1 Şubat 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

1 Şubat 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 16

Bu tedbirlerin önceden tesbit edilmiş bir ana siyaselte uygun ol ması da şarttır. İşte Âli iktisat meclisinin raporlarında böyle vahdetli bir siyasetin akislerini de göremeyiz. Onun için her şeyden önce Âli iktisat meclisinin mesaisine istikamet verecek ana siyaseti tesbit etmek lâzımdır. Eğer yakarda gösterildiği üzere, devletçi bir ihktisat siyaseti, anaı prensip olarak Âli ihtisat meclisinin mesaisine rehber olsaydı, meselâ son Sanayi raporunda yapıldığı gibi, Devlet, hususi te- şebbüs erbabına nisbetle aciz ve liyakatsiz bir müteşabbis ola- yak gösterilmeğe cesaret edilemezdi : Âli iktisat meclisine verilen meselelerin, hiç bir malzemeye ve vesikaya istinat elmeden, beş on gün içinde halledilemiyecezi pek tabif bulunduğuna göre, bu müesseseyi kuvvetlendirmek za- rureti kendiliğinden belirir. Türk iktisadiyatının Erkânı Harbiyesi rolünü oynıyacak bir Âli iktisat meclisinin hiç olmazsa şu bürolara dayanması zaruridir: Ziraat bürosu — Sanayi bürosu — Ticaret bürosu — Maliye bü- ryosu — Münakalât bürosu — Orman bürosu — Maadin bürosu, Bu büroların her biri, muhtelif ihtisas subelerine ayrılır. Mese- lâ, Ziraat bürosunu şöylece şubelendirebiliriz: Huabubat — Pamuk — Tütün — Fındık — Üzüm — 1İncir — Zeytin — Afyon — YVemiş — At — Öküz — Koyun — Tavuk —. Arı — Süt — Şarap — Kredi — Su işleri — Ziyai terbiye v. &. şubeleri gibi. Bu bürolar daimi bürolardır. Başlarında mütehassıslar çalışır. Bu büroların iki esas vazifesini şöylece hulasa edebiliriz: 1. — aOlannı tesbit ve takip etmek. Meselâ, Tütün şubesi, Türkiye'de ve diğer memleketlerdeki tü- tün işlerini en küçük teferrüatına kadar bileck ve takip edecek- tir. : 2. — «Olması lâzımgelenni, her işin icabına göre bir kaç sene- lik plânlar dahilinde senelere göre taksim etmek, Meselâ, Tütün işlerimizin, en az zaman, en az emek sarfile, en ÜU) Bu mes'ele hakkındaki düşüncelerimidi yelecek sayımızda yazğecağız. 16