29 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

29 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ev taşlama suçlu- ları mahkemede Kasımpaşada oturan Sümbül isimli bir kadının gece yarısı evini taşlıyarak içeri girip kocasını yaraloyan dört ki- şinin muhakemesine dün asliye üçüncü cezada bakılmış ve gahit 5S yaçında - di Cemile dinlenmiştir. Bu şahit de- miştir kit — Bea Sümbülün bitişik komşusu- yum.. Bir gece geç vakit büyük bir gü- rültü ile uykudan uyandım. Ne oluyo- ruz diye pencereye koştuğum zaman karanlıkta “kardeşimi yaraladın!,, diye birisinin bağırdığını duydum. Sümbü- Tün evini taşlıyarak camlarını şangır şangır indirdiler. Sonra da kapıyı zorla açıp içeri girdiler. tçeride feryat edildi- Yini, biraz sonra da Üç erkek ve bir ke- İdının dışarı çıktığını gördüm. Ertesi sabah Sümbülün kocası Hamdiyi yara- ladıklarını duydum.. Benim bildiğim bundan ibarettir. Bundan sonra ikinci şahit Ayşe din- Jendi. Reis kendisine adresini sordu: | — Nerede oturuyorsun? Adresini öyler. N — Kasımpoşa Mektep sokak.. — Kaç numarada?, ' —— Evin numarasını bilmiyorum ev- İzdrm! 250 otomobilciye ceza kesildi Hususi ve resmi arabaların da yasaklara riayet etmeleri Motörlü vasıta kullananların kontro- 1ü devam etmektedir. Şimdi hemen bü- tün arabalar şehir fçinde asgari sür'ata le gitmektedirler. Lüzumundan farla sür'atli gittikleri anlaşılan arabaların pumaraları kaydolunmakta ve şoförleri Polis Müdürlüğüne götürülmektedir - ler, Motosikletli polisler, şehrin ber ta- rafında dolaşarak arabaların sür'atle- rini kontrol etmektedirler. Bu arada ehliyetname muayenesi işine de ehem- miyet verilmitşir. Son zamanlarda kon- trolun arkatı kesildiği için ehliyetname siz araba kullananlar görülmeğe baş- lanmıştı. Şimdi buna İmkân kalmamış- tır, Ehliyetnaenesiz olanlarla, bu gibi- ——— —— -——-— —— Amerika ihtiyat ordu hazırlıyor Erkânı Harbiye Reisi “ Amerika ile aklı başında hiç bir memleket harbe girişemez ,, diyor YVaşington 29 (A.A.) — Ordu ve bahriye erkânıharbiyeleri harp zuhu- runda seferberliği tacil etmeğe — matuf kanunu tetkike devam — etmektedirler. Erkün:hacbiye, 160.000 kişiden ibaret olan mevcut muntazam ördüya 75,000 kişilik bir ihtiyat kuvveti ilâve etmeği Gderpiş etmektedir. Bu kuyvet, “milli muhafız,, kuvvetlerini — teşkil eden 200.000 kişi ile birlikte seferberliğin ilk gününde silâh altına alınabilecek- tir. Muntazam ordunun askerleri ile vü- cıkda getirilecek olan bu ihtiyat kuvve- tin ihdasma hiç bir konun müsait de- ğgildir. Fakat parlâmentonun askeri encüme- ni bu hususta tanzim edilmiş bir kanun lâyihasını tetkik etmetkedir. Erkânı - hâarbiye, seferberlik emri Çıkar çıkmaz kendiliğinden tatbik sahasrna geçecek olan umumi bir konunun kabul edilme- sini istemektedir. — Bu kanundan mak- sat halkı gönüllü yazılmağa teşvik et- mek ve harp başladıktan üç ay sonra silâh altındaki kuvvetleri yarım milyo- no çıkarmaktır. Bahriyenin ise takriben 40.000 kişi- Tik bir ihtiyat kuvveti vardır. Bahriye- de atkere alma işleri de memnuniyete şayan bir haldedir. Deniz erkânıharbi- yesi donanmanın tamamile