17 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

17 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * İSTANBUL limanının genişletilmesi için evvelce hazırlanan proje Denizbank tarafından iekrar gözden geçirilecektir. | * ESNAFIN sıhhi muayenesine bir ay- danberi başlanmıştır. Muayene ayın sonu na kadar devam ederektir. Hazirandan #onra müracaat edenlerden 2,5 lira ceza alınacaktır. * DİLENCİLERİN son günlerde gene çoğaldığı görülmüş ve 28 kişilik bir grop toplanarak memleketlerine ( sevkedilmiş- tir, * ŞEHİR plânına göre, havasazi fabri- kâlarının şehir dışında olması lâzımaeldi- ğinden Dolmabahçedeki fabrika asri me. zarlığın ilerisindeki Levom meydanına nakledi. kli, * ÜNİV SİTE'de Tisan kurslarına din- Jeyiei olarak devam etmek istiyenler de Kabul edilecektir. Dersler 3 kursa ayrıl miş ve Pazartesi ve Perşembe günleri iki ders olarak verilecektir. * LİSENER'de okululan tarih kitapları Üzerinde, son hafriyallan alınen reticele- Te göre, tadilât yapılması kararlaştırıl- mıştır. * AKAY ideresinin yaz tarifesi 22 Ha- ziranda tstbik edilecektir. Yeni tarifeye göre, tahahleyin* adalar- Man ve köprüden ilk vapur 8,5 da, son va pur da gene adadan ve köprüden 8,15 de Kalkacaklır. Bundan başka Temmuz ve Ağustos ortalarında mehtap gezintisi se- Yerleri tertip olunacaktır. * BELEDİYE'nin otobüs işletmek için istediği 500 bin liralık tahsisat Şebir Mec Jixince kabul edil ir. Bunun $50 bin Jirası ile otobüs alınacaktır. 150 Bin Tirası İle de garaj yapılacaktır. Altı, yedi sy Sonra da belediye tarafından otobüs iş- İctilmeğe başlanacaktır. * DAİMİ sergi binasının yeri İktisat yekâleti tarafından tesbit edilecektir. Bu hususta tetkikler devam etmektedir. * KONSERVATUVAR tarafından, 16 ın- cı asırdanberi yazılmış tekke ve halk şi- irlerini plöğa almağı karar vermilşlir. Krom ve bakır üzerine alınacak bu plik- Jar 2000 sene dayanacaktır. * YERLİ mallar serisi için hazırlıklar devam elmektedir. Bu sene #ergiye Gala- Baray lisesinin orta salonları ile arka bah çeçsi de tahsis edilecektir. * ZEMİRLİ gaz kursularında ders ve- recek munllimler Maarif vekâletinee tes- bit edilmeğe bağlanmıştır. “İNŞAAT usta meklebine alınacak ts- Jebe için imlihenlar yakinda Ankarada yapılacaktır, Mektepte ilkokul mezunları tercih edilecektir, * MİMAR Sinan'ın eserlerinden Üskü dardaki Şemsi Ahmet paşa çamisi ve ei yarındaki medresenin tamiri kararlaştı- rılmış ve 13 bin liraya ihale edilmiştir. * TAŞDELEN suyu menbama konulan otomatik doldurma'makineleri işlemeğe başlamıştır. Yeni makine ile doldurulan şişeler bir kaç güne kadar piyasaya çıka- caktır, * YENİ orta okullardan birinin Sarıyer de açılmasına karar verilmiştir. Bina ve Kadro, derslere 1 Teşrinlevvelde böşliyu- bilmek zere hazırlenacaktır. * ATATÜRK köprüsünden ( trumvay hattı geçmemesine karar verilmiştir. Yal nız, şirketle yapılan mukavelede ray dö- şema şartı da bukinduğu için, bu raylar sonra kaldırılacaktır. * BİNA ve arazi vergileri bükayalarının bazı kimselerden fazla olarak tahsil edil diği