3 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

3 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

8 NİSAN « 1938 Talisiz bir hanedan Ber Baştarafı 7 incido dinand ve kınıı çocuklarınm veli. aht olması için birçok entrikalar çe- virdiler, Bu entrikalar imparatorun cok canını sıktı. Hattâ Bosna Her- sekte ikisinin birden öldürüldüğünü haber alınca “Allah bütün ihtimalle- ri Ölçtü, bicti ve mmıı—lı—,—ı en doöoğren şeklindo halletti. Şimdi artık rahat rahat ölebilirim. .. dediğini söyler- lor. Yeni vellaht olan — Arişdük Şari, Persinböz şatosunda 17 — ağustos 1887 de doğmuştu. Arşidük (Oton) un oğlu idi. İmparatorun küçük ye- Beni olurdu. İmparator veliaht Fran dinanddan ne kadar nefret eni vellaht Şarlı da o kadar everdi. Fakat Şarlın devlet iş- lerine dair çok az bilgisi Cihan harbinin başlangıcında ve- Hahd ehemmiyetli bir rol oynayama- dt. İmparator onu Avusturya ordu- sunun büyük — karargâhına memur etmişti. Fakat veliahte emniyet ede- Miyen genaraller ancak harekât bit. tikten sonra vaziyete dalr Izahat ve- rirlerdi. m:'r'ıeıınıııvı Jozef Avusturyada har- & İdare edildiğinden ekserl- ya şikâyet ederdi. Romanyanın har- ba girişi imparatorun büsbütün cani- B sıktı. O vakit samim! dostlarından birisine şu sözleri söylediğini riva- yet ederler: “Çok yoruldum. Altmış senedir ki merkezi Avrupanın en kuvvetli hükümdarı olarak ŞAŞIYO- rum fakat ömrümün sonunda yor. gün alnımı rahatça dayamak için sakin bir köşe bulamıyacağımı sanı- Yyorum.., 1916 senesi ikinciteşrinin llk gün- lerinde imparator — hastalandı. B hastalıktan sonra yataktan kalka. madı ve — 21 ikinciteşrinde allesi fetrlerinin arasında son — nefesini verdi. Bu meşum dakikada impara- torun can çekişmekte olduğu odanın kapısı açıldı vo Fransova — Jözefin :!n!lmcui olan madam Şırat içeri gir- In_ırıarator ailesinden yalnız veli. C Aaha dakika sonra İmparatorun ı;rlndı yalnız madam Şirat ağlıyor- u. Yenl imparator çok ağır bir yükün Altına girmiş bulenuyordu. Çok fena hnıırıanmvştv. Şarl tahta — göçince Zaferi değil, sulhu düşündü. Hiç ol- Mazsa yalnız Avusturya - Macaristan imparatorluğunu sulha kayuştur- mak istiyordu, Genç imparatorun llk sözleri: — Ru azun harbin istıraplarından ve elemlerinden mümkün olduğu ka- dar çabuk kurtulmak istiyorum, Mil- Tetimi sulha kavuşturmak en büyük emelimdir. Cümleleri olmuştu. İmparator Şarl demokrat bir hü- kündardı. Saray — merasim ve toeş- Tifatından hoşlanmazdı. Huzura gi- Tecok birisi hakkında merasim yapı- kp yapılmıyacağı kendisinden s0- Tüulunca okseriya şu cevabı vermek- le İktifa ederdi: "Ben bu adamla ko- nuşmak İstiyorum. İşte bu kadar,,, 1917 Ikincikânun ayından itiba- ten, imparator, kayın — biraderleri ,Prens Sikst ve — Ksaviye dö Burbon Aram vasıtasile Fransa ile münferit bir sulh akdi için konuşmalara baş- ladı, Fransada o vakit Briyan htrlciye NAZIrI İdi, Bu teklifi iyi — karşıladı. İngiltere ve ftalyaya — haber verdi. fakat İtalyanın ısrarr yüzünden bu görüşmelerden bir netice çıkmadı. O sırada Fransada hariciye nazırı değişti. Briyanın yerine Ribo geldi. Müzakereler durdu. 1918 İkinciteşrininde Almanya ve Avustarya - Macaristan imparator- kakları yıkıldı. 