3 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

3 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

ıspanya son vazıyet Ber- Baştarafı 1 incide istedikleri nakkında bir anket yapıl- mıştır. Milislerin yalnız yüzde Ikisl Franko tarafına: diğerleri ise bükü . metçi İspanyaya gitmek istemektedir. ler. İspanyol cumhuriyetçilerinden 6000 miliş biribirini takib eden trenlerle in.- tihab ettikleri İspanyol hududuna sevkedilmişlerdir. Firar edenlerin akı- nı gittikçe seyrekleşmektedir. Seyyar muhafızlar gazino ile büyük garajın önünde ve fabrikaların avlu - p sunda toplanan milislere nezaret et. mektedirler. Kadınlar, çocuklar ve ih- tiyarlar hastanelerde iskân edilmek. tedirler. Hükümet makamlariyle Fransız po. Hisi bu sabah saat 10,30 da bir vefe- random tertip etmişlerdir. Milisler bu sayede hangi hududa sevkedilmek ia- tediklerini serbestçe - bildirebilecek - $ lerdir. Referandom başlamadan evvel bir İspanyol zabiti milisleri toplıyarak kendilerine gu suali tevcih etmiştir: — İçinizde menhus faşist İspanya- ya dönmek istiyen var mı? Miliıler gu cevabı vermişlerdir: — Hayir, hiçbir zaman!,, Zabit tekrar sormuştur: — İspanya hükümeti için çarpış. mak İstemiyor muüusunuz? İttifakla deni'ebilecek bir tarzda #u cevabi almıştır: — Evet, ölünceye kadar! Milisler bundari sonra Frafsız ma- kamlarının gözlüi önünde referandoma iştirak ederek arzularını bildirmişler. dir. Frannkist mıntakayı tercih eden. lere bir beyanname imza ettirilerek Hendaye tarikiyle İspanyaya dönmek istedikleri tesbit edilmiştir. Roferandomun kat'i neticesi hentiz belli olmamakla beraber şimdiye ka- dar takriben 200 kişinin Hendaye ta- rikiyle Frankocu İspanyaya dönmek istediği anlaşılmıştır. Diğerleri cüm- huriyet için mücadeleye devam etmek Arzusunu izhar etmiş'erdir. İsvanya hududuna İik tren saat 14.30 da hareket etmiştir. Difer tren- lTer aksam hareket edeceklerdir. Harn vaz'yeti Baraelona, 2 (A. A.) — Lerida mın takasında iki gündenberi şiddetli mu. harebeler cereyan etmektedir. Asilere karşı gönderilen üç fırka kuvvetinde ki hücum kıt'aları bunların ilerleme sine mâni olmaya çalışmaktadır. Franko kıt'alarının mükerrer hü - cumlarına rağmen hükümetçiler Leri- danm ikl tarafındaki — hatlarını ve mevzilerini muhafaza etmektedirler. Dün sabah cumhuriyet kıt'aları mu kabil taarruza geçetek bir gün evvel terkettikleri birçok mevzileri istirdad etmişlerdir. Ebrenin cenubunda Montalban . AL kaniz yolu uzunluğunda cumhuriyet - çiler mükemmel mevzilerde bulun - maktadırlar, Hükümetcilerin tebliği Barselon, 9 (ALA.) — Millf müdafaa ne- Zaretinin tebliği: Şark cephesinde, düşman şiddetli surel. te Leridayı bombardıman etmiş ve mevzi. lerimize kuvvetli hücumlarda bulunmuş tur. Sabah bazı mevzileri kaybetlikse de akşam müvaffakiyetli hücumlarla geri al dık. Asfler, büyük zayleta uğrolılmıştır. Leridanın cenuhunda, küvvetlerimiz, Monroyeyi terketmiştir. Alköriza mıntakasında, mukabil