seferber ha- le konulbası İçin bu kuvveti kâfi göre mekte ise de ayni zamanda seferberlik * Almasya Helyum gazımı askeri mak- satlar için kullanmıyacağına söz vermek istemediği için Amerikanın bu gazı Almaa yaya vermekte gecikmesini alâkadar Al. mat mahafili hoşnutsuzlukla — karşılamış. Jardır. Zannedildiğine göre — zeplinlerin hareket saatlerinde büyük — değişiklikler getirecek olan bu hüdisenin halledilmesi için diplomasi yolu ile teşebbüslerde bu- hunulacaktır. * İtalyada Kagliyeri (Sardunya)dan ge- Ten haberlere göre 25-26 mart gecesi düy- müş olan askori tayyare İşleziyasın birkaç kilometre şimalinde külm — San Benedito kasabasında yere çarparak parçalanmıştır. 'Tayyarenin tam süralle uçmakta olduğu sırada 600 metre yüksekliğinde bir tepeye çarpıyor ve müsademenin tesiri ile ben. zin depolarının infilâk ettiği söylesmek. tedir. Beş kişinin ölmüş olduğu haber ve- rilmektedir. * Mizir başvekili — Mansurodeki seçimm nutkunda Vefdin Saraya verdiği talebin — Tİnsan oturduğu evin aumarasmı bilmez mi? Yeni mi taşındın?. — A.. Hayır.. Ön sene var ki ayni evdeyim. « Bu cevaba rels de dahll olmak Üzere herkes güldü. Reis şahide yemin ettir- dikten sonra sordu: — Anlat bakalım. O nu bu vak'a nasıl oldu?, — O gece komşudan — geliyordum.. Sümbülün kapıst önünde üç erkek bir kâdın küfürler savurarak evin cam- larını taşlıyorlar ve “çık dişemi kör- kakt,, diye bağırıyorlardı. Başka bir şey görmedim, efendim, boş esmslara dayandığını söylemiş ve hü- Bunun Üzerine hâkim suçlulardan | kümetin mevkiinde kalacağına — İşaretle Aliye sordu: halkı hükümet namzetlerine rey vermeğe —Bu gşahitlerin ifadelerine kargı | davet etmiştir. iöyüyecedin tir teyyaran?. * Luycaro parlamentosu, 29 veyahut yliyeceği şey S 30 martla toplır>cak ve yeni — büşvekil AH ayağa kalkarak cevap verdi: — Efendim yalan - söylüyorlar. O gece Hamdinin oğlu Niyasi bizim ar- kadaşımız ve suçlu diye gösterilen Zeh- ranın kardeşini yaralamıştı. Biz Niya- zirân niçin yaralandığını anlamak için git Miştik.. Bize iftira ettiler, Muhakeme, suçlu Zehranm ve diğer ııhhlerh dinlenmesi için başka güne Mironasın beyanatını dinliyecektir. Bu be- yanatta Polonya ile olan münasçbetlerin büyük bir yer tutacağı kuvvetle tahnıla o. dunmakladır. * Alman ordusunu tahkir edlel — mahi. *Grande İllarlon,, adındaki Hüminin Ja- ponyada gösterilmesi yasak edilmiştir. * İngilterede Fairy Port tayayre fabri. kasında kundakçılık hâdiseleri — cereyan ettiğine dair dolaşan haberler münasebeti. le bu vakanın polisçe tabllik — edilmekte olduğu İngiltere bava nezaretinden — res- men bildirilmektedir. * Fransada yeni propaganda - nezareti bir nevi matbuat merkezi olacaktır. Husu. *l matbuat daireleri olmayan bütün neza- retlerin matbuat işini mezkür mezaret göre eol.llr Radyo da bu nezarete bağlanacak. ' Savyetlee birliği halk komiserleri mec. Nsi, Sovyetler kahramanı — Üuyanını halz Papanini, şimal deniz yolu merkez idaresi birinci reis muavinliğine tayin etmiştir. * Deniz ve hara manevralarına İştirak eden bir İngiliz askeri deniz — tayyaresi Bikaya körfezinde deniz düşmüş ve