8 Şubat 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

8 Şubat 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Almanyada komplo ÇEÇ> Böştüraiı 1 incide nin nazi partisihin müdahalelerinden kurtarılması istenmekteydi. Hattâ söylendiğine göre, Almanya- Ga imparatorluğun fadesi için bir kom- plo bile hazırlanmıstı. Bu komplonun Mmürettipleri eski Kayzer Vilkelmin ikinel oğlunu tahta geçirmeye hazıre Janmışlardı. “Le Temps” gazetesinin bu hava- Gizi veren nüshaları Almanyada töp- lattırılmıştır. Londraya göre " Lomdra, 8 (Hususi) — Berlin hâ- dizelerinin matbuatta uyandırdığı he- yecan bugün de devam etmektedir. Hitlerin bir muzafferiyet kazandı- İ'mı ve hükümetin mutlak smrette Basyonal - sosyalist mahiyetinin kuv- vetlendiğini teslim etmekle beraber, Kazeteler, bu değişikliğin ordu, Hit- ler ve hattâ hiçbir zaman meselâ İa- panyada mildahaleye taraftar bulun- mamış olan, bizzat millet arasındaki görüş Ihtilâflarını tebarliz ettirdiğini kaydediyorlar. Sol cenah gazete'eri, bunu kaydederken memnuniyet gös- termektedirler. Daily Ekspres gazetesine göre, Berlin hidiselerinin esrar perdesi he- nüz çözülmemiştir. V Gazete, keza ordu İle nasyonal - s08- yalist hükümeti arasında yeni müna- | kaşaların kuvvetle muhtemel olduğu- nt öğreniyor. Ayni gazeteye nazaran, beynelmilei “ Mmünasebetler ve muhtemel rdemi te- z paktı hakkındaği İngiliz - Al- Hukuk fakültesinde tedrisat man müzakerelerinin tebiri de derpiş edilmektedir. Gazetenin başmakalesinde vaziyet. teti gerginlik kaydedildikten sonra, Almanyanın “doldurulmuş bir tüfenk,, olduğu bildirilmekte ve gu suretle de- vam edilmektedir: *“Generaller, İspanyada veya başka yerlerde Muassoliniyi tekip ederek ser- güzeştler politikası takibine taraftar değillerdi. Lüzumu»'an fazla konuştu- lar ve Hitler'de vazifelerine nihayet verdi. Ancak şurası kayda değer ki, hiçbir kimseyi kurşuna dizmedi.,, Sandey Taymis gazetesi Hitlerin gesi kısıldığını yazmaktadır. 20 şubat- ta bir nutuk söyliyeceti evvelce ilân edilmiş o'duğu için Hitler s#akin bir yerde acele tedavi edilmek Üzere Bav- yeradati malikânesine gitmistir. Ber- lin ise bu haberi tekzib etmektedir. Hitler Ber'inden avrı'dı Borlin, © (Husust) — Yeni harlciye na- zırı Von Rihbentron, ya bu halta sönün- da veyahat önümüzdeki hafta bidayelinde vazilesine resmen başlıyacaktır. Von Rib bentarn evvelâ arzı veda için — Londraya Bidecektir. Hitler, Berehtesendendeki mnalikânesine hareket etmistir. Yeni harleiye nazırı Von Ribbentrop da orada — bulunmaktadır ve kendisile görlüşecektir. Mareşal Göring dün — ikticat mazırı Dr. Funka resmen vüzifesini teslim eylemiş- tir. Hitler Htalyaya yapacafı — seyahat esna sında Napoll körfezinde toplanacak olan İtalyan donanmasını teftiş edecektir. Bu münasebetle tahtelbahirter, birden bire su yüzüne çıkarak muazzam bir “ga- malhı haç,, resmedeceklerdir. gene üç sene mi olacak ? niversitesine bağlı Hukuk Fakültesi geşen sene yapılan bir talimatname ile dört seneye çıkarılmış, buna mu- kabil Ankara hukuk fakültesi ise üç Bene Üzerinden tedrisata devam et- Ankara, 7 (Hususi) — İstanbul Ü- ! iylendiğine göre, alâkadarlar An- DIİSARDA: * Büdapes'tedeki