taar rozlarda bulunduk ve 922 rakımlı tepeyi İşgal ettik. Şark orduları cephesinde, — Ma<gosoya dofru ilerliyen Frankocu bölüğünü tama mile mahvetlik. Merkez cephesinde, Guadalajara mınta kasında taarruza geçlik ve Monteçille, Ser r;ıannkıı. Sedrolo ve Kalabazası işea! et. tik. Frankoacu'arın b'r muva'lak'ye” Saragos, 2 (A.A.) — Röyter' ajansı mu- habiri bildiriyor: Franko kıtaları sevkülceyş noktasından ehemmiyeti Leridanınkinden büyük olan Gandesayı züptetmişlerdir. Gandesa denize takriben dü — kilametre mesafede kâin Tortosa ve Tarragon yolla- Tına bâkim bir şehirdir. General Solsağımık — kolları bu sabah Rarhastre dotmarndaki Renaharrayı zap tetmişlerdir. Ru koltarın Leridanın düna varmaları (cin bizkaç kilometre me safe kalmıştır. Ler'da düşmedi Rüöyter ajansı mubabiri dün Laridayı harbınde Genernl Miaha gezmiştir. Muhabir Lerida otrafında dârt || millik bir saha dabilinde hiçbir Frankisi KÖrmeml ştir. Almanyanın bir tekzibi Berlin, 2 (AA.) — Almananjansı lıılrllrl yor: “Yabancı bir alansın verdiği bir habere Köre, Taragone eivarında, mürettehatı Al man olan bir Henkel deniz tayyaresi dü. şürülmüş ve bu tayyarecinin es<ir edilen mürettebatı Mayorkanın bir Alman tayya ve filasuna Üslük vazifesl gördüğünü, bt tayyarelerin mütcaddit defa İngiliz gemile rini bambardıman — ettiğini ve bu hava filosu şefi İle müzettebatının Alman hava ordusuna mensup bulunduklarım — bildir mişlerdir. İspanyol hükümetçi menbalarından alı narak bir Prancız ajansı tarafından yayı- lan bu haber, biftabi tamamile esassızdır.,, Yarım ton agırlığında dalgıç İta'yada Speslada #k tecrlibesi ya- pilan bu “acaip deniz mahlüku,, bir da'9ı inlebileceği hesab olunuyor. 'giç öletidir. Yarım ton - (beş yüz kilo) ağırlığındaki bu dlet içinde, de- 200 metre kadar - deyinliklerine silâl ııanıyor Hf Son mdvrde orduşunu en fazla si- Lâhlandırmıya çalışan — İngilteredir. İngiliz kara ardusunun her neferi en asri barb âletleriyle teçhiz edilmiştir. Resimde gördüğünüz, seferi vaziyette bir askerdir. Sırtında hiçbir zehirli gazin nüfuz edemiyoceği bir muşamba vardır. Tüfeğinde gördüğünlüz boyaz eisim, gazlerin zehirliyoceği havayı değiştirecek, hususl surette imal e - dilmiş bir pamuktur. Neferin boynun. da asılı olan torbası, bu pamuklarla doludur. Asker, lüzumunda derhal pa. muğu değiştirebilmektedir. Son yapılan manevralarda, her çe. şit gaz atılmak suretile İngiliz askeri- nin harbdeki alacağı vaziyet incelen- miş ve bundan çok İyi neticeler elde edilmiştir. Manevrayı müteakip ordu- nun müstakbel bir harb için hazır ol. duğunu İngiliz milletine ispat için, askerler bu kıyafetlerle sokaklardan -eecirilmiş'erdir. Kont C'ano Londraya gidiyor Bey- Baştaralı 1 incide unden sonradır ki İngiltere, Habeşistanın Hhakını Milletler cemiyeti vasıtasile mak üzere teşehbüslere başlıyacaktır. Romada görüşmeler devam ediyor Roma, 3 (A.A.) — Kont Ciano İle Lord Pört, dün akşam yeniden — uzun