11 teşrinde iİmpara- tor Şar| saltanatını bıraklı ve Ek- rastandaki malikânelerine çekildi. Fakat eski imparatorun Viyanan civarımnda oturması yeni Avusturya cumhurlyetini idare — edenlerce iyi tolâükki edilmedi. Bunun — üzerine Şarl 24 mart 1919 da Avusturyayı terketti. Tsyiçroye — sığındı, Evvelâ Konstans gölü kenarında Varteg $a- tosuna sonra da Leman gölü koena rındaki Pranjla viltâsına yerleşti. Haki (mparator bu iki defa Macaristan tahtına oturma- Ba teşebbüs etti. Şarlı bu işte ümtde düşüren sebebler vardı. Macaristan teşkilâtı esasiye kanunu, — meşrutl hükümdarlığı muhafaza etmişti. İk- tldar mevkilnde bir kral vekili var- dı. Komünlet Ihülâli muvaffak ola- mamıştı. 94 mart 1921 günü — Şari gizlice villâsından ayrıldı. Macaristana git- ti. Orada birkaç sadık taraftarının yardımma rağinen kral vekili ami- ral Horti İle atlaşamadı. & nisanda İsviçreye dönd“, 20 birinciteşrin 1921 de yeni bir toşebbüse girişti. İmparator son ko- zunu oynuüyordu. Karmile — beraber ve tayyaro İlo Macaristana gitti. Bu sefer Macar tahtını kuvvete dayana- rak gerl! almak fikrinde idi. Fakat bu defa küçük ItiJAf da Macar hükü- metine yardım etti. Bu suretle mü- cadele Şarl için — müsalit olmayan şartlar içerisinde devam etti. Ve kral vekili kolaylıkla muvaffakiyet kazandı. Taraftarları Şarlr yalnız brraktı- Tar. O da bir manastıra — iltlen otti. Bu manastrdaki küçük ve fakirane döşenmiş ikt odada eski Imparator ve imparatoriçe Macaristandaki son günlerini yaşadılar. Bskl imparator bu odadaki tahta masa üzerine kılı- etnı biraktı. Çok sevdiği bu memle. ketten bu sefer kat! olarak ayrıldı ve gürbetin yolunu tuttu. Kardif istmli küçük bir — İngiliz kruvazörile Şarl, Mader — adasının merkezi olan Fünşal gehrine götürül dü, Oraya ümitsiz ve hasta bir halde girerken, genç adam, bir — seneden daha az devam eden bir esaret haya- tından sonra nisan 1922 de öldü. Ce- sedi şehirdeki küçük kiliseye nakle- dildi va kilisenin mahzeninde sak- landı, Bski İmparatorun — sekizinci çocuğu olan E'izabet bu ölümden Bonra 91 mayısta doğdu. İmparato. riçe Zitanın kocasının — ölümünden sonraki yaşayış şeklini herkes bilir. Mader adasından ayrıldı. Bir müd. dot İspanyada yaşadı. Sonra çocuk- larile beraber Brüksolde yerleşti. Bü yük oğlu Arişdük Otto Luvan üniver. devam ediyor. Almanyanın — Avusturyayı İlhakı Habsburg hanedanmın bütün ümit. Yerini mahvetmiştir. Bugün İmpara- tor allesinin oturduğu Stenokerzel şatosu sossizlik içerisindedir. Tacı tahtr olmryan bir imparator, geçmiş bir mazinin ihtişamlı günlerini dü- şüne düşüne cturuyor. Diğer taraftan Viyanada Habsburg — hanedanınm 143 ferdine mahsus mezarları ihti- va eden Kapüsin kilisösinin servileri arasında imparatoriçe Elizabet ile Arşidük Rudolfun mezarları ortasın- da boş bir mezar var. Bu İmparator Şarla tesis edilen mezardır. Bu bot mezarın üstünden İmparator Şarlin yarım heykeli bulunuyör. Üzerinde gu kitabe yazılıdır: Rahu bedeninden ayrıldı. Hatıra- &ı tohensmın kalbinde yaşıyor. Hayatta huzur ve sükün aradı. A- radıklarını Allahın yanmda buldu. Eskişehir As. WH. H. Liğindon: Eskişehir Paşa maliallesinde Curnal S. 160 muraralı evde Hüseyin oğlu İbrahim tarafından İstanbül Sultanhamam S. 10 sa- tarihten sonra | yılı evde Boğus Devletyan, terzihanesinde Andon kızı