31 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

31 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Holivud yabancı Vullduzllara bayılır Yabancı memleketler Amerikaya yıldız ihracı ıçın na.sıl çalışıgoılar? Holivud bir tecrübe şanridir Busada muvallak - o'an yudızlar bulunduğu gibi, müvallakıyersizliğe — uğ- Tayanlar 4a vardır. OLİVUT ecnebi yıldızlara bayı- “r, BU yUdadaar Amaerlaada da- Üna Luvaffak olmuş değildirler. Me - Aeâ Lil Daguver, Jat Kipura, Dorute Vuyk, Liliyan Harvey, Henri Gara, Şiteyn Amerıkada tam manasıle Bguna uerımızılmır Fakat Murlen Ditrih, Greta Garbo, Şarı Buvaye, Lu- Bayner'in muvaffakıyetleri de sine. Macıların ümidini arttırmıştır. Sinema şehri ecnebi yıldızlara kolla. Tni açmaktan vazgeçmiş değildir. Bu Bün film kumpanyaları, Macar yıldı- Zi Fransiska Gal ile İlona Masseyi'yi, İtalyan yıldızı İaa Mirandayı, Norveç. li Sigrid Küriyi, Fransız sanatkârla- Tından da Danyel Daryö, Annabella, Ariyan Bor ve Jorj Rigoyu Amerika- da film çevirmek için hazırlamakla TMeşguldürler. Bu yıldızları Amerikada nasıl bir ta- N bekliyor? Bunu şimdiden kimse kes- mez. zira sinema hakkında son sö, Zünü söyliyecek seyircilerdir. - Amerika studyoları, ecnebi yıldız'ar İçitr hiçbir fodakârlıztan'dekirilöğ u. “v Holituta ' geiri len her sahr tkârı, arkadaşlart. hi, hocaların — .zmetçilerini, hattâ be Faber dansedeceği kavalyeyi veya ada. M hazır bulur. Amerikaya çağrılan her cenebi yxl dız, evvelâ mali işlerde mühim teshi- 1Mt görür. Bu yıldızlara her hususta Yol göstermek için hususi bir. daire tesis edilmiştir. Çünkü ilk zamanlar. da Holivuta gelen ecnebi yıldızlar © » felcilerin, elbiyecilerin, şapkacıların, €v sahiplerinin elinde istismar edilmiş. tir. Bunlardan istenen İlk - flatlar bir Amerikalıdan istenen flatların iki mi- İi, belki de dört misltdir. İşte Holivut Zak memleke'- fa tesis edilen büro, bu halin tamamile ” Önüne geçmeye muvuffak olmuştur. Kücük, büyük her studyo az Veya Sok ecnebi sanatkâr kullanır Bu ecne- bi sanatkârlar için yapılan fedakârlık studyonun varida tile mütenasiptir. Üniversal studyo. su Danyel Dariyö ila bir. mukavele akdettiği günder » Üate Macar yıldısı Fronsiska Gal ali- ta Italyan yıldımn İsa Miranda beri studyoda fransızca konuşan bir sekreler kullanılıyor Paramunt şirke- tinin ilânat şefi |. Bâ Mirandanın Hollvuta — geldiği gündenberi müte - madiyen — onunla meşmıl olmuş, ev gilizce hocası ara- M ü İsveçli yıldız Sigrid Küri mak husüsunda ona çok yardımı etmiş. tir. I'a.nmunt'un Macar yıldığı Fran- slaka Gal , auumıdıyen kouunun na- zareti altındadir. Kumpanya bir senedenberi bu yıldı. zın ingilizce öğrenmesi için uğraşıyor. Mavar sanatkâr henüz studyodan içe- riye adım atmamı! Şimdilik her akşam muhtelif eğlence yerlerinde di- Ber yabancı yıldızlarla beraber boy göstermekte, bu suretle müstakbel töhreti için şimdiden reklâm yapmak- tadır. Birleşik sanatkârlar şirketi, Nor . veçli Sigrid Kürl hakkında tamamiy. le bunun aksi hareket etmektedir. Bu yıldız evinde adetâ bir hapishane ha. yatı yaşamaktadır. Dışarıya çıkması. Ha kat'iyyen müsaade edilmez. Umumi eğlence yerlerine gidemez.. Hiçbir yer do dolaşmaz... Diğer taraftan da hak- kmda sütun sütun yazılar yazılarak halkta bu görünmiyen yıldız için mü: temadi bir tocesslis uyandırılır. Bu yıl. dızin hayatı, evinin duvar kâğıtların, daki çiçekleri taymakla geçer. Zaval- İmım hiçbir eğlencesi yoktur. Zira Nor. veçli sanatkâr içki ve cigara içmez. En çok sevdiği şeyler dağlara çıkmak, w- zun at gezintileri yapmaktır. Fakat moalesef kumanyanın tuttuğu sistem buna imkân brrakmıyor... Evde geçen bu hayat, Küri için baş- ka bir sanatkârdan daha sıkıcıdır. Çünkü öteki yıldızların ekserisi