1 Şubat 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

1 Şubat 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

lunan bu Otellerde bile duvarların, kapıların, koridorların böy-« le teşebbüsleri kendiliğinden bir reddedişleri var. Belli ki, kadın meselesi kökünden halledilmiş, kökünden kesi- lip atılmış bir memleketteyiz. Ve bu memlekelte afmosfere bü- tün manasile erkeğin dengi, yeni ve sert bir kadın tipi hâkim- dir. Her yerde, her işte, onu, ayni kuvvet ve ayni salâhiyetle er- keğin yanıbaşında durur ve yürür görürsünüz. Hattâ, silâhlı saflar arasında bile ona sık sık rastgelmek mümkündür. Her süsten, her boyadan âri çıplak başı bir avuç-içi gibi temiz ve düzdür. Kısa topuklu erkek kunduraları yürüyüsünü sakatla- mamıştır. Sağlam olmakla beraber hiç te kalınlaşmamış bacak- ları üstünde gürbüz ve çevik gövdesini daima gösterişsiz ve yap- macıksız taşır. Bununla beraber asla erkeklesmemiştir. Onda hiç bir cinsiyet tereddisinin alâmeti görülmez. İstedifi zaman dosdoğru, riya- sızca, «mertçe» dişidir ve bu ânını açık gümüşü gözlerinin için- de çakıp sönen pırıllılardan pek âlâ sezebilirsiniz. Nafile, onu, sövalyeler deyrinden kalma bizim o bayat akur»la- rımızla, veya, o şarkkari asıkdaşlıklarımızla harekete getiririm sanmayınız. Yeni Rus kadını, eski Rus kadını gibi Avrupalı Ma- dame'ların, Amerikalı Miss'lerin taklidi değildir. Hakikt ve de- rin bir inkılâp, onu, orta-yaş bakayası bir saray ve salon kadın- lığı ananesinden tamamile ayırmıstır. Bu, artık, eli öpülen, ara- bada, solrada sağa oturtulan veya trende kendisine yer verilen himaye ve iltifata muhtaç bir acayip mahlük değildir. Onun için yeni Rus kadınını, el işçisi olsun, fikir işçisi olsun, tram- vayların tiyatro kapılarının ve bayram günlerinde caddelerin iz- dihamı içinde en kabadayı erkeklerle itişe kakışa kendine yer ve geçit bulmağa çabalar görürsünüz. Odesa'da ilk çizmeli kadına rastgeldiğim vakit irkilmiştim. Rus- ya dönüşü ilk gördüğüm boyalı kadın, bende, bir cüzzamlı tesi- ri yaptı. Bir müddet, uzun bir müddet rimelli gözlere bakamaz oldum. İtalya'da kadın. Faşist İtalya'da kadını bulmak güçtür. Müussolini, kadın hu- susunda tamamile Napoleon'u hatırlatır. Kadında yalnız bir me- ziyet arar: Analık. Ve Duce'ye bunun ötesi vız gelir. İktidar 48