Perihan aleyhine açtığı anala- rındaki şiddetli geçimsizlik dolayısile bir senedenberi ayrı yaşamaklta ve bir. — sene evvel nezdine getirmiş ise de İkamet et miyerek firar ettiğinden ve bundan böyle karıkoca olarak yaşamak imkânı da olma- dığından boşanmalarına dair açlığı dava- nen dera kılınan mühakemesinde müddela. leyh namınu çıkarılan davetiye ikametgi- hi meçhül olduğundan bilâ tebliğ lade o- Tanmuş ve mahkemece mezburenin — esas | davaya 10 gün zarfında cevap vermek ü« zere mahkeme 16-5.938 — pazartesi sşal 14 e bırakılmış olduğundan yevmü mez- kürde Eskişehir asliye huluk mahkemesin de hazır bulunmanız veya bir vekil gönder meniz aksi hatde muhakemenin gıyabınız da yapılacağı ilânı keyfiyet olunur. |necati PAKŞi Hastalarını bergün sabah saat 10 dan akşam 19 a kadar kabul eder Salı ve cuma günleri saat 14 ten 18 e kadar parasrıdır. Adres: Karaköy Tünel meydanı Tersane caddesi başında No, 1/2 : Açık denizlerin yuttuğu balıkçılar Brötanya yarım adasında matem devresi hangi aylarda başlar ? BU Baştarafı 5 incide yaparak geçırmı;u Cenup kutbundan dönüşünde doğan oğlu babasının tek- rar seyahate kalkışmasına mün! ola . madı. Şarko yine “Niçin - olmasın,, ismini yermek istediği yeni gemisini yaptır. dı. 15 Ağustos 1908 de bu yeni gemi, Havr limanından ayrıldı. Gemlde dok. tor Şarko, yedi zabit 22 tayfa vardı. Gemi evvelâ cenubi Amerika sahille- rini tuttu. Sonra eski gemisile keşfet- tiği Vandel adasma geldi. Doktor Şar- ko taştan yaptığı ehramı hiç bozul - mamış olarak tekrar buldu. Bu sefer keşiflerini daha ileri götürmek lâzım- dı. Geminin geçebileceği kanallar ara. mak icab etti. Doktör Şarko arkadaş. larının en önünde çalıştı. Gecelerini bir kulübe içersinde geçirdi. Üç arka. daşıyla dört gün yyeceksiz kar içer- sinde kaldı. Gemi bu fedakârlıklar mukabilinde buzlar arasımda her gün bir parça daha bozularak ağır ağır İ- terliyordu. Şarko bu zahmetli yolcu - lukta büyük direğin Üzerindeki tüne - ginden hiç aşağı inmiyordu. Gemi ni- hayet 1821 denberi hiçbir insanm a. yak basmadığı birinci Aleksandr ara. zisine kadar gmi Burada kışlıyacak, sığınacak hiçbir yer yoktu. Suları ölçe ölçe Peterman adasında bir körfeze kadar geri dön. düler, Bu noktada dokuz ay devnm &- decek olan uzun kış gecesini gecire- ceklerdi. Fırtma, buzları gemiye çarp- tr ve geminin dümeni kırıldı. Gemide hastalıklar başgösterdi. Doktor Şarko- nun ayakları şiğti. Fakat übidi kırı- mamıştı. Hemgşiresine yolladığı bir mektupta: “İleri gitmek ve vazifeyi yapmak lâzım, Bana dalma bu fikir Yehber oluyor, zira Allah bilir ki, şah. sım için ne şeref İstiyorum, ne de şöh. ret,, cümlelerini yazıyordu. Nihayet kutbun ilkbaharı başladı ve “Niçin olmasın,, gemisi denizi doldu. ran binlerce buz adası arasında cenu- ba doğru ilerlemeye başladı. Ve kendi adıyla anılan 3800 kilometre murabbat araziyi keçfetti. Altı deniz haritası, beş plân yaptı ve müzeyi zenginleşti- rtecek olan birçok kolleksiyonlar ha - zırladı. Fakat gemide tekrar hastalık başgösterdi. Kömür azalmaya yüz tuttu. İhtiyatir zabitler geri dönmeyi tavsiye ettiler. Şarko öyle yaptı. Fransaya döndü, 8 haziran 1910 Ğ Ruen limanma kadar geldi. Kutba âşık Bu defa doktorun artık Fransada kalacağını, yorucu ve sıhhatini