ingi - lizce öğrenmeye çalışmakla boş geçe. cek vakitlerinin bir kısmını öldürmek. imkân ve fırşatma maliktir. Fakat in. gilizceyi esasen iyi bilen ve Londrada oldukça uzun bir sanatkârlık hayatı geçirmiş olan Küri bu eğlenceden mahrumdur. ” Bu eğlenceli hayat, yapılan reklâm- lar kâfi görülüp de, Marka Polo fi'mi. nin gçevrilmeye başlıyacağı güne ka - iıl | Y ha dğ ü lü el iriein at iatask yeikem Blk ddi gişra ea a iğa y lll açi ea T Gangster kadınlar Şoför, göğsüne Ssilâhını güzeı kızın karsısında kahkahayı bas- dayayan ; fakat, bDu gülüşünü canıle ödedi Kadın, hayatın her BŞ sahasında bir erkek gibi çalışıyor. Hor. sahada kadının hak- lurını Mmüdalas, 0- nun erkeklerle — re- kabetini temin İ« cin dünyanın her larafında bir çok kadın — teşekkülleri var, Fakat Amerika. da iki kadının ken © dilerine — seçlikleri meslek biçbir kadın teşekkülünün —aklı. na gelmemiş, proj ramına girmemiş- tir, Bu meslek, bay duütlük, — bem de gangster — şeklindi haydutluktur. Vakıa cinayol işli. yen kadınlar tarihin her devrinde göcül. heydutlak yapan kadınlar ilk defa görü: lüyor, Bunlar henüz büyük işlere giriş- mediler, bankaları, posta idarehanelerini, büyük mücevherat mağazalarını soymak cüretini benüz gösteremediler. Ulak tasar- ruf sandıklarını, küçük dükkânları, taksi şoförlerini soymakla iktifa ediyorlar. Iki şık bayan Amerikada, Nevjerse hükümeti dahilin. de bir benzin deposu İşleten Jorj Veb ge- cenin çok ilerlemiş santinde dükkânında oturmuş, kimsenin gelmiyeceğini - bildiği halde müşleri bekliyor. Bir müddet sonra, gecenin — karanlığı içerisinde işıklarına saça saça bir oto. mobil görünüyor. Otomobil dükkânın ö- nünde duruyor; iki genç ve şık kadın ini. yor. Dükkâncı sevinçle karşılıyor: — Kaç litre benzin istiyorsunuz? diye soruyor, Müşteriden bicisi: — Evvelâ telefon edeceğiz, telefonunuz var Mi? CEVAİMELANECİNAN X üA aei — Tahil; suraçıkla küclik odada., Müşteriler dükKâna irtyorlar. dit telefon odasina kapamıyor. Ötekt, dök” kön içerisinde Ööleye beriyo bakmiir gibr bir tavır takınıyor. Uyuklar bir vaziyetle düran dükkâa sahibi birdenbire — başını kaldırıp da müşterilerine boktığı — vakit korkudan yıldırımla vurulmuşa dönüyor. Kadın dükkân «ahibinin göğsüne rovelve- tini dayamışlır: — Eller yukarı! dar devam edecek, zavallı Küri ancak © gün çalışmak zevkini duyacak ve bir seneden fazla devam eden İşkencesin - den kurtulacaktır. Amerikada aynıyacak ecenebi yıldız- lar yalnız Holivutta hazırlanmaz. Ec. nebi memleketler de Amerikaya yıldız ihracatı yapmak İçin harıl harıl çalı.: gırlar, Meselâ bu günlerde Fransada. Amerikaya gönderilmek üzere Romeo isminde bir delikaniı çalıştırılmakta « dır. Daha tek bir film çerirmemiş 0: lan bu artist için şimdiye kadar yapr lan masraflar şayanı hayrettir. Ra - meo İkl sene evveline gelinceye ka- dar bir orkestrada saksofon çalan bir çalgıcıydı. Bir sinema menaceri bu nun iyi bir yıldız olmak için yaratı! mış-bir adam olduğunu zannetli. Deli? kanlı derbal, tipkı sokaktan bir kona. ğa alınan ahretlik gibi temizlendi, giy- dirildi. Saçları tenzim olundu; dişleri törpülendi, bir döktorun ve bir musi- ki hocasımın nezaret! altında çalıştırıl- dı. Sesi birkaç ton aaşğıya düşürüldü. Artist hazırlanmıştı, fakat diğer ta: raftan halkı hazırlamak lâzımgeliyor. du. Evvelâ ilâzlar başladı. Romeonun artist olmak için yaratılmış bir tip ol- duğu dünyaya ilân edilerek halkta te. cessüs uyandırıldı. Ve genç sanatki rın sinema perdesinde görünmeden ev- vel Iyi karşılanması -temine çalışıldı. Bundan sonra aktörün bir kumpanya ile yaptığı mukavele hakkında gazete- lerde kısa havadisler görüldü. Sonra müstakbel artistin mazisine nit bir “| kitap hazırlandı. Bu kitaptan yüz bin. lerce nüsha basılarak dünyanın her ta rafına, bilhassa Holivut'a gönderildi. Daha sonra yıldızla başlıca sinema münekkitleri konuşturuldu. Bu mü - nekitler Romeo ve istikbali hakkında süÜtun sütun yaztlar yazdılar, Bu yazı. (Devamı 15 incide) Haydud kMın!av ydkuhndı“n sonra müştür. Fakat bunlar münferiden yapıl- | mış vakalardır. A) Kâpona yaraşır suretle | Dükkâncı, bütün parasını kadına - veri- yor. Berekel versin ki bu para çok bir şey 5.80 dolardan ibarettir. 