17 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

17 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Yazan: Rahmi YAĞIZ Süvariler gemilerine dönünce zarflarını açtılar; içinden çıkan emri hayretle okudular PAN, Gazetelerdeki o heyecanlı O havadisler, Almanya . Rusya çatışmasının telerrüa tı, Alman ordularının Paris üzerine yü. geçtiği yolundaki haberler herke. şti. Bundan birkaç son donanmayı bir teftişten geçirmiş; arkasından Karadenize çikar- ila ine kadar maksatsız doğru Kilyos er mu. mmndan aykırı bir hal , denize serpili bir şekilde gayri mun- m demirlemişlerdi. da bittikten gemi n demir Yavuzur şaretler; Amiral gemisine işi yüzünden süvariler te. nda, biribirinden farklı za. 'avuza gelmişler, her süvariye r zari verilmiş, arkasından bir de şu nizde açacaksınız! tı süvarilere bizzat amiral Şoson r o yapıyordu. dönünce zarfları. r; içinden çıkan emri hayretlerle lar. Emirler mühtelifti. Bir sından bahs bir hal gece manevra- vardı. Yalnız ver €n zari En ta şunlar birlikte hereket edecek. e Odesa, Si. sastopol kablosunu bulacak, ve onu kese, ceksiniz! sini?! Odesa önlerine geli, Liman ağaında sabih torpiller ve ma- yin hatları mevcuttur. Amiral Şoson Gemiler, akşam, güneş denize sindik. ten sonra harekete geçmişler, başta Ya. vuz olmak üzere prova hattında ilerli Osm donar emirlerdeki talimatı tatbika koyulmuşlar dı. Odesa önlerine gelinince Peykişevket flika demirlerini biribirine bağ dara getirdiği bir nevi oçengelle suları 3, bulduğu kabloyu koparmış; on. ra tekrar İstanbula dönmüş! e de, her şeyden bihaber İstan- bula doğru ilerliyı us bandıralı (Vol. ga) vapuruna an Türk deströyeri limana getirmişti. niyeden mürekkep filo, o. «lerinde dehşetli | toplarını şehre iş; amiral gemisinin ateş işaretile şehri bir öehennem yağmuruna tutmuştu. Her şeyden biha uyuyan Odesa Türk toplarının ölüm anağı altında neye uğradığını şaşırmış, yıkılan evler, parçalanan insanlar; çalınan çan ve dü. dükler arasında bir mahşer o manazrası Osmanlı o donanmasının bu skinr, Rusyaya harp ilân eden fili ma bir saatlik bombardımandan sonra Oradan ayrılmış; boğaza dön! vuz, yolda pa ras retebatır DI e getirmişti. Ertesi günü, payitahtta büyi ük bir kargaşalık baş göstermi Masebetler kesilmeden, bombardımanla Osmanlı imparatorluğunun a ile fiilen, İngiltere atom ve nota verilmek yapılmıştı. 1, boğaz ağzına dayanan an : süratle kapa. | hergün eğzersis lerini yapan tabiye topçuları, iri göğde- li sahil toplarına hakiki hartuçları sür. halkın maneviy erlerile geçiştirilm fakat, itilâf kuvvetleri donanmasının Ak. deniz boğazını ablokâ (altına aldığı ve forsalara başladığı tarihten itibaren (e. İstanbula | | lâket günleri imparatorluğun her tara- la ezici bir kudretle hüküm sürmeğe lamıştı. İtihat ve Terakki fırkası iktidar mev. kiini muhafaza ediyor; bü partinin saç ayağını teşkil eden Enver, Talât ve Ce. mal paşalar bülün vasıtaları (harp ga. yesi) ctrafma toplamışlar, Alman erkânı harbiy n tavsiyelerine uyarak 4 cep- hede birden kanlı muharebelere girişmiş. lerdi. Her tarafta boş yere akıtılan Türk dan dereler o meydana gelmiş; harbin ikinci yılı tam manasile bir felâ- ket yılı olmuştu. Memleket dahilen kan luk en hâd dereceye çıkmış, idaresizlik den mah binlerce, on binlerce, yüz bin. lerce Türk evl&dinin ocakları sönmüş yu» vaları dağılmış bulunuyordu. 