bozan bu seyahatlere nihayet vereceğini zan. nedenler oldu. Fakat Şarko hayatında bir tek gaye uğrunda yürüyen adam . lardandı, Şimale doğru olan seferleri. ne tekrar başladı. Umumi! harpte Şar. ko tahtelbahir yakalryan gemi kapta- ni olarak, çok iyi tanıdığı Feroo ada- ları civarında vazife gördü. Sulh olun- ca tekrar “Niçin olmasın,, a döndü. Bu gemi üzerinde fenni araştırmalar, tetkikler yapılan bir lâboratuvar ha- lüni aldı. Her sene yine denize açılıyor. laar bol Bol araştırmalar yapıyorlar . . 1928 de 66 yaşına gelmiş olduğu halde dah! Groenland civarında kay . bolan Pransız deniz tayyaresin! ara- mak için yola çıkmıştı. Ölümü tam istediği gibi oldu. 16 ey- 1ül 1936 da bir gece, apansız kopan fırtma gemiyi İzlanda adasında Alfan kayalıkları Üzerinde parçaladı. Deniz- lerde birçök defalar ölüme randevu vermiş olan doktor Şarko, son rande vusundan geri dönmemişti. Millif kümenin sürprızli maçı WW Baştaraı 6 ıncıda kem Tarık Özerengindi. Malüm mera, simden sonra saat dördü on geçe mu- hafızların başladığı oyuna taraflar gu kadrolarıyla dizildiler: Beşiktaş: Mehmet Ali - Enver, Pa. ruk - Fuat, Feysi, Rifat » Rwdvan, Hüs. l'kkh.s“dığlyfı Balihk Hüsnü . Fütfi, Cihad, Ahmet - Atıf, İbrahim, Rısa, İzset, Balim, Muhafızlılardan çıkan top ilk daki. kalarda Beşiktaş kalesine kadar indiy- Be de Rızanın, İzzetin sıkı bir vuruş yapamaması yüzünden tehlike büyü - meden geri döndü. Bunun akabinde Beşiktaşm soldan bir hücumu görül. düyse de bu da neticesiz kaldı. Oyun karşiliklı hücumlarla, fakat siyah beyazlıların hafif üstünlüğü al- tında cereyan ediyordu. Bu sırada Hakkının geriye verdiği pasr Hüsnü Bamba gibi bir şüte tahvil etti, Fakat Muhafız kalecisi Fuat da çok güzel Bulmaca Dün çıkan çocuk sayfamızda, yazı- Jarın çokluğundan dolayı, bilmecenin 15 inci sayfada olduğu yazılmış; fa- kat yanlışlıkla öoraya da konmamıştır. Küçük okuyucularımızdan özür dili- yerek haftalık bilmecemizi bu gün ve- Yukardaki — küçük şe- çöpü ile yapılmış bir (13) rakamı görüyor. YEMUE, Kidritlerden — Riç bi- hiçbir kibrit ildve etmeden bu (7) kibrit çöpü ile öyle bir vakam tansim ediniz TA, u- aynmi samanda bir raka. muanı da tam Tub'u olsun. birinciye altın uçlu bir dolma kalem, ikinciye bir hokka taktmı, üçüncüye Dir şişa kolonya, ayrına 800 okuyucu- musa da muhtelif hediyeler - vercce- mâda, yalnız T kibrit Tni kır adan, eksilimeden ve başka Bilmecemisi — doğru halledenlerden ğgla HABEP ÇOCUK SAYFAS Bilmece kaponu 8 NİSAN — 1938 L LAT Beledi bir plonjonla bunu yakaladı. Beşiktaşın golü Oyun 15 inci dakikadan sonra hızı- nı bir hayll kaybetmişti, Top, ortalar. da dolaşıyor, müdafilere bile gidemi - yordu. Nihayet 22 inci dakikada Be- şiktaş soldan Eğşref vasıtasiyle düz. gün bir hücum yaptı ve ortalanan to- pu kapan Hakkı zaviyeyi bulan bir gütle takımın İlk ve son golünü attı. Bundan sonra bir iki Beşiktaş hü- cumu daha görüldü. Hüsnü ve Feyzi. nin sıkı şütleri avuta gitti. Dakikalar ilerledikçe siyah beyazlıların durgun- laştıkları, hele muavinlerinin biribiri- Je paslaşmaları yüzünden topu rakip sahaya gönderememeleri müsabaka . nın bütün zevkini kaçırmaktaydı. Son dakikalarda Beşiktaş aleyhine olan bir körnerde lüzümsuz çıkış yapan ve kalesini boğ bırakan