kalolik köngretine gi- 'decek olun İrlanda — mürahhas heyeti ilk Kkaratlara rağmen Almanya yolüyla seya- hat etmiyecektir. Bunun sebebi Hitlerin Alman katoliklerini konereye işlirak et- mekten menetmiş olmasıdır. * Belçika dışişleri bakamı Spaak bu haf- ta beynelmilel vaziyet ve Cenevre körüş- meleri hakkında meclisle bey: a bulu- nacaktır, Bakanın İtalyan imparatorluğu- nun tanınmasına ve general Franko hak- kında takip edilecek tarzı harekete dair şolacak beyanalı alâka ile bekleninektedir. | 6 Almanya * Litvanya ekonomi komis- yonları $ şubalfa işlerini bitirmişlerdir. Livanya ihracatının da, muvazeneyi le- meln edecek şekilde, artacağı ümlt edilmek tedir. Ayal zamanda — 1038 yılı için iki memleket arasında — seyahal meselesi de balledilmiştir. * Nelcikada katolik bloku, İtalyan İmpa- Fratorluğu ve Franko hükümeti İle normal münnsehetler tesisi hakkında — hükümele bir muhtıra vermiştir. * İntihabat mücadeleleri — münasebetile Romanyada kanlı hâdiseler zuhur etmiş- tir. “Demirrmuhafızlar,, teşkilâli azasından Aki kişi ölmüş ve birçeckları da ağır suret te yaralanmıştır. * Areulsa lorpidosu Cenova - Sestri'deki Ansoldo tersanesinde ve Temhlen denizal tı gemisi de Sperla tezgâhlarında denize indirilmiştir. * Fransanın 1928 kânunusanisindeki it- Balâtı; 3.592.000,000 frank ve 4.20.707 ton dür. — 10937 — künunusanisine — nazaran 579.000.000 framk farlalık — ve 520111 ton eksiklik vaerdir. — İhracat: 2451.000.000 frank ve 2.791.000 tondur. Bunda 1987 kâ numsanisine nazaran 682.000.000 frank ve 870.000 ton Çazinlık vardır. * Alman - Leh ekonomik müahedesinin BatRiime, memyr kamisyon, gelecek baufla Münihte toplanacaktır. * Yunaa prensi Nikolos'nun sıhhi vazi ye'l ağırlaşmıştır. * Dük ved Üşes de Vindsor — Fransado , Versayda Ha Maye şatosuna mwi ir. kara, ve İstanbul Üniversiteleri ara - sındaki bu farkı kaldırmayı kararlaş- tırmıştlardır. Son günlerde bu işi tetkik için top- lantılar yapılmaktadır. Karar kat'lle- gecek olursa İstanbul hukuku da üç seneye inecek ve burada da sömestr usulü ihdas edilecektir. Fransa endşede Haştaralı © inelde mnetlesleri bildirecek ve İngiliz — İtal- yan münasebetlerinin ıslahı için mev. cut imkânlar hakkında müzakerelerde bulunacsletır. İyi haber alan mahfcller Fransa ile İtalya arasınlaki münasebet- lerde de böyle bir salâh husule gelmesi lâzım geldiğini beyan etmekte ve bilhas sa Garptrab'usunda Tunus hududu Bo- yunda dört İtstyan kolordusunun ma- nevra yapmakta olduğu haklkaırılaki ha - berin endişe uyandırdığını ilâve eyle- mektedir. ingilterenin notası Londra, 8 (Hususi) — Akdenirdeki korsanlık bâdiselerini tetik etmek üze- re toplanan kab'ne içtimamdan sonra İngiliz hükümeti generel Frankoya şiddetli bir nota vermiştir. Röyterin haber aldığıma göre, nota- 'da İngiliz hükümetinin artık sabrı tü- kenm'ş olduğu yazılıdır. Eden'n sözleri Avam kamarasında, Endymon ve Al- tira İngiliz gemilerinin tahribi hakkın- da beyanatta bulunan Eden demiştir ki: * Bugünden itibaren Ingiliz harp gemller'nin — faaliyette bulundukları garbi Akdeniz mmtakasında bir deniz altı gemisi, dalmış vaziyette olara': keş fed'lirse, ticaret gemilerine bücum