90 Maltada büyük bir faaliyet vardı. İn. giliz ve ötilâf kuvvetleri deniz kumanda. at amiral Dörobek le önlerinde boğaz nı ablokaya alan donanmadan uzaklaşmış, Maltada, Ak- deniz itilâ! deniz o kuvvetlerine üs olan bahrisinde ihraç okuvvetler: kumandanı general Hamiltor ile birlikte müzakereler yapiyor; o hergün deniz ve hava üs kumandanlıklarına iki kuman- danın birlikte verdikleri yeni emirler sür atle yerine getiriliyordu. Boğaza yapılan ya çıkan kuvvetler deniz kena- lan ileriye gidememişler; ölüm teh. didi, ateş sağanakları altında, bulunduk. ları yerlerde köstebek gibi toprağın altı. na gizlenmek mecburiyetinde kalmışlar» dı. Vaziyet iki düşman kumandanı tara. fından müşterek bir telgrafla İngiliz baş. kumandanı Lord Kiçnere bildirilmiş; tu. haf bir inat ve yersiz bir ısrarla Boğaz mmntakasını ele geçirmek, bu suretle Os- manlı imparatorluğunu harpten feraga. te mecbur etmek gayesile hareket eden Lork Kiçner forsalara devam edilmesini, her neye mal olursa olsun, denizdi karadan yapılacak müşterek tazyiklerle Boğaz müdafaasına memur kıta ve istih kâmların zaptedilmesini bildirmişti. (Devamı var) 2 ve Galatasaraylılar Yugoslavyadaki son maçlarında da 4-O mağlup oldular Belgrad, 16 (Hususi') — Burada bu. lunan Galatasaraylılar Borova şehrin- de Bata fabrikasının takımıyla üçün. cü maçlarını yapmışlardır. Galatasa- raylılar bu maça: Sacid - Adnan, Mus. tafa - Musa, Nubar, Eşfak . Necdet, Boduri, Bülend, Şeref, Haşim şeklin- de çıkmışlardır. Birinci devre rüzgâr altına düşme. sine rağmen hâkim bir oyun oyniyan Galatasaraylılar, muhacimlerinin be - ceriksizliği yüzünden gol yapamamış. lardır. Devrenin sonlarına doğru kale- n elinden kaçan topu Bata muha- cimleri el ile kaleye sokmuşlar, hakem bu bariz hendbolü saymamıstır. Detre 10 Galatasaray aleyhine kapanmış - tır, İkinci devre rüzgârı lehlerine alan sarı kırmızılılar yine hâkim oynama. larına rağmen muhacimlerin becerik- sizliği yüzünden gol çıkaramamışlar fakat buna karsılık Batalılar maçın 10, 15 ve 35 inci dekikalarında 3 gol daha yaparak maçı 4-0 galib bilirmiş- lerdir. Hakem macı çok fena idare et. miş, Batalıların tekmeli, favllü ve yumruklu oyunlarma müsamaha gös. termiştir. Gelatasaraylılar akşam Belgrada dönmüşlerdir. Avm 17 inci cuma gü- nü gece saat 11.45 de İstanbula hare- ket edeceklerdir, Itadır, Çanakka | çeşidi atletizm takımı kupası MDANEKAMM di seçilecektir Nihayet futbol mevsiminin bittiği bu sırada aylardanberi çok esaslı ça- lışmalarda ön plânı tutmuş ölan İs» tanbul atletleri 19 Haziranda en bü- yük müsabakalara hazırlamışlardır.Bu ; müsabaların neticesinde 3 ve 4 Tem- ınuzda Romen ve Misır Mili takımla- rile çarpışacak olan Türk ekipi ve 16 ile 17 Temmuzda