müddet görüşmüşlerdir.. Alâkadar ikı taraf, İngi- liz * Halyan görüşmelecinin nihul neticesi hakkında'nikbinlik göslermektedirler. Siyasi mahafil, yeniden koht Cianonun Lonfraya seyahati imkânını derpiş etmek. tedir. Şüveyiş kanalı ve Iftalya Londra, 3 (A.A.) — Londradaki Mr- sırlılar mahfelinde, Star gazetesi tara. findan neşredilen ve ttolyanın, İngiliz. Ttalyan görüçşmeleri esnasında, Nil ve Süveyş kanalı Üzerinde Mısır İle müş: terek hâkimiyet İstem'ş ve Mısır hükü- meti nezdinde, Büyük Britanya gibi, müşavir olarak temsil edilmesinin ka- bul olunmasını talep etmiş olduğuna dair olan hoberin hayal mahsulü olma. Sa bile mübalâğalı diye tavsif edilmek- tedir. ı Mısırlılar mahafili İngiltterenin mak- sadı hakkında tamamiyle temin edil « miş görünmekte Büyük Britanyanın î M osırın müttefiki slup hiçbir. zaman Hasih ve müşavir! olmadığına İşaret et. mektedirler Ingııız o dusu nes| H N zz BŞ Y 8 NİSAN — 1938 İ arp Çinliler lehiu- de inkişaf ediyor BEer Baştarafı 1 incide ro tarafından idare edilmekte idi ve dai. mi bir reisi yoktu . Harp vaziyetine gelince, son Çin teb- Hiğinde çöyle deniliyor: *“Yalnız Japon karagâhı mınmtakasın- da küçük bir mukavemete maruz kalan Çin kıtaatı Linşege girmişlerdir. Çin- lilet Japonları çevirmişlerse de Japon. lar, ateş himayesinde yiyecek ve malze- melerini kurtarabilmişlerdir. Düşmana; Taleşuangın 3 kilometre doğu şimalindeki Tsotisinden takviye kıtaatı gelmiş ve bunun ürerine şiddetli bir mukabil taarruz yapmıştır. Buna bi- maen Çin kıtaatı düşmanım faikiyeti se- bebile, takviye alınca çevirme hareke. tine tekrar girişmek üzere, müvakkaten Linçengi boşaltmıştır. Talçeuangın şimal mürtehasına iri- şen 4000 Japon askeri halen Çinliler için az çok bir tehlike teşkil etinekte- dir . Buna binaen Çinliler dün sabah saat 3 de umumij bir taarruza girişmişlerdir. Muharcbe hâlâ devam etmektedir. Diğer taraftan Tsiningdeki Japonlar da şiddetli topçu ateşiyle şiddetli bir mukabil taarruza başlamışlardır. Çinliler, şehri terketmeden önce, son hir çevirme hareketine teşehbüs etmek- tedirler. Linyi bölgesinin son cenahındaki-Çin | | mevzileri şiddetli bir ateş altındadır. Bu vaziyet altında lüzumsuz telefattan ve fedaklrlıktan sakınılması tebliğ — edil- miştir. Şimdi beklenen erzak ve takviye gel- diği için, Çinliler düşman — mevzilerine tekrar bhücum etmişlerdir. Muharebe Çinliler lehine inkişaf etmektedir.,, Diğer taraftan Japon umumi karar- gâhı, Çinlilerin Santungun cenup kıs- mında muzafferiyet kozandıkları hak- kındaki Çin tebliğlerini kat"t olarak ya- lanlamaktadır. Japon umumt karargühı, Japon kıta- atının, Taihu gölünün batı cenubu mun- takasında 36 bin Çinliyi çevirdiklerini, Çinlilerin 7000 ve Japonların yalnız 400 kişi kaybettiklerini bildirmektedir. Gene ayni membalara göre Japonlar Çantugngun cenubunda Linyi Tsaoçu- nag ve Tungçuang müsellesi arasında on kadar Çin fırkasını çevirmeğe mu- vaffak olmuşlacdır. İngiltere