29 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

29 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Barselona Fra nsadan yardım bekliyor Franko emrindeki Faslılardan biri İspanya cumhuriyetinden alınan — bir gehrin sokağında nöbet beklerktNen Payitaht kapılarına — yaklaşmış oldukları larih olan 1936 sonteşrinin nazik günleri. ni hatırlatmaktadırlar. Müşahiller, dıyor- lar ki, “general Miaja, Arsgon cephesinde- ki tazyiki hafiflelmek İçin aci! bir hare- ket ierasına âmade bulunmaktadır., Leulda düşmeli mi ? Cebelüttarık, 29 ALA.) — Bu aabah Le- ridanin sukutu haberini — teyil edea bir güna malâmat alınmamış İdi. Bırse'onala vaziyet Barselona, 28 (AA.) — Frankonun Pra- | 62 ve Leridadan yaplığı muküvemel edil. Mez İleri hureketi harbi binnefin Katalva ya topraklarına İntikal — etlirmiş ve bun. dun buşka hükümetçilerin Hueska vilâye- tinden ve orta pirenelerden olan münaka- Möünı da tehdit eylemiş — bulunuyor, Di- raflan Frankoculerın sol cenahi em- Rİrmişlir. Bu surelle denize akları lasrruzu — rahaltça ha- gırtıyabileceklerdir. Şimdi Kpanyanın mukadderatı Katalon yanın vereceği karara, mukavemet dercce- »ine ve cenup İle olan muvasalasını korü- gabilmesine bağlıdır. Barsclona sakin ve normaldir. — İşçiler sön huva taarruzlarının sokaklara döktü. Bü enkazı temizlemek ve cesetleri kaldır. makla meşgüldür. Halkı mükavemete leş- vik içia divarlara ve kaldırumlara kireçle yazılar yazılmıştır. n bir. müdahalesi — (htimalleri i şayinlar ısrarla devam elmek. tedir. Maamülih yarı resmi Vanguarıdia ga gelesi Katalonyalıların- Fronsız himayesi. ömlükleri haberlerini acı acı tekzip gtmektedir. Sahillerde bulunan Tarratona ve Rastel. Jana şehirlöri buğün yeniden hava taarru- guna uğramıştır. Malrit müdafileri het Ispunvo'.. Madrit, 28 (ALA.) — Röyler bildiriyor: Mudrit Şehri şimdi yalnız — İspunyollar arıfından Müdalna edilmektedir. Beynel- milel alayın son müfrezeleri de başka böl- | Relere gönideriliniştir. T.'wlp edilen bir şeh'e Darselon, 28 (AA) — Milli — müdafan sanlığının bir lehliğine göre, pazar sa- $ dört düşman Tayayresi — Roseli bom. bardıman ve tamamen tnhrip etmiştir. Ö- lenlerin adedi henüz belli değildir. Faslılar ispanyadan ber şeh'r allı'ar Salımanka; 28 (AAS. — General Yuzu emin kurmaiıları altındaki Faslr kılast ri. cut etmekte alan hükümetçileri tekip ede- rek bu akşara Leridaya girmişlerdir. Frakonun muvatlakıyet'eri Saragosa, 28 (AA.) — Franköcular Eh- re nehri Üzerinde mühim bir şehir olan Meknenezayı ve yukarı Arggonda da Bar- bastroyıu zaptetmişlerdir. Fragayı da nihayet bugün öğleden s0a- va ele geçirmişlerdir. Ispanyada ölen İla'yan fayyareci eri Roma, 28 (AAJ — Musolini Liktör tay- yare meydanının 15 inci yıldönümü mü. Hasehetile bu meydanda Anayyarelere bir Beçit resmi yaptırmış ve vazife kurbanı olan ve bilhasın İspanyada maktul düşen tayyarecilerin allelerine nişanlar vermiş. tir. Isnanyada'i İtalyanlar çek Drs Paris, 28 (A.A.) — Figaro gazefesinde bayan Angl yazıyor: “İnziliz kabinesi İtalyan lejyonerlerinin Ksoanyadan çekileceği hakkında