17 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

17 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

ae 10 Şimali Amerikanın HABER — Aksam göbeğinde krallık! u krallığın hudutları içinde hiç bir ferd aç ve çıplak kalmıyor Amerikanın Teksas eyaletinin cenu. bunda, Meksika ile Meksika körlezi ara- sına bir boğa boynuzu şekline uzanan büyük bir toprak parçası vardır ki bu. rası Robert Kleberg adında 41 yaşında bir adam tarafından âdeta müstakil bir krallık gibi idare edilmektedir. “King çiftliği, diye tanilan bu arazi 1500 mil murabbaı çayırı ihtiva etmek, te, bu geniş, ucsuz, bucaksız otlaklarda 7500 inek, sığır ve boğa, başıboş otlamak tadır. King çiltliği arazisi o kadar geniş. tir ki onun hudutları içinde ayni zaman | da üç, dört türlü hava esmekte, bir ta- | rafı günlük güneşlikken diğer (o taralın- da yağmur yağmaktadır. Bu vasi arazinin etrafını 1500 mil bo, | yunda bir tel ve çit çevreler. Olaya ya. bancıların girmesi memnudur. Demok. rat bir cumhuriyetin ortasında tam bir derebeyliğin hüküm sürdüğü bu esraren- giz topraklara her sene ancak muayyen bir miktarda ziyaretçi kabul edilir. Bu. rada hayat, Amerika dahili (harbinden evvel, yani bu garip krallığın ilk kurul- duğu sıralarda nasılsa, şimdi de hemen hemen aynidir. Hududu teşkil eden telin boyunca, atlarının üstünde birer heykel gibi dimdik oturan geniş kenarlı şapka. İr, tunç yüzlü kavboylarla Meksikalı Va kerolara tesadüf edilir. Orada on, on iki yaşındaki çocukların oynadığı oyunlar dört nala giden atın üzerinden atlamak, kement atmak gibi şeylerdir. oOOranm Çocukları, (kadınları ve erkekleri eski ananelere sadık kalmış insanlardır. Bu ülkede hüküm süren kabadayılık, derebeylik hissi etrafa skı bir “emperya. lizm,. şeklinde aksetmiştir. e Müsellâh süvarilerin tel hududu beklediği, geçen Sene zarfında avlanmak için bu telden i. çeri giren dört kişinin bir daha evlerine dönmedikleri hakkımda rivayetler vardır. Çiftliğe girmek izin almağa muval fak olan bir gazeteci, oranın o bugünkü hükümdarı Robert Kleberge bu rivayet- lerin neden çıktığını sormuş, Kleberg ko caman omuzlarını silkerek: — Saçma! demiştir. Burada esraren. giz olân hiçbir şey yoktur. Biz Amerika. ya bir nevi et deposu vazifesini görüyü- ruz. Arazide dolaşacaksınız. Adamları- mın birinde silâh bulursanız alm sizin olsun. Gazeteci, görüşlerini ve ihl göyle anlatıyor: “Eleberg,i ilk gördüğüm zamanona büyük bir hayrarilıkla bağlandım. Bana tahsis edilen güzel bir atla çiftlikten o. tuz mil kadar içeri sokulmuştum, Bura. da, bir açıklıkta, tahtadan yapılmış ufak bir kulenin üstünde “Kleberg, i gördüm. O, başındaki geniş kenarlı şapkası, boy- nundaki parlak mavi renkli (Okocaman ipek mendili, satrançlı gömleği vedar pantalonunun üstüne çektiği , işlemeli, yüksek topuklu çizmeleri ve kocaman mahmuzlarile tam bir kavboydu. Bu kı. sımda kuraklık yüzünden (otlar yavaş yavaş kurumağa başlamıştı. Klebergin bulunduğu: tahta kulenin etrafındaki bir millik sahayı, mütemadiyen hareket eden bir sığır, inek ve boğa sürüsü kap. Tamıştı. Bu sürü toplanacak ve otu da. | ha bol bir meraya sevkedilecekti. Kle- berg bulunduğu kuleden het hayvanı te. ker teker muayene ediyor, semizleri