ni- yetinde gibi tzlâkki olunazaktır. İngil- tere hükümeti, bu mırtakıla dalmış vaziyette bulunan denizaltı gemilerine müsamaha göztermiyecektir. Eğer dal- mış vaziyette bir denizaltı gemisi görü - lürse derbal hüzum etmeleri için harp gemilerine emirler verilmiştir. İngiltere hükümeti, İngil'z seyrisefa. inine köesı bu gayri muhik hücumları. şmd'ye kadar büyük bir saberls kar- gılamıştır. Fakat bu sabır, artık — tü- kenmiş bulunmaktadır. Evvel ve ahir, şu cihetin bilinmesi HABER -— Alfenm pf—ı'—s- DAT dD NLN Üü ı O | Çin - Japon harbi Sanghay, B (Â.A.) — Buraya gelen Tn- giliz xeyyahları, Amoy'un perşembe günü Japon tayyareleri ve cuma -günü Japon barp layyüre gemileri tarafından bambar- dımanı neticesinde kirk Çinlinin lelef ol- muş ve bir çok Çinlinin de yaralastıış olduğunu beyan etmekledirler, Bu taarruzlar delişete düçür olmüş olan ikın külle balinde Amoyun Ley- Hntiyazlı muolakası olan Kulung- bsuya tahacüm eltmelerini inlaç elniştir. Perşembe günkü bumbardıman esnasında Japon taarruzuna karşı yulnız Çinlilerin tayyare defi toplarının — iki endahlı ve mitralyörlerin, tüfeklerin gayri Mmuntazam ateşile Mukabele edilmiş Cuma günü Ja- ponların iki harp gemisi kaleleri ve radyo istasyonunu bombardıman elmiş — ise de Ika etmiş oldukları basar ehemmiyetli de- gildir. Kaleler, şiddetle mukabelede bulun muş, bunun üzerine Jupon harp getsileri çekilmiştir. Mahalli gazeteler, Japonların — yakında teslim olmadığı takdirde şehrin hava bom- bandımanlarile tamamen tahrip edileceği tehdidini mutazarının bir Ültirnaloni vur miş olduklarını haber vermektedirler, Yeni sulh guriları Tokyo, 8 (A.A.) — Domel ajansı bildiri yor: Japonyanın Çinden talep edeceği tıml- nat ve Çin para sistemi bukkıumda soruları suallere cevap veren bariciye nazırı Hi- rota, hükümetin yeni Çin rejimi ile yapa- cağı Müazkerelere tazırinal talebeni de ih- tiva eden ve evvelce neşredilmiş bulunun dörl esaslı sulh şarlını ileri — süreceğini tascih eylemiştir. Hirota bu tazminatın yalnız para olarak değll (akat ayni zamanda her ikl memle- ketin relalımı güzününde tutarak mal ola- rak isteneceğini Hâve etmiştir. Hirota bilâhare, Çinin hariçten silâh ve mühimmat elde etmesi keyliyetinin önü- ne geçilmesine çalışılacağını da bildirimiş ve Çin pora sisveminin muühiçmel bir yak- Tamasının faydalı bir iş olup olmadığının cayisun! olduğunu söylemiştir. Şirmali Cinde bir banka — kurulmasına müzaheret eyliyen Japon — hükümeti, bu yolda mali tedbirler almak için merkez! Çin hükümetinin sağlam bir surelie kurül masını bekliyecektir. *“Japonlarla çalışmaklan çekininiz !, Londra, 9 (busus!) —- Şanghaydan gelen bir habere göre Fransız imliyaz mintuka- sındaki iki tarafı ağaçlı bir yolda kesik ve kanlı bir büş — bulunmuztur. Bu baya, üzerinde “Japoalarla çalışmaktan çekini- niz!,, ibaresi yazılı bir kâğıt — iliştirilmiş- ti. Baş tanınmıyacak bir haldedir. Fakat tahmine ve ufak benzerliklere — bakılırsa bu Evening Niyuz güzetesi muharrirlerin- den Tsai'ye aittir. Bu zal son — günleride Japonlara meyletmişti. — Bunun silâh ve baombalarla tedhiş hareketi — yapan Çlıllr lerin eseri olduğu sanılmaktadır. Almanyanın Tokyo büyük