1 Şubat 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

1 Şubat 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

bir takım okumuşların sabotajına, hem bir takım okumamışla- rın mükavemtine rağmen inkılâpcçı devletçiliği milli siyasetimi- ze mesnet kılan inkılâp seflerine bu sahada taharrileriniz ve izahlarınızla yardım etmekti. Biz bu kürsüden milli iktisat tarihimizin orijinal bir tablilini ve bir milli kurtuluş devleti iktisatçılığımın kendi oarijinal unsurla- rına göre tedvinini de bekliyoruz. Eğer sadece bir Ch. Gide, bir Colson ve bir Perreau'nun eserle- rinden cümleler nakletmekle ilim ve Darülfünun yapmak ve in- kılâp yapmak kabil olsa idi, © vakit Darülfünun şeklinde geniş kadrolu bir ilim tesekkülü yaşatmak yerine, el altında küçü- cük bir mütercinler kadrosu meydana getirmek, bu iş için kâ- fi gaörülürdü. Fakat metod itibarile Avrupai almakla beraber, milli taharrilerden gida almıyan, yani bizim için doğru olmıyan ve orjinal olmıyan bir milli iktisat ilmi, yani Reviziyonsuz bir Ch. Gide, bir Colson ancak bir Cavit Bey iktisatçısı yetiştirir. Filhakika Meşrutiyet devri için bir Cavit Bey iktisatcılığı kâfi idi. Bir Cavit Bey iktisatçılığı için Galata bankerliğinin kirli ma- kanizmasını bilmek ve hu makanizmanın müteaffin havasına tahammül edebilmek kâfidir. Bu birmüstemleke iktisatçılığıdır ki, onu yürütebilmek için, hattâ Cavit Bey kadar cerbezeli ve mizaç aşina olmağa da lüzum yoktur. Müstemleke iktisatçılığı- nı Hindistanda bir derebyi, Küba'da kasaplıktan yetişmiş biri, Mısır'da ki iki Rum ve Macaristan'da bir kaç yahudi pek alâ yü- rütebiliyorlar, Müstemleke iktisatçılığı için sadece avuç açmak ve sadece hay- siyet fedakârlığı yapabilmek kâafidir. Fakat, çetin olan ne müstemleke, ne de müstemlekeci olmıyan müstakil millet iktisatçılığıdır. Millet menfaatini asıl olarak ele almak ve millet bünyesini işlemek ve bu bünyeye öyle bir ikti- sadf izah tarzı yaratmaktır ki, o nizamda milletin yaratacağı fazla kıymetler, görünür görünmez kanallardan yadellere de- ğil, milletin kendi hazinesine aksın ve milletin kendi malı olan sermayesine katılsın. Fakat öyle bir izah yapabilmek ve genç nesle bir Ch. Gide ve Colson mutavassıtlığı değil, yol göstericilik ve istikamet verici- lik vazifesini basarabilmek için, evvelâ kanaatlarınızın başına esası inkılâpçı, devletçi ve milliyetçi olan milli siyaset pmgra- miımızı yapışlırmanız İâzımdır. 11