görülmüştür. Bu husustaki şikâyetler üzerine, vekâlet torafından vilâyele bir tamim gönderilmiş, bu yolsuzlukların ö- nüne geçilmesi bildirilmiştir. * APOYE Matini (o gazetesinin yazdı ğına göre, Rum patrikhanesinde bir hırsızlık olmuş, patrikhanenin mü- zesinden üç tane Ineil çalmmıştır, Bunlardan bir tanesi, Bizans dev. rinden kalma tarihi bir incildi. Me. seleden haberdar edilen zabıta der. hal tahkikat ve takibata girişmiş- tir. Avdet Bir aylık seyahatinden avdet eden diştabibi Necati Pakşi hastalarını €s- kisi gibi her gün sabah saşt 10 dan akşam 19 a kadar Tünel meydanı Tersane caddesi başındaki 1/2 numa. Tali muayenehanesinde kabul ve teda. vi eğer, DENİZ SPORCULARINA Kelepir bir deniz metörü 80 liraya satılıyor. Tekne ve saat gibi İşler Evinrut marka motörü beraber. Beşik- taş iskelesinde Kayıkçılar kâhyası Meh- met Reise müracaat. ZAYİ — İstanbul üniversitesi hu- kuk birden aldığım 5941 No. lu hüvi. | yet varakamı zâyi ettim, Yenisini ala- | cağımdan hükmü yoktur. | Toledo DIŞARDA: * Fransız Parlâmento mahafilinde be yan olunduğuna göre, Başvekil Daladiye komünistlerin Obstrüksyon manevraları" nın önüne geçmek için parlâimenloyu bu. gün falil etmek fikrindedir. Kabine bu xabab bir toplantı yapacak- ! tır. * Köstence askeri mahkemesi, sabık De mir mubafızlar şefi Kodreanunun karde ! şi Kodreanu'yu memnu rozet taşıdığın- i dan dolayı yedi ay hapse mahküm etmiş tir. *-İngilterede 80 milyon sterling liralık milli müdafaa istikrazı, evvelki gün saat 9 da teduvüle çıkarılmış, sasi 15,30 da | salışa nihayet verilmiştir. Elde edilen malümata göre, istikraz piyasada tamami» le kapatılmıştır. * Dün Fransız mebusan meclisinde, Mr. | sırda kapitülâsyonların ilgasına dair olup 8 Haziran 1997 tarihinde Montrü'de im- xu edilmiş olan vesaikin tasvibine müte- allik kanım lâyibası müzskere edilmiştir, Diplamatlar - iribününde o Mısır'ın Paris sefiri Fahri paşa bulunuyordu. * İsveç Krah Güstav'ın yıldönümü mü- nasebetile Papa, kendisine şahsi bir mek- tup göndererek aralarındaki doslnğu ha- tarlatmaştır. * Polonya ile Litvanya arasındaki ilk gümrük bürosu, Vilno ile Kaunas arasın, da Lapdvorovoda evvelki gün açılmış ve faaliyete başlamıştır. * Dün sabah saat ikiyi 23 dakika 6 sa, niye geçe “Grimviç saali,, merkezi 9.400 kilometre garpta, Japon adaları mıntaka, sında bulunan kuvvelli bir zelzele olmuş tur. * İngiltere, Fransa ve Amerika arasın, da paraların umümi olarak düşürülmesi, ne dair müzakereler cereyan ettiği hak- kındaki haberler iyi malâmat alan meha, filde tekzip edilmektedir. * Amerika Ayan Meclisi Reisicumhu- run velosunu mezori #fibara almaksızın memleketin hamillere olan faiz miktarını tenzil eden kanunun temdidi hakkındaki lâyihayı kabul etmiştir. | * Polonya kültör nazırı, bugün resmi ziyarette bulunmak üzere Bükreşe gelmiş tir. Bu ziyaret bir kaç gün sürecektir. * Dön bütün Delgarisfenda veliaht prens Simeon Trinovo'nun ilk yıldönü. mü büyük bir sevinç içinde kutlanmış ve | her tarafta rahanl âyin yapılmıstır. İ *“Bölivya