za. ! yıllardan ayırıyor, atlarının o üstünde bekleşen adamlarına ispanyolca emirler yağdırıyordu. Böylece bu büyük sürüden wak sürüler ayrılıyor, her hayvan ona en elverişli olan meraya sevkedilmek ü. zere gruplara taksim ediliyordu. Bu kü- çük sürüler teşekkül ettikçe (o kovboylar tarafından onlara tahsis edilen meraya doğru sevkedilmeğe başlıyorlardı: Şimdi sıra en büyük, en son sürüye (gelmişti. Bu, 6000 vahşi sığırdan ibaret muazzam saslarını bir sürü İdi. Kleberg hemen atına atla. mış, bizzat sürünün önüne geçmişti, Bu sürü meranm açılan tahta kapısın. den birdenbire kurtulursa gitgide açılan bir yelpaze şeklinde çılgm gibi koşuş. mağa başlıyacak, önlerini görmiyen bir çok hayvanlarm bacakları kırılacak, biribirlerinin böğürlerine sürtülen boy. nuzları birçok hayvanların ölümüne se, beb olacak derin yaralar açacaktı. Klebergin keskin bir okumandası ile on kadar kovboy (harekete gelmişler, hemen atlarmı mahmuzlıyarak geniş bir kavis halinde sürünün etrafında yer al. mışlardı. Issız otlakların kavunu Sonra merayı (o çerçeveliyen kocaman çitin kapısı açılmış, sürü (kükriyerek, böğürerek bu açıklıktan dışarı oakmağa başlamıştı. Deli gibi koşuşan hayvarlar hareketsiz duran atlıların karşısında gel dikleri vakit birdenbire (duruyorlar ve geri dönüyorlardı. Bir boğa otomobilin önünden bir ok huziyle geçer, yaya yü- rüyen bir adamı boynuzile delik deşik e. der. Lâkin bu 1ssız ollaklarda atlı, gerek insanların gerek hayvanların kanunudur. En vahşi hayvanlar bile atlıya itaat et. mesini öğrenmişlerdir. Biraz evvel deli gibi koşuşan hayvan. lar şimdi sımsıkı bir araya toplanmış lar, durmuşlardı. Klebergin bir kuman. dasile kovboylar 'ü yavaş yavaş yü. rütmeğe başladılar, Bu &rallığın askı teşkil eden 300 kovboy hep seçme adamlardır. Oradan yerler ve içerler, çiitliğin altı köyünden birini ederler ve günde birer dolar gündelik alırlar. Kendilerine at da veri. lir. Burada hayat daimi bir mücadeledir, Soğuklar, seller, ortalığı kavuran sıcak- Jar ve kuraklar olur, Kovboyların hayatı hep açık havada geçer. Orada disiplin sıkıdır. E: zamanlarda o olduğu gibi büyüklere fevkalâde hürmet edilir. Buna rağmen Üç nesildenberi King çiftliğini İçin orasını terketmiş bir tek veya Amerikalıya tesadüf edilmemiştir. Bugün çiftlik hudutları da. hilinde, at üstünde görülen (adamların çoğu çifdiği ilk Kuranın yanında çalış. runlarıdır, Vanesine göre, Çiftli tuş olanların & King çiftliği sahibi ve reisi, çiftliğinde yapılan her işi yanında çalıştırdığı adamlardan daha İ- yi yapabilmelidir. Üç batındanberi Kle- bergler bu ananeye gayetsiki riayet etmektedirler, King çiftliğinde o çalışan kovboylar hep seçme adamlar oldukları halde onların içinde Robert Kleberg ka. dar güzel ata binen, onun kadar iyi ta. barca kullanan ve kement atan, sırasın. da onun kadat tehlikeye göğüs geren bir tek fert yoktur. Robert Kleberg mziye- tindeki Amerikalıları teshir etmiş, Mek. sikalıları âdeta kendine taptırmış bir a. damdır. Meksikalılar ona “her şeyi yapa bilen patron,, demekte ve her şeyi ondan beklemektedirler. Burada hiç kimse aç ve çıp- lak kalmıyor Bana anlatılan ufak bir vaka, Kleberge adamlarının ne kadar sadık olduğunun kuvvetli bir misalidir: Bir bayram günü Klebergin büyük köşkünün önüne Meksikalı ufak bir ço. cuk gelir ve siyah gözlerinden yaşlar a- karak Kleberge: — Sinyör, der, babam arzı hürmet et. ti, bu gece huzurunuza gelemiyeceğinden dolayı pek üzülüyor ve affınızı rica edi. yor. Çünkü o ölüm döşeğindedir: Adamlarının bu derin sadakatinin kö. kü bu küçük krallığın onlara vaadettiği ve verdiği emniyete dayanmaktadır. Bu cihet mevzubahs edildiği vakit Kleberg Şöyle demiştir: — Biz adamlarımıza hiçbir valdde bu- lunmayız. Lâkin işe yaramıyacak ihti. yarları da sokağa attığımız vaki değildir. Eğer elinden çiftliğe yarar hafif bir iş geliyorsa ne âlâ, gelmiyorsa evinin ka. pısının önünde oturup o güneşlemekte serbesttir. O ve ailesi için bir sığır daha kesilmiş olur. O kadar. Burada kimse aç ve çıplak kalmaz! King çiltliği Klebergin büyük babası yüzbaşı Richard King tarafından 1853 senesinde kurulmuştu. Yüzbaşı King ma. cerayı seven, gözü pek bir Amerikan za- bitiydi. Bu vahşi dâğları ve yaylaları be. ğenmiş, orada 69.070 dönüm gibi muaz. zam bir araziyi 2000 dolara alarakilk çiftliği tesis etmişti, Ancak o tarihlerde oraları kirmiz: derililerle Meksikalıla. rin sık sık İk sına uğrardı. Yüzbaşı King ve yanına topladığı adamlar o top- rakları muhafaza etmek için sade kırmı. zı derililer ve Meksikalılarla değil, o z2. man o havalide pek bol olan Amerikan | haydutlerile mütemadiyen mücadele et. İ mişlerdi. Öyle ki çiftlik civarın birçok harplere sahne olmuş. Amerika dahili harbi sırasında da ilk çiltlik binası ce- mup âskerleri tarafından yakılmıştı. Bu. günkü çiftlik binası İspanyol tarzı mima. risinde yapılmış, yeşillikler arasında bembeyaz bir saraydir. lendiğine na. zâran bu kocaman fakat pek şık binanın bir de silâh deposu vardır. Yüzbaşı King öldükten sonra şimdiki Robert Klebergin babası, Kiğin kıziyle evlenmiş ve böylece King - Kleberg ailesi kurulmuştur. Kleberg çiftliğe bir milyon dönüm arazi daha ilâve etmiştir. Kleberg 1932 senesinde kanserden ölmüş, onun yerine oğlu şimdiki Robert Kleberg geç. miştir. Robert Visöonsin üniversilesinden mezundur, uzun boylu, atletik o vücutlu ve yakışıklı bir adamdır. Robert Kleberg çiltlik hissedarlarına her sene yarım milyon dolar sali temet. tü temin etmektedir. O, ta Afrikadan bu | susi bir ot tohumu getirtmiş, O binlerce | kilometre murabbaı yere bu otu dikip yetiştirmiştir. Onun yetiştirdiği soğuğa olduğu kadar sıcağa da müteham mil, terbiye ettiği atlar sadece birer kovboy atı değil, herhangi bir binicilik akademisine verilecek kadar mükemmel. hayvanlardır. Çiftlik dahilinde asayiş pek mükemmel dir. Ancak çiftliğin günden güne artar kuvvet ve kudretine karşı dışardan ho- murdananlar çoğalmaktadır, Beni şimen. diler istasyonuna götüren çiftlik otomo. bilinin oturacak yerindeki kocaman (W) İşaretini, yani vift arkası ve $0fö. İ rün oturduğu yerin arkasından Sarkan bir Vinçester tüfeği bende biy hayli ga- rip bir his uyandırdı. Medeni bir mem. leketin ortasında gördüğüm bu mülkiyet alâmeti ile eski zamanların kanunu olan e, # > w 7—— Yeni çıktı 17 HAZIRAN — 1938 “İstanbul Belediyesi. Ilânları Perşembe Cuma Cumartesi /938 1—259 260 — 525 526 — 799 800 — 950 Belediye emekli ve öksüizlerinin haziran 