Ankaraya karşı mü- sabaka yapacak olan İstanbul genç takımı seçilecektir. Gül kupası her yıl Haziran ayında tekrar edilecek ve seneden seneye in kişaf devri geçirerek az zamanda eş siz bir spor manifestasyonu olacak- tar, 19 Haziran Pazar günü Taksim sta dna gelecekler atletizmin güzel İs tanbulumuzda ölmekten çok uzak ok duğunu anlıyacaklardır. İstanbulun atletizm âleminde “Teş- vik müsabakası,, kelimesi tarihe ka- rışmıştır. Bu işte pek genç yaşta ol duğumuzu itiraf etmek doğru olursa da çok esaslı kurulmuş olan işimizin temeli bir kaç yıl içersinde Ümidin fevkinde netice vermek mecbüriyetin- de olduğunu ve lüzumsuz teşviklere ihtiyacı olmadığını kabul etmek Jâ- zımdır. Gül kupası günün hâdisesi, senenin ilk ve son eşsiz atletizm karşılaşması. dır. Atletleri n çok formda oldu ğu bu zamanda onlardan en esaslı ne ticeleri beklemek halkım hakkı caktır, Nitekim Gül kupası müsabakaları. nın ilk seçmeleri 100 metre için Raif Irfan, Meli ve Haluk gibi yıldızları üzerinde bırakmıştır. İrfenm son idmanlarında 50 metreyi eşof- manla 5.6 saniyede, Ralfin 80 metre yi 9 saniyede kat edişleri 100 metre deki hakiki valörlerini ortaya dök- müştür. Gören 200 de yeni Türkiye rekoru yapabilecek mi? 400 ün neticesi ne olacak? Recep 800 ve 1500 Ankarada- ki muvaffakiyetlerini tekrarlıyabile- cek mi? Galip ve Pulat gibi yıldızlar Dünya kupasında Macaristan ve İtalya Finale kaldılar Dün oynanan maçlarda ola“ iMacarlar isveçlileri 3-1, ltalyanlarda Berezıiyayı 2-1 yendiler. Fransadaki dünya kupasmın dömi finol karşılaşmaları dün Fransada yapıl- mıştır. Bunlardan biri Marsilyada İtal. ya ile Brezilya, diğeri de Pariste Park dö Prens stadyomunda o Macaristanla İsveç milli takımları arasında cereyan etmiştir. Marsilyadaki maç, nisbeten yorulma- mış bir İtalya ile Bordo şehrinde Çe- koslovakya ile kozunu pay edebilmek için birineisi 120 dakika süren iki kar- şılaşına yap'rı ve üstelik yorgunluğunu çıkarmadan, Bordordan Marsilyaya da tren yolculuğu yapan Brezilyalılar ara- sında cereyan ettiğinden maçı İtalyan. lar 2 - 1 kazanmağa muvaffak olmuş - lardır. Pariste Park dö Prens Macaristan - İsveç maçı da Möicarlar 3 - 1 gibi bir farkla kazanmışlardır. Bü neticelerden sonra dünya kupası finaline İtalya . Macaristan kalmıştır. Final maçı pazar günü Pariste Kolomp stadında oynanacaktır. Dünya kupasını bu iki totıumdan hangisinin kazanacağı» nı kestirmek mümkün değildir. Mâca- ristan - İtalya maçı bu senenin en mü- him bir futbol müsabakası olacaktır. Gi kup pasında verilecek hediyelerden bir kapı. kendi müsabakalarında nasıl netice #labilevekler? Pulat 110 maninda id- manda erişebildiği derecelere müsaba- kada erişerek Vasfi ve Yavru ile bir- likte Faike esaslı rakip olabilecek mi? Atmalarda bu senenin harikası denecek derecede ön plâna geçmiş © lan Sokrat, Veysi gibi İrfan ve Ateş gibi eski kurtların yanında ne petlee alabilecek? Haydar sırıkta bir daha temayüz ederek genç Ankaralı raki- bini ve İstanbullu Ümitleri atlatabi- lecek mi? İşte hep bunların cevabını 19 