Mariciye marırı gazetecilere Beyanalında, Sako konferansı tarafından 4 yapılar teklifleri karşılıklı ufak tavizler esası dahilinde Bolivyanın müzakereye âmade olduğunu bildirmiştir. Amerikadan aldığımız tayyareler Vaşingtondaki Selırımiz vasılasile alınmıştır Ankara, 16 (A.A.) — Türkiye na. mına Amerikadan mübayaa olunan bazı tayyarelerin Kanada yoliyle bir ecnebi hükümeti hesabma sevkedildiği haberleri işitilmektedir. Anadolu A - jansı bu hususta âtideki malümatı ver. meğe mezundur: Cumhuriyet hükümeti bügüne ka - dar vaki o'an bütün tayyare sipariş. lerini yalnız Vaşingtondaki büyük el çiliği vasıtasiyle yapmıştır. Bunun haricinde hiç bir hususi teşekkül ve- ya şahis Türkiye namına harekete mezun değildir. Bunun aksini göster. mek istiyen iddialar sahtekârlıktan başka bir şey değildir. Hayvanat bahçesini altüst eden Fırtına Kurtlarla tilkiler kırlara kaçtılar Belgrat, 16 (A.A.) — Zağreb mın takasında şiddetli fırtmalar olmuş ve mühim hasarlara sçbebiyet ver. miştir. Fırtına, nebatat bahçesinde bir. çok ağaçları kökünden söküp at. mıştır. Bu ağaçların devrilmesi İç- lerinde kurtlar ve Ülkiler bulunan kafeslerin ezilip parçalanmasına se HABER — Aksmısi postası harbi Japonlar ilerlediklerini, Çinliler hezimete uğrattıklarını söylüyorlar Fransa yardım etmiyormuş Hankov, 16 (A.A.) — Japon kuvvet. lssi, Honanın şarkındaki düz araziden istifade ederek gelen altı frrkalık yar- dcmcı kıtaatın müzaheretile bir kaç glindenberi Kaifeng şehrine hücum et- mektedir, Harp bütün şiddetiyle devam etmek- we'dir. Kucith ve Poğşu Çin kıtaatı tara- ından tahliyesi üzerine Honan'ın şar. kımın müdafsası güçleştiğinden Çin hattı Lubgainin şarkına almmıştır. Şim- di Hk « Lao - Kvei harekâtın merkezi olmuş ve Yenşeng ile Hsuşang, en mü- him müdafaa noktaları haline gelmiştir. Iki Japon fırğası hezimele uğradı Hankov, 15 (A.A.) — Taikıngden İ gerbe doğru ilerlemek istiyen bir düş. | man fırkası hezimete uğramıştır. Çin | kuvvetleri Kia - Lu - Honun şark sa- | hilleri boyunca mevzi almış bulunmak- tddır. Diğer taraftan Şenliuya taarruz eden | iki Japon fırkası da hezimete uğratıl . | mıştır, Düşman, aralarmda yüksek rüt- | t ir kaç ta subay olmak Üzere mu- harebe meydanında üç bin ölü bırak - muştır. Japonlardan bir kaç sahra topu iğtinam edilmiştir. Eransa yardım etmiyormuş Harici siyaset görüşülecek Tokyo, 15 (A.A.) — Fransanın Çine güya yardımda bulunduğuna dair Ja- pon matbuatımın neşriyatmı bugün ha riciye nazırını ziyaret eden Fransa bü- yük elçisi tekzip etmiştir. Almanya Avusturyanın borcunu tanımıyor Berlin 16 (A.A.) — Alman ekönom' nazırı Funk bugün Bernde . söylediği nütukta Avusturyanın borçları hakkın- da demiştir ki: Avusturya borçlarmı garanti etmiş olan devletler bu borçlarm Almanya tarafırdan tanınması istiyorlar. Hal- buki bu talep ne ameli nene nazari olarak hukuku düvele uymamaktadır. Boers harbinden sonra İngiltere Bo- ers cumhuriyetinin düyunuumumiyesi- ni tanımadı. Birleşik Amerika hükümetleri, dahi- Ti harbin hitammdan sonra cenubi A- merika