için. de bulunan altı kişi ölmüştür. * General Süldmir büyük — bir ekseri. yetle Vörumtay retslewinhurluluna ıımıo olunmuştur. temin olunacak lere araba verenler ayrı ayrı ceza gör- mektedirler , Zabıta, ayrıca umumi geçit yerlerin- de ve caddelerde araba - bırakılmasını menetmiştir. Hususl ve taksli araba- Jarınım durak yerleri yeniden tesbit e- dilmektedir. Durak yeri olmıyan yer- lerde yeni otomobil parkları yapılacak, buralra işaretler asılacaktır. Bazı tes- mi plâka taşıyan arabaların sür'at, di- rak yerleti gibi memnuiyetlere kargı ta moecnen lâkayt kaldıkları görülmüştür. 'Tedbirlere resmf arabaların da ria- yetkâr olmaları temin edilecektir . Polisin devamlı kontrola başladığı gündenberi usulsüz hareketlerinden dolayı 250 araboya ceza kesilmiştir. ve Naziler Ber Baştaralı 1 incide Nuluk Londrada iyi karşılandı Londra, 29 (AA.) — Hodzanın nutku mükemmel bir intıba bırakmıştır. Ekalli. yetelr için yeni bir statü yapılacağı habe- ri diplomatik mahfilleri hayrete düşür. memiştir. Çünkü İngiltere bükümeti evvel. ©e keyfiyetten haberdar edilmişli. Sureti umumiyede müşahitler, Çekoslo. vakya hökümetinin bırakmamak hususun- da gösterdiği fnaliyetten dolayı Taemnu- Biyetlerini izhar etmektedirler. Yarı resmi mabfiller — Londranın Çe- koslovakya İle Almanya arasındaki ger. ginliği izale edecek şekilde — ekülliyetler meselesinin ballini kolaylaştırmak — için ber türlü diplomatik teşabbüsü yapmağa harır olduğunu batırlatmaktadırlar. Çekoslovak mahfilleri, Almanlar tavas- sut meselesini açıkça ortaya koydukları takdirde Prag hükümetiniğ de gerek Fran sa gerekse İngillterenin tavassutunu — isti. yeceğini beyan etmektedirler. — Bilhassa Fransa Çekoslovakyayı zıman. altına al. dığı için Ba memleketin tavassutuna daha büyük bir ebemmiyet atfedilmektedir. “Kendi evimizden kovulmağa razı olamayız, ,, Ruen, 20 (ALA.) — Dün şehremanetinde keondisi için yapılan kabul resminde bir nutuk söyliyen Çekoslovakyanın — Fransa sefiri Stefan Osuski, Bobemyanın yedinci #asırdanberi müstakil bir memleket olarak kalıtığım ve Habsburglar zamanında bile Böobemya tacının bukukan mevcut olduğu- nu hatırlatmışdır. Sefir demiştir ki: *— Almanların ahvali müsait bularak Böohemyaya hieret ettikleri, zekli ve çalış. maları ile Bohemya bir servet ve mede- Hiyet vücüda getirdikleri tarfbi hir baki. kattir. Bu itibarla Almanlara — müşterek eserin ortakları nazarile bakmak doğru. emri çıkar çıkmaz gönüllülerin yanl- ması işini kolaylaştıracak yeni bir ka- nunu tetkik etmektedir. “Amerika ile harp edilemez, Vaşington, 29 (ALA.) — Harp zühu- ründâa gönüllülerin seferber hale konul- ması plânını tetkik etmek üzere topla- Dan konleransı açan ordu büvük erkânı harbiye reisi general Malif Craiç de- miştir ki: “— Amerika elindeki — muazzam insan kuvvetini sür'atle silâh altına ala- bilirse hükümdar veya diktatör olsun aklı başında hiç bir insanm kendini bu kuvvete ezdirmek istemiyeceğini aklı selim kabul eder.,, — Meeliste dünkü müzakereler Ankara, 28 (A.A.) — Büyük millet meclisi bugün Hilmi Uran'ın başkanlı ğında toplanarak nafia vekâleti 1937 gmüli