kati taah. hütte bulunması için Romayı — tazyik et- mektedir. Musolininin Frânkonun #eriyetini müteakip bünları -< Bul ettiği ve şimdiki mürmkerenin İspan- ya yarımadasındaki axkçri harekâtın ne- Hcesi ne olursa olsun, bir tarih tesbit e- dilmesi Üzerinde cereyan elmekle olduğu bildiriliyot ba' e Keza söylendiğine göre, İngiliz hükü. meti, İspanyadan — geri alınacak — faşisi müfrezelerinin doğrudan doğruya memle- ketlerine gönderilerek, endişe edildiği veç hile, Fasa sevkedilmemeleri hakkında te- minat İstemektedir. Zira bu kuvvellerin Fasta mevcudiyetleri beynelmilel bir taz. yik vasıtası teşkil edebilecektir.., Epok gazelesinde de Donadiğ diyor ki: * Ttalyanın, Almanyanın cenüba doğrü sarkmasından zennedildiğinden farla endi şesi olduğu görülüyor. İngillere ile çabu- cak bir antaşma akdi arzusu ve Çekarlo. vakya hakkında- vaziyet alınmasından do- layı Romada pek ziyade memnuniyet gös- terilmesi bu hustusta göze çarpan alâmet. lerdir. Başka alâmetler de zikredilebilir. İtalya - Yügoslüwya anlaşmalarının İlk yıl dönümü husust bir hararcetle tesit edile. Relmiştir. Halyanın, Roma protokollarında Avuslurya lehine olarak derpiş edilen Tri: yeste limanındakl serhast mıntakayı Al. manya lehine olarak lerkö iaraftar olma- dığı bildirilmektedir.,, fi Barse'ona bombatdıman'arı Londra, 28 (A A.) — Salâmanka makamları, Barselonanın bombardı- manı hakkmmda 21 mart tarihli İngiliz notasına cevab vermiştir. Diplomatik mahafilden öğrenlidiği- ne göre, Salamanka makamları, bu notada, bahriye tezgühları, harb leva- zımı fabrikaları ve asker! organizas. yon do'ayısiyle Barselonanın fillen bir asker! hedef teşkil eylediğini kaydet. mektedir. Maamafih, genoral Franko, | sŞimdiye kadar olduğu gibi bundan böy. le de, Barselona üzerindeki tayyare HARFR — Aksam onetnet b Yaz sebszeleri bu yı) ucuz olacak Tlkbaharın henlüz lik günlerinde ol duğumuz halde İstanbul bu sene yaz sebzelerine ber seneden biraz daha er- ken olarak kuvuşmuştur. Cenup — vilâi. yetleri bu sene de taze bakladan başlı yarak yaş sebzeleri sür'atle İstanbul pi. yasanna göndermeğe başlamışlardır. Bügünlerde taze çalı fasulyesinin de piytuaya gelmek Üzere olduğu anlaşıl- maktadır. Bu sene Cenup vilâyetleri müstahsil. leri İstanbul müstahsilierine fevkalâde ucuz fiyat teklif etmektedirler Bakla Hiyatları İstanbul bâlinde ilk olarak toptan elli kuruşa tatrtılmış, fakat aea- dan geçen kısa bir zaman zarfında on kuruşa kadar düşmüştür. Şimdi pera. kende olarak bakla yirmi kuruş satıl- maktadır. Havalarım iyi gitmesi neticesi olarak bu sene bütün yaz sebzeleri cenup ve garp vilâyetlerinde iyi yetiştiği için fiyatlar düşiklüğünü muhafaza ödecek gibi görünmektedir. İsttobullular ucuz denilecek bir fl- yatla mebzulen bakla yemeğe başladık. Tarı halde İstanbu) bahçelerindeki bak- lklar henlir çiçekte bulunmaktadır. —— ŞĞ ĞE| Ingilterede bir su'kast Belfast, 29 (A.A.) — Evvelki gece saat 23 de tethişçiler tarafından şehrin merkezinde yapılmış olan bir evikast "Ülster terakki perver ittihad fırkası,, bilroları yakininde bir çok binanın ha - #ara uğrabasına sebebiyet vermiştir. faaliyetini, askeri harekât mecbur et- mödiği takdirde, asgarl hadde indir- meğe gayret edecektir, İngiliz diplomatik mahafilinin bu münasebetle tebarüz ettirdiğine göre, Londra ve Parisin birlikte yaptıkları protesto tesirden hâli kulmamıştır. Zi- ra, Barselon, 21 marttanberi herhangi bir bombardımana tâbi tutulmamıştır. ademi mücâhale komilesi faaliyette ! Londra, 28 (A. A.) — Önümlüzdeki perşembe günü, toplanacak olan ade. mi müdahale komitesi kontrol tesisi, ecnebi gönüllülerin geri almması ve ber iki tarafa da muhariplik hakları. tın verilmesi meselelerini tetkik eyli- yecektir. Müzakere'er İngiliz plânı esas tutu- Jarak yapılacaktır. Çünkü ASPİRİN senelerdenberi her türlü rılara karşı soğuknlgınlıklırına ve ağ- tesiri şaşmaz bir ilâç )lduğunu isbat elmiştir. AS P İ R i N in tesirinden emin olmak için lüllen markasına dikkat ediniz. 29 MART — 1918 Prağdaki Hitler davasını kazandı Çekoslovakyadan, Fransız gazetele- fine verilen bir habere göre, Pragda Alman devlet reisinin bir adaşı bulun. maktadır. İsmi Bruno Hitler olan bu adam bir ticarethane bürosunda me. murluk yapmaktadır. Geçenlerde, Brunonun çalıştığı mü- esseseye, yahudinin biri sipariş ver- mek Üzere telefonla müracaat etmiş, karşısına çıkan Bruno da bir şaka yapmak niyeti. — Ben Hitlerim, demiştir. Ne em- | rediyorsunuz? J Pek soğuk gelen bu şaka Üzerine, — müşteri Brüno Hitleri müdürüne şi- kâyet etmiş ve işinden koğulmasına sebeb olmuştur. Bunun Üzerine Bruno da mahkeme. ye müracaat ederek işinden haksız y re çıkarıldığından şçikâyet etmiştir. Heyeti hâtime onun Alman devlet re. isiyle hiçbir karabeti olmadığını anla- dığından kendisinin haklı olduğuna karar vermiştir. Amerika 45 bin | tonluk kruvazör yaplırmak kararında.. Landra, 29 A. A.) —- Deyli — telgraf gözetesinin deniz muhabiri, İngiliz, Fransız ve Amerikan mütehassıslarının tugün yeni bir müşavere yapacaklarını yazmaktadır. İngiltere ve Amerikanın sahabet maddesini tatbik etmeleri muh- temeldir ve deniz muahedesinin mezw- niyet verdiği 35,000 tonum 40,000 tona çıkarılacağı buhakkaktır. Muhabir İngilterenin 1938 senesi in- şaat programına dahil iki gemi hacmı * min 42,100 ton istiabında olan “hud,, saffıharp kruvazörü haemini geçmesi muhtemel olduğunu ilâve ediyor. Diger taraftan Vaşingtondan gelen baberlerde yeni Amerikan — kruvazör lerinin 43 ilâ 4$ bin ton hatmında olar cağı bildirilmektedir. Kötürüm çocuğunu öldüren anne idam edil iyecek BE- Baştaratı | incide memiş, mümkün olan her tedaviyi yaptırınıştır. Onu siz ö'dürmezseniz ben öldüreceğim Bütün bu şefkat ve tedaviye rağmen çocuğunun çektiği ıstıraba tahammül edemiyen anne, teşrinisaninin 10 uncu günü son bir Ümidle, çocuk hastalıkla. rı mütehassısı Dr. Vininge müracaat ediyor. Fakat aldığı cevab kat'lidir: — Çocuğunuzun hastalığı gayrika. bili tedavidir. Artık betbaht kadmın bütün düşün- cesi, yavrusunun rahatça ölmesi etra- fında toplanmıştır. Yalvarıyor: — O halde, yavrumu rahatça öldür mek için hastanenize kabul ediniz. E- ğer kabul etmiyecek olürsanız, onu