elçisi dün sa- bah vazifesinden — ayrılarak Almanyaya hareket etmiştir. Sefire imparstor da da- hil olduğu halde bir çok zevat ayrılık he- diyeleri göndermişlerdir. Harp vaziveti TEATR AA P TORUM MMUMLAKTI KSK AY A Çinliler mukavemet ediyorlarmiş Çinlilerin Tientsin - Putkov çimen- difer hattımın cenub muntakasında mukabil taarruza geçtikleri bildiril. mektedir. Bu havalide ricat ettiklerine Gdair çıkarılan haberleri tekzip ediyör- lar. 7 Çin tayyaresi Hvai nehrinin ce- nub sahilindeki Japon — mevzilerini bombardıman etmiş ve Japonlara a- ğir zaylat verdirmiştir. Japonlar, Kantonun deltası cenubun daki Heingehou şehrini bombardıman etmişlerdir. Bu şehirden Mataoya mülteciler gelmektedir. Japonlar ayni zamanda Chihli körfezindeki Lungko lTimanmı da harbetmeksizin işgal et » miğlerdir. ' İngiliz amelesi ve Japşn gemileri Londra, 8 (A. A.) — Dok amelesi “Asaka Ma*i” ve Kashima Maru is- mindeki Japon gemilerindeki eşyayı boşaltmaktan imtina etmişlerdir. Bu gemileri boşaltımak için "Nevyork li- ne,, sendikaya dahil olmıyan işçiler tutmak mecburiyetinde kalmıştır. Bu tarzı hereket sendikalarla vapur küm panyaları arasındaki itilâflara muga- yir olduğu İçin dok amelesi arasında memnuniyetsizlik uyandırmıştır. zamanı gelmiştir ki, İngiltere hülkümeti bu hücumlara karşı yo'nız protestolarla ve tazminat talepleriyle mukabelede devam ed:miyecektir. Bu sebeplerden dolayı, hü'sümet, general Francoya hü- curaların tekerrürü takdir'nde, her vak anım icap ettirdiği mukabele bilmiril ha teketlerinin, herhangi bir ihbara ihtiyaç kalmaksızın, alınması hakkar — İngi- W PC Asrî bin bir gece masalı... Cava Sultanı 12 karısını Sebep : Çok güzel! bir Avrupalı kıZI delicesine sevmesi nunla evlenmek ıstemesıdır Son gelen Avrupa gazeteleri, Ca- Va adasının genç sultanı Pokoe Ala- in Socyodilogonun (bu ismi bir daha birlikte ikamet eden Nadya Vlosov a- dında genç ve güzel bir Rus kızıyla evlenmek için, on iki karısını boşiya- cağını haber veriyorlar, Cava gultanı ile gönç Rus - kızının aşk macerası, bin bir gece masalları- nı pek andırmaktadır. Fakat asri bin bir gece masallarını... Çünkü iki sev- gili Sen - Moriçte kış sporları yapar- ken tanışmışlar ve orada sevişmişler- di. Filhakika, Nadya bir gün yokuş ©- şağı skilerle kayarken düşmüş ve onu yerden, o garib isimli ve sevimli genç sultan kaldırmıştı. İlk tesadüfleri iş- te böyle olmuştu. Artık biribirlerinden hiç ayrılmı « yorlardı. Ayrılmak da istemiyorlar- dı. Genç kızı Cava adasma götürebil- mek için, 15 milyon insanm hüküm - darı olan Cokcakarta sultanı prens Pokoe Alain, bu yirmi yaşındaki genç ve güzel sarışın kızla evlenmeğe ta - lip oldu. 5 Preus... Ada... Bir genç kızı teshir etmek için bunlar kâfiydi. Fakat bun- lar, ayni zamanda, romantizmden hoş- lanmıyan bir anneyi Ürkütmeye de ye tebiliyordu. Netekim, prensin bu ta'ebi redde - dildi ve genç kızım annesi, alelüccle hazırlanarak kızıyla beraber İtalyaya döndü. « Aşk istirahi içinde krvranan zaval- W Nadyayr oyalamak Tüzimdi. Genç kız seyahate çıktı, fakat, kendisini bekliyeceğini söyliyen efsanevf güzel sultanı unutmadı, Diğer taraftan Hollanda hükümeti de bu izdivaca razı