devletlerinin borçlarını tanıma» mıştır. Fransaya gelince, o da, Madagöska- rın zaptından sonra bu memleketin borçlarını Fransız devletinin borcu ola- rak katiyen tanımamıştır. Binaenaleyh Almanyadan da Avus - turyanın borçların: tanıması hukukan istenemez, Nazır Funk esasen Avusturyanın il- bakımdan önce de borçlarının tediyesi- ni kısa bir zamanda kesmek vaziyetine geldiğini köydeylemiş ve Almanyanın Avustüryanm hariçten aldığı paralar- dan istifade ettiğini noktaj nazarı reddeylemiştir Meksikada yeni bir isyan San .Antonyo, 16 (A. A.) — Mek- sikanın muhtelif noktalarmdaki yeni kargaşalıklar, Cedillo hareketine mü, masil bir ihtilâl hareketinin doğmak Üzere olduğunu teyid etmektedir. Bi)- hassa Vera - Kruz hükümeti dahilin. de federa! ordunun maaşlarını tediye» ye mahsus parayi rakletmekte olan kamyonlar, taarruza uğramış ve bu kamyonlara refakat eden askerler öl dürülmüştür. 25.5.9371 tarih 1449 sayılı ithalât bebiyet vermiş ve kurtlarla tilkiler beyannamesi muhteviyatı olan esya- kırlara kaçmışlardır. Maamafih bu hayvanlar uzun ve müşkül sürek avlarımdan sonra tek- rar yakalanmışlardır, Bir çiftliğe bir yıldırım düşmüş ve iki kişinin telef olmasına sebe- biyet vermiştir, i om gümrük resmine karşılık olarak Haydarpaşa gümrüğünden almış ol - duğumuz 433 sayı ve 25-5.987 tarihli ayniyat makbuzunu zayi ettik, Yeni, sini çıksracağımızdan eskisinin hük- mü yoktur. Çin - Japon |İngiliz Ticaret Nazırının sözleri Türk - Ingiliz kredi anlaşması Ingiliz hükümetinin cenubi avrupası ile alâkadar olduğunu isbat ediyor Londra, 16 (A.A.) — Röyter bil- diriyor: Avam kamarası, her cepheden en ternasyonal ticaret meselelerini mü zakereye başlamıştır. Hatiplerin birçoğu, orta Avrupa ile cenubu şarki Avrupa memleket. lerinin ekonomik istiklâllerinin ida mesi vo bunların Alman hegemon. yası altına düşmelerine mani olun. mas! lüzumunu tebarüz ettirmişler ve bu memlekötte krediler veyahut istikrazlar verilmesini talep eylemiş lerdir. Bazı hatipler de alçak tarifeli memleketlerle anlaşmalar yapılma. sını istemişlerdir. Ticaret nazırı B. Stanley, söz â- larak, evvelâ Avusturya İstikrazla- rı meselesine temas etmiş ve demiş tir ki; Biz, hâla bu müzakerelerin mu- Yaffakıyetle neticeleneceğini ümit ediyoruz fakat müzakereyi yapmakta olanlar hazirandan sonra, bugünkü şerait altında, tediyat elde edebii- menin bazı güçlüklerle karşılanaca. Zmı kabul eylemek mecburiyetin « dedirler. Ve bu sebepten Almanya. daki borçların fazlalaşmasıudan do Kabilecek her türlü yeni taahhüdü kabul bahsinde şimdilik gayet ke- tum bulunmaktadır. B. Stanley, bundan sonra cenubi şark! Avrupası hakkında da şunla- rı söylemiştir: Türkiyeye verilecek krediler hak kımdaki kanun projesinin yakında avam kamarisında würakarn edile. ceği keyfiyeti; İngiliz hükümetinin cenuübu şarki Avrupasında İngiliz ticareti ile alâkadar olmaktan f6- Tagat ettiği hakkındaki şayiaların Vo düşüncelerin katiyen doğru ol- madığını İsbat etmektedir. Hükümet, bu mıntakada ticareti mümkün ve kabil olduğu kadar