Hazi- | ran müsabakaları esaslı bir surette vereceklir. O gün Anadoludin ve A- tinadan davet edilen yıldızlar Tak- sim stadında İstanbulun aslarına kar- şı yarışacaklardır, Fakat bu yarışmaların neticelerini bariz bir surette kendi adamlarımı- zın lehine kaydetmek lâzımdır. Güller müsabakasında © verilecek dokuz adet kupa, üç etandar ve 150 madalya o günü seyre geleceklere bir kaç heyecanlı saat yaşatacak sporcu evlâtlarımızın ancak bir hakkıdır. Yazan: Kritik Fenerbahçe 30 uucu yıldönümünü bu pazzr zengin bir programla kutluluyor Merasimden sonra Yunan takımile Memleketimizin en eski en güzide klüplerinden Fenerbahçe, önümüzdeki pazar günü 30 uncu yılını kutlulıya- cak.. Arkada bırakılan şerefle dolu 30 yı- İm bü seneki kutlulama programı da, Fenerbahçeye lâyık bir şekilde hazır- lanmıştır. Klüp idare heyeti tarafmdan gerek merasim, gerekse birinci futbol takımı ile, Yunanistanımn Enosiz . Panatinaj- kos mubhteliti arasındaki maç hakkın- daki hazırlanan program şöyledir: Fenerbalıçe klübünden : münasebetiyle 19 haziran pazar gürü saat 16 da başlayıp 20 de bitmek ü- zere fevkalâde merasim yapılacak ve Fenerbahçeli gençlerin topluluk ve stadındaki | birliğini gösterecek bir program tat- bik edilecektir. Merasime eski ve yeni Fenerbahçe. li bütün sporcuların iştirak edeceği bir resmigeçitle başlanacaktır. Bu res- migeçidi bayrak merasimi, sporcula - rım and içmesi, Atatürk büstüne çe- lenk koyma resmi takib edecektir. Bu merasimi müteakip Fenerbahçeli küçükler arasında bir futbol müsaba. kası yapılacaktır. Bu müsabakanın hi- tamını takiben tam saat 17,30 da klü- bümüzlin Yunanistandan 30 ncu yıl - dönimlimüz münasebetiyle davet etti. ği Enosis « Panatinaikos muhteliti ile birinci takımımız arasında, bir futbol Klübümüzün 30 unc uyıldönümü! maç yapılacak maç ılera edilecektir. 30 ncu yildönümümüze iştirak ode- cek zevat köprüden 14.30, 15,20, 15,50 15,50, 16,25, ve 17 de hareket edecek vapurlarla merasime, müsabakalara ve maça yetişebilirler. 30 ncu yıldönümümüz merasimi mü- nssebetiyle Fenerbahçe stadımız da - bilinde, gelecekler için, hususi terti « bat alınmıştır. Bu tertibata göre ka- palı tribünler baştan aşağı numaralı- dır. Kapalı tribiin fiatı alelümum bir liradır, Bundan maada bütün açık tri. bünler fiatı elli kuruştur. Bu iki mev- ki haricinde, biri Atatürk büstü arka- sında ve diğeri koşu pisti üzerinde iki hususi yer ayrılmıştır. Bu yerlere ü- zerinde damga ile musarrah klüp da. vetnamesini hâmil olanlar girebilecek» tir, Diğer kısım davetiyeler, üzerlerin- de yazılı olduğu veçhile, açık tribün. lere mahsustur. Gişeler ve kapılar tam saat ikide açılacaktır. Fenerbahçe klübü, 30 uncu yıl me- rasimine iştirsk edecek muhterem halkımızdan yukarki tertibata itina buyurmalarını bilhassa rica eder. Klüp azalatına 19/8/938 pazar günü Kadıköyünde klüp merkezinin bulunduğu Fenerbah. çe stadında 30 uncu yıldönümü mera- simi icra edileceğinden klüp müessis- . lerinin merasime İştirak etmek üzere saat 15,30 da klübe teşrifleri rica olu. nur.