bizzat ben öldüreceğim! Madam Munford, başka hiçbir keli- me söylemeden doktorun yanından ay. rılıyor. Ayın yirmi birinci gecesi. Betbaht anhe polis müdüriyeti binasından içe. ri giriyor. Koltuğunda yünlü bir ku. mâşa sarılmış bir paket vardır. Bunu. güçlükle nefes alarak, yeşil bir renk almış olan yüzünde büyük bir ıstırapla masanın Üstüne birakıyor ve anlatma- ya başlıyor: — Oflum, yatağında uyuyordu. Ha- vagazi musluklarından en büyüğünü açtım... Polisler bu müthiş itiraf karşısında derhal yerlerinden fırlıyorlar ve yav: ruya sun'f teneffüs hareketleri yapmı- ya başlıyorlar. Merhamet yüzünden katil olan Ma- dam Munford büyük bir ıstırapla mü. dahale ediyor: — Bayhude uğraşmayın, artık iş iş. ten geçmiştir! Mahkemede Munford'un avukatı genları söylüyor: — Müekkilim, beni yaptıklarını mü | dafaaya değil, bu işi huzuru kalple iş- lediğini söylemeye memur etmiştir. Kendisi yaptığından kat'iyyen mütees- sir değildir. O bir anne olarak vazife- Gini yapmra, çocuğunu müthiş retrrap- lardan ve feci bir hayattan kurtar- İşte sizlerin katil damgasmı vurmak istedifiniz miülerim böyle bir kadındır. Müdafaa esnasmda muhakeme saf. helarımı tekip edemer ağlıyorlardı Jüri kısa bir müzakereden sonra he, yett hâkimeden “merhamet” istiyen bir karar aldı. Fakat hâkim kat'iyyen ' müsamahakâr davranmak İsteğinde geliiyeee FUN aA gNY değildi. Bir ölü sessizliği içinde bekli. yen salonda sesi çınladı: —- Kanunun hiçbir maddesi, merha- met yüzünden cinayet işlemeyi tecviz edemez. Adalet yerini bulacaktır. Ve ölüm kararları esnasında hâkim- lerin giydikleri siyah tüllü takkeyi ba- şına geçirdi. Salonda insanm tüylerini d'ken di- ken eden müthiş bir süküt hükümfere ea idi. Mahkemeye kocasiyle beraber gelmiş olan madam Munford, bu sa. fer sapsarı yüzüyle polislerin arasın, da mevkuf olarak ayrılıyordu. ... Son gelen bir telgrafa göre Madam Munford İngiliz makamları tarafından affa mazhar olmuştur, Kanun nazarın. da bir katilden başka bir şey olmryan bu kadın bugün bütün İngilterede en zavallı ve en betbaht bir anne olarak anılmaktadır. Meksika petrolleri meselesi Meksiko, 29 (A.A.) —- İktisall ve maliye nezaretleri ile millt petrol mec- lisi, petrol işletmesini idare edegel- mekte olan muhtariyeti haiz — petrol departmanını ilga etmek hususunda mu tabık kalmışlardır. Bundan böyle bütün istihsalât milli petrol meclisine bağlı olacaktır. iİyi malümat almakta olan mahafil, Amerikanın Meksika gümüşü satın u- mağı İnkıtaa uğratması işi ile haddin - den aşırı meşgul görünmektedir. Bu mahafil, Amerikanın gümüş siyasetini terketmesinin ve başlıca gümüş müs - tahsillerinden biri olan Meksikayı kont- rol etmemesinin çok müşkül olacağı mütaleas nı ileri sürmektedirler, Ayni mahafil, bu mübayaata bir müddet son ra tekrar başlanacağı ümidini izhar etmektedirler, işi, 23 NİSAN yaklaşıyor... N Cumhuriyetin 15 inci yılmda yavrus larınızın kutlayacağı bu bayram evel- ki senelerden çok parlak ve şenlikli olmalıdır. Yurdun istikbal Ümidi olan miniml nilerimize şen bir bayram geçirtmek için gimdiden hazırlanalım.