in. kişaf ettirmeyi pek çok arzu eyle- mektedir, Diğer taraftan, İngilterede husu- si endüstrinin İngiliz endüstrisi ve bütün İngiitoreyi rekabet sahasında temsil edebilmek için daha sıkı iş- birliği yapılması da çok şayanı ar- zudur. Silâhların tahdidi ve Ameri- ka ile Ingiltere Londra, 16 (A.A.) — Bügün &- vam .kamarasında işçi mebus Hen- derson, silâhların tahdidi ve enter. nasyonal ibtilâfların muslibane bir tarzda halli hususunda bir anlaşma yapılması için Amerikanın diğer devletlerle teşriki mesai arzusundâ bulunduğuna dair Amerika harici. ye nazırının beyanatını hatırlata- rak İngilterenin mümasil bir teklif te bulunmak. isteyip istemediğini Çemberlaynden #ormuştur. Başvekil şu cevabı vermiştir: “İngiltere hükümeti Amerika ba- rielye nazırının izhar ettiği duygu- Jarla mutabıktır ve bu meselelerde diğer devletlerle dalma teşriki me salye hazirdir.,, Henderson, bugünkü silâh yarışı- nı durdurmak için İngilterenin müs SUADiYE PLAJI Ni Kişilik Macar Kadın Orkestra ve Gazı 15 Hâzirandan itibaren seanslarına başlamıstır. Meşrubat: Pazardan maada her gün 25, Pazar günleri 50 kuruştur. Rakı şşe 100, bira şişe 80 kuruştur Muzikli banyo ber gün 20, pazar günleri 25 kuruştur. o Kabine parası almmaz. 17 HAZİRAN — 1938 şarki bet tekliflerde bulunmak hususun - da Amerikaya iltihak edip etmiye- ceğinde israr eylemiş ve Çember- Jayn buna “Amerika ancak bu yol- da teşebbüste bulunmak arzusunu izhar etmiştir, cevabını vermiştir. Harici siyaset görüşülecek Londra, 16 (A, A) — Başvekil Çemberlayn avam kamarasmdaki bu- gün yaptığı beyanatta önümüzdeki sa. İr günkü celsenin harici siyaset milza- kerelerine basredileceğini bildirmiş” tir. Fransız Akdeniz filosu Yunanistanda Atina, 16 (ALA.) — Akdeniz Fran. sız donanması kumandanı amiral Ab- rialin kumandası altındaki Fransız fi- losu bugün Falere gelmiştir. Italya Kralı Bir prensin halkten bir kızla evlenmesine izin verdi Resmini gör“ düğünüz kız, €v- leneceği (Ozaman Musolini ile İtal» yan kralmı ayri ayrı meşgul et miştir, Mesele şü: Mis o Tatyan Konus ismindeki bu kız, Nevyorkte bir mağazada sa * ” © —tiş memüresiğif Bir gün, pas Cud. resi. He We nışıyor ve sevişiyorlar. i Cudo Kolonna İtalyanın Torontodi” Xi vis konsolosudur. Mis Tatyana ile evlenmek istediği zaman da İtalyan hükümeti, muvafakat etmiyor. Bir ke lenmesini doğru bulmuyorlar. Sonr&. İtalyan hükümetini temsil eden bir 8* damm daha yüksek bir aileden ki almasını istiyorlar.. Bilhassa Musoli- ni buna müsaade etmiyeceğini kat'i bir lisanla bildiriyor. Fakat, Tatyana ile Cudo biribirleri* ni son derece sevmektedirler. Prenf; evlenmesine hükümetin müsaade et * memesini dinlemiyecek ve istifa ede” cektir. Bu sırada, meseleyi İtalyan kral haber sl;yor. İki gencin macerasın$ alâka gösteriyor ve evlenmelerine ke” disinin müsaade verdiğini bildiriyor. Bu suretle, bu meselede Musolinini? değil, kral Vittore Emmanuele'nin 4f- zusu - ayni zamanda sevişen iki gen cin arzusu . yerini bulmuş oluyor. Prensle Tatyananm düğünleri y#” kmâs yapılacaktır,