büyük elçisi Kantonda tren beklediği sırada altı Japon tayyaresi meydana çıkmışlar, fakat hava müdafaa toplarının âateş açması üzerine bomba atmadan gitmişlerdir. Elçmin geçtiği Kanton — Hankovw demiryolu iki defa bombardıman edilmitşir. Beynelmilel taahhütle- sahasında Türkiye dürüstl örneğidir .. v 06 üğün Yunanistana giden Lord Loyd beyanatında böyle söyledi W Baştaralı 1 incide Sabık İngiltere &ralı sekizinci Edvar din memleketimizi ziyaretine takad. düm eden İlk Bseyahatinden Bonra, Türkiye ile İngiltere arasında teşriki mesal imkânlarınm gittikçe artmakta olduğunu, geçen sene ikinci defa ola. rak şehrimize geldiği sırada ehemmi- yetle tebarüz ettirmişti. Moşhur İngiliz siyasisi, dün Parko. telinde verdiği mühim beyanatla bu hissiyatını daha kuvvetle ifade ede- rek sulhperver ve kuvvetli Türkiye hakkında İngilterenin bes'ediği tak- dirkâr düşüncelere dalr aşağıdaki söz leri söylemiştir: “— Türkiyeye dalr İhtisaslarımdan bahsederken, her geyden evvel daima dikkatimi celbeden bir noktaya bil. hassa işaret etmek İsterim. Bu mühim nokta, Türkiyenin bütün harlef büyük davalarını taahhiltleri çerçevesi dışma hiçbir zaman çıkmak. sızın tanzime muvaffak olabilmesidir. Türkiye, dostlarmın kendinden bek - lediği vöçhile, . asla cebir Istimal et- meksizin - Şark işlerini Saadabad paktı; Boğazlar meselesini, Montrö mukavelenamesi ve Hatay — davasını Mil'etler cemiyetin'eki anlaşma İle tanzime muvaffak olmuştur. Bu suretle, memleketiniz cidden ör. nek ittihaz edilmeye lâyık bir bare . kette bulimmus oluyor. Diplomatik muvaffakıytlere muva« zi olarak, Türkiyenin ekonomik saha- da tahakkuk ettirdiği inkişaf da ayrı. ea göze çarpmaktadır. Şimendif(le « rin, madenlerin, ağır sanaylin kuru . luşu ve ilerletilişi, bütün bunların is. tikrarsız ve sükünet içinde başarılışı, herhangi bir iş etrafmda gürültü ve nümayişten hoşlanmıyan biz İngiliz- leri bilhassa cezbederek memleketini. ze karşı beslediğimiz takdir hislerinin bir kat daha derinleşmesine hizmet etmiştir. Bundan başka calibi dikkat olan ci, het gudur ki, Türkiye, bütün bu ba- şarıları arasında herkesin bildiği gibi, milli müdafaa işini de ihmal etme- miştir. İşte onun için Türkiye cum. huriyeti, evvelce olduğu gibi, bugün dahi fcabında memleketin emniyetini ve hürriyetini lâyıkiyle koruyabilecek mücehhez ordulara malik bulunmak « tadır. Lord Loyd bundan sonra, Türkiye- ye gelirken uğramış olduğu diğer bazı Akdeniz memleketlerinde bulunan İn. giliz tobaası ahalinin yarım asrt mü- tecaviz bir zamandanberi ihmaâle uğ. rıyan kültürel vaziyetleriyle meşgul olduğunu ilâve etmistir. Misafir, dün vanurla Yunanistana hareket etmiştir. Oradan Londraya dönecektir. Türk Hava Kurumu Büyük Fiyangosu 6. nci keşide 17 Nisan 938 dedir. Büyük ikramiye 200.000 Liralır. Bundan — başka 5$0.000, 40,000, ikramiyeler vardır. 25.000, 20.000, 15.000, 10 bin Kralık Biletlerinizi ayın yedinci gününe hdııbylummhıdxm , , |