938 üçer aylıkları yukarda gösteri- HALK OPERETİ SAZ TEMSİLLERİ 18 Cümarlesi Anado luhisar 19 Pazar: Bey- lerbeyi, 20 Pazartesi Narlıkapı o Şafak, 21 Salı: Azak, 22 Çarşam- sulh hukuk mahkemesin. don; Terekesine mahkemece el korulan ölü Arif Samiye sit ve mahkemece tes- bit edilen Beyoğlu Anadolu sokak Se. lânik apartımanının 3 numaralı daire- sindeki esyalar açık arltırma suretile 20-6.938 pazartesi günü saat 15 de lacaktır. İsteklilerin mezkür gün ve santto mahallinde hazır bulunmala- rı ilân olunur. ilik aşk H. Rifat - Türgenet üçüncü basış Şimdiye kadar flatı yüz kuruş olan bu meşhur eser üçüncü defa olarak Hilmi Kitabevi tarafından neşrolunmuştur. 50 ku fiyatla neşrolunmuştur. EET. MERAM Göz rekimi Dr. Murat Rami Aydın Muayenehanesini Taksim-Talimane Tarlabaşı Cad. URFA Apt. nina nakletmiştir. Tel: 41553 Pazardan maada hergün: Öğleden sonra saat ikiden altıya kadar tüfek edense içime hafif bir ürperme ver di., İşte Amerikada haritada yeri, ve adı olmıyan bir kraltrk! bu Beşiktaş aile bahçe si, 4 Cima: Bebek! bahçesinde, başlıyor. len günlerde ve cüzdan #ıra sayılarma göre verileceğinden aylık sahiplerinin cüzdanlarile Ziraat bankasına müracaa tları. (8572) Beyoğlu 8 üncü sulh hukuk hâkimliğin den: Koçodede ile evkaf idaresinin müştere- ken mutassıf oldükları Tophanede Kara“ baş Hacı Mimi mahallesinde ön cephede eski Topçular yeni Necatibey caddesinde ve arka cephesinde Kasaplar içi sokağın- da kâin eski 311, 14 ve yeni 305, 303 No. lu ve 750 lira muhammen kıymetli dük- kânın tamamı şuyuu izalesi için açık art- tırmaya konulduğundan 10-7.35 Salı gü nl saat İİ den 13 ye kadar Beyoğlu sulh mahkemesi baş kâtipliğince müzayede ile satılacaktır. Arttırma bedeli muhammen kıymetin yüzde 75 ini bulursa o gün iba- le edilecektir. Bulmadığı takdirde ikinc! arttırması on beşinci güne gelen 38,938 Çarşamba günü sast 11 den 12 ye kadar icra olunacak ve en çok artırana ihale e, dilecektir. Gayri menkullerin evsafı mahkeme baş kâtibi nezdinde 9338-19 numaralı dosyada yazılı olduğundan anlamak istiyenler or? da okuyabilirler, ” 3— İhaleye kadar birikmiş maliye ver» gileri, belediye, vakıf icaresi ve dellâliye | ile 20 senelik avkal taviz bedeli müşteriye NUMBADA CAN KURTARIR aittir. 4 — Artırmaya girmek İstiyenler mü» hammer kıymetin yüzde 7,5 nisbetinde te- minat akçesi veya ulusal bir bankanın te minat mektubunu getirmeleri şarttır, 4 — Arttırma bedeli ihaleden itibaren 5 gün içinde mahkeme kasasına yalırıla” caktır. Aksi takdirde ihale bozularak ff» yal ve zararı ziyan ve İsiz bilâ hüküm kendisinden alınacaktır. 8 — 2004 numaralı icra ve iflâs kanu nunun 188 inci maddesine tevfikan gayri menkul üzerindeki ipotek sahibi alacaklı" larin diğer slâkadarlar gayri menkul üzerindeki haklarını ve hususiyle faiz ve masrafa dair olan iddialarını ispat için ilân gününden itibaren 20 gün içinde ev» rakı müsbitelerile birlikte satış memur&- na müracaat etmelidir. Aksi takdirde hak arı Tapn kütüğü ile sabit olmıyanlar sö” tış parasının paylaşmasından hariç kalı” Tar. 6 — Şartname mahkeme divanhanesin- de herkesin görebileceği yerde asılmış tır. Fazla malâmat almak (istiyenler 935.13 sayısile başkâlipliğe (müracaatı ilân olunur,