Mehmet Ali- nin bu hatasından Muhafız sol içi is- tifade edemediğinden ilk kırk beş da. kika 1-0 Beşiktaş lehine bitti. Ikinci devre İkinci kısma Beşiktaş süratle baş - ladı ve Eşrefin yerden attığı güt ka. lenin yanımdan avuts gittikten sonra siyah beyazlılar, yine duruldular, O- yun yavaş yavaş Muhafızlıların hâki- miyeti altına girmeye başladı. Beşik. taşlılar takımlarında bermutad deği- giklik yaptılar, Hakkı merkoz muavi- ne, Feyzi sol açığa geçtiler, bu tebed. dül takımın büsbütün bozulmasına se- beb oldu. Beraberlik go'ü 12 inci dakikada yakaladıkları yüz. de yüz fırsattan istifade edemiyen Mu hafızgüçlüler, nihayet 21 inci dakika- da merkez muhnelmlerinin yerinde bir kafa vuruşuyla beraberliğe eriştiler. Bu beraberlik ve devrenin başından- beri devam eden üstiünlükleri, Anka. ra takımınım kuvvel maneviyesin! yükseltmişti. Muhafızlıların ikinci go'ü Beraberlik sayısından dürt dakika sonra kendi kalelerinden kurtulan to- pu büyük bir enerji İle süren Muhafız- lılar, Beşiktaş ceza sahası içinde mer. kez muhacimlerine geçirdiler; o da vole bir gütle ikinci sayıyı kaydetti. Muhafıztıların ücünecü golü 29 uncu dakikada Beşiktaş kalesi- ne havale edilen topu Mehmet Ali esi. Hânları Taksimi, Dolmabahçeye bağlayan G azhane Yokuşu yeniden inşa vdileceğin- den mezkür Yol Nisanın birinei günün den itibaren seyrü sefere kapalr olduğu ilân olunur. (B.) - (1742) plonjonla tuttu. Fakat, elinden kaçır dı, tekrar yakaladı. Muhafızlılar bu. nun gol addedilmesini istediler, Beşik- taşlılar itirazda bulundular. Hakem, bu osnada sahanın ortasında bulundu- ğundan vaziyeti iyice görememişti. Golü kabul etmedi. Fakat kendisine küfreden Beşiktaşlı Faruğu oyundan çıkardı. Bu hâdiseden sonra siyah beyazlı müdafilerle muhacimlerin biribirleri . ne karıştıkları görüldü. Rakiplerinin bozulduklarını hisseden Muhafızlılar ise, 35 inci dakikada yine Rızanın gü- zel bir kafa vuruşuyla üçüncü golle- rini yaptılar. Maçın bundan sonralti kısmı Beşiktaşılarım sert hareketleri ile ve gittikçe zevksiz bir hal alarak geçti. Muhafız hâkimiyeti ezici bir ge. kil alırken müsabaka 31 Beşiktaşm aleyhine nihayetlendi. Çok canlı ve gayretli bir oyun çı. kararak haklı bir galibiyet kazanan Muhafızgücü takımını tebrik ederken, Beşiktaşlıların da bu mağlübiyetten iyi ders almış olduklarını ümid ediyo- rum, Dünkü maçta bütün hücum hattını bozan Hüsnü eğer yine eski yerinde bırakılarak sağ içe Muzaffer ikame & dilseydi, netlcenin bambaşka olacağı. na hiç şüphe yoktu. İlk defa bir milli küme maçı idare eden hakem Tarik ufaktefek bazı ku- surlarma rağmen, hiç de fena değildi. Bilhassa emin olmadığı golde verdiği kararla çok dürüst bir bakem kazana. cağımızı ispat etti. ©, M. Kutnak Polonya Yugoslavya Milif takımları bugün karşılaşıyor Belgrad, 3 (A, A.) — Bugün Bel- gradda Polonya ve Yugoslavya ta- kımları arasında beynelmilel bir fut- bol maşı yapılacaktır. Polonya takımı dün sabah Belgra. da gelmiş ve istasyonda Yugoslavya futbol federasyonu mümeesili ile ka. labalık bir halk kütlesi tarafmdan karşılanmıştır. Halk Polonyalr oyuncuları şiddetle lamıştır. Diğer taraftân bugünkü pazar gü- nü Prag takımma karşı oynryacak o. lan Belgrad gehri futbol takrmı, dün akşam Praga gitmiştir.