'en oda- deği sında bulunan kadın da çık içeri. de bulunduğa müddet zarfındı telefan tellerini kesıniş, bu süretle — dükkândün ayrılır ayrılmaz dükkâncının polire haber vermesinin önüne geçmiştir. Ber şeyi İylce düşündüklerini bu u- retle isbat eden kadınlar dükkündan çi kıyorlar; ölomobillerine binip — uzaklaşı, yortar. ikinci vaka Bir akşam genc Nevjersede Belvil yolu. üzerinde bir otokar, İki kadın tarafından durduruldu. Kadınların her ikisi de ge ti. Ancak yirmi yaşında kadar görün yüğünün elinde kocaman bir mavzer var. dı. Öteki daha ziyade zayıf ve hülyalı bir kıza benziyordu. Ancak 16-17 yaşında gö rünüyordu. Şoför, yerinden indi. Göğsü islikame. tinde cevrilen tüfek karşısında kahkaha ile güldü. Silâhlı kadın: — Ya paranı, ya canını! diye haykırdı. $oför ormuzlârını silkti ve Kadının elinde- Ki navzeri kapmük İçin bir Hartket Yap! ta. Dörhal #öğküne İki kurşei yedi. Arkirl gında bir kadin ve Iki çocuk — bırakatak öldü. Kadımlar yakalandıdar. Banlardan büyü. Bü, bırsızlık suçundan bapse giren ve bu- gün hapisbanede bulunan hir adamın ka- msydı. Btet Şol İsmini taşıyordu. Jene- viyev isminde olan ârkadaşile eskidenbe- ri tanışmıştı. Kızcağız Etelin maddi -ve manevi nüfuzu altındaydı. Elelin kocası hapse girdikten sanra kadın ne iş yapacaklarını düşünm haydulluk yapmağa karar — vermişi Bu iki kadının meslek hayatı kısa si Şimdi hapisle yaptıklarının hosabını ver. mekle meşguldürler. Başka bir genç kız Lusil Marten 19 yaşındadır. — Üvey ba. basının evinde yaşar. Bu adam bir daktor- dur. Kızın mülemadi — ilaatsizliklerinden bıkmış ve bir gün evinden onu koğmuş- tur. Kızın kardeşi Endiyana hükümeti dahis linde Jorvayanda bir Jokanta işletiyordu. Kız kardeşini yanına aldı ve ona dükkân- da iş verdi. Fakat kızın bir türlü disiplir akına giremiyen ruhu bu — dükkânda du kendinl gösterdi. Lokanta müşterileri arasında 32 yaşın- (a bir otobüs kondoktörüne Aşık oldu. Ve bir kün üşıkile beraber — yaşamak üzere kerdeşinin dükkânından ayrıldı. İkisi be- yaber Şikayoya gittiler. Fakat genç kızin hevesleri pek — çoktu. Bunları tatmin için de para, hem de çokr para lâzımdı. Kondoktörün mütevazi ma. aşı bu arzuları latmin edemezdi. Lasll hırsızlığa karar vermişti. Dir oto. mobil temin etti. Aşıkını şoför yerine o. turttu ve faaliyete geçti. 'Tenha bir sokakta otomobili durdurdu. dar. Luşil bir bakkal dükkâmıan girdi. U- fak tefek aldu. Para vermek — maksadile çantasını açtı fakat bir rovelver çıkardı. Korkak bakkal müşterisine 50 dolar verdi. Kadın çıktı, küşe başında bekliyen atomo. ” — bile bindi, savuştular. 1 Ertesi gün ayni suretle bir şoförü teh. dit ederek zavallının 20 dolarını aldılar. Bü iki vakadaki kolaylık Lusilin — hoşuna gitli. Ayni menevrayı — kardeşine de yap. mağa karar verdi. Bir akşam, yemekten sonra, lokantada kimsenin bulünmıyacağını tahmin — ettiği bir santte Aşıkile becaber lokantaya gitti. ler. Kardeşi sevindi. Evvelâ tatlı tatlı ko. mnuştular, Sonra Lusll ciddi bir tayır ta- kındı. El çoantasından rovalverini çıkar. bti di — Eller yukarı.. Kasayı başalt paralarıa nt bize ver?. Kasadi ötaran kız haydütlara 80 öcölnr verdi. Fakat nihayel, Kaydutları yakalı. mak polix için cocuk oyuncıln kabilinden bir iş oldu.