olmuvordu. Çünkü Caval; prensler de - tipkr Avrupalı prensler gibi - kalplerini istedikleri gibi kullanamazlar. Evlenmek - için, Hollanda kra'içesinin müsaadesini al- mak mecburiyetindedirler, Bunun Üzerine prenses Pokoe Ala- İin, aşkından kraliçe Vilhelmini haber- dar etti, Fakat kraliçe de, Avrupalı bir kadımın Çokcakarta kraliçesi ola - mıyacağını bildirdi. Buna rağmen prens inat etti ve tahta verasetinden imtina edeceğini de ileri sürdü. Hat- tâ bun'arı Hollandaya ve ihtivar ba- bası ma'este Hamengkoe Boevono Kalifatoe!lanın hükümdarlık ettiği Ca vaya da haber verdi. Fakat birkaç gün sonra, Ölmek füzere bulunan ihtiyar stltanm, kendisini derhal çağıran bir telgrafını a'dı. Bun €» üzerine oraya döndü ve ba- basr öldüğü için hükümdar oldu, bü yük bir servete ve on İki zevceye te- varüs etti; mutantan bir sarayda İ- kamoete başladı, fakat Nadyayı bir türlü unutmadı, Genç kızım da kendisini hâlâ sevdi- Bini ve muztarip olduğunu biliyordu. Genç sultanın bütün sabrı tükendi Ve adetâ bu haksızlığa isyan atti, hat- tâ genç sultanı seven bazı kabileler bile adanım bazı yerlerinde kanlı hâ- diselere verdiler, Fakat kra- liçe Vilhelmin kararını bir türlü boz- madı ve sultana şu haberi gönderdi: “Avrupalı bir kadm, bir sultanm ha- reminde on Üçüncü zevce olamaz.,, Bu haber, genç sultanı Ümitsizliğe düşürmekten ziyade, Memnun etti; derhal gu cevabı verdi: “Karılarımın ön ikisini de boşuyorum, yalnız Nad. ya zevcem ve kraliçe olacaktır.,, Şimdi herkes merak etmektedir: tere hükümeti mahfuz bulunduruldu- gunu bildirmiştir. Asilere eöre harp vaziyeti Salamanca, 8 (A.A.) — Frankistler 'Teruel cephesinde yeniden - ilerlemeğe brçliyarak S'erra Palameradaki başlıca mevzileri işgal etmişlerdir. USU'BAT_.İW boşuyor ve O“ Nadya Vlasov Kraliçe Vilhelmin, nihayet, bu 8f kın şiddeti karşısında, kararını cak mı? pi Yeni Akay vapurları — İLi yeni vapur dah9 yaptırılacak Akay idaresi için Almanyada yi? makta olan iki vapurdan biri, u', aksamı itibarile, tamamlanmak ÜS redir. Bu vapur önümüzdeki ay İî' de denize indirilecek ve su üsi makineleri takılarak dzhili kısımltff yapılacaktır. Yeni Akay vıpunı muz ortalarına doğru yap:ldığı 7 II”J heyetimize teslim edilecektir, vapurun da eylül veya ilkteşrin li içinde tamamdn biteceği anlaçdmtk | ; tadır. Akay idaresi yeni vapurların! W lar ve Anadolu yakası sefe” tahsis edecektir. On altı mil ve de olan bu vapurlarla İztanbul * lova postasını doğru olarak 40 ' kada yapmak kabil olacaktır. Bü retle Yalova yolu çok kısalmiğ İ Denizbank kurularak fealiyet? tikten sonra Akay için iki vı!*? ha ısmarlanması mukarrerdir. bu milessese elinde mevcut VE) w çoğu eski ve süretsizdir. Sık SF mire ihtiyaç gösteren bu vapurlar zünden hem çok masraf # hem de ancak ihtiyaca kâfl l'îw' sıtalar eksik kalmaktadır. Bt of la iki yeni vapurun daha sı için acele edilmektedir. M si yeni vapurları egldikten '., ra, Halep gibi yandan çarkli D, Jarm kadradan cikarerak AĞA Paris eıçîm" bi Delbosla gör 9,& Paris, 8 (A. A.) — Delbos, dün Türkiye Ml A ıi' ad Davaz ile Yugoslavya Puriteh'i kabul etmiştir. — ” HYN Ü FÇ HABER'e vereni / f/ıf | P A ÇLECESSAELESGDEE BDEvE L ERECLECEERECECEE