yılı bütçesinde “Nafia vekâleti em- rindeki mektebler inşaat, tamirat, tesi sat vesaire mesarifleri karşılığı” Adiyle açılan hususi fasla kotan tahsisattan sar fedilemeyen kısmımın 1938 mali yılı büt- çesine de yeniden varidat ve tahsisat o- larak kaydedilmesine dair olan kanunun İkinci müzakeresini yapmış ve kabul et- miştir. Büyük millet meclisi çarşamba günü tonlanacaktır. Japonlaı' kaybettıkle— rini geri almışlar mı? Takviye kıt'aları alarak Tiyençin mınta- yette görüldüğünden dolayı Pramsızların | Çekoslovakya kasında ilerlediklerini iddia ediyorlar Şanghay, 20 (A.A.) — Yeni takvi- ye kıtaatı almış olan Japonlar, Tiyen Çin-hankov demiryolunun şimal mm- takasında kaybedilmiş olan araziyi istir Almanlar Sabık Avusturya başvekili Şuşniği mahke- meye veriyorlar Bu karar İngilterede bütün gazeteleri isyan ettirdi Londra, 29 (Hususi) — Viyanadan geleh malümata göre, oaki Başvekil Şuşnig, Leipzigdeki meşhur yüksek mahkemeye sevkedilecektir. Rayştag. da çıkan yangın hâdisesinde Dimitrof ile Van der Lubbe'nin de burada mu. hakeme edildikleri hatırlardadır. Şuşnig yalnız plebisite hile karıştır- maktan değil, ayni zamânda Dolfus'u katletmekle itham edilen Planettanm muhakemesi esnasında adliye nazırı bulunduğu için adliyeye atfedilen bu hatadan dolayı da mes'ul tutulacaktır. Şuşnig'in hapishaneye nakledildiği hakkında bir şayia dolaşmışsa da Vi- yaâna nasyonal sosyalist mahfellerin- de bu haber derhal tekzib edilmiştir. Bu mahfeller, Şuşnig'in kendi apar tımanında babası ile birlikte oturmak- ta olduğunu beyan etmektedirler. Şuşnigin müuhakeme e- dileceği haberi, İngilterede bütün par. tilere mensub gazetelerde nefret ve in. fialle kargılanmıştır. Deyli Telegraf diyor ki: , «“Mağlüb bir muhasıma kargı yapı. lan bu isyan ettirici intikam hareketi insan adma lâyık olan herkesin nef- ret ve infialini tahrik edecektir. Şuş- nig 10 Nisanda “hayır” demek cesare- tini gösterecek Avusturyalılara bir ör- nek teşkil edecektir.,, Niyuz Kronik! gazetesi yazıyor: *“Şuşnig'in akıbetini tayin vazifesi General Göringe bırakılmıştır. Nazi . Jer Şuşnig'i Almanyada muhakeme ©. deceklerdir. Dünya nazarında, suçlular mevkiinde temyiz ve istinafsız karar giyecek olan eski başvekil değil, bizzat itham edenler olacak ve dünya onların adaleti hakkında hükmünü evrecek . tir.,, Viyanada Nazi alayları Berlin, 29 (A, A.) — Hitler Viya- 'nada üç taburluk yeni bir Nazi alayı | teşkilini emretmiştir. Diğer bir alay da bir müddet sonra teşkil edilecek- tir. Birinci alay Viyanaya otuz mart- ta gelecektir. Bu alaylar münhasıran Avusturyalılardan mürekkeptir. Bu alay subay ve aakerlerinin ekserisini senelerdenberi eski rejimden kaçarak Almanyaya sığmmış olanlar teşkil ey- mimiztn terile ve kanımızla inşa eltiğimiz kendi evimizden koğulmağa râzi olma- mazı kimse bizden isliyemez.., Umumi Avrupa metelesini tetkik eden Ozsuşki, memleketinin barp fikrini kabul etmeğe katlanmaması lâzımgeldiğini, söy- liyerek demiştir ki: *“— Avrupanın kalbinde bulunan Çekos. Totakya bu fikri kabu) edemez. Fakat Av. rupa da böyle bir vaziyet karşısında âlıl kalmamalıdır. Akdi takdirde bir felâkete doğru sürüklenebilir.,, YARIN AKŞAM SÜMER Sinemasında Fransrz koamikleri kralr (FERNANDEL) in SUZY PRİiM ile beraber - çevirdiği ZORAKi ASKER Gülünçlü ve eğlenceli filmi e müthiş bir kahkaha tufam — kopacaktır. Bııııdîmî'cüıvdwı'niıimıldeııldınu dada çalışmakta olduklarmı bildirmefi: tedirler. Buna karşı Çinliler, aon günlerde kak zandıkları mevzileri muhalaza etmekte olduklarını ve bugün iki noktadan bük yük kanalı geçtiklerini iddla etmekter dirler, Muharebe devam etmektoedir, Binlerce Çin askeri Honan vilâyetl. nin şimalinden Sarı nehri tekrar geç meğe muvaffak olmuşlar ve Japonları izaç — etmektedirler. Bulgaristanda hükö- metin mebusları seçildi Sofya, 28 (A.A.) — Bulgar ajanst bildiriyor: Solya vilâyetindeki seçim de dün tam bir tükün ve intizam dahilinde yer pilmiştir. Seçilen 30 mebustan 17 l seçim nutuklarında hükümet siyaseti- ne taraftar olduklarını büdirmişlerdir. Dünkü seçimle bütün mebuş seçimi sona ermiş bulunmaktadır. Yeni mecli- &i teşkil eden 160 meb'ustan 103 ü se- çim mücadelesinde hükümete müzahit olduklarını kat'i olarak' bildirmişlerdir. Dağılmaz cam kararı Hazirana kadar tamamen tatbik edilemeyecek mi ? Otomobillere dağılmaz cam — takılmasi için belediyenin verdiği — karar yeni bl€ safhaya girmiştir. Şehirde dağılmaz camm bulunmamasıt- dan doluyı belediye nezdinde teşebbüslere de bulunan otomobileller ve şolönler c0 miyeti “evvelce verilen mühletin bir müde det daha uzatılmasına belediyeyi ikna ete mişti. Belediye bu mitddeti ötöbüsler İÇİN bir buçuk >ay ve taksiler için de bu sent fevkalüdeden olarak yapılmış olan ve b ayın 20 sinde nihayet bulan — muayecede her otomobilin muayene gününden (tibe- ren bir ay olarak tayin etmiştir. Yalnı$ belediye bu defa da müddetin uzatılmasi na mahal kalmaması için şoförlerin her- hangi bir ticarethaneye dağılmat cam gi parişi vermelerini ve eleirine de (atare- larını almalarını şart koymuştur. — Şimndi bunun köntrolü yapılarak otomobil sahip- leri ve şoförlerin Hihakika sipariş verip vermedikleri araştırılmaktadır. Fakat otomobil sahipleri ve şoförler ke- dar cam ticarethanesi sahipleri de verilet müddet zarfında otomobil ve otobüslerin hepsine yetecek kadar dağılmaz cam ge- trtip takılmasını imkânsız görmektedire ler, Mevcut kanaaste göre dağılmaz — cam meselesi ancak haziranda yapılacak umü. m! muayeneye kadar temam lsaabilecektir. Gümrükte terfiler İstanbul gümrüklerinde Sabshat, Veli, Enver, Galib, İzzet, Tahsin, Sa . dullah, İzzet, Temai! Izzet, Hadiye, Ali ve Lütfiye 17,5 ve 20 lira arasmds birer derece terfi ettirilmiştir. Sinir hekimlerinin toplantısı 'Türk Nöro - Psihiatri cemiyetinle Nisan toplantısı aym birinci Cuma günü öğleden evvel Bakırköy akliye ve asabiye hastanesinde yapılacak, sinir ve akıl hastalıklarını alâkadar eden fenni meseleler görüşülecektir. Mart içtimamda belkemiğine ait oldukçs 88 tesadüf edilen bir bozukluktan ileri gelme bir “nuha basısı piesi” gösterik miş, temarüz Büslü veren bir isterik basta hezeyanlarının çokli İtibarile münakaşa yı mucip bir vaka mevzubah- sedilmiştir.