30 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

30 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Ingiliz sermayedarlarının tet-| MM EAT LAR MM a a a NM ME MM VE A a A kikleri müsbet neticeye varıyor lr ama mmm MM — EL. 7 A GM? <1 Kira bedellerile memurlar bina sahibi olabilecekler Müteşebbislerden biri Ankarada! makam'tarla resmi temasa İngiliz sermayedarlarının memle- | ketimizde iş görmek emelile yaptık- ları tetkikler müsbet netice vermeğe baslamıştır. Bir kaç gün önc sebrimize gelmis Rirket gene geliyor olan Sömervil ile arkadaşı Kolonel Veb inşaat işlerile alâkadar tetkik- lerde bulunmuş, amele Ücretlerini, ke- rTesle ve çimento fia'larını araştırmış. tır, Bir çok hususlarda çok müsait şartlarla karşılaşan İngiliz sermaye- | darlarından biri, şimdi Ankarada res-! mi makamlarla temas halindedir. Di- geri Lonâradaki şerikleri ile görüşü-| yor. Bu iki sermayedarın tetkikleri ve temasları süratle bir karara bağlan- dığı takdirde Önümüzdeki aylar için-| de yeni bir Türk — İngiliz inşaat gir kelinin kurulacağı ve hemen faaliyete; geçileceği umulmaktadır. 'Bu şirketin ilk yapacağı iş, memur- lara mahsus modern evelr İnşasıdm.! Bu evler kira ile memurlara verile.| cek, kiraya zam olunacak clizi bir; miktar ile de tedricen evin parası Ö- denecektir. Vekillerimiz Karsta 7 aylık ihracatımız geçen seneden 8 milyon fazla Doğu vilâyetlerimizde tetkik seya- hati yapan İktısat vekili Celâl Bayar ve Maliye vekili Fuat Ağralı Karsta bulunmaktadırlar. İnhisarlar vekili Ali Rana Tarhan da dün Karsa gitmiş ve bazı tetkikler yaptıktan sonra Samsuna doğru ha- reket etmiştir. Karsta verilen geceki ziyafette İk- © fasat vekili Celâl Bayar çok alkışla” nan ve büyük gör alâka uyandıran bir nutuk söylemiştir. İktısat vekili nutkunda ezcümle de- o miştirki: Bu çalışmalarımız ancak bize emre- dilen çeylerin biran evyel vücüda ge- güçlükle Kurtarıldı © mesine sarfedilen mesailerin netieole- . ridir. Dün bir telgraf aldrm. Bana yedi aylık ihracat ve ithalâtımızın netice- ç lerini bildiriyordu. Bu müddet zarfın daki ihracatımız, geçen seneden sekiz, evvelki seneden on dört milyon lira » fazla olmuştur. Büyük Türk milleti için bu fark gerçi henüz küçük ve mü- tevazidir. Fakat buhranın tesirile her © yil yüzde otuz, yüzde yirmi nisbetinde düşen harici tienretteki sukut devre- — sinin durduğunu veileri hareketin başladığını göstermesi itibarile şaya nı dikkattir, yi Buzün mali hayatımızda büyük bir — istikrar vardır. Bütçemiz mütevazin- — dir. Paramız bütün dünyanın paralari le boy ölçüşecek kadar kuvvetlidir. 'Türk parası dünyada seçilmiş para- ların en kıymetlisi ve sağlamıdır. — Şark vilâyetlerine nakliye vasıtala- rumız henüz tamamen ulaşmış değil- dir. O vakte kadar buranın hususi ha- yatında alacağımız tedbirler vardır. “ Bugün liberal sistem tamamen iflâs © etmiştir. Ticaret manayi tamile - serbest değildir. Devletin milli ekono- -miyi koruyan düsturlarıma tam mana» sile itaat Bizimdir. Biz hükümet ve - devlet hesabına tüccarı olduğu kadar © müstahsili, hatla müstehliki de göz önünde tütmak mecburiyetindeyiz.,. © Oİktasat vekili Celâl Bayar en sonra! Li dehini Atatürk ve Jemet İnönünün geretlerine kaldırdı. i — Vekiller yarın Iğdıra hareket ede- başladı İngilterede pek çok emsali olan bu nevi ev sahibi olmarın örneği Türki- yede ilk defa olarak umumi” şekilde tatbik edilebilecektir. Büyük Ingiliz ve Amerikan serma- yedarlarını temsilen Avrupa ve Afri- kanm muhtelif yerlerinde Iş münase- betleri temin eden meşhur İngiliz im- tiyazcısı Riket de bu yıl içinde üçün- cü defa olarak bir iki güne kadar tek-| rar şehrimize gelecektir. Kendisinin buraya geleceğine * işaret) daha şimdiden namına, bir takım mu. haberat ve telgrafların gelmeğe baş- lamış olmasıdır. Esasen Riket egyazmın bir kısmın da bırakmış bulunmakta idi. Riketin buraya gelişi, mesafeyi hiçe indiren tayyares teşhiri ile de slâkadar görülmektedir. Riket bu yıl içinde üç defe şebrimi- 28 gelmiş olmasına rağmen daha ev- velki senelerde de muhtelif vesilelerle Türkiyeye uğramıştır. Öğrenildiğine göre, Riketin buraya ilk gelişi 1922 yılında başlamıştır. O zamanlar İngilterenin meşhur si- lüh fabrikası Vikers - Armstrongu temsil etmiş ve burada epey müddet almıştır. Şeşhur İngiliz imtiyazcısı simdi bilhassa pelrol sahasında iş temini ile meşguldür. Gittiği yerlerde başlıca petrolculuk ile alâkadar kimselerle temas etmeşi,. . Habeşislanın bütün! petrollerinin imtiyazını bir Amer!kan| şirketi naminz satın almak istemesi bunun karakteristik bir delilidir. İ orta Fransanm küçücük” Montincon| Memleketimizin muhtelif yerlerin- do büyük gayretlerle petrol sondağla-! rı yapıldığı şu sırada Riket acaba ne gibi teklifleri halz bulunuyor? Ve al tında bulunan, dünyanm en seri tay- | yaresinden biri olan o “Seyyar otel, ile daha kaç defa gidip gelecektir.!? Büyükada açıklarında Bir motör battı Kaptanla tayfası Evvelki gece sabaha karşı Düyük ada açıklarında iki motör çarpışmış ve birkaç kişinin ölümile neticelenecek bir vakanın çıkmasına ramak kalmış- tır. edikuleY gazhanesinden kok yükli- yen Bayram kaptanın idaresindeki on tonluk Nimet motörü sabaha karşı dörtte Antalye anbarına ait Bozcaada motörile karşılaşmış her iki motör de bütün yelkenlerini açmış olduğundan manevra yapamıyarak carpışmışlar- dır. Bu çarpışmadan Nimet motörü derhal batmıştır. Motördeki kaptanla tayfalar denizden güçlükle bulunarak kurtarılmış ve şehrimize getirilmişler dir. ZAYI — Üsküdar omuhtelit orta mektebi tasdiknamesini zayi ettim. Ye nisini çıkaracağımdan eskisinin hük- mü yoktur. 543 mımaralı Nevzat Kadıköy ikinci sulh hukuk hakimli- ğinden: Kadıköyünde Kızıltoprakta Hüse- yin paşa çıkmazında 27 No.lu evde mukim iken israfı ve sui idaresi yü- zünden 992 senesinde haraltma alı-| nan ve kendisine oğlu Tevfik vasi tayin edilen Ahmet Asım oğlu Mehmet Şe- rif halen akıl hastalığına müptelâ olması hasebile bu yüzden yeniden hacrartına alındığı ve kendisine aynı evde mukim karısı Adviyenin 29 3 “526! tarihinde vasi tayin olunduğu alâka- darlara ilân olunur. İ Hacıların mütebaki kısmı ise oradaki ; malar pazar meydanında toplanırlar. T Ve Halk traş Bıçakları paviyonu Bu seneki güzel İzmirin “Arsı! ulusal,, . altıncı fuarında yurdu- muzda ilk defa Türk isim ve Türk markasmı havi “Bozkurt,, ve Halk traş bıçakları kendi hususi pavyo- nunda teşhir edilmiştir. Gerek bıçakların ve gerek pav- yonun halk arasında uyandırdığı sempati takdirle karşılanmıştır. 20 — 25 senelik bir ömrü ikmal eden bu icadın ilk anmdan bugü-i ne kadar Türkiyeye yüzlerce çeşit traş bıçağı gelmiş ve bunların he- men kâffesi encebi isim ve mar- kasını © tatrmıştır. Bu muvaffaki yeti ilk evvel Bozkurt ve Halk traş bıçakları kazanmış ve az za» manda Türkiyenin en hücra köşe- lerine dal budak salarak haklı bir surette fevkalâde iştihar etmiştir. Bugüne kadar Türkiye sergile- rinde ilk defa olarak teşhir olunan Bozkurt ve Halk traş bıçaklarının İ taşıdığı bu isimler o kadar yerin- dedir ki... Dünyanın en yüksek çeliğinden yapılmış olan bu bı- çaklar dünyanın en büyük ve şe- refli bir tarihine malik Türk'ün efsanevi ismi olan Bozkurt ve Türk milletini kasteden Halk isim- lerini taşrmağa hak kazanmıştır. Bu sebeple pavyon sahibi bulunan Bay Fehmi Hüseyin Ardalı ve Bay Mehmet Salih Tiriğrad'lı şerikini tebrik ederiz. Anadolu İzmir Fransada yanaşma panayiri Fronsada, her sene, binlerde kişi; köyüne grip bir hadılık seyahati ya- parlar, Bu ziyaretçilerin bazıları ha- sat izlerinde kullanmak için kadın ve erkek yanaşma aruyan çiftçilerdir. alış verişi görmek için gitmiş bir ta kım meraklılardır, Muayyen günde çiftçilerle yanaş- Bu kalabalık arasında patronları kı Tik kıyafetlerinden tanrmak lâzımdır. Bir sene müddetle çalışmak kontura- tınr imza etmiş olnları da seçmek güç değildir. Erkekler caketlerinin omuz başlarına hasır çöpleri diker, kadınlar! ,da başlarına birer gül iliştirirler, İş bulmak için mühtelif mıntaka- lardan gelmiş olanların hep bir arada durmaları, işçi arayanlarm da bunla» rın arasında dolaşmaları adettir. Çiftçi tırmık sallamağa, orak sa- yurmağa muktedir bir delikanlıyı gö- rüncs onun göğsünü ve sırtını SIYaz- lar, kollarile bazularmı muayene eder, Kadist yanaşmalar da ise ekseriya| güzel bir yüz, vücut sağlamlığına ter-| cih edilir, Umumi harpten eyvel erkek yanaş- malarin senelik maaşı yemek, içmek ve yatmak da dahil olduğu halde bi: zim şimdiki paramızla 331 Tiradan 412 liraya kadardı. Çiftlik işlerinde tec- rübesi olan kadınlarda senede 163 li- radar 194 liraya kadar senelik Weret alırlardı. 15 den IS yaşına kadar olan erkek çocukların aylığı on iki buçuk lira idi. Umumi harptenberi ise bu Ücretler yüzde 30 nisbetinde inmiştir, Devam şeraitini öğrenmek cemiyet inerkezine müracaat etmeleri. Eseri hazırlıyan: İ Dikkat: Bu yazı, yalnız pazartesi, çar şan ve cumartesi günleri neşredilir, Nüzhet Abbas ei ru Futbolcular için yapılması lâzım olan ap Şem 1 Şeki? Şekil Şekil 6 Şekil 10 1 — Parmak sallarile diz bü- külm!yerek yere p ayak uçlarına dokunmak, Dizlerin dik tutulmasına dikkat edilmelidir. Baldır adelesinin arkalarını kuv- vetlendirmek için faydalıdır. . (Şekil 1ve2). 2. — Diz kaldırma: Bir ayak üs. tünde durarak öbür dizi kaldırıp el ile çeneye doğru çekmek (6 ilâ 12 de- fa tekrarlamak lâzımdır.) Baldır ada- lesinin ön kısmma yaradığı gibi mü- vazene için de faydalıdır, Şekil 2 ve 4) 3 — Bacakları yükseğe kaldırmak: Her futbolcu batağımı kendi boyu ka- kar yükseğe kaldırabilmelidir. Kal dırış esnasinda geriye düşmemeğe dik kat etmelidir. Kalçalar ve kalça maf salı için çok lüzumludur. 4 — Şekil 4 de görüldüğü gibi bir el ile ayak bileğinden tutarak dizi ile ri ve geri olanca kuyvetile savurmak Savuruş mesafesini not ederek her za- man bu mesafeyi bulmağa gayret e- diniz. 3, 4 defa kâfidir. Bu idman kalça mafsalmı son derece İşlek ya- par. (Şekil 3 ve 4) 5 — Topuğu şekli 5 de görüldüğü gibi bir mania, yahut bir mtere yük-! sekliğinde ber hangi bir şey üzerine koyarak ileri doğru uzatarak çeneniz- le ayak ucuna dokunmak. Bu idman esnasmda dizlerin bükülmemesine dik- kat şarttır. Baldırın arka kısmı için çok faydalıdır. (Şekil 5) 6 — Şekil 6 ve 7 de görüldüğü gib! mania atlıyacak (bir vaziyette yere oturunuz. Kaiçalar yere düz doku- nur ve vücut dik tutulur. Bu vazi- yette iken şekil 8 de gösterildiği gibi ileri doğru iğiliniz. Bu hareketi iyice kavradıktan #onra şekil 9 da olduğu gibi dirseğinizi arka bacağın dizi üs- tüne yaymız. Bu hareket epey zor- dur. Onun için ilk beş hareket ile adeleyi işlek bir hale getirmeden buna heves tmyiniz. Bu idman vücudu yu- muşaklığı için en faydalısıdır. Esas itibarile mania Koşucuları için ise de bütün idmancılara son derece işlek ve suple adale temin eder (Şekil 6, 7, &. 9) T — Arka tistii yatarak yavaş ya- vaş İki bacağı da havaya kaldırmak. Hareket esnasında bacağın yere değ- dirilmesi iyi değildir. Hareketi 6 def- Şekil 11 Berberler kursundan 1 — Kursumuzun 936 senesi tedrisatı sanatin tekniği Kine alt yeniliklerle fevkalâde mücehhez olarak 5 teşrinievvel 936 pazart istiyenlerin kergün Dörı açılacaktır. inci "Vaket hanımda 2 — Gerek şimdiye kadar ikmale kalanlar ve gerek hiç diploma almamış Lulunanların imtihanları 6 teşrinievvel 936 salr günü icra edileceğinden rlarnı hemen cemiyet merkezine mütacaatla kayıtları yartırma'arı. hareketler a Şekil 12 Şekil 1 adan fazla tekrarlamak caiz değildir. Karın adalesine faydalıdır. (Şekil 10) 8 —Arka üstü yatarak vü- cudu Oturur bir vaziytte kak dırdıktan sonra çene dizle - re dokununcaya kadar ileri doğru W- satmak. 5 defn kâfidir. Gene karın adalosi» işindir.— (Şeki 21). 9 — Diz bükme hareketi: Taban boşluğu ve ayak bileği için çok fay- dalı olup hareket esnasında üyak uç- larma basmak lâzımdır. Her iki ba- cakla da alışıncıya kadar tekrarlamak faydalıdır. Bacak adalesine fayadlı- dır. (Sekil 12). 10 — Şekil 12 de olduğu gibi bir bacağı dizden bükük olduğu halde ha- vaya kaldırarak tek bacak üzerinde öne doğru hoplamak. Diz kaldırmağa ve taban boşluğuna faydalıdır. 11 — Şekil 13 de olduğu gibi dizi kaldırarak el ile sarılıp diğer bacık üzerinde müvazene temin ederek dur- mak. Bundan #onra mümkün oldu- Zu kadar uzun bir adım atınız. Diz- lere ve taban boşluğuna ele (Şekil 13) 12 — Yukarıda tarif olunan here- kelleri en zaif adaleyi kuvvetlendir. mek üzere şahsi noksanlara göre ta- dil etmek. Bütün adale için faydalı- dr. Bu idmanlarda en fazla «ikkar vu nacak şey, bunları lüzümundan fax la yapmamak ve bıkkınlık histeime- mektir. Bunun için de her seferinde hepsini birden değil, bir kaçmı bir gece, “diğerlerini iki gece sonra tat- bik etmekle usancın önüne geçmek kabildir. Şurasını da söyliyelim ki bu idman- lardan uyku kapıyor, geceleri rahat- sız oluyorsanız azaltmak, azaltmakla da gene deliksiz uyku uyuyamıyorsa- nız bunlardan sarfı nüzar etmek 18 dır. Çünkü insana uyku antrenman. dan çok'daha lüzumludur. Cimnastikhane ve kapalı saha bul- mak imkânma malik futboleular için haftada Iki zece voleybol, veya bas- ketbol oynamak da cok faydalı bir antrenman programı (teşkil eder. Memleketimizde çok cabuk yayı'an bu iki spordaki hareketlerin insanlara en faydalısmı teşkil ettiğine h'ç süp- he yoktur. Yayılma, uzanma, xp- Jama hareketlerini câmi olduğu gibi, sürati intikal ve çabuk karar vermek gibi kafayı spora alıştırıcı evsafı da çok iyi